• 0

lening + rente + aandelen?

Komt het vaak voor dat een investeerder geld inbrengt als zijnde een (achtergestelde) lening met rente

en daarbij ook nog een aanzienlijk percentage aandelen vraagt?

 

voorstel van de investeerder is in dit geval:

 

- 75% van de aandelen

- geld wordt ingebracht als lening, met daarbij 40 a 45% rente (ivm hoog risico)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet je wel een geweldig rendement halen! Anders is de fun zo over met dat soort percentages.

 

Nils schreef ooit eens dat een investeerder vaak geen gigantisch aandelen-share willen hebben omdat het commitment van jullie er ook moet blijven.

 

Vertrouw je de aandeelhouder?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

hoeveel bedraagt het vermogen dat ´uitgeleend´ wordt?

 

Deel dat bedrag door 75 en vermenigvuldig met 100: zoveel denkt de ondernemer dat de onderneming waarin hij investeert waard is. De absurd hoge rente moet een uiting zijn van forse twijfel aan de kant van de investeerder.

 

Ik zou nooit 75% van mijn idee/onderneming weggeven en daarbij zo'n ridicule rente betalen. Het lijkt wel alsof je het geld leent van een loan shark

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik schrik van een dergelijk voorstel.

Ik zou, net zoals Joost aangeeft, nooit de meerderheid weggeven. NOOIT.

 

En zoveel rente? Terwijl hij al 75% in handen heeft? Dit is echt absurd.

 

Wat voor bedrijf ga je starten?

 

Dit had ik mezelf voor ogen in mijn zoektocht naar een investeerder:

* Ik hou alitjd de meerderheid van 51% en ga zelfs niet akkoord met 49-49-2. Wat als anderen tegen jouw voorstel stemmen? Het is immers jouw bedrijf/kind? Als ze samen de meerderheid hebben, kunnen ze ook een coup plegen en jou uitkopen.

* Neem een exitbeding op in het contract. Zorg ervoor dat je je investeerder niet 1000% van zijn inleg terug moet betalen en maak van tevoren afspraken hierover (want dit betekent eigenlijk: je kunt er nooit meer vanaf). Kun je van je investeerder af als het niet klikt, of als hij (zoals je hier elders kunt lezen) geld uit de BV haalt en in andere participaties stopt.

 

Dit waren voor mij 2 zaken die niet onderhandelbaar waren. Mijn bedrijf is als mijn kind dat ik niet laat afnemen en de BV is als een huwelijk waarin ik wil scheiden als het niet meer klikt.

Link naar reactie
  • 0

Vertrouw je de aandeelhouder?

 

vóór dit voorstel wel, maar ik begin nu te twijfelen. :(

 

hoeveel bedraagt het vermogen dat ´uitgeleend´ wordt?

 

ongeveer 125k

 

Wat voor bedrijf ga je starten?

 

het gaat om een product, met een succesvolle pilot (op kleine schaal)

 

Ik zou, net zoals Joost aangeeft, nooit de meerderheid weggeven. NOOIT.

 

het product voelt inderdaad aan alsof het mijn eigen kind is, daar kan ik me volledig in vinden.

en ik wil absoluut voorkomen dat ik als vader aan de zijlijn kom te staan.

 

maar zijn de problemen die je noemt niet op te lossen door het stemrecht aan te passen?

 

- stemmen bij nieuwe ontwikkelingen

- overnemen macht bij conflict

 

Bestaan er daarbij nog meer overduidelijke risico's waar ik serieus rekening mee moet houden?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je met droge ogen aan de curator verkopen dat het van behoorlijk bestuur getuigt dat je een lening tegen 40-45% aangegaan bent? Anders komt die investeerder, samen met je andere schuldeisers, je privé ook nog even kaalplukken als het fout gaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Dit soort voorstellen ben ik zelfs in Oost Afrika niet tegengekomen.

 

Ik kan deze investeerder niet serieus nemen.

 

Nog een paaar vraagjes:

- is het hele bedrag een lening?

- is de lening aan jou persoonlijk of aan het bedrijf (BV)

- heb jij een terugkooprecht tegen een vaste prijs voor de aandelen?

 

125k is best veel geld. Ik snap dat de investeerder dat niet zomaar aan de eerste de beste knutselaar wil geven, maar er zijn andere manieren om dat te regelen.

Het rente percentage is absurd. Het bedrijf heeft geen omzet en kan dus geen rente betalen. Als hij voor 75% eigenaar is van het bedrijf en de lening is verstrekt aan het bedrijf (zoals het hoort) dan heeft voornamelijk een vordering op zichzelf.

 

Wat een gekkigheid.

 

Het is overigen best gebruikelijk dat investeerders combinaties van aandelenkapitaal en achtergestelde leningen verstrekken, maar dan is het aandelen percentage niet hoger dan 45% (liever rond de 30%) en de rente niet hoger van 10% (liever 6 tot 8%)

 

Als de inbreng van de investeerder vele malen groter is dan de inbreng van de ondernemer, kan je een "earn-in" of "earn-out" constructie toepassen. Het komte er op neer, dat of de investeerder een optie krijgt om aandelen bij te kopen als jij bepaalde doelen niet hebt gehaald, of jij krijg een optie om aandelen terug te kopen (tegen een vaste lage prijs) als je bepaalde doelen wel hebt gehaald.

 

Je ziet dat slechte redementen op de beurs, in het OG en op de bank, allerlei idioten (vooral beleggers) zich op de markt voor financiering van bedrijven begeven. Bedrijfsfinanciering heeft niks met "beleggen" te maken, dus dat gaat nogal eens mis. Ik zie veel ellende. Ondernemers die uit hun bedrijf geschot worden, zelf als ze al hun afspraken nakomen. Er zit echt tuig tussen.

 

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dit soort voorstellen ben ik zelfs in Oost Afrika niet tegengekomen.

 

;) dat zegt genoeg

 

Ik moet bekennen dat deze case inmiddels is gesloten en dat de deal er flink op voorruit is gegaan t.o.v. het bovenstaande.

details kan ik hier niet noemen ivm gevoeligheid, maar het ziet er nu echt veel beter uit!

Dank gaat uit naar het adviesbureau Kaliber (mag ook wel eens gezegd worden), zonder hun was het namelijk nooit gelukt.

 

Nog een paaar vraagjes:

- is het hele bedrag een lening?

- is de lening aan jou persoonlijk of aan het bedrijf (BV)

- heb jij een terugkooprecht tegen een vaste prijs voor de aandelen?

 

om toch nog even terug te komen op jouw vragen:

a. klopt

b. aan het bedrijf (BV)

c. ja, gedeeltelijk

 

125k is best veel geld. Ik snap dat de investeerder dat niet zomaar aan de eerste de beste knutselaar wil geven, maar er zijn andere manieren om dat te regelen.

Het rente percentage is absurd. Het bedrijf heeft geen omzet en kan dus geen rente betalen. Als hij voor 75% eigenaar is van het bedrijf en de lening is verstrekt aan het bedrijf (zoals het hoort) dan heeft voornamelijk een vordering op zichzelf.

 

Wat een gekkigheid.

 

Het is overigen best gebruikelijk dat investeerders combinaties van aandelenkapitaal en achtergestelde leningen verstrekken, maar dan is het aandelen percentage niet hoger dan 45% (liever rond de 30%) en de rente niet hoger van 10% (liever 6 tot 8%)

 

Als de inbreng van de investeerder vele malen groter is dan de inbreng van de ondernemer, kan je een "earn-in" of "earn-out" constructie toepassen. Het komte er op neer, dat of de investeerder een optie krijgt om aandelen bij te kopen als jij bepaalde doelen niet hebt gehaald, of jij krijg een optie om aandelen terug te kopen (tegen een vaste lage prijs) als je bepaalde doelen wel hebt gehaald.

 

Je ziet dat slechte redementen op de beurs, in het OG en op de bank, allerlei idioten (vooral beleggers) zich op de markt voor financiering van bedrijven begeven. Bedrijfsfinanciering heeft niks met "beleggen" te maken, dus dat gaat nogal eens mis. Ik zie veel ellende. Ondernemers die uit hun bedrijf geschot worden, zelf als ze al hun afspraken nakomen. Er zit echt tuig tussen.

 

dank voor je aanvulling Nils.

mocht je wat meer willen weten over de uiteindelijke deal pm me dan gerust.

 

 

topic mag op slot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.