• 0

Hoe bij jij bij je bedrijfsidee gekomen?

Het begint met een goed idee! Een veel gelezen opening bij alle info sites over startend ondernemersschap. Maar wie helpt mij op weg bij het zinnig selecteren en combineren van opgedane ervaring, interesses, ambitie en ideeën tot een realisme dat opstarten van een bedrijf de moeite waard maakt? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste SaBa,

 

Ook ondernemers die zeggen: "ik wil een eigen bedrijf starten, maar weet niet waarin". Die weten het stiekum vaak wel, ze willen iets in de handel, bouw of als adviseur. Alleen de exacte invulling is dan vaak niet bekend. Waar gaan we in handelen? Waar gaan we ons op richten in de bouw? Wat wordt mijn doelgroep om te adviseren?

 

Het klopt dat het ondernemersschap vaak ontstaat uit een idee of het zien van een gat in de markt. Waar liggen jouw interesses of specialiteiten?

 

Persoon

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

"het zinnig selecteren en combineren van opgedane ervaring, interesses, ambitie en ideeën tot een realisme.."

 

Wow, mooi gesproken!

Vooral veel met anderen praten over je ideeën (het liefst met experts/ervaringsdeskundigen) lijkt me een goeie manier om een selectie te maken.

Mocht het dus geen bedrijfsgevoelige informatie zijn, deel je gedachten hier en je krijgt vast wel feedback :D en suggesties!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Inderdaad heel mooi gesproken.

 

Het is de perfecte samenvatting van wat ik de afgelopen maanden heb gedaan!

Maar het is niet echt een vloeiend proces geweest, meer één van vallen en opstaan. En het was bij mij een proces wat vaak onbewust is verlopen (dat moet dan 's nachts zijn geweest, want ik had de eyeopeners meestal 's ochtends onder de douche).

 

Begin maar bij het idee en werk dat uit. Dat doe je vanuit het idee, maar tegelijkertijd ook vanuit je ervaring en interesses.

Praat er veel over met mensen! Niet alleen mensen met verstand van zaken, maar ook met mensen met "verstand" van jouw persoon.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je specificering kan ook in heel korte tijd groeien. Zelf ben ik onlangs gestart met een bedrijf in houtbewerking, heel algemeen. Zodra ik begonnen was kwam ik er snel achter dat ik geen zin had ik alle mogelijke 'kleine projectjes', maar dat meubelmaken mij toch echt het meest aansprak. Nu er inmiddels wat orders afgeleverd zijn heb ik weer ervaren welke meubels ik het leukst vind om te maken. En dan ben ik nog maar twee maanden bezig.

 

Zolang je voldoende klanten weet te vinden kun je in je vakgebied een beetje rondsnuffelen, en steeds specifieker gaan doen waar je ambitie ligt. Ik heb de marketing eerst even rustig gehouden, zodat ik me nu ineens zo kan profileren als ik wil zijn...

 

Kortom, als je het je kunt permitteren, kun je er door wat proberen ook achter komen.

 

Succes! Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me wel vinden in PWierdsma's betoog. Je begint een zaak met een notie van wat je wilt doen. Ik heb wel ervaren dat het belangrijk is om deze notie in een soort missie of bedrijfsformule te vatten. Als je dan gevraagd wordt wat je doet, kun je in één zin een antwoord geven. Dat bepaalt mede de richting waarin je specialisatie zich zal doorontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je websites bouwt en daarbij de nadruk legt op informatieve of educatieve inhoud. Na verloop van tijd merk je, zoals Wierdsma terecht opmerkt, waar je interesses liggen en waar je goed in bent (die twee liggen m.i. meestal niet ver van elkaar) Dat bepaalt de richting waarin je doorgroeit, al dan niet bewust.

 

Hoe ik bij mijn bedrijfsidee gekomen ben?

Ik merkte dat op heel veel plaatsen bedrijfsprocessen en IT-oplossingen elkaar meer tegenspreken dan dat ze het werk gemakkelijker maken. Vaak wordt gekozen voor een veelvoud aan programmaatjes om het werk te kunnen doen. Een onherroepelijk gevolg is dat er gegevens dubbelop worden ingevoerd en zo ontstaan er verschillen. Ik richtte me daarom op het adviseren in de inrichting van bedrijfsprocessen, daarbij de nadruk leggend op de ondersteunende en sturende rol die IT oplossingen daarin spelen. Intussen is deze vage notie verder doorgegroeid, maar het idee op zich is gewoon uit de werkomgeving gekomen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

combineren van opgedane ervaring, interesses, ambitie en ideeën tot een realisme dat opstarten van een bedrijf de moeite waard maakt?

 

Meestal wordt een stappenproces aangeraden:

 

1. idee: welke ideeen heb je opgedaan, bedacht, etc.

2. welke ambitie heb je?: bedenk hier ook of je veel geld wilt verdienen, of je zelfstandige-zonder-personeel wil worden of directeur van een groot bedrijf.

3. welke interesses heb je en op welke ervaring kan je bogen?

 

Analyse:

- Maak een persoonlijke analyse van je sterk en zwakke kanten (denk aan je karakter, je omgang met mensen, je commerciele vaardigheden).

- Maak een analyse van de kansen en bedreigingen die je om je heen ziet.

- Analyseer de resources die jezelf hebt en waar je via familie, vrienden en relaties (potentiele klanten) makkelijk over kan beschikken.

 

Conclusies:

Met behulp van een confrontatiematrix kun je bepalen waar je sterk bent, kansen liggen en resources voor hebt: daar ligt je toekomst, welk (product-)idee past daar het beste bij?

 

Bekijk, samen met mensen die jou kennen, of je de aanleg en ervaring hebt om een bepaald idee op korte termijn te realiseren/verkopen: dat zal het idee zijn wat je in de eerste fase van je bedrijfsontwikkeling kan helpen op gang te komen.

 

Bekijk met een externe adviseur welke ambitie het beste combineert met een idee waarvan de externe zegt, dat is uniek! Dat is het idee waarmee je op termijn kan scoren om je bedrijf te laten groeien.

 

Als het goed is heb je nu drie elementen:

1. je core-business

2. het product/dienst waarmee je het eerst aan de slag gaat

3. het product/dienst waarmee je later je bedrijf gaat laten groeien of meer winst gaat maken.

 

Dit zijn basiselementen voor je businessplan, waarin je een aanpak gaat bedenken om een bedrijf op te bouwen.

 

Deze aanpak kun je een paar keer doen en er elementen aan toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld rond een bepaalde typische expertise vrij gaan associeren met een paar man, je krijgt dan wellicht nieuwe productideeen.

 

Maar op een gegeven moment moet je gewoon een analyse loslaten op de brij om een beslissing te nemen en aan de slag te gaan, ondernemen is namelijk doen.

 

Succes!

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.