• 0

Guerilla marketing - De praktijk

Ik was op zoek naar resultaten over guerilla marketing acties,

maar daarentegen vind ik voornamelijk discussies over wat het

nou eigenlijk inhoud (de term) of ideeen voor bepaalde acties.

 

Nu gaat het uiteindelijk om het DOEN ervan, en wat daar bij komt

kijken. Daarom ben ik (en vast ook anderen) wel benieuwd naar de

'consequenties'. Zo las ik al dat iemand groene dozen achterliet in

een stad en 4 keer politie op zn dak had.

 

Wat is het risico dat je loopt als je bijv flyert op de parkeerplaats

buiten een beurs??

Of dingen achterlaat op bepaalde plekke.

(kun je uberhaupt verantwoordelijk gehouden worden als jouw flyers

ergens liggen terwijl je het zelf niet hebt gedaan?)

 

Als dit wat meer inzichtelijk is, zullen mensen ook minder snel

geremd zijn om het toe te passen.. waaronder ik zelf :P

Wat kan je gebeuren als je dit soort acties inzet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuke vraag, maar hier ga je natuurlijk nooit een concreet antwoord op krijgen omdat je zelf niet concreet bent.

 

Wat wil je precies gaan doen? Waar? Welke regels gelden daar?

 

Een voorbeeld hebben we laatst nog bij het WK gehad met de Bavaria-meisjes. Ludieke actie, maar de gevolgen waren door Bavaria een beetje onderschat, ook omdat ze de regelgeving niet goed hadden onderzocht.

 

Je geeft zelf ook al een goed voorbeeld, met de persoon die 4 keer politie op zijn dak gekregen heeft.

 

Wat kan je gebeuren met "dit soort acties"? Eenvoudig, je kan opgepakt worden en veroordeeld worden. Maar als je het niet direct heel bont maakt, is een waarschuwing waarschijnlijker. Daarna een sommatie. En als je ook dat negeert kan je goed in de problemen komen.

 

Maar mijn boodschap is vooral: onderzoek vooraf goed de regelgeving. Wat mag niet, en hoe kan je ludiek zijn zonder die regels te overtreden.

 

Link naar reactie
  • 0

nou een redelijk makkelijk en ik denk toch wel voorkomend voorbeeld

is dus bijv buiten een event flyeren (zonder toestemming)

hetzij op de parkeerplaats of net buiten het terrein.

 

natuurlijk heb je dan de regels m.b.t. vergunning om uit te delen/schoonmaakkosten,

wat je dan niet hebt. maar zou het daar bijv bij blijven.. stel je wordt 'in de kraag gevat'.

Link naar reactie
  • 0

In de kraag gevat door wie?

 

Zit je nog op het beurs terrein, check dan de regels van de beurs om te weten wat je riskeert.

 

Ben je buiten dat terrein, check dan het burgerlijk wetboek.

 

Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik vermoed dus dat je eerst een waarschuwing krijgt, dan een sommatie, en dan...

 

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat flyeren op privé-terrein vrees ik dat je gewoon een factuur gaat ontvangen.

 

kun je uberhaupt verantwoordelijk gehouden worden als jouw flyers

ergens liggen terwijl je het zelf niet hebt gedaan?)

 

Ja, je kunt reinigingskosten gefactureerd krijgen. Ga daarnaast maar eens diverse APV's of gemeentelijke verordeningen na op flyerverboden in bijvoorbeeld winkelgebieden.

 

Een goede gm-actie heeft betere opbrengsten of is dermate ludiek dat voor maatregelen niet direct gevreesd hoeft te worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Flyeren is niet heel erg zinvol en kan je bijna niet als guerilla marketing zien omdat het te ouderwets is.

Denk eens buiten de gebaande paden , zoals Bavaria deed met die meisjes al pakte het voor het bedrijf in kwestie juridisch gezien niet zo leuk uit.. hun naamsbekendheid is dramatisch gestegen.

 

Link naar reactie
  • 0

Flyeren is niet heel erg zinvol en kan je bijna niet als guerilla marketing zien omdat het te ouderwets is.

Denk eens buiten de gebaande paden , zoals Bavaria deed met die meisjes al pakte het voor het bedrijf in kwestie juridisch gezien niet zo leuk uit.. hun naamsbekendheid is dramatisch gestegen.

 

 

Niet helemaal eens. Stel je doet dat buiten een beurs (ook 'ouderwets')

Jij betaald dan niet op binnen te staan tussen al die lui. Jij staat net erbuiten, maar komt toch in aanraking

met de bezoekers en misschien wel beter! Zeker als je bijv kortingskaartjes uitdeelt.

Dat is in mijn ogen wel guerilla tactics.

 

Toch weinig mensen die daadwerkelijk dit soort acties gedaan hebben zo te horen.

Ik weet nog mn vorige werkgever die telefoons verkocht uit een busje net naast het terrein

van 1 of andere beurs ofso. Geen idee alleen wat dat heeft betekend voor hun helaas.

Link naar reactie
  • 4

Hoi Evilman,

 

Dat het om het DOEN gaat , is een van de factoren.

Guerilla Marketing kort samengevat: De juiste doelgroepen interesseren voor jouw producten en of diensten, door het gebruiken van middelen en kneepjes die [ook] door de grotere bedrijven gebruikt worden.

 

Alleen op een goedkopere manier, met een "In Ya Face" aanpak.

Waar wel rekening mee gehouden moet worden, is dat je het op een unieke manier aanpakt.

Er wordt wel creativiteit verwacht, wil je het tot een geslaagd project brengen.

Je kan hier ver in gaan, bijvoorbeeld de grenzen opzoeken,er met een "BIG SMILE" tegenaan trappen.

(Niet te vaak achter elkaar)

Het is dan ook duidelijk dat je niet de grenzen overtreed, doe je het wel ... dan ben je op jezelf aangewezen.

Bij deze raad ik je dat ook af, je verpest hiermee alles wat je opbouwt of opgebouwd hebt.

 

Het is een punt waar veel mensen over struikelen op het GM vlak.

 

Guerilla Marketing vereist eerst een stukje "lezen,bestuderen, creeren, testen, evalueren en dan uitvoeren"

Veel mensen slaan het eerste stukje van het traject over.(niet persoonlijk bedoeld, dit is in het algemeen)

 

Het mooie van GM is dat Jay Conrad Levinson het bracht, het voorwerk publiceerde en vele mensen het uitgeprobeerd hebben. Vandaag de dag maken nog steeds velen gebruik van de GM methode.

 

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is; Als je voorbeelden wilt hebben, surf rond... er is een overvloed aan modellen verkrijgbaar, meestal zelfs gratis.. voor elke bedrijfs soort.

 

Wees duidelijk in wat je wilt doen , wat je verwachtingen en doelstellingen zijn, wees niet bang , maar wees aan de andere kant ook niet te macho om dwars door alle regels te gaan.

 

Het gaat hierom dat je met minimaal geld en maximaal aan gratis resources gecombineerd met je creativiteit en een vleugje

bravoure je succes behaalt.

(er zijn genoeg voorbeelden, boeken en artikelen on the web)

 

Ik heb vroeger bij Freehosting.nl gewerkt, was heel bekend met de In Ya Face reclame slogan: "Claim je eigen domein" of "Claim je domein" , iets in die geest.

De reclame en de marketing was druk en heel duidelijk overal aanwezig in de geel zwarte combinatie kleur.

Freehosting maakte gebruik van deze methode en waren binnen een hele korte tijd de Nederlandse marktleider in domeinregistratie, het bedrijf ging toen door mis management failliet en werd later opgeslokt door "ActiveIsp"

 

Er zijn wereldwijd bedrijven die GM toepassen, en niet terloops, maar ze maken het permanent onderdeel van hun werkwijze.

 

kleine bedrijfjes, nieuwe bedrijfjes kunnen tegenwoordig van nog meer resources gebruik maken dan voorheen. je hebt nu veel meer op maat gemaakte oplossingen voor elk soort onderneming..al het "voorwerk"

is al; voor je gedaan.. zoek vind...kies test.. en rollen ! het wiel hoeft niet meer uitgevonden te worden, dat komt wel de beurt als je al een tijdje rolt en de zaken goed gaan, dan kan je met je mensen om de tafel gaan zitten en bespreken welke banden je nu onder je "GM auto" wilt plaatsen: m.a.w. je bedenkt na het gebruik van de bestaande modellen een eigen strategie.

Om de doodsimpele reden dat je na zoveel tijd al heel bekend geworden bent met GM, je kent dan de valkuilen een beetje en weet wat wel en niet kan :-)

 

Ik heb zelf nog het eerste boek (ligt half uit elkaar) een aantal jaren geleden in The American Bookshop in de uitverkoop gekocht omdat het mij aansprak, ik heb het meerdere malen gelezen en sommige trucs eruit gebruikt.

Ik ben pas geleden nog even op zijn site geweest en heb de vernieuwde uitgave besteld ( ander kleurtje? lol)

 

Ik heb ook veel e-books, audiobooks en artikelen van hem. en ik heb ook even voor je op de Nederlandse sites gekeken.

De resultaten van een GM methode kan je ook zien aan hoe snel het bedrijf gegroeid is, verworven marktaandeel, de naamsbekendheid en de omzet binnen een bepaalde periode. Hierna kan je bekijken en evalueren welke methode volgens jou het gewenst effect heeft of niet.

het meesgestuurde Docx bestand (Word 2010) is de originele engelse versie van de eerste link

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100630_guerrilla-financiële/

http://www.mkbservicedesk.nl/1949/de-don-guerrilla-marketing.htm

 

Succes!

 

 

Voip-Internationale Prepaid Belkaarten- Discount Long distance- Call Termination-SIP.Virtual Calling Cards-E vouchers

Link naar reactie
  • 0

Waren alle eerste berichten maar zo goed

 

@ evilman, na het lezen van de tweede link zou je als je dit zelf ook gedaan hebt, onmiddellijk weten waarom flyeren buiten een beurs niet handig is. Zie punt 1,2 en 6.

 

 

1. Is de guerrilla actie origineel, zowel qua inhoud als qua vorm?

- flyeren is totaal niet origineel

 

2. Is de guerrilla actie onverwacht en onvoorspelbaar, kortom: is het een soort overval?

- flyeren buiten een beurs gebouw is zeer voorspelbaar

 

3. Wordt er met guerrilla marketing voldoende bereik gecreëerd? Kan dit bereik worden vergroot door middel van buzz of redactionele aandacht? En is het mogelijk om beelden te maken van de guerrilla actie?

 

 

4. Is de guerrilla actie relevant? Sluit de actie aan op de kernwaarden van het product of het merk, en is die een vertaling

daarvan naar de doelgroep?

 

5. Is de guerrilla actie op het juiste moment? Speelt die in op de actualiteit, productlancering of gebeurtenis, op de juiste plek en op het juiste moment?

 

6. Wekt de guerrilla actie sympathie op?

- een zeer goede methode om ergernis op te wekken bij organisator en standhouders die wel het volle pond betalen

 

@ Patricius: we hebben de nieuwe uitgave in huis, maar heb het zelf nog niet gelezen.. we zitten meer aan videoblogs te denken

 

PS: de eerste link is niet navolgbaar.. op 30 juni 2010 was er wel een ander artikel over het zelfde owp, dat een andere link oplevert:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100630_guerrilla-marketing_te_spannend_voor_de_financiele_sector/

Niet hetgene wat je bedoelde of wel?

Link naar reactie
  • 1

Ik heb in het verleden verschillende Guerilla marketingacties gedaan.

 

Bij de introductie van mijn merknaam "HealthLife Bloxxes" doken in en rond de stad Groningen verschillende grote groene dozen op met de website www.greenblox.nl. Ze stonden bijv. op bushokjes, maar ook midden op rotondes e.d. Lastige klus om deze snel in elkaar te zetten en te plaatsen zonder gezien te worden, maar bracht wel de nodige aandacht te weeg.

 

Vorig jaar heb ik ook nog een ander Guerilla actie gedaan, om mensen meer te laten bewegen werd er een Twitter speurtocht op gezet, de Tweurtocht wat uiteindelijk goed is opgepikt tot aan de landelijke media.

 

Momenteel ben ik bezig met een andere actie voor te bereiden. Hier kan ik nog niets over zeggen, maar op termijn wel :)

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic! Zijn jullie op de hoogte van de regels m.b.t. het plaatsen van bijv. zadelhoesjes op fietsen, of magneten plakken door de stad? Heeft iemand een tip waar ik meer over de regelgeving kan lezen?

Bedankt alvast.

 

of dat waterstralen van reclame op de grond.

die zag ik voorbij komen in zon filmpje via de link.

dat is leuk en milieuvriendelijker dan verf op de stoep.

 

misschien ebt dat trouwens vanzelf weg. eens achteraan gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden verschillende Guerilla marketingacties gedaan.

 

Bij de introductie van mijn merknaam "HealthLife Bloxxes" doken in en rond de stad Groningen verschillende grote groene dozen op met de website www.greenblox.nl. Ze stonden bijv. op bushokjes, maar ook midden op rotondes e.d. Lastige klus om deze snel in elkaar te zetten en te plaatsen zonder gezien te worden, maar bracht wel de nodige aandacht te weeg.

 

Vorig jaar heb ik ook nog een ander Guerilla actie gedaan, om mensen meer te laten bewegen werd er een Twitter speurtocht op gezet, de Tweurtocht wat uiteindelijk goed is opgepikt tot aan de landelijke media.

 

Momenteel ben ik bezig met een andere actie voor te bereiden. Hier kan ik nog niets over zeggen, maar op termijn wel :)

 

Romano.... volgens mij moet dit je goed doen.... http://925.nl/archief/2011/11/14/twitterrace-om-de-nieuwe-citroen-ds5 je was 'sneller' dan een auto ! :-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden verschillende Guerilla marketingacties gedaan.

 

Bij de introductie van mijn merknaam "HealthLife Bloxxes" doken in en rond de stad Groningen verschillende grote groene dozen op met de website www.greenblox.nl. Ze stonden bijv. op bushokjes, maar ook midden op rotondes e.d. Lastige klus om deze snel in elkaar te zetten en te plaatsen zonder gezien te worden, maar bracht wel de nodige aandacht te weeg.

 

Vorig jaar heb ik ook nog een ander Guerilla actie gedaan, om mensen meer te laten bewegen werd er een Twitter speurtocht op gezet, de Tweurtocht wat uiteindelijk goed is opgepikt tot aan de landelijke media.

 

Momenteel ben ik bezig met een andere actie voor te bereiden. Hier kan ik nog niets over zeggen, maar op termijn wel :)

 

Romano.... volgens mij moet dit je goed doen.... http://925.nl/archief/2011/11/14/twitterrace-om-de-nieuwe-citroen-ds5 je was 'sneller' dan een auto ! :-)

 

Jup, en dat doen er niet veel.

 

Het is met name grappig om te zien dat bedrijven dit oppakken, op een moment dat je dit soort dingen al in 2009 hebt ontwikkeld/ bedacht. Al staat momenteel het account en domein in de vrieskist, lijkt het wel alsof steeds meer bedrijven dit een leuk alternatief vinden om te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.