• 0

terugkeer vanuit BV naar eenmanszaak

Ik wil per 31 december 2010 mijn B.V. omzetten in een eenmanszaak.

De enige activiteit binnen de B.V. is handel in aandelen, het zogenaamde "daytrading"

De B.V. heeft alleen 2 bankrekeningen in de Verenigde Staten en 1 in Nederland en verder geen andere active.

 

Klopt het dat ik gewoon vlak voor het eind van dit boekjaar 2010 de tegoeden op de rekeningen van mijn B.V. over kan boeken naar mijn prive rekening en dan vanaf 1 januari 2011 verder kan werken via mijn prive-rekeningen ?

 

Vervolgens begin januari 2011, dien ik dan een terugkeer verzoek in bij de Belastingdienst (wat binnen de 12 maanden na het omzettingstijdstip is) en geef ik aan het eind van 2011 mijn inkomstenbelasting op....

 

Als ik dan vervolgens eind 2011 mijn inkomstenbelasting op geef aan de belastingdienst, ben ik dan correct bezig of zie ik iets over het hoofd ?

 

 

Tevens, zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee zal moeten houden, buiten de voordelen van geruisloze t.o.v. ruizende inbreng ?

 

 

groetjes,

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit eigenlijk rond het punt dat het fiscaal om het even is wat voordeliger is...

 

 

Het zal iets schelen misschien qua geld, maar wat belangrijker is dat ik minder verplichtingen zal hebben:

Geen DGA, minder administratie, en met allerlei kleine zaken minder strenge eisen...

Link naar reactie
  • 0

Is er - na terugkeer - sprake van een onderneming in de zin van de Wet IB 2001?

Ik betwijfel of je minder administratieve verplichtingen hebt als ondernemer. Je zal immers je ondernemingsvermogen af moeten schermen van je privévermogen. Bovendien zul je met een terugkeerreserve te maken krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dat al eens laten onderzoeken, maar er is geen jurisprudentie aanwezig of mijn activiteiten als "onderneming" bestempelt zullen worden door de belastingdienst.

Dit zijn de criteria van de belastingdienst :

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496

 

 

In mijn geval:

 

Pro's:

- Er wordt winst gemaakt, de onderneming is zelfstandig, er wordt kapitaal en veel tijd geinvesteerd, er wordt 'ondernemersrisico' gelopen en ik ben aansprakelijk voor de schulden

 

Contra:

 

Ik maak op geen enkele manier mijn bestaan naar buiten bekend en tevens heb ik geen opdrachtgevers.

 

 

 

Is het niet zo dat als de belastingdienst mijn activiteiten uit eigenbelang wel als onderneming moet specificeren, aangezien de belastingdienst op zo'n moment zelf stelt dat er geen sprake is van een onderneming en ik dan legitiem zou kunnen werken vanuit Box 3.... Of zie ik dit verkeerd ?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp even iets niet..

In je startpost heb je het over terugkeer naar eenmanszaak en terugkeer verzoek binnen 12 maanden. Als dat zo is dan lijkt me dat je dus al eenmanszaak was en die hebt omgezet in een bv. Welke omstandigheden zijn er dan verandert waardoor je denkt dat de belastingdienst je niet meer als eenmanszaak zal zien?

 

 

Link naar reactie
  • 0

... je dus al eenmanszaak was en die hebt omgezet in een bv. ...

 

Dat is niet nodig voor toepassing van de 'terugkeerregeling' (what's in a name).

 

Wat wel nodig is, is dat het verzoek op grond van art. 14c, wet op de vennootschapsbelasting 1969 vóór ontbinding van de vennootschap wordt ingediend. Die 12 maandstermijn zie ik daar niet in terugkomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Alvorens de BV om te zetten in een eenmanszaak, zou ik eerst de discussie afronden over het ondernemerschap.

 

De faciliteit van geruisloze terugkeer is nl alleen van toepassing op voortzetting van de onderneming in de ib-sfeer. Als er geen sprake is van een onderneming in de ib-sfeer, maar van normaal vermogensbeheer (box 3) dient er m.i. afgerekend te worden over de fiscale claims in de BV. Hetzelfde geldt bij resultaat uit overige werkzaamheid, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

De 12-maand termijn komt inderdaad niet voor in de regeling van art. 14c. Wel een 9-maands termijn. Het overgangstijdstip van BV naar eenmanszaak vindt plaats aan het begin van het boekjaar, mits de BV en haar aandeelhouders voor 1 oktober een schriftelijke verklaring over het overgangstijdstip hebben overlegd.

 

Er komt best wel wat kijken bij een geruisloze terugkeer, dus het is niet onverstandig om in dit soort zaken een accountant en/of fiscalist te raadplegen. Zoals je het voorstelt in je eerste post gaat het in ieder geval niet goed (tenzij er geen fiscale claims in je BV zitten).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.