• 0

Ondernemers

In de discussie over topinkomens is al veel gezegd. Zelf heb ik geen enkele moeite met hoge inkomens. Van mij mogen ministers en de Minister President best een stuk meer verdienen. Ze werken erg hard en betalen publiekelijk een hoge prijs. Ik vind de inkomensdiscussie met betrekking tot nationale politici dan ook vooral klein bier.

 

De discussie over topinkomens zou niet moeten gaan over inkomensongelijkheid of de hoogte van de inkomens, maar over wanneer je als samenleving mensen een goed inkomen wilt gunnen. Want daar wringt namelijk de schoen.

 

Wie ondernemer is, kent de klappen van de zweep. Gaat het goed dan wordt je inkomen afgeroomd, gaat het slecht dan loop je het risico je kapitaaltje kwijt te raken. Vervolgens loop je ook nog de kans dat je je door een reïntegratiemuts moet laten vernederen. Ondernemers krijgen moeilijk een hypotheek, zijn nauwelijks verzekerd, hebben een ziekteverzuim van 0 en verdienen soms minder dan hun eigen personeel. Het ondernemersrisico is de kern van het ondernemerschap.

 

Maar vervuil die term ondernemer niet. Het zijn in Nederland niet de ondernemers die de hoge inkomens opstrijken, maar bestuurders die zichzelf als ondernemer zien. Dat is iets heel anders. Ondernemersrisico kennen ze niet en daarom zijn het gewoon geen ondernemers. Ze spelen met andermans geld, krijgen bij winst een bonus en bij verlies een bonus met riante vertrekpremie. Vervolgens zien ze die graai-graai-situatie als een ondernemersrisico. Eigenlijk zijn het gewoon werknemers. Het zijn ambtenaren in een ander jasje.

 

Nederland is dan ook geen land van ondernemers, maar van bestuurders. Van universiteit tot multinational, van Pensioenfonds tot Hartstichting, van woningcorporatie tot zorgverzekeraar. Zelfs het VNO en MKB behartigen vooral bestuurdersbelangen. Ik denk dat weinig ondernemers zich vertegenwoordigd voelen door deze werkgeversorganisaties. De bestuurderscultuur in het bedrijfsleven is erop gericht als eerste elk financieel risico voor de bestuurder uit te sluiten.

 

En wat te denken van de driehonderdduizend stichtingen en verenigingen, opgericht om onze medemens te ‘helpen’? Vaak onaantastbare en ongecontroleerde ‘bedrijven’ zijn het, met riante salarissen voor de bestuurders en met gratis personeel. Vooral een linkse hobby. Zeuren over minimumloon en zelf aanspraak maken op slavenarbeid. Wie in Nederland rijk wil worden, is niet bezig met het aanbod van kwaliteitsgoederen en -diensten, maar met organisatorische- en fiscale trucs. Het inkomen gerelateerd aan oplichting in plaats van het risico dat men loopt.

 

De vermarkting uit de jaren ‘90 is daarmee faliekant mislukt. Het heeft slechts een incestueuze bestuurdersklasse opgeleverd die elk verantwoordelijkheidsgevoel en elke ondernemerschap ontbeert. Als ze met hun eigen vermogen aansprakelijk waren geweest had Rijkman Groenink nooit aan onrendabelen hypotheken verkocht, had Van der Hoeven nooit supermarkten overgenomen die hij nog nooit van binnen gezien had en had boevin Nina Brink wel twee keer nagedacht over haar piramidespel. De hele Code Tabaksblat zou bij een echt ondernemersrisico niet nodig zijn geweest.

 

Hilarisch zijn onze ‘ondernemers’ met hun imitatie- en bevestigingsgedrag om zichzelf te bewijzen. Het is proletengedrag van de ergste soort. Er is zelfs een hele cultuur met ondersteunende dienstverlening ontstaan die het beeld van hun ondernemerschap moet ondersteunen. Van de golfbaan naar de Personal Coach. Ik zou er niet eens de tijd voor hebben.

 

En altijd dreigen ze met vertrek naar het buitenland als de hoogte van hun inkomen ter discussie staat. In de praktijk komen ze nooit verder dan een Nederlands kolonie in de bossen van Lanaken. Wie het toppunt van smakeloosheid wil ervaren adviseer ik daar eens een toertocht te maken.

 

Maar ach, zolang mensen hun vermogens aan dit soort speeltuinbeheerders geeft, wie ben ik om daar bezwaar tegen te hebben?

 

Helaas is deze cultus ook overgenomen door semi-publieke diensten die ineens in een soort nepconcurrentie allemaal ondernemertje menen te moeten spelen. Te beginnen natuurlijk met marktconforme salariëring voor de top (hoog) en de werkvloer (laag). Een ROC voor wie het nieuwe logo en de afdeling communicatie belangrijker is dan lesgeven en thuiszorginstellingen die voetbalteams menen te moeten sponsoren.

 

Het enige product van deze goed verdienende ‘ondernemers’ is, dat de publieke diensten in Nederland in rap tempo duurder zijn geworden en verworden zijn tot een onoverzichtelijk brei aan ‘bedrijven’ waar niemand, buiten de bestuurders zelf, nog iets van begrijpt. De maatschappelijke basisvoorzieningen zijn kapotgemaakt door het ideologisch gedram over ondernemerschap. Natuurlijk ontbreekt de persoonlijke eindafrekening als het mis gaat, laat staan dat iemand een risico draagt.

 

Die wordt slechts gedragen door de Gekke Henkies van deze samenleving, de èchte ondernemers.

 

Frans Smeets vindt de VVD vooral de partij van besturend en benepen Nederland.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geweldige column. Zit eigelijk op een reactie van Frans te wachten. (om te kunnen reuzen)

 

De column staat ook hier.: http://www.frontaalnaakt.nl/archives/ondernemers.html

Op www.frontaalnaakt.nl schrijft hij regelmatig. Omdat deze column over ondernemen ging heb ik een bericht over higherlevel onder zijn stuk geplaatst, vandaar dat hij hem hier heeft neergezet. Ik denk dat hij wel vaker iets zal schrijven wat voor HL geschikt is.

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig! Ik was al bang dat we op verjaardagsfeestjes geen groep meer zouden hebben waar we heerlijk collectief op af kunnen geven. Want na de belastingdienst, de politie, de uitkeringstrekkersgerechtigden - en recentelijk de banken - was daar wel behoefte aan. Nu hebben we dus de niet-ondernemende ondernemers. Ik zie het al voor me:

 

"Hé, hallo, lang niet gezien, wat doe jij tegenwoordig?"

"Ik werk bij een zorginstelling."

"Leuk! En welke voetbalclub sponsoren jullie, hahahahaha....".

 

Een beetje dubbel gevoel wat mij betreft bij deze column. Veel overdrijven, veel generaliseren en veel stijlfiguren die ook gebruikt worden in politieke toespraken. Dat laatste zet mij aan het denken. Gaat het hier - gelet op de laatste opmerking en vooruitlopend op het mislukken van de kabinetsformatie - wellicht puur om een stemadvies?

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, de ondernemer is heilig, heeft het zwaar ondanks al zijn goede bedoelingen, en de rest van nederland is onrendabel, zelfverrijker etc.

 

Natuurlijk zijn er dingen die scheef zitten, maar als de marktwerking in de zorg niet werkt ligt dat dan aan bestuurders en overheid of zijn er geen capabele ondernemers zoals Aysel Erbudak die laten zien hoe het moet?

 

Een ondernemer kan niet ontslagen worden zoals een bestuurder, een ondernemer heeft soms een laag salaris maar kan binnen zijn eigen holding veel meer zaken zelf beheren dan een werknemer. Een deel van de ondernemers kan jaar in jaar uit alle winst uit zijn bedrijf trekken en als het even tegenzit de boel laten springen zonder dat hij in privé aansprakelijk is of dat het vermogen van zijn eigen holding wordt aangetast.

 

Ook ondernemers gaan gewoon golfen hoor, en bootje varen, en uit eten, lunchen en werkontbijten etc. Dat is niet voorbehouden aan bestuurders.

 

Als een ondernemer het doet heet het alleen netwerken en als een bestuurder het doet is het zelfverrijking.

 

Kom op zeg. De ondernemer neerzetten als slachtoffer met een zielig calimeroverhaal vind ik eigenlijk een belediging van ondernemers.

 

Frans

 

PS.Met Nina Brink als voorbeeld pleit je er dus voor dat ondernemers ook in privé aansprakelijk worden voor hun acties? Lees ik dat goed?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat trouwens ook sterk meespeelt bij overheidsorganisaties en organisaties die een vergelijkbare rol hebben, is dat ze vooral risico mijdend bezig zijn en soms moeten zijn. Een overheid mag van de burger geen fouten maken, anders wordt alles breed in de media blootgesteld. Dus zijn veel ambtenaren bezig met zichzelf wegmanouvreren uit verantwoordelijkheid en weg van de risico's. Dat staat in mijn ogen haaks op wat een ondernemer doet. Het is wel duidelijk dat dit vooruitgang en verbetering remt of zelfs stopt.

Het is daarom terecht dat bestuurders ondernemerschap belangrijk vinden, maar ik geef toe dat er genoeg zijn die dit weer als een leeg woord, zoals duurzaam overigens ook, gebruiken voor zijn/haar eigen marketing.

 

Als we naar de overheid kijken, zijn de burgers soms zelf reden dat overheden zo werken. Sterke prikkels tot presteren, zonder ook voor het risicomijdend karakter van de overheid, kunnen zelfs een tegenovergestelde effect hebben. Sommige grote bedrijven laten eigenlijk dezelfde cultuur zien. Generaliserend: Misschien heeft het te maken met de grootte van de organisatie? Groot zorgt voor een risicomijdende cultuur?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 5

Generalisaties, overdrijvingen en stijlfiguren horen bij een column. Anders kan ik beter een wetenschappelijk rapport overdrijven. Maar veel mensen hebben nu eenmaal veel last van verbeteraars van bedrijfsprocessen. Op het moment ben ik bezig met een artikel over een of andere spreadsheetfundamentalist die denkt de toiletgang bij de NS als een bedrijfsproces te kunnen beheren. Recentelijk bij de geboorte van mijn kind nog in aanraking gekomen met een instelling die denkt kindermishandeling te kunnen automatiseren. http://www.frontaalnaakt.nl/archives/stevig-ouderschap.html

Sorry dat ik je markt verziek.

 

Frans Sijtsma,

Nina Brink hadden ze gewoon van haar bed moeten lichten. Al moet ik zeggen dat al die sukkels in hun hebzucht het ook wel weer verdienden om opgelicht te worden.

Ik denk dat over een tiental jaren die periode met dat typische ondernemersjargon vooral als lachwekkend wordt gezien. Je ziet dat nu al gebeuren. Op dat punt is die financiele crisis een verademing.

Link naar reactie
  • 0

Maar veel mensen hebben nu eenmaal veel last van verbeteraars van bedrijfsprocessen. Op het moment ben ik bezig met een artikel over een of andere spreadsheetfundamentalist die denkt de toiletgang bij de NS als een bedrijfsproces te kunnen beheren. Recentelijk bij de geboorte van mijn kind nog in aanraking gekomen met een instelling die denkt kindermishandeling te kunnen automatiseren. Sorry dat ik je markt verziek.

 

??? Deze reactie heeft volgens mij geen link met je column toch? Meer een steek onder water richting John, wat ik eigenlijk een beetje een zwaktebod vindt.

 

Verder zijn generalisaties, stijlfiguren etc. middelen om een onderliggend punt helderder te maken.

Wat is bij jou het onderliggende punt?

Link naar reactie
  • 0
"Hé, hallo, lang niet gezien, wat doe jij tegenwoordig?"

"Ik werk bij een zorginstelling."

"Leuk! En welke voetbalclub sponsoren jullie, hahahahaha....".

 

Pijnlijk raak, en juist daarom eerder een bevestiging dan een ontkenning van de kracht en kennelijke kern van waarheid van deze column IMHO ;D.

 

 

Generalisaties, overdrijvingen en stijlfiguren horen bij een column. Anders kan ik beter een wetenschappelijk rapport overdrijven.

Spot on! En hier op HL zijn we ook wel wat pittige columns gewend (denkt aan "Payrollers zijn zakkenrollers" en "verzekeringen zijn slecht voor je"... )

 

 

Wat is bij jou het onderliggende punt?

Stop met bestuurders ondernemers te noemen. Dat zijn ze niet (evenals de meeste ondernemers ook gene echte bestuurders zijn, dat terzijde)

En stop met overheids-, zorg- en NGO-organisaties en hun bestuurders te benaderen als "door echte ondernemers geleide" profitorganisaties omdat er zogenaamd sprake moet zijn van "marktwerking". Dat is mislukt.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Vvv

 

Aardige vraag: Zouden burgers het accepteren dat de overheid in zijn algemeenheid meer risico's neemt (en dus vaker op zijn bek gaat) om de dienstverlening te verbeteren of om de kosten te verlagen?

 

Frans

 

Ben bang dat ze En-En willen. Ik denk dat we in onze huidige maatschappij met alle sociale vangnetten en beschermingen, meer risicomijders hebben dan risiconemers. Voor burgers is hierin een keuze maken al een risico. Die kunnen geen keuze maken. Waardoor je weer gedrochten van compromissen krijgt.

Het bedrijfsmatig afrekenen van de overheid lijkt daar nu ook veel op. Het is nu meer een papieren tijger en een invuloefening van getalletjes. Alleen in bepaalde organisaties brengt het wat meer bewustzijn, maar heb het idee dat dit meer ligt aan een toevallig goede bestuurder.

 

En als je kijkt naar het 'op z'n bek gaan' dan ligt daar ook een probleem. Wie neemt het over? Als een bedrijf failliet gaat, dan neemt iemand anders de klanten via natuurlijke weg over. Een backup overheid creeeren is een beetje veel van het goede. Aan de andere kant maakt dit de overheid een arrogante monopolist. Die onschendbaarheid is in mijn ogen ook op de achtergrond aanwezig bij de voorbeelden in de column. Dit zorgt voor verkeerde prikkels en luiheid. Banken zijn daarvan een goed voorbeeld, maar we gaan dit nog vaker in het nieuws zien bij grote bedrijven in andere sectoren. Let maar op!

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

De reactie van John was anders ook niet al te inhoudelijk.

Als je op HL een column publiceert, kun je opmerkingen verwachten over de inhoud, over de achterliggende boodschap, over je schrijfstijl, of - zoals in mijn reactie - over het gevoel dat die column oproept. Gelukkig mag dat hier allemaal.

 

Het punt wat ik wilde maken - en dat wellicht niet als "inhoudelijk" is overgekomen - is dat een hele groep maar al te vaak wordt aangekeken op het gedrag van een deel van die groep.

 

Natuurlijk is het jouw goed recht om in een column te generaliseren. Net zoals het jouw goed recht is om jouw negatieve ervaringen met procesverbeteraars door te trekken naar álle procesverbeteraars. Overdrijven maakt de zaak vaak duidelijk. Maar als zo'n zaak dan eenmaal duidelijk is, vind ik het altijd wel een uitdaging om daar vervolgens enige nuance in aan te brengen.

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Ik had ook geen problemen met je reactie. Vond hem alleen niet inhoudelijk. En natuurlijk heb je gelijk dat een hele groep wordt aangekeken op enkelen. Het is echter meestal wel de gehele groep die het liefst een kritische houding buiten de deur houdt. Men verschuilt zich achter bulkbegrippen als markt, ondernemerschap en klant terwijl dit er helemaal niets mee te maken heeft.

De reden dat ik deze lui "aanval" is dat ze op het moment een grotere burocratische moloch dreigen te worden dan de overheid zelf. Je kunt beter een luie ambtenaar hebben die uit het raam staart, dan een ambtenaar die denkt dat hij markt is.

Link naar reactie
  • 0

Een politieker die denkt dat hij "markthoeder" is, is nog veel erger. En als die "visie" op "zijn" ambtenaren wordt overgebracht in de vorm van beleid, is het helemaal voor de bakker. Parkeertarieven die onwerkelijk hoog zijn, omdat het geprivatiseerde (vanuit "marktwerking" geboren) parkeerbedrijf ook het bestaansrecht moet bewijzen......

Link naar reactie
  • 0

Geweldige column. Zit eigelijk op een reactie van Frans te wachten. (om te kunnen reuzen)

 

De column staat ook hier.: http://www.frontaalnaakt.nl/archives/ondernemers.html

Op www.frontaalnaakt.nl schrijft hij regelmatig. Omdat deze column over ondernemen ging heb ik een bericht over higherlevel onder zijn stuk geplaatst, vandaar dat hij hem hier heeft neergezet. Ik denk dat hij wel vaker iets zal schrijven wat voor HL geschikt is.

 

Column was geweldig. Maar de links in deze reactie? frontaal naakt zal best inhoudelijk goed zijn maar de presentatie vind ik een beetje zielig en onsmakelijk. (ik ben echt niet preuts) Klik op deze link dan zie ik... Frans Smeets kan zich beter gaan richten op forums die zich wat minder zielig profileren. Om naakt te gebruiken en te shockeren is mooi maar die Niche hou ik liever privé.

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk over de top. Maar wel zo dat het punt gemaakt wordt zonder te irriteren. Ook ik ben iemand die na het lezen wel de nuance zoekt.

 

Natuurlijk zijn er veel bestuurders aan top van grote bedrijven die risico's durven nemen met andermans geld maar ik denk dat er minimaal evenveel "echte" ondernemers zijn die amper groeien omdat ze te weinig risico durven of willen lopen.

Ook waag ik het te betwijfelen of je per definitie roekelozer bent met andermans geld. Tenzij daar door anderen een zeer sterke prikkel voor gegeven wordt. Ik ga liever uit van het goede in de mens.

 

Heb even op frontaal naakt gekeken en ga daar zeker meer lezen. De foto's vind ik zeer functioneel en mooi. Dat niet iedereen het meteen begrijpt lijkt mij een compliment.

 

Link naar reactie
  • 0

Hans zegt:

Heb even op frontaal naakt gekeken en ga daar zeker meer lezen. De foto's vind ik zeer functioneel en mooi. Dat niet iedereen het meteen begrijpt lijkt mij een compliment."

Op Frontaal Naakt een column van Josje over haar eerste ervaringen met het Naakt op Frontaal Naakt. Mooi om te lezen.

 

 

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/naakt-zijn.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.