• 0

Octrooi-kosten: Aftrekpost?

Hallo,

 

Ik speel met de gedachte om een octrooi op een uitvinding aan te vragen. Het opstellen van een fatsoenlijk octrooi (mbv een gemachtigde) kost al gauw 3000-5000 Euro.

 

Weet iemand of de fiscus aan dit soort kosten-posten meebetaald? Zo ja onder welke voorwaarden?

 

Ik kan natuurlijk overwegen om een bedrijfje te beginnen...probleem is echter dat ik het uren-criterium niet hard kan maken en dus door de belastingdienst waarschijnlijk niet als ondernemer aangemerkt wordt.

 

Omdat het mijn zuur verdiende spaarcentjes zijn zoek ik naar wegen om het financiële risico te minimaliseren.

 

Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het uren criterium is niet van belang om een onderneming te starten. Slechts nodig voor de zelfstandigenaftrek. Gewoon inkomsten zien te genereren, dan kun je de octrooikosten als investering opvoeren, waar je dan op af kunt schrijven. De belasting betaalt dan mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou allereerst zien te achterhalen of je vinding (letterlijk) wel een octrooi waard is. Dat kan door een goed onderzoek te doen. Bij voorkeur samen met een onafhankelijk expert. Het spijt me te moeten zeggen dat dit niet altijd een gemachtigde is omdat die gebaat is bij een aanvraag en vaak weinig of geen ondernemerskennis heeft om in te schatten of een product ook een markt zal kennen. Uiteraard zijn er ook gemachtigden die onbaatzuchtig zijn en wel enige markkennis hebben en een octrooi afraden maar de praktijk leert dat er heel veel nutte- en waardeloze octrooien geschreven worden.

 

Als je na een gedegen onderzoek nog steeds denkt een octrooi te moeten aanvragen dan kan je een onderneming starten. Op de site van de belastingdienst staat aan welke eisen je moet voldoen maar je bent al snel ondernemer als je een product uitontwikkelt en daarmee de markt opgaat. Bij een goed octrooi heb je ook altijd zicht op winst in een later stadium waar de ficus weer van profiteert.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, even ter verduidelijking een extra vraag: Inkomsten genereren vanuit de eenmanszaak die de investering in de octrooi-kosten doet neem ik aan? Of mag dat ook vanuit een andere betrekking (loondienst) waarin inkomstenbelasting wordt afgedragen?

 

 

 

Nee alleen mogelijk via eenmanszaak. Uiteraard ook Hans zijn gedachten goed tot je laten doordringen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.