• 0

Communicatiebureau opstarten

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum en ben toch wat onder de indruk van de kennis van sommige marketeers en bedrijfsleiders hier. Daarom deze topic dus...

 

Mezelf kort voorgesteld: Ik wordt 22 jaar, heb net mijn diploma marketing behaald en zal hopelijk vanaf september werken in een marketing-gerelateerde job.

 

Nu heb ik het idee om zelf mijn eigen communicatiebureau op te starten. Ik heb nog geen naam, maar dat is in de eerste plaats niet belangrijk. Ik wil nl. weten of het verstandig is dit te doen op mijn leeftijd en zonder een groot startbudget.

 

Wat ik wil opstarten:

- Een full service bureau gericht op marketingcampagnes in al zijn facetten: het bedenken maar ook het ontwikkelen en uitvoeren hiervan

- Dus ook maken van brochures, websites, logo's, huisstijlen, grafische afbeeldingen,... dit lijkt mij in de startfase een belangrijke inkomstenbron.

- Belangrijkste zaak wordt dus mijn website, die moet dus werkelijk fantastisch zijn en de klant kunnen overtuigen

 

Hoe ik het wil doen:

- Werken met studenten voor de ontwikkeling van website's en grafische zaken. Als je online wat je weg weet besef je al snel dat bedrijven m.i. veel te veel betalen voor een degelijke website, en ik sta versteld van de kwaliteiten van sommige studenten die webdesign als hun hobby zagen en er nu werkelijk in uitblinken.

- Deze zaak opstarten en combineren met mijn vast werk. Zodat ik op die manier een rustige start kan nemen zonder veel risico's. Want mijn vaste job zal mij ten eerste heel wat ervaring opleveren, maar ook contacten in de bedrijfswereld.

 

Nu heb ik vragen bij het kostenplaatje:

- Ik zou dit met een Starters BVBA willen doen (kom uit Belgie dus, meer info: http://www.unizo.be/startersbvba/viewobj.jsp?id=449566). Is dit in mijn geval de meest geschikte vennootschapsvorm ?

- Er is volgens mij slechts een klein risico aan gemoeid aangezien de geringe opstartkosten. Ik moet alleen een website hebben, geen gebouw, geen personeel, geen dure aankopen,...

- Wat is het kostenplaatje van de boekhoudkundige verplichtingen ?

- Hoe zit het met de belastingen ? Hoe zwaar wordt je s-bvba belast ? Hoe zit het met mijn verdiensten van mijn hoofdberoep ?

 

Verdere kanttekeningen / tips zijn ook steeds welkom. Zoals gezegd is het momenteel een (meer dan serieus) idee en het is natuurlijk een droom om zelf een goed draaiend bedrijf te hebben, en ik ben toch wel van mening dat je zoiets moet proberen wanneer je jong bent en weinig verplichtingen hebt (bv. geen gezin te onderhouden of huis af te betalen). Bovendien lijkt het me niet iets dat wanneer het mislukt (door bv. gebrek aan klanten, gebrek aan kwaliteiten van mezelf) dit me een enorme schuldenberg kan achterlaten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet doen. Al die studentenbureautjes blijven hangen op lokaal niveau en tegen de tijd dat je dertig/veertig bent vraag je je af hoe je loopbaan zich ontwikkeld had als je aan het echte werk gesnuffeld had. Begin eerst maar eens een jaar of vijf carriere te hoppen bij bureaus en opdrachtgevers. Studentenkennis is heus onvoldoende. Je kan alleen voor kleine opdrachtgevers werken, omdat die zelf ook geen idee hebben. Dus doorkruipen, dan lopen en eventueel daarna echt rennen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daarmee dat ik zeker en vast niet mijn carrière wil opgeven en dus sowieso in september aan mijn eerste job zal beginnen en daar dan natuurlijk ook ervaring mee opdoen.

 

Bovendien lijken de risico's mij gering en besef ik zelf wel genoeg dat bedrijven niet met grote marketingacties gaan komen aankloppen in de beginfase. Als je vooral standaardcampagne's kan ontwikkelen, grafische opdrachten en webdesignopdrachten krijgt,... vooral in een regio waar er zeker geen overaanbod is aan marketingbureau's... ik zie er persoonlijk wel toekomst in.

 

Rustig starten, klantenbestand opbouwen, je huidige klanten tevreden houden en een perfect afgewerkt product bieden. Volgens mij start je dan beter jong (met beperkte ervaring) als later ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Brecht!

 

Je 'onder de indruk zijn' is voor mij enorm herkenbaar en ik heb dan ook eerst een hele tijd hier en daar wat meegelezen

zonder het idee te hebben ook maar iets te kunnen bijdragen aan alle reeds gespuide kennis ;-) Op jouw topic wil ik graag

reageren, want als dit jouw droom is en je dit je tijd vindt, dan moet je het gewoon doen!

 

Je hebt inderdaad nu geen grote verplichtingen en je bent al van plan om het naast vast werk te doen waarin je extra kennis

vergaart bovenop je 'studentenkennis'. Als je dan in het begin inderdaad richt op de 'kleinere' projecten en in je loondienst en

je eigen bedrijf ervaring op ervaring stapelt, kun je je steeds verder ontwikkelen.

 

Ik kan me niet voorstellen dat alle studentenbureautjes blijven hangen. Er zijn er ongetwijfeld die wel boven de massa

uitgroeien en wie weet lukt het je!

 

groet,

Bertine!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de respons !

 

 

Zoals gezegd is het echt wel een droom en een vakgebied dat me enorm aanspreekt. De ervaring heb ik niet, al heb ik als jobstudent wel al 2 jaar bij een brand management bedrijf gewerkt en acties uitgevoerd. Maar ervaring hoop ik dus te vergaren de komende jaren, en net omdat je niet moet lenen om een dergelijk bedrijfje op te starten zou ik het op deze jonge leeftijd al willen proberen.

 

Als ik beslis om te starten dan zal het de eerste maanden sowieso de strategie bepalen zijn, website ontwikkelen en een goede naam zoeken. Dat moet allemaal tiptop inorde zijn voor ik ook maar een S-BVBA zou durven starten. Ga er dus ook zeker niet overhaast mee beginnen.

 

Vooral het grafisch ontwerp en webdesign lijkt me toch wel winstgevend te kunnen zijn indien ik tegen lage prijzen zou kunnen werken.

 

Maar waar ik door mijn beperkte ervaring nauwelijks zicht op heb zijn de kosten, de belastingen, andere verplichtingen...

Welke risico's loop ik hiermee ?

Link naar reactie
  • 0

Dus doorkruipen, dan lopen en eventueel daarna echt rennen.

 

Dus je zegt; eerst hard werken voor een baas "kruipen" dan voor jezelf beginnen en nog harder werken als je 30 bent "lopen". Dan heel hard werken als je 40 bent "rennen". Wat komt er bij 50?

 

Sommige willen eerst rennen dan lopen en dan kruipen (i.v.m. ambities). Ik ken er genoeg die erg succesvol zijn in hun onderneming na hun studie. En nu kunnen ze kiezen wat ze doen.

 

Niet iedereen is hetzelfde.

 

Ik zou er ook voor gaan!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat het bericht van TwaBla hard aankomt. Als ik dit advies mee zou nemen, zou ik niet de beslissing nemen om nu en voor eewig je bureau te starten, maar elk jaar een formele evaluatieronde te houden of je gelukkiger bent als ondernemer of als werknemer.

 

En je kunt natuurlijk eerst een paar jaar ervaring opdoen bij andere bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brecht,

 

TwaBla heeft wel een erg belangrijk punt te pakken: ervaring is (vaak) veel belangrijker dan inspiratie en mooie ideeën. Een communicatiebureau starten is namelijk niet alleen mooie concepten bedenken, maar ook veel zaken doen. Verkoop, administratie, verkoop, promotie, verkoop en nog wat dingen. Het is zeker slim om bij de grote jongens te leren hoe dat moet.

 

Maar aan de andere kant heb je nu nog zin en energie om hard te werken en op een houtje te bijten. Na 5 jaar voor een baas te hebben gewerkt, met vrouw + kinderen + hypotheek + mooie auto wil je misschien niet meer 'kruipen'...

Oftewel, zoals de wijze verlosser het al gebracht heeft: "ieder voordeel..."

 

Mijn tip zou zijn om proberen een paar voor 4 dagen bij een wat kleiner bureau te nemen, en die andere dag (en het weekend) langzaam wat projectjes te doen voor jezelf. Zo heb je een vast inkomen en leer je zaken doen bij je baas. En je bouwt langzamerhand kennis op van ondernemen, en je bouwt ook een naam op als bedrijf. Langzamerhand ga je dan steeds meer tijd aan je bedrijf besteden, en minder aan je baan. Tot je na 4 jaar volledig voor jezelf werkt :).

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

 

Goh, ik wil je het enthousiasme voor ondernemen niet ontnemen. Maar die onderneming staat veel sterker als je eerst een paar jaar in de branche meeloopt. Doen alle familiebedrijven ook. Zoon/dochterlief gaat eerst een paar jaar bij collega's werken voordat ze in de zaak opgenomen worden. Theorie en studiewijsheid is één poot, praktijkervaring is de tweede.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi, welkom op HL. Iedereen heeft zijn eigen specialisatie, dus ik weet misschien veel van waarderen en bedrijven verkopen maar jij weer veel meer dan ik over marketing, dus ik hoop dat je blijft hangen hier.

 

Ik kan je geen antwoord geven op je vragen in praktische zin, daarvoor weet ik te weinig af van de Belgische administratieve en fiscale verplichting.

 

Verder lees ik in jouw berichtje veel realisme, zeker voor een 22-jarige. Persoonlijk ben ik ook meteen na school begonnen en heb de ervaring opgedaan terwijl ik voor mezelf werkte. Is me prima bevallen, vergt veel extra inzet en motivatie om zelf te studeren en jezelf te ontwikkelen maar kan absoluut.

 

Het idee om het in het begin te combineren is natuurlijk ideaal. Weet je werkgever ook dat je in dezelfde branche voor jezelf aan de slag gaat? Kan me voorstellen dat hij dit niet prettig vindt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brecht,

 

TwaBla heeft wel een erg belangrijk punt te pakken: ervaring is (vaak) veel belangrijker dan inspiratie en mooie ideeën. Een communicatiebureau starten is namelijk niet alleen mooie concepten bedenken, maar ook veel zaken doen. Verkoop, administratie, verkoop, promotie, verkoop en nog wat dingen. Het is zeker slim om bij de grote jongens te leren hoe dat moet.

 

 

Mijn stage heb ik gedaan in een zeer klein evenementenbureau dus heb wel een idee van de paperassen die erbij komen (facturatie, offerte's,...) Bovendien zijn er in deze regio weinig of geen communicatiebureau's dus ik denk zeker niet dat er een overaanbod is.

 

Verder denk ik goedkoper te kunnen werken door met studenten-freelancers werken, al zal het natuurlijk nog wel een uitdaging zijn om betrouwbare mensen te vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bovendien zijn er in deze regio weinig of geen communicatiebureau's dus ik denk zeker niet dat er een overaanbod is.

 

Verder denk ik goedkoper te kunnen werken door met studenten-freelancers werken, al zal het natuurlijk nog wel een uitdaging zijn om betrouwbare mensen te vinden.

 

 

Er zijn niet veel concurrenten, maar toch ga je op prijs concurreren. Waarom is dat de beste aanpak? Welk soort klanten koopt op prijs? Wat zijn de alternatieven, volgens die marketingopleiding die je gevolgd hebt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is "goedkoop" wel de juiste beweegreden om een bureau te beginnen?

Stel dat je eerst een jaar of 5 of 10 in dienst gaat bij een gerenommeerd bureau om veel ervaring op te doen. Je leert daar de fijne kneepjes van het vak zonder wakker hoeven te liggen over acquisitie, administratie en alles wat er nog meer bij komt kijken als je een eigen bureau hebt.

Als je veel ervaring op gedaan hebt dan start je zelf een exclusief bureau en lever je producten van hoge kwaliteit tegen dito prijzen. Omdat je al een portfolio van X jaar dik hebt en als het goed is een goede reputatie heb opgebouwd kan je waarschijnlijk zo aan de gang voor jezelf zonder eerst veel aan acquisitie te hoeven doen.

Link naar reactie
  • 0

 

Bovendien zijn er in deze regio weinig of geen communicatiebureau's dus ik denk zeker niet dat er een overaanbod is.

 

Verder denk ik goedkoper te kunnen werken door met studenten-freelancers werken, al zal het natuurlijk nog wel een uitdaging zijn om betrouwbare mensen te vinden.

 

 

Er zijn niet veel concurrenten, maar toch ga je op prijs concurreren. Waarom is dat de beste aanpak? Welk soort klanten koopt op prijs? Wat zijn de alternatieven, volgens die marketingopleiding die je gevolgd hebt?

 

Veel concreet werk heb ik niet gemaakt, het lijkt me dus eerder een kwestie van op een behoorlijke tijd een klantenbestand op te bouwen, en ik zodoende een portfolio en wat referenties kan opbouwen. Daarna kan die prijs natuurlijk opgedreven worden.

 

En "goedkoop" is zeker geen beweegreden, maar het lijkt me dus ideaal om zo je eerste klanten op te doen.

Link naar reactie
  • 0

IBM hanteerde lang de interne slogan Think!

 

Apple reageerde daarop met Think Different.

 

Je hebt een goede opleiding, je hebt de drive, dus nou is het tijd om te denken en dan andersdenken. Als je het voor jezelf kan, kan je het ook voor je klanten. Die hebben dat ook nodig. Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.