• 0

webshop met 'fiets configurator'

Naast een bestaande fysieke winkel willen we een webshop voor de verkoop van sportieve fietsen (race en atb) met vergaande configuratie mogelijkheden. Een goed voorbeeld in een ander segment is Beick. En nog beter in hetzelfde segment: Rose Je ziet dit ook bij veel automerken. Uiteindelijk willen we dat een klant zijn eigen unieke fiets ontwerpt.

 

Zelf hebben we de indruk dat zoiets enorm duur is om te laten bouwen, of is dit een misverstand? Op wat voor platforms is dit gebaseerd? Zijn er bijvoorbeeld opensource oplossingen binnen de bestaande pakketten als Magento etc. Als iemand een idee heeft in welke richting we moeten zoeken, dan horen we dat graag!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat wil je precies, moeten het list boxjes zijn waarin je dingen kunt aangeven met een meerprijs, of een gehele visualisatie van de fiets met alles erop en eraan. OsCommerce heeft een soort configurator in zich, je zou eens de volgende site kunnen bekijken: http://www.aras.com/communityprojects/?projectid=DF91175EFBA141378DC2575607A9EDC4 of deze link: http://code.google.com/p/open-configurator/

 

Het geeft je een start, maar ik denk toch dat je vast zit aan een investering in deze.

Link naar reactie
  • 0

De beide voorbeelden die je geeft, zijn in Flash gemaakt. De experts zullen het wel ontkennen maar ik herinner mij dat als een drama qua onderhoud (lees: kosten). In open source is er niet heel veel intelligents te vinden. Inderdaad hebben sommige webshops enige functionaliteit, maar stel je daar niet te veel bij voor. Meestal gaat het niet verder dan aanklikken van extra opties. Een stand-alone open source product configurator vind je op http://code.google.com/p/open-configurator/, maar da's ook niet veel soeps. Voor een project met flink complexe configuratieregels en kostprijsberekeningen hebben wij uiteindelijk gekozen voor zelfbouw met behulp van de standaard componenten van jQuery. Als je mij een pm stuurt kan ik je een demo linkje geven.

Link naar reactie
  • 0

@frank86; bedankt voor de info. Inderdaad met gehele visualisatie. Klant heeft bij veel onderdelen meerdere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld 4 verschillende voorvorken, 10 verschillende wielen, 5 zadels etc. Vaak met een prijsverschil ten opzichte van de standaard configuratie. De prijs moet dan automatisch worden aangepast, maar dus ook de graphics.

 

De omschrijving bij 'open-configurator' is op zich wel passend, alleen zie ik nergens binnen welke e-commerce pakketten dit kan worden gebruikt, en ook geen demo store of iets dergelijks. Weet je misschien een live voorbeeld?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@msteer: bedankt voor de PM. De open configurator gaat het niet worden zo te zien. Wat jullie zelf gebouwd hebben lijkt er meer op. Dat is in de basis wel de functionaliteit die we zoeken. Alleen wie maakt zoiets in jQuery, want ik neem aan dat dit zonder programmeer kennis niet zelf te doen is. Is het dan ook gekoppeld aan een webwinkel platform? Moet er voor elk onderdeel een animatie worden gemaakt?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook eens een configurator laten maken in flash. Zonder prijscomponent, maar ik denk dat dat meer werk is voor de php script-kiddie - gewoon een extra tabel.

 

De functionaliteit in flash koste me ongeveer 1500 euro. Daarna kon mijn scriptkiddy er foto's (iconen) aanhangen, en onderscheid maken wat wel en niet op "model a" en "model "b" kan

 

Ik denk dat voor wat jij beschrijft het duurste de fotos zullen zijn, omdat deze precies, en perfect gesneden moeten worden (in mijn component werkte ik met iconen en niet met fotos)

 

 

Link naar reactie
  • 0

oscommerce heeft zo een configurator voro computer onderdelen (apart te downloaden module). Kan je oscommerce echter afraden.

 

Magento kan vanuit de basis al erg veel met samengestelde producten en zelf aangemaakte varianten en mogelijk is daar ook een aparte module voor beschikbaar (staat me iets bij dat ik die eens gezien heb) (ook voor pc onderdelen).

Link naar reactie
  • 0

Veel meer OS-webshopsystemen dan OSCommerce kunnen dit, maar dan zou je aan alle onderdelen boven de standaardconfiguratie als productoptie meer- of minderprijzen moeten gaan toekennen. Het weergeven van opties in beeld is lastiger. Aanbiedingen en losse onderdelen verkopen via dezelfde webshop wordt ook relatief complex (dubbel) met prijzen en kortingen, maar onmogelijk is het niet. Ik neem aan dat je ook niet alles als willekeurige, losse componenten in kunt kopen om tot concurrerende configuraties te komen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat is je doelgroep? De bovenkant van de markt stelt helemaal zelf een fiets samen, als je die wilt helpen moet je ook echt alles kunnen leveren, de onderkant van de markt betaalt alleen voor een kant-en-klare fiets. Is wat daartussenin zit groot genoeg?

 

Met alle mogelijkheden die er zijn, en het feit dat je genoeg vergelijkings-informatie moet leveren, dwz de details waarin derailleur 1 verschilt van derailleur 2 t/m 45, vermoed ik wel dat zo'n site niet heel goedkoop zal zijn. Hou bovendien rekening met onderhoud, want er zijn steeds weer nieuwe frames en onderdelen.

 

De laatste keer dat ik een racefiets heb gekocht heb ik wekenlang informatie verzameld op internet, maar uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor het frame en de onderdelen in drie bezoeken aan de juiste fietsenzaak waar ik de fietsen kon beetpakken en proberen.

Het zou wel erg handig zijn om een site te hebben waar alle fietsonderdelen deskundig met elkaar worden vergeleken. Zoiets als dit.

 

Rose.de heeft idd een heel mooie configurator, ik denk dat ze daar extra fietsen mee verkopen.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk zelf dat productconfiguratie steeds belangrijker wordt. We zijn er aan gewend dat je een product moet kopen zoals het in de winkel ligt. Maar eigenlijk is dat onzin.

 

Dat er maar één of een beperkt aantal uitvoeringen zijn van een product is meestal niet omdat de klant dat zo wenst. Daarvoor zijn vaak andere redenen, zoals efficientere productie en logistiek, maar ook regelgeving (denk aan productgoedkeuring) of marketing-communicatie.

 

Maar ik zou graag mijn nieuwe mobiele telefoon samenstellen: wel of geen GPS, bluetooth, Wifi, Amoled of LCD, kleurtje kiezen, capaciteit van de batterij, schermresolutie, camera. Noem maar op.

 

Veel van de nadelen die daaraan kleven kan je met moderne technologie en goede afstemming tussen de ketens in een supply chain oplossen. Niet alles, dat geef ik toe. Maar we leven niet meer in de tijd van de lopende band waarin je elke kleur Ford T kon bestellen die je wilde, als het maar zwart was.

 

Ik verwacht dat het steeds vaker mogelijk wordt om "massa-producten" te configureren naar je eigen wens. Degenen die dat in hun specifieke markt het eerst doen hebben daar het grootste voordeel bij. De rest van de markt zal dan moeten volgen.

Link naar reactie
  • 0

+1 voor Msteer! Dat is ook de mening die ik toegedaan ben. Mensen willen producten die tailor-made, uniek zijn, speciaal. Zeker aan de bovenkant van de fietsen markt is hier behoefte aan. Fietsers identificeren zich met hun fiets. We hoeven daarbij niet de aller goedkoopste te zijn en juist door klant specifieke aanpassingen is de marge te vergroten. Denk ook eens aan frame kleuren, waarom vast zitten aan de kleuren die de fabrikant verzint, laat de klant zijn eigen paint design ontwerpen en hij heeft iets aparts. De HEMA is ook een goed voorbeeld, je eigen muismatje, t-shirt, of rugtas ontwerpen met de naam van de kinderen erop etc. Of kijk naar mini cooper; kun je ook zelf ontwerpen, heb wel eens gehoord dat er minstens 100.000 verschillende Coopers zijn. De fietsen branche staat aardig stil op dat gebied.

 

@ Chrisine, zoals ik al aangaf richten we ons op de bovenkant van de markt. Juist voor "het weken zoeken op internet" willen we onze site inrichten. Nu heeft de klant de grootste moeite om te bepalen of derailleur A compatibel is met schakelsysteem B, of Cassette X past op ketting B. Op de site kan hij zijn fiets samenstellen die altijd klopt, vervolgens kan hij deze direct bestellen, maar bijvoorbeeld ook opslaan of printen en daarmee naar de fysieke winkel komen. Dan hebben wij al een aardig beeld van wat de klant wil en kunnen we verder adviseren (lees: tijd besparen in de winkel en zo veel mogelijk mensen efficiënt helpen).

 

Zo'n site zal inderdaad wel wat kosten, maar wil er zelf ook wel energie insteken. Ben handig in Joomla, Virtual Mart, etc. Dus als een opensource oplossing gecustomized moet worden door een pro en ik er daarna zelf mee aan de slag kan lijkt me dat een prima oplossing.

 

Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat de site zich terug betaald en de motor is voor de sales.

Link naar reactie
  • 0

als ik jou was zou ik magento eens downloaden en instaleren als test.

Dan moet je o.a. eens kijken naar de bundeld products functie.

Gebruik dat soort producten zelf niet maar weet wel dat je daarmee al heel ver zou moeten kunnen komen.

En verder via google eens zoeken op extenties voor magento die deze mogelijkheden verder vergroten.

 

Kijk vooral ook naar de attributen functie in de software, die zal je namelijk zeker nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

@Jeracom:

zoals ik al aangaf richten we ons op de bovenkant van de markt. Juist voor "het weken zoeken op internet" willen we onze site inrichten. Nu heeft de klant de grootste moeite om te bepalen of derailleur A compatibel is met schakelsysteem B, of Cassette X past op ketting B. Op de site kan hij zijn fiets samenstellen die altijd klopt, vervolgens kan hij deze direct bestellen, maar bijvoorbeeld ook opslaan of printen en daarmee naar de fysieke winkel komen. Dan hebben wij al een aardig beeld van wat de klant wil en kunnen we verder adviseren (lees: tijd besparen in de winkel en zo veel mogelijk mensen efficiënt helpen).

 

Ik vraag me serieus af of je met de gewenste configurator het weken zoeken op internet drastisch beperkt en veel meer klandizie krijgt. Want het enige wat je doet, is jouw mening geven over bepaalde combinaties. De echte fietsfanaat zal dan ook willen weten waarom en dat mogelijk zelfs willen testen. En waarschijnlijk gaat hij/zij ook tal van andere sites af om te checken wat die ervan vinden. Oftewel: de echte fietsfanaat blijft er nog steeds veel tijd in steken, domweg omdat hij/zij het leuk vindt om bezig te zijn met de materie. De reactie van Christine bevestigt dit vermoeden.

 

Goed weten hoe je klanten naar je fysieke winkel lokt, hoe je klanten zo snel en zo goed mogelijk door hun keuzeproces heen helpt (volgens mij doe je dat door de juiste vragen te stellen) en goed weten waaraan je assortiment en service moeten voldoen om vervolgens ook tot goede deals te komen met die klanten, lijken mij dan ook veel belangrijker dan een superuitgebreide configuratiemodule op je website, hoe leuk zoiets op zich ook kan zijn.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Tulpfietsen.nl heeft een stadsfietsenconfigurator. Sportfietsfabrikanten leveren ook in kleine series frames in kleur naar wens gespoten en buizengeometrie op maat, bedenk alleen wel even de omstelkosten van kleine series of stuksproductie in dit specifieke geval. Bij aanschaf van een los frame kun je sowieso al losse groepen, wielsets, pedalen, zadel etc. bijzoeken. Net als de sportkledingbranche is hier zeker nog ruimte voor innovatie en internetdiensten. Stickers zijn veel makkelijker te customizen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het verbaast me dat zoveel mensen twijfelen of dit gaat werken. In de computer branche heeft Dell hier jarenlang enorm concurrentie voordeel op behaald t.o.v. de andere grote fabrikanten. Het verschil tussen een duurdere fiets en een computer vind ik eigenlijk qua 'aanschaf-gevoel' vrij klein het is allebei tot op zekere hoogte een duurzaam consumenten product (waarbij de fiets iets duurzamer is). De liefhebbers willen in beide gevallen uitgebreid kunnen vergelijken en uiteindelijk bij hun bestelling een uitgebreide keuze hebben om 'het neusje van de zalm' te kunnen bestellen volgens hun smaak.

 

Een belangrijk verschil is wel dat het product van Dell visueel niet verandert bij het bestellen van een andere configuratie (op de kleur optie na dan). Daardoor zal het bouwen van een configurator voor een fiets wel iets duurder zijn. Aan de andere kant ik denk dat klanten graag een plaatje zien van het frame naar hun keuze in hun kleur, dat redelijk standaard is afgemonteerd. Welke schakelgroepen gemonteerd zal toch niet goed tot ze recht komen in een configurator. De velgen maken wel een verschil, maar als je daarvan een goed losstaand plaatje hebt, nemen de meeste mensen daar zeker meer dan genoegen mee. Dat stukje fantasie hebben mensen na weken van vergelijken en kijken wel opgebouwd. De kosten zullen wel iets hoger zijn dan voor de configurator van Dell, omdat het iets visueler is. Aan de andere kant Dell biedt het al sinds midden jarig negentig online aan en de kost voor webontwikkeling zijn in de tussentijd wel iets gedaald. Ik geloof zeker dat dit idee de moeite waard is, maar er zal wel een investering voor gepleegd moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Een Dell computer/laptop kun je als consument na aanschaf nog maar moeilijk customizen of personaliseren. Bij een racefiets is het wel goed mogelijk om naderhand onderdelen te vervangen/upgraden en met kleine toevoegingen zoals stuurlint, fietscomputer of bidon(houder)s te verpersoonlijken.

 

Speelt er bij fietsen ook niet zoiets als bij auto's en modelaanduidingen: dat het niet vervelend is om te zien op welke (dure) fiets je rijdt? Met teveel customizen vervaagt de herkenbaarheid van fietsmerk en model(jaar). Ennuh, je moet nog steeds zelf trappen, hoe bont en duur je fiets ook is. ;)

 

Vraag aan TS: zou je alleen complete en gemonteerde fietsen willen verkopen? En wat is dan compleet? Kunnen onderdelen ook dubbel besteld worden? En wat nu als ik ergens een ultieme of misschien overjarige groep of wielset tegen bodemprijs heb gevonden? Hoe meet je een high-end fiets en onderdelen naar individuele behoefte aan via een webshop? Zoals bekend hebben mensen verschillende lichaamsverhoudingen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een Dell computer/laptop kun je als consument na aanschaf nog maar moeilijk customizen of personaliseren. Bij een racefiets is het wel goed mogelijk om naderhand onderdelen te vervangen/upgraden en met kleine toevoegingen zoals stuurlint, fietscomputer of bidon(houder)s te verpersoonlijken.

 

Speelt er bij fietsen ook niet zoiets als bij auto's en modelaanduidingen: dat het niet vervelend is om te zien op welke (dure) fiets je rijdt? Met teveel customizen vervaagt de herkenbaarheid van fietsmerk en model(jaar). Ennuh, je moet nog steeds zelf trappen, hoe bont en duur je fiets ook is. ;)

Nu ben ik een IT'er met een racefiets i.p.v. omgekeerd, maar ik heb uitgebreid research gedaan daarna een fiets aangeschaft en nooit meer iets veranderd. En zelfs mijn Dell laptop die relatief moeilijk te veranderen is, heb zoveel mogelijk onderdelen aan vervangen voor ik een andere kocht. Dus ik denk dat het verschil wat dat betreft niet zo groot is, afhankelijk van je uitgangspositie. De één sleutelt meer aan z'n fiets de andere meer aan z'n PC. Het is volgens mij geen bepalende factor in het nut van een configuratie optie en het toepassen van mass customization. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof best dat een configurator verkoopondersteunend kan werken, maar algemeen in een hoger segment en in deze specifieke toepassing is persoonlijk/professioneel advies en je service-apparaat denk ik belangrijker. Ik ben benieuwd naar reactie van TS.

 

Ik zeg niet dat het niet kan of bij voorbaat niet zou kunnen werken, maar vergelijk het aantal variabelen of productattributen (en tevens onmogelijke of ongewenste combinaties) voor een racefiets maar eens met die van een stadsfiets uit de eerder genoemde configurator.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is de toekomst dus zal de software daarvoor ook wel betaalbaar worden en zullen er ook legio open source varianten komen.

 

Er zijn zelfs simpele gratis spelletjes op de pc voor kinderen waarmee je een auto kan pimpen of voor de meisjes een model kan aankleden, als dat al gratis is zal de software toch geen grote investering zijn geweest.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het meer als 1 fietswinkel op internet. Zoals al eerder vermeld is. De productie is gewoon te duur. Denk je groot dan zou ik er niet op deze manier aan beginnen. Het probleem zal voorral de marketing zijn. Je bent al duur door de productie + een lastig en duur verhaal om de klanten te werven. (In Nederland is er te weinig markt voor, die gaan voorral voor de prijs.)

 

Je plan moet wel sterk en uniek zijn wil dit kans van slagen hebben. Ik zou hier niet gaan kijken naar open source oplossingen maar een uniek concept laten bouwen. Maak een sterk ondernemers plan en vind budget. Bouw iets uniek en met zeer veel opties. Pak een bepaalde doelgroep en ga internationaal. Nederland is te klein voor dit soort unieke doelgroepen.

Link naar reactie
  • 0

Even helemaal los van de configurator, wie shopt op internet is ook al snel op de hoogte van de prijzen van fietsen en de onderdelen.

 

 

Volgens mij is het in de onderdelen wereld nog steeds zo dat je als kleine fietsenmaker bij de groothandel voor veel componenten meer betaald dan een prijsbewuste internetshoppende consument betaald bij de groot inkopers zoals Math Salden en anderen.

Verder is het vaak zo dat je groepen compleet moet kopen, wil een klant onderdelen mixen uit verschillende groepen of nog beroerder, onderdelen mixen van verschillende fabrikanten, dan wordt het al snel een duur grapje als al die componenten los ingekocht moet worden.

 

Als je zoiets aan wilt bieden dan is de kans ook groot dat je verschillende onderdelen bij verschillende leveranciers moet halen.

Bestel je 1 of 2 onderdelen bij leveranciers dan gaan de verzendkosten een serieus onderdeel worden van de kostprijs die jij moet doorbereken aan de klant.

 

Wat ik bedoel te zeggen is dit, ik denk dat je dit soort custombuilding alleen aan kunt bieden als je zelf een grote fietsenzaak hebt waar je toch al grootschalig inkoopt. En anders, goede contacten met enkele leveranciers waar je bijna alle onderdelen (ook de exotische) van alle merken tegen redelijke prijzen in kunt kopen en daardoor de verzendkosten binnen de perken kunt houden.

 

Zoals sommigen al opmerkten, uiteindelijk wil je toch ook nog even het advies van de deskundige.

Net als een auto is de aanschaf van een fiets uit het top segment ook meer een emotie dan een zakelijke afweging van prijs en specs. Een reeks project foto's en misschien enkele video's op je site met uitleg over het opbouw proces doen het misschien wel beter dan een fiets configurator wat in mijn ogen meer een gimmick is.

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor mijn late reactie, maar op de een of ander manier kreeg ik geen e-mail notificaties van HL meer???

 

Allereerst vind ik het erg boeiend om jullie visies te lezen en vooral het verschil in meningen over hoe de klant tot zijn keuze komt.

 

Een ding moet wel duidelijk zijn. Het gaat niet alleen om een webshop, maar om een combinatie van webshop en fysieke winkel. We zijn bezig met een locatie in een regio waar echt nog ruimte is voor een gespecialiseerde fietswinkel. We richten ons op de high-end users. Losse onderdelen worden ook verkocht en de courante onderdelen zijn dus meestal voorradig. Deze kunnen ook concurrerend genoeg worden ingekocht om met de duitse postorders te concurreren.

 

Het is de bedoeling dat de webshop meer als een catalogus werkt. Wat heb je nu aan zo'n folder die je in je handen geduwd krijgt? Klanten gaan lekker thuis achter de pc hun ideale fiets samenstellen, bewaren de configuratie onder hun accountnaam en komen vervolgens naar de winkel voor advies, meting en finetuning. Natuurlijk mogen ze ook direct vanuit huis in de webshop bestellen, maar verwacht niet dat dit heel veel zal gebeuren bij complete fietsen. Wel bij losse onderdelen uiteraard.

 

Als een klant de winkel binnenkomt en zich nog niet op de site georiënteerd heeft, gaan we in de showroom ook achter de computer zitten en in dezelfde webshop met hem stapsgewijs zijn fiets opbouwen. Ook dat kunnen we opslaan of printen en kan hij/zij er thuis nog eens verder naar kijken. Eventueel nog wat aanpassingen doen en dan bestellen in de winkel of online. Virtueel en showroom worden dus naar elkaar toe getrokken.

 

Om de vraag van Highhio te beantwoorden; wat mij betreft koopt men halve fietsen, waarbij bijvoorbeeld frame en voorvork zijn gemonteerd en de trapas erin geperst. Mogen ze thuis lekker de fiets zelf verder afbouwen. Vaak doen ze dit ook met onderdelen van hun oude fiets. De prijs voor een complete fiets zal echter wel aantrekkelijker moeten zijn verhoudingsgewijs.

 

Ik geloof dat de vergelijking met Dell best wel op gaat. 90% van de mensen gaat achteraf niet meer aan z'n fiets zitten sleutelen, net als de computer gebruikers. Wel worden slijtage onderdelen (kettingbladen, banden etc. ) wel vaak vervangen voor duurdere versies waardoor er wel upgrading plaatsvind. Juist omdat een fiets meer emotie is dan een computer moet het visueel getoond worden in de configurator. Voor kleine onderdelen zoals derailleur, remmen, ketting etc is dit onzin, maar frame, velgen, banden, voorvork en zadel moeten toch wel zichtbaar zijn.

 

@willie: productie van een geheel eigen merk is inderdaad duur, maar is ook niet de bedoeling. Het gaat om bestaande merken die worden aangepast. Hele fietsen of losse frames worden ingekocht van gerenomeerde merken, die hun productie meestal in Taiwan hebben. Er staat dus gewoon Trek, Cannondale of Scott op de fiets, maar de afmontage kan compleet anders zijn dan in de brochure van de fabrikant.

 

Dat we met een dergelijk systeem gaan werken staat zo goed als vast. De praktische kant; het vinden van een applicatie die dit kan is lastiger! Na de tip van Vossie heb ik al met Magento gestoeid. Ziet er mooi uit en ben er nog lang niet uit wat het allemaal kan. Even een template aanpassen was al niet zo makkelijk.

 

Uiteindelijk moet iemand met wat meer verstand de shop bouwen met de configurator. Liefst iemand die fietsgek is en ook bij ons in dienst komt, maar extern kan natuurlijk ook. Voor alsnog richten we ons nu op de vraag: welk platform, wie kan het maken en het belangrijkst: wat kost het?! Liefst zou ik dit topic dan ook ombuigen om deze vraagstelling beantwoord te krijgen. Marketing, inkoop, verkoop, kennis etc. hebben we wel voor elkaar. De IT echter niet, net als merendeel van de branche. En juist met dat laatste willen we een slag slaan.

 

Edit: lees overigens net dit stuk over hoe de applicatie van Bieck tot stand is gekomen. Een traject van 8 maanden. Begin nu toch te vrezen dat dit heel erg duur zal zijn. Zeker met meerdere fabrikanten die elk jaar hun frame(kleuren) veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Even een paar vragen tussendoor;

Hoeveel ervaring heb jij in de fiestenbranche?

Heb je zelf winkelverkoop van fietsen gedaan en kun jij mensen goed op een fiets zetten?

Hoe is het met jouw montage kennis en kunde van fietsonderdelen?

 

Ik krijg door jouw taalgebruik en terminologie namelijk het idee dat de fietsenwinkel vanuit het niets opgebouwd moet gaan worden omdat er nu nog niks is, geen klanten, geen voorraad, geen medewerkers alleen zin, optimisme en passie.(als mijn waarneming klopt)

Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee het betekend wel een enorme investering in pand, voorraad en vervolgens natuurlijk marketing en uitbouwen klantenkring. Dat betekend ook de eerste jaren vaak weinig tot geen inkomsten uit de zaak omdat alles nog uitgebouwd moet worden.

 

Als het inderdaad zo is dat er nog van alles gekocht, verbouwd enz moet worden dan is het misschien verstandig om eerst eens naar het hele plaatje te kijken ipv nu te focussen op de fiets configuratietool voor op de website.

 

 

Wat betreft de merken die je noemt, fietsframes van deze fabrikanten zijn gekoppeld aan het seizoen. Ik weet niet hoe het nu met Cannondale is maar in de tijd dat ik daar werkte had je zelfs mid season fietsen. Dat betekend dat je 2 keer per jaar een nieuwe collectie krijgt die de oude vorige feitelijk alweer dateert.

Frames en fietsen zijn vaak ook alleen maar voor het seizoen in te kopen, tijdens het lopende seizoen zul je, als een klant een specifiek frame wil, terug moeten vallen op voorraden bij concullega's in de hoop dat zij nog iets hebben staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.