• 0

Inkopen van particulier voor eigen gebruik

Een simpele case waar ik nog niet het gewenste antwoord voor heb gevonden. De berichten over dit onderwerp zijn overigens al wat verouderd. Wil iemand hierop aub op reageren?

 

Als bedrijfje wil ik een gebruikt mobiel van een particulier overnemen vanwege de lagere prijs. Ik betaal contant/cash.

 

Ik zou in tweevoud een factuur kunnen maken ZONDER BTW. We moeten beiden een handtekening erop zetten. Welke gegevens moeten nog meer op de factuur staan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een simpele case waar ik nog niet het gewenste antwoord voor heb gevonden. De berichten over dit onderwerp zijn overigens al wat verouderd. Wil iemand hierop aub op reageren?

 

Als bedrijfje wil ik een gebruikt mobiel van een particulier overnemen vanwege de lagere prijs. Ik betaal contant/cash.

 

Ik zou in tweevoud een factuur kunnen maken ZONDER BTW. We moeten beiden een handtekening erop zetten. Welke gegevens moeten nog meer op de factuur staan?

Kun je de situatie iets verduidelijken? Een factuur in tweevoud? Met je bedrijf overnemen, maar voor eigen gebruik? Een handtekening op een factuur? Het is me niet geheel duidelijk waar het over gaat.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt dat je een soort inkoopverklaring van maakt met de partuculier.

Allereerst zou ik zeggen dat je (bedrijfs)naam erop (kvk nummer zou ook kunnen) moet en zijn naam. En de omschrijving van het product (om welk product gaat het?). En welke prijs je voor dat mobiel betaald hebt.

Dat zou in principe genoeg moeten zijn omdat het niet om een factuur betreft die jij gaat 'uitgeven'.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eenmanszaak. Op marktplaats zie ik dat particulieren kantoorartikelen staan w.o. een mobiel. Graag wil ik die overnemen. Er zal contant aan deur betaald worden. Dit wil ik in mijn boekhouding zetten, zodat ik straks minder inkomstenbelasting hoef te betalen.

 

1. De vraag is dus wat ik hiervoor administratief moet doen. Ik heb nog nooit een factuur uitgeschreven als ik iets wil KOPEN van een particulier.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eenmanszaak. Op marktplaats zie ik dat particulieren kantoorartikelen staan w.o. een mobiel. Graag wil ik die overnemen. Er zal contant aan deur betaald worden. Dit wil ik in mijn boekhouding zetten, zodat ik straks minder inkomstenbelasting hoef te betalen.

 

1. De vraag is dus wat ik hiervoor administratief moet doen. Ik heb nog nooit een factuur uitgeschreven als ik iets wil KOPEN van een particulier.

En dat ga je hopelijk ook nu niet doen: want alleen de verkoper schrijft een factuur uit. Als het dus een particulier is, zou ik hem vragen om een lever-/betaalbewijs met zijn persoons- en adresgegevens, en vanzelfsprekend gegevens over het geleverde product en de prijs. Vervolgens boek je dit gewoon in als een aankoop voor je onderneming die je contact betaalt hebt.

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt gewoon om een nota, die stop je in de boekhouding. Klaar.

 

De opmerking: "Dit wil ik in mijn boekhouding zetten, zodat ik straks minder inkomstenbelasting hoef te betalen." slaat natuurlijk kant nog wal, want je zegt iets eerder dat het een enorm laag bedrag is. Die stuiver minder inkomstenbelasting zul je echt niet merken.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou een print kunnen maken van de marktplaatsadvertentie en daarop de verkopende partij zijn NAW gegevens laten schrijven en handtekening voor ontvangst van het (contante) geld. Deze zou je als inkoopfactuur in je administratie kunnen boeken, zónder aftrek van btw.

www.pulskens.nl overheerlijk vers ambachtelijk Brabants worstenbrood voor ondernemers en particulieren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.