• 0

Algemene voorwaarden en fabrieksgarantie

Hallo,

 

Hierbij een vraag over een bepaling opnemen in algemene voorwaarden betreft fabrieksgaranties. Is al veel over geschreven, kan echter niet het antwoord vinden op de volgende vraag.

 

Het betreft om distributie en verkoop van zonnepanelen waar vaak fabrieksgarantie op zit; 5 productgarantie, en 25 jaar vermogensoutput garantie (erg lang). Nou worden er nogal veel zonnepanelen uit China geimporteerd en deze fabrikanten willen nog wel eens failliet gaan.

 

Kan je de volgende bepaling opnemen in algemene voorwaarden: Indien een dgeleverd product fabrieksgarantie heeft en de betreffende fabrikant kan haar garantieverplichtingen niet nakomen door faillissement of andere omstandigheden, dan kan "mijn bedrijf" nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de fabrieksgarantie van dit product.

 

Indien dit niet zou kunnen dan kunnen de aansprakelijkheden als leverancier gigantisch worden gezien deze 25 jaar jange outputgarantie. Welke fabrikant bestaat nog na 20 jaar, even afgezien van de vraag om mijn eigen bedrijf dan nog bestaat :-)

 

Kan je een dergelijke bepaling ook meenemen bij leveringsvoorwaarden richting consumenten. Of stelt dwingend recht dat je altijd verantwoordelijk bent om fabrieksgaranties over te nemen in het geval van levering aan consumenten.

 

Alvast bedankt.

 

Mvg,

 

Rinse

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rinse

 

Als je levert aan particulieren kan dit IMHO niet. Particuliere klanten zijn bijzonder goed beschermd bij wet. Zie art 7:20 BW en verder over gebreken aan producten. De particulier zal altijd aankloppen bij de leverancier (niet de fabrikant) voor herstel of vervanging en daar moet je als leverancier in redelijkheid aan meewerken. Heb jij daardoor schade, dan moet jij die zien te verhalen op jouw leverancier.

 

Volgens mij kun je van deze bepalingen niet ten nadele van de consument afwijken. Bij B2B leveringen ligt dat wel anders.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Niet alleen wat Joost zegt is van belang, maar ook het karakter van de garantie. De garantie is namelijk niet zozeer een 'als binnen twintig jaar de opbrengst minder is dan xxx dan kun je ruilen', als wel een beschrijving van de kwaliteit van het geleverde. En dat maakt dat indien het geleverde daaraan niet voldoet dat raakt aan de kern van de overeenkomst en het niet nakomen van precies dat wat je bent overeengekomen kun je niet in algemene voorwaarden wegcontracteren.

 

Los daarvan is er zoals Joost al aangeeft het punt dat je in consumententransacties te maken hebt een dwingend (koop) recht.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rinse,

 

De vraag die je stelt vind ik erg interessant.

In mijn vakgebied wordt er erg veel gesproken over LED verlichting, levensduur wordt geschat op 50.000 branduren.

Vanuit de branche vereniging worden wij daar ook voor gewaarschuwd, welke fabrikant heeft deze testen al uitgevoerd.

Hoe is het getal ontstaan.

Laat een fabrikant schriftelijk de levensduur bepalen, en dan heb je idd zelf al opgemerkt, een fabrikant uit China kan je vandaag een prachtige order verkopen en morgen ophouden te bestaan.

Voor LED verlichting neem ik liever contact op met een gerenommeerd A-merk als Philips, Osram, Bega o.i.d.

 

Maar ook in jouw geval geldt, waar komt de 25 jaar vermogensoutput vandaan.

 

Bijgevoegd zijn de garantiebepalingen op zonnepanelen afkomstig van de website van Nuon.

http://www.nuon.nl/producten-en-diensten/zonne-energie/zonnepanelen/pakketten.jsp?tab=Pakketten

 

Omvormer: 5 jaar

Constructie: 5 jaar

Panelen: productgarantie 2 jaar

10 jaar opbrengstgarantie 90% van het oorspronkelijke vermogen

25 jaar opbrengstgarantie 80% van het oorspronkelijke vermogen

Installatie: 1 jaar

 

En dan zal Steven vast kunnen beantwoorden of een garantiebepaling van een grote leverancier als algemeen aanvaard zal worden en bovengenoemde garantietermijnen in het koopcontract mogen worden vermeld of een boute uitspraak of verklaring van een Chinese leverancier.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Output garanties komen bij zonnepaneel fabrikanten vandaan. Ook de Nuon garanties zijn eigenlijk fabrieksgaranties van de fabrikant van de zonnepanelen. Ik kan geen algemene voorwaarden vinden van Nuon op de site vinden die hier iets over zeggen.

 

Het punt is dat deze output garanties tot 25 jaar absurd lang zijn en kan leiden tot enorme verplichtingen voor een leverancier/installateur. Een bank zou zelfs kunnen eisen dat je daarvoor een voorziening moet nemen op je balans.

Je moet je hier toch tegen in kunnen dekken.

Zie bijvoorbeeld de volgende bepaling uit de algemene voorwaarden van een installateur:

 

Uitdrukkelijk wordt bedongen dat de leverancier voor het verlenen van haar garanties en haar desbetreffende aansprakelijkheid, zij een verhaalsrecht dient te behouden opzichtens haar leverancier/fabrikant voor de hoofdcomponenten van de door haar geleverde en geïnstalleerde PV-installatie, en dit op basis van de leverancier toegezegde en contractueel gegarandeerd fabrieksgarantie. Leverancier zal er alles aan doen dat de fabrieksgarantie wordt verleend, doch leverancier kan aldus niet aansprakelijk worden gehouden, dan wel hooguit voor haar eigen opgenomen contractuele verbintenissen waarvoor geen fabrieksgarantie geldt, in het geval van de niet-nakoming van de garantieverplichtingen van haar leverancier/fabrikant, ingevolge bijvoorbeeld diens insolventie, zoals ondermeer doch niet uitsluitend een faillissement, tijdelijke opschorting van verplichtingen, vereffening of ontbinding. Voor de verleende fabrieksgaranties wordt verwezen naar de specificaties van de leveranciers.

 

Dit lijkt me toch redelijk om op te nemen om te voorkomen dat na 15 jaar als de zonnepanelen onverhoopt minder dan 90% produceren dat de klant dit op de installateur kan verhalen mocht de fabrikant niet meer bestaan.

 

Wellicht kan een jurist hier uitsluitsel over geven..

 

Mvg,

 

Rinse

Link naar reactie
  • 0

Van de andere kant, 25 jaar is zo lang dat er heel veel met het "bonnetje" kan gebeuren.

 

-Ik geloof dat de gemiddelde nederlander slechts 7 jaar op 1 plaats woont

-scheidingen

- en not tig dingen die je zelf mag verzinnen

 

Voor bedrijven kun je sowieso andere voorwaarden maken

 

 

Een aantal jaar geleden kon je het geld van je keuken terug krijgen als je exact na 3 jaar terug kwam met het bonnetje.

Ik weet niet de exacte cijfers meer, maar er kwamen slechts heel weinig terug. (het organiserende bedrijf is inmiddels failliet )

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel moeilijk is om hier uitsluitsel over te geven.

Juist omdat die termijnen zo lang zijn en de technieken nog niet zo lang bestaan.

 

Ook de meetmethodes zullen een rol spelen, opbrengst van een zonnepaneel is natuurlijk sterk afhankelijk van de weersomstandigheden.

Momentopnames zijn dan vrijwel uitgesloten.

 

Om dan in een worst-case scenario aan te moeten tonen of er sprake is van verlies van vermogens-output, zal men eigenlijk over moeten gaan op een jaarlijkse opname van het afgegeven vermogen en dit registreren en bijhouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De garantie is inderdaad absurd lang. Er zijn - op een uitzondering na - nog geen panelen die al zo lang bestaan. Zeker niet gezien de enorme snelheid in de verschillende productie technologieën. Door middel van versnelde aging tests wordt gesimuleerd. Op onze website www.solarif.com vind je een van de oudste installaties. Deze bestaat ruim 45 jaar en als je die testresultaten ziet dan denk je: yes, dat moet ik ook hebben.

Maar ik heb ook panelen gezien die nog geen 3 jaar na installatiedatum al uit elkaar begonnen te vallen.

 

En voor alle duidedelijkheid. Ook deze panelen hadden TUV certificaat en 25 jaar output garantie van de fabrikant.

 

Kortom het is een beetje wildwest in de zonnepanelen wereld. Maar dat maakt het des te spannender.

 

Terugkomend op de vraag van hoe de algemene voorwaarden te redigeren om je hiertegen in te dekken. Zoals een andere schrijver al aangaf, het gaat om een relatief nieuw product en zover ik weet is er ook nog geen enkele jurisprudentie.

 

Als je je netjes houdt aan de consumenten wetgeving en je sluit uit dat indien een leverancier niet in staat is zijn garantieverplichting na te komen dan blijf je volgens mij helemaal binnen de wet.

 

Maar nogmaals, er is geen jurisprudentie, niet in NL of in een ander EU land dus volg je gevoel en hou je aan andere consumentenzaken jurisprudentie.

 

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet verplicht om fabrieksgarantie door te geven aan een consument; de consument heeft geen contract met de fabriek, maar met jou.

 

Wettelijk heeft een consument recht op een garantie zolang je probleemloos functioneren mag verwachten. Dat is dus per product verschillend, maar in ieder geval niet korter dan 6 maanden. Maar als je zelf roept dat het product veel langer mee gaat dan de normale levensduur, dan zit je vast aan die langere termijn.

 

Voor zonnepanelen is het kennenlijk nog zeer onduidelijk wat de consument mag verwachten, de garantie die Nuon geeft kan een indicatie zijn, maar hoeft niet. Als iedereen dezelfde garantie geeft ligt dat anders.

 

25 jaar 100% output lijkt mij meer dan een consument mag verwachten, en dat ligt dus boven het wettelijk minimum.

 

Aangezien je niet verplicht bent om een fabrieksgarantie door te geven, mag je die garantie ook met beperkingen doorgeven, zolang je maar aan de minimale eisen voldoet (dwz een garantie voor de periode dat je probleemloos functioneren mag verwachten, eventueel verschillende per onderdeel).

 

De meest praktische oplossing lijkt mij dat je als leverancier een eigen garantie afgeeft die voldoet aan de minimale wettelijke eisen (en die je kunt waarmaken), daarboven kun je dan extra de fabrieksgarantie geven, maar alleen voor zover jij als leverancier nog bij die fabriek terecht kan.

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het klopt dat de wetgever zich vooral richt op de consument, als het gaat om het beschermen van de 'zwakkere' partij.

Voor bedrijven onderling is er vooralsnog weinig geregeld.

 

Misschien heb je nog iets aan de volgende informatie?

 

Consumenten Autoriteit (CA), Garantie:

http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Specials/Special_Garantie

 

Idem, Uw algemene voorwaarden:

http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Voor_elke_ondernemer_geldt/Uw_algemene_voorwaarden

 

Consuwijzer, Recht op een deugdelijk product:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Recht_op_een_deugdelijk_product

 

Je kunt helaas geen vragen aan deze instanties stellen, die zijn er alleen voor consumenten, maar je kunt er wel informatie halen.

 

Groeten,

 

Lindy

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.