De manier van kijken naar de dingen om je heen bepalen hoe succesvol je bent als ondernemer.
Als ik als klant in een bedrijf kom, waar ik enthousiast en open wordt benaderd heb ik snel de neiging om zaken te doen. Wordt er door de ondernemer of zijn vertegenwoordigers veel negatief gesproken over bijvoorbeeld andere klanten, concurrerende bedrijven, of zelfs zijn eigen personeel of collega's dan ben ik er snel weg. Ook als de aanprijzing van de waren overdreven positief of "uit het hoofd geleerd" plaats vindt haak ik af. Ik denk dat ook anderen dit zullen doen.
Kom je daarentegen bij bedrijven, die openstaan voor je vragen, klaar staan om met jouw de oplossing voor je probleem te zoeken, en je gewoon een goed gevoel geven ben ik veel sneller bereid om een artikel te kopen of een opdracht te verstrekken.
Hoe komt nu dat verschil in benadering tot stand?
Ik denk dat de bron komt uit het eigen denken. Ben je gewend om alle problemen die je ontmoet, of die je denkt te gaan krijgen volledig tot op het bot te analyseren en heel negatief te benaderen en de schuld buiten jezelf te leggen ga je dit ook naar buiten uitstralen.
Daarentegen, neem je alle problemen die je ontmoet serieus, zoek je naar een oplossing met een open positief vizier , denk je dat er zich altijd wel een mogelijkheid aandient, geef je niemand de schuld van eigen falen dan ontwikkel je een sfeer om je heen waar aantrekkingskracht vanuit gaat. Mensen willen hier graag deelgenoot van worden, en als ondernemer is dit vanzelfsprekend "business "
Het bovenstaande lijkt me niets nieuws voor een ondernemer die zijn of haar toko goed wil draaien.
Iets wat ik in de loop van 30 jaar ondernemen ook heb geleerd is het volgende: Als ik een wat lage omzet heb met een bepaald product, neem ik het betreffende product in gedachte, vorm me er een "goed plaatje" van en verbeeld me dat er komende tijd wel een koper voor komt. Als het beeld helder is, laat ik de gedachte los. Ik denk er niet meer aan en ga er ook niet over twijfelen. Zodra het beeld of de gedachte eraan zich weer wil opdringen negeer ik het. Ik wil er geen negatieve gedachten bij toelaten.
In bijna alle gevallen constateer ik na een tijdje dat de omzet van dit betreffende product ineens weer in de lift zit. Het blijkt dus dat de "denkkracht" zich vermaterialiseert.
Nu lijkt dit een soort hocus pocus, waar iemand die met beide benen op de grond staat niets van zou moeten weten. Maar wie de uitdaging aandurft het zelf ook uit te proberen zal versteld staan van het resultaat.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
herman van der helm
herman van der helm
De manier van kijken naar de dingen om je heen bepalen hoe succesvol je bent als ondernemer.
Als ik als klant in een bedrijf kom, waar ik enthousiast en open wordt benaderd heb ik snel de neiging om zaken te doen. Wordt er door de ondernemer of zijn vertegenwoordigers veel negatief gesproken over bijvoorbeeld andere klanten, concurrerende bedrijven, of zelfs zijn eigen personeel of collega's dan ben ik er snel weg. Ook als de aanprijzing van de waren overdreven positief of "uit het hoofd geleerd" plaats vindt haak ik af. Ik denk dat ook anderen dit zullen doen.
Kom je daarentegen bij bedrijven, die openstaan voor je vragen, klaar staan om met jouw de oplossing voor je probleem te zoeken, en je gewoon een goed gevoel geven ben ik veel sneller bereid om een artikel te kopen of een opdracht te verstrekken.
Hoe komt nu dat verschil in benadering tot stand?
Ik denk dat de bron komt uit het eigen denken. Ben je gewend om alle problemen die je ontmoet, of die je denkt te gaan krijgen volledig tot op het bot te analyseren en heel negatief te benaderen en de schuld buiten jezelf te leggen ga je dit ook naar buiten uitstralen.
Daarentegen, neem je alle problemen die je ontmoet serieus, zoek je naar een oplossing met een open positief vizier , denk je dat er zich altijd wel een mogelijkheid aandient, geef je niemand de schuld van eigen falen dan ontwikkel je een sfeer om je heen waar aantrekkingskracht vanuit gaat. Mensen willen hier graag deelgenoot van worden, en als ondernemer is dit vanzelfsprekend "business "
Het bovenstaande lijkt me niets nieuws voor een ondernemer die zijn of haar toko goed wil draaien.
Iets wat ik in de loop van 30 jaar ondernemen ook heb geleerd is het volgende: Als ik een wat lage omzet heb met een bepaald product, neem ik het betreffende product in gedachte, vorm me er een "goed plaatje" van en verbeeld me dat er komende tijd wel een koper voor komt. Als het beeld helder is, laat ik de gedachte los. Ik denk er niet meer aan en ga er ook niet over twijfelen. Zodra het beeld of de gedachte eraan zich weer wil opdringen negeer ik het. Ik wil er geen negatieve gedachten bij toelaten.
In bijna alle gevallen constateer ik na een tijdje dat de omzet van dit betreffende product ineens weer in de lift zit. Het blijkt dus dat de "denkkracht" zich vermaterialiseert.
Nu lijkt dit een soort hocus pocus, waar iemand die met beide benen op de grond staat niets van zou moeten weten. Maar wie de uitdaging aandurft het zelf ook uit te proberen zal versteld staan van het resultaat.
www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28069-denken-en-ondernemen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag