• 0

vastgoedmakelaar voor buitenland en Nederland

Omschrijving van je concept:

Het concept die ik bedacht heb is dat ik voornamelijk particuliere verkopers (dus het liefst niet via makelaars) ga benaderen. De verkoper heeft natuurlijk een wens om zijn huis te verkopen en dat kan ik misschien realiseren doordat ik hem/haar in contact breng met kopers in het buitenland. Het zal hier voornamelijk over huizen gaan die vermogende mensen kunnen betalen.

 

De particulier verkopers hebben voornamelijk gekozen om hun verkoop niet via een makelaar te laten plaatsvinden omdat ze vinden dat zij het net zo goed zelf kunnen doen.

Daarom ga ik hen benaderen om hun huizen te mogen aanbieden via mij voor buitenlandse potentiële kopers. Mijn 'winst' zal bestaan uit het verhogen van de vraagprijs met een bepaald bedrag. Hier geldt wel dat de verkoper niet echt een contract met mij tekent, maar wel het bedrag dat ik verhoog aan mij moet afstaan bij eventuele verkoop via mij.

 

Een voorbeeld:

Woning staat aangeboden voor 1,0miljoen euro(k.v.). De verkoper wil er dus 1,0 miljoen euro voor hebben.

Ik ga dan niet onderhandelen over dat prijs aangezien ik het huis niet ga kopen. Ik zal voorstellen om het huis via mij te verkopen en de verkoper gaat akkoord. Ik verhoog de prijs met een bepaald bedrag. Zeg maar in dit geval 30k.

Ik zoek een potentieel koper en gaat akkoord met de koopt. De rest spreekt vanzelf en ik krijg van de verkoper mijn 30k en hij de rest. Als de koper gaat onderhandelen gaat dat van mijn winst af. De verkoper treft niks in dit geval.

 

De verkoper is aan niks verbonden alleen als de verkoop via mij gaat, hij dan het bedrag waarmee de prijs is verhoogd aan mij over te maken. Als hij zelf kopers vindt kan hij het huis gewoon verkopen zonder dat ik er iets mee te maken heb.

 

Ook zal ik de koper adviseren en helpen met de eigen woning forfait, ozb, verzekeringen, energie/gas/elektriciteit, inschrijving in de GBA. En het belangrijkste van allemaal, als tolk fungeren voor bepaalde zaken die van belang zijn om zich hier te 'settelen' OF hier een vakantiehuis(je) te hebben.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Feedback van mensen uit omgeving gevraagd

Website opgezet, in het Engels en andere talen (nog geen huizen)

Afspraken voor bouwtechnische keuring en plattegronden gemaakt met bedrijven

Interesse in Buitenland gepeild (genoeg interesse ;D)

 

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Er is in het buitenland veel vraag naar woningen in Europa, maar de kennis is niet toereikend om daadwerkelijk een woning te gaan kopen. En daarmee kan ik helpen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Bij verschillende makelaars moet je een percentage van de verkoopprijs aan hen afdragen. Ook zijn veel makelaars vaak alleen actief in het binnenland en het werven van klanten in het binnenland. Het buitenland wordt overgeslagen, aangezien het veel rompslomp met zich meebrengt. Zoals het adviseren en helpen van de 'nieuwe' ingezeten met de eigen woning forfait, ozb, verzekeringen, energie/gas/elektriciteit, inschrijving in de GBA. En het belangrijkste van allemaal, als tolk fungeren voor bepaalde zaken die van belang zijn om zich hier te 'settelen' OF hier een vakantiehuis(je) te hebben. Dat doen makelaars/adviseurs/nogwat niet. En dat willen de meesten niet.

 

Bij verkoop via mij zal de verkoper niks betalen, dat is anders dan bij vele huidige makelaars. Ik reclameer het huis in het buitenland, waarna potentiële kopers zich tot mij wenden voor de koop van het huis. Ook zal bij eventuele verkoop via hem (de eigenaar van het huis) bij mij niks verschuldigd zijn. Ook bij verkoop via mij zal hij/zij niks uit eigen zak betalen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

-Als jij een woning had (villa zou ik zeggen) zou jij via mij je woning willen verkopen?

-En de makelaars kwestie? Zouden makelaars wel welwillend over dit idee zijn? Dan zou het ietsje anders zijn, maar hij is dan wel zeker van zijn 'winst' als de verkoop via mij gaat. Zou je, als je makelaar zou zijn hiermee aan 'mee doen'?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn ogen zitten er een paar 'gaten' in je verhaal:

- in hoeverre verstrek je informatie over een huis aan potentiële kopers?

- doe je zelf onderzoek of al die informatie klopt?

- op welk moment komen ze in contact met de verkoper?

- 'Hier geldt wel dat de verkoper niet echt een contract met mij tekent': waar dek je jezelf in voor mensen die achteraf de 'overeenkomst' betwisten?

- ik denk dat je er van uit kan gaan dat als een pand te koop staat voor 1 milj. + 30k commissie, potentiële kopers onder het miljoen gaan bieden en dat een eigenaar wellicht ingaat op een bod van bvb. 950.000 euro. Dan is er geen commissie voor jou?

- hoe zit het met de wetgeving in de verschillende landen? Mag je zo maar, ongekwalificeerd in dit land, als tussenpersoon optreden?

- eigenaars willen verkopen tegen marktwaarde, denk je dat een koper bvb. 30k meer gaat betalen? Vooral als er gelijkwaardige panden in de omgeving staan (dus vergelijkingsmateriaal)...

 

Misschien zie ik beren op de weg die er niet zijn, of heb ik een verkeerde kijk op je plannen, dan hoor ik dat graag!

Maar zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik geen interesse hebben als makelaar, te veel risico's.

Link naar reactie
  • 0

In mijn ogen zitten er een paar 'gaten' in je verhaal:

- 1 in hoeverre verstrek je informatie over een huis aan potentiële kopers?

- 2 doe je zelf onderzoek of al die informatie klopt?

- 3 op welk moment komen ze in contact met de verkoper?

- 4 'Hier geldt wel dat de verkoper niet echt een contract met mij tekent': waar dek je jezelf in voor mensen die achteraf de 'overeenkomst' betwisten?

- 5 ik denk dat je er van uit kan gaan dat als een pand te koop staat voor 1 milj. + 30k commissie, potentiële kopers onder het miljoen gaan bieden en dat een eigenaar wellicht ingaat op een bod van bvb. 950.000 euro. Dan is er geen commissie voor jou?

- 6 hoe zit het met de wetgeving in de verschillende landen? Mag je zo maar, ongekwalificeerd in dit land, als tussenpersoon optreden?

- 7 eigenaars willen verkopen tegen marktwaarde, denk je dat een koper bvb. 30k meer gaat betalen? Vooral als er gelijkwaardige panden in de omgeving staan (dus vergelijkingsmateriaal)...

 

Misschien zie ik beren op de weg die er niet zijn, of heb ik een verkeerde kijk op je plannen, dan hoor ik dat graag!

Maar zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik geen interesse hebben als makelaar, te veel risico's.

 

Bedankt voor de punten die je aangeeft!

Je snapt natuurlijk wel dat ik niet alles tot in de puntjes hier kan neerzetten, omdat het wel tijdrovend is en ook dan té lang voor een soort van 'concept'.

Heb je punten genummerd om ze hier te beantwoorden:

 

1: Allereerst zal (is) er een website opgezet om per huis de speciale aandacht te geven. Ook zal er een soort magazine van het huis gemaakt worden met duidelijke foto's en beschrijvingen. Er zal in het desbetreffende landen reclame gemaakt worden. In die landen worden de magazines (brochures) verspreid. In de landen heb ik meerdere 'mannetjes' die daarvoor zorgen. De informatie zal verkregen worden door mensen door te sturen naar de website of de brochures.

 

2: Heb een bedrijf gevonden die de oppervlakte metingen doet. En in principe zou ik dat ook kunnen doen(er zijn bepaalde richtlijnen voor die ik dan volg). Het huis zal bezocht worden en de info zal (natuurlijk ) hoofdzakelijk door de verkoper komen aangezien hij/zij over de meeste info beschikt.

 

3: De kopers zullen dan via mij met de verkoper in contact komen (snap niet echt wat je hiermee wilt zeggen??)

 

4: Ik bedoelde met 'niet echt een contract tekent' dat het niet een contract is dat hem aan mij bind bij een verkoop. Alleen bij een verkoop via mij zal de verkoper wel het geld moeten overmaken aan mij (welk bedrag, is vastgelegd in het contract). Het contract zal opgesteld worden via een jurist/advocaat.

 

5: Natuurlijk heb ik het risico dat ik niks ontvang. Maar de potentiële koper zal met mij onderhandelen, dus zover probeer ik het niet te laten komen. Maar het bedrag van 30k is fictief bedoelt en kan hoger of lager uitvallen. Er zullen meer diensten voor de koper zijn waarvoor ik persoonlijk ga betalen (na koop van het huis natuurlijk). De diensten zullen niet alleen betrekken tot wat ik genoemd hem maar meer. De onkosten moeten natuurlijk betaald worden en daarom kan het bedrag natuurlijk (wat) hoger uitvallen.

 

6: Qua wetgeving is er geen wetgeving die mij verbied om als bemiddelaar te handelen. In Nederland is dat geen probleem als ik maar 19% btw afsta. Er is daar navraag voor gedaan en daar beperken de wetten mij niet van om als bemiddelaar te handelen. Dus ook geen btw of zo te betalen.

 

7: Eigenaren verkopen tegen marktwaarde omdat ze vinden dat dit de prijs is waar zij hun voordeel kunnen doen en ook (denken) snel te verkopen. Er is dan een evenwicht tussen zelf het (ficitieve) maximale voordeel en het snel verkopen van hun huis. Om er een evenwicht in te vinden is de marktwaarde vastgesteld.

Ik streef er natuurlijk naar om 'die ene huis die uniek is' te vinden en daarvoor een koper voor te vinden. Heb navraag gedaan en er zijn veel huizen waarvan geen 'gelijkenis' te vinden is in Nederland. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet kan vergelijken.

Allereerst wil ik stellen dat er een grote wens in het buitenland is om hier in Nederland een woning te kopen. Het enigste obstakel daarmee is niet het geld (bij sommige in overvloed) maar de wet en regelgeving en de taal. Vele mensen willen wel een woning kopen maar zijn daartoe niet in staat aangezien ze de wetten niet kennen en daar ook geen problemen willen hebben. Daar kan ik mee helpen, en ze zijn bereid voor een woning een goed bedrag te betalen. Natuurlijk ken ik de gewoontes en gebruiken van de potentiële kopers. Als het een woning betreft dat in smaak valt en er geholpen wordt met de wetgeving en andere kosten is hij/zij bereid daarvoor een goed bedrag neer te leggen. Natuurlijk wordt de koper niet 'uitgebuit' maar aangezien ik geen aankoopmakelaar ben zal ik in de verkoopprijs mijn 'winst' bij rekenen.

 

 

 

Je geeft aan dat als je makelaar was, geen interesse had in dit soort concept omdat het te veel risico's met zich meebrengt.

Maar ik heb duidelijk aangegeven dat de makelaar (indien verkoop via mij gaat) van het bedrag dat als hij de woning zelf verkocht had, verzekerd is. Daar kan ik garanties voor geven. Natuurlijk zitten er risico's voor mij, maar niet voor de makelaar. Er zullen natuurlijk meerder dingen besproken worden met de makelaar, zoals overdrachtsbelasting en zijn makelaarscourtage. Dat zij allemaal percentages dus dat is dan een probleem. Maar daar is over nagedacht.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de punten die je aangeeft!

Je snapt natuurlijk wel dat ik niet alles tot in de puntjes hier kan neerzetten, omdat het wel tijdrovend is en ook dan té lang voor een soort van 'concept'.

Heb je punten genummerd om ze hier te beantwoorden:

 

1: Allereerst zal (is) er een website opgezet om per huis de speciale aandacht te geven. Ook zal er een soort magazine van het huis gemaakt worden met duidelijke foto's en beschrijvingen. Er zal in het desbetreffende landen reclame gemaakt worden. In die landen worden de magazines (brochures) verspreid. In de landen heb ik meerdere 'mannetjes' die daarvoor zorgen. De informatie zal verkregen worden door mensen door te sturen naar de website of de brochures.

 

2: Heb een bedrijf gevonden die de oppervlakte metingen doet. En in principe zou ik dat ook kunnen doen(er zijn bepaalde richtlijnen voor die ik dan volg). Het huis zal bezocht worden en de info zal (natuurlijk ) hoofdzakelijk door de verkoper komen aangezien hij/zij over de meeste info beschikt.

 

3: De kopers zullen dan via mij met de verkoper in contact komen (snap niet echt wat je hiermee wilt zeggen??)

 

4: Ik bedoelde met 'niet echt een contract tekent' dat het niet een contract is dat hem aan mij bind bij een verkoop. Alleen bij een verkoop via mij zal de verkoper wel het geld moeten overmaken aan mij (welk bedrag, is vastgelegd in het contract). Het contract zal opgesteld worden via een jurist/advocaat.

 

5: Natuurlijk heb ik het risico dat ik niks ontvang. Maar de potentiële koper zal met mij onderhandelen, dus zover probeer ik het niet te laten komen. Maar het bedrag van 30k is fictief bedoelt en kan hoger of lager uitvallen. Er zullen meer diensten voor de koper zijn waarvoor ik persoonlijk ga betalen (na koop van het huis natuurlijk). De diensten zullen niet alleen betrekken tot wat ik genoemd hem maar meer. De onkosten moeten natuurlijk betaald worden en daarom kan het bedrag natuurlijk (wat) hoger uitvallen.

 

6: Qua wetgeving is er geen wetgeving die mij verbied om als bemiddelaar te handelen. In Nederland is dat geen probleem als ik maar 19% btw afsta. Er is daar navraag voor gedaan en daar beperken de wetten mij niet van om als bemiddelaar te handelen. Dus ook geen btw of zo te betalen.

 

7: Eigenaren verkopen tegen marktwaarde omdat ze vinden dat dit de prijs is waar zij hun voordeel kunnen doen en ook (denken) snel te verkopen. Er is dan een evenwicht tussen zelf het (ficitieve) maximale voordeel en het snel verkopen van hun huis. Om er een evenwicht in te vinden is de marktwaarde vastgesteld.

Ik streef er natuurlijk naar om 'die ene huis die uniek is' te vinden en daarvoor een koper voor te vinden. Heb navraag gedaan en er zijn veel huizen waarvan geen 'gelijkenis' te vinden is in Nederland. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet kan vergelijken.

Allereerst wil ik stellen dat er een grote wens in het buitenland is om hier in Nederland een woning te kopen. Het enigste obstakel daarmee is niet het geld (bij sommige in overvloed) maar de wet en regelgeving en de taal. Vele mensen willen wel een woning kopen maar zijn daartoe niet in staat aangezien ze de wetten niet kennen en daar ook geen problemen willen hebben. Daar kan ik mee helpen, en ze zijn bereid voor een woning een goed bedrag te betalen. Natuurlijk ken ik de gewoontes en gebruiken van de potentiële kopers. Als het een woning betreft dat in smaak valt en er geholpen wordt met de wetgeving en andere kosten is hij/zij bereid daarvoor een goed bedrag neer te leggen. Natuurlijk wordt de koper niet 'uitgebuit' maar aangezien ik geen aankoopmakelaar ben zal ik in de verkoopprijs mijn 'winst' bij rekenen.

 

 

 

Je geeft aan dat als je makelaar was, geen interesse had in dit soort concept omdat het te veel risico's met zich meebrengt.

Maar ik heb duidelijk aangegeven dat de makelaar (indien verkoop via mij gaat) van het bedrag dat als hij de woning zelf verkocht had, verzekerd is. Daar kan ik garanties voor geven. Natuurlijk zitten er risico's voor mij, maar niet voor de makelaar. Er zullen natuurlijk meerder dingen besproken worden met de makelaar, zoals overdrachtsbelasting en zijn makelaarscourtage. Dat zij allemaal percentages dus dat is dan een probleem. Maar daar is over nagedacht.

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

 

1. Kunnen de mensen ook persoonlijk een afspraak met je maken of kan dat enkel als er 'serieuze' interesse is?

 

2. Daar doelde ik op: als de verkoper geen correcte (bewust of niet) informatie aan jullie geeft en jullie deze info doorgeven aan de klant, dan gaat de klant jullie er op aanspreken als blijkt dat de info niet correct is. Hoe zit het dan met eventuele aansprakelijkheid?

 

3. Wat ik bedoelde: doe je al het werk wat een makelaar normaal doet of ben je meer een 'doorgeefluik' voor de verkoper? Want als je de onderhandelingen voert, koopovereenkomst opstelt en naar de notaris gaat dan lijkt het mij dat je juridisch gezien een makelaar bent. Zo ja, ben je dan in het bezit van de nodige kennis en papieren? Heb je überhaupt ervaring in de makelaardij?

 

4. duidelijk :)

 

5. Lijkt me dat je een groot risico loopt dat de koper rechtstreeks de verkoper zal proberen contacteren.

 

6. Zie punt 3

 

7. Ik vraag me af op welke basis je jullie commissie zal berekenen: % van de vraagprijs verkoper, vast bedrag per schijf, ...enz.? (dit hoef je niet prijs te geven op het forum uiteraard) Ik denk dat het dan vooral van de redelijkheid zal afhangen.

 

Risico makelaar: de makelaar moet er vertrouwen in hebben dat jullie alles netjes zullen afhandelen, dus dat jullie bvb. geen foutieve info geven of info achterhouden om de verkoop te stimuleren. Even extreem: verkoper/makelaar zegt dat het dak deels is gerenoveerd. Jullie zeggen, om de koper een extra zetje te geven, dat het hele dak is gerenoveerd. Achteraf problemen met dak, blijkt dak idd maar deels gerenoveerd. Koper wil verhaal halen-> makelaar heeft een probleem.

Dat is natuurlijk even kort door de bocht, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo begrijp ben je dus gewoon een makelaar. Maar je wilt adverteren in het buitenland? En met een vaste vergoeding?

 

Ik zie gewoon niet echt in waarom ik met je in zee zou moeten gaan. Elke andere makelaar in het duurdere segment regelt zaken als elektriciteit, klusjesmannen, tuinmannen etc etc. voor je.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo begrijp ben je dus gewoon een makelaar. Maar je wilt adverteren in het buitenland? En met een vaste vergoeding?

 

Ik zie gewoon niet echt in waarom ik met je in zee zou moeten gaan. Elke andere makelaar in het duurdere segment regelt zaken als elektriciteit, klusjesmannen, tuinmannen etc etc. voor je.

 

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.

Als jij een woning wilt verkopen en er komt een makelaar je het volgende voorstellen:

-jouw vraagprijs is de prijs die je zeker zult krijgen bij eventuele verkoop via mij

-ik verhoog jouw vraagprijs met een bepaald bedrag en probeer je woning in het buitenland te adverteren.

-iemand in het buitenland komt het huis bekijken en wil onderhandelen. Als er onderhandeld wordt dan gaat dat van mijn verhoogde prijs zitten. Dus van mijn deel af.

-jij krijgt je deel(je oorspronkelijke vraagprijs) en ik mijn deel.

 

 

 

En erna regel ik met de koper verschillende dingen zoals belastingzaken (dat doen makelaars hier niet) en regel ik een tolk enzo (gratis natuurlijk) voor de afhandeling van verschillende dingen die om de hoek kijken bij het kopen van een huis. Er is interesse, maar er is natuurlijk onkunde die ik dan kan verhelderen.

 

Als je huis niet verkocht wordt via mij, dan ben je vrij in jouw eigen verkoop en ben je mij niks schuldig.

Als er wel verkocht wordt via mij dan betaal je ook helemaal niks, maar is mijn deel uit de prijsverhoging.

Dus in alle gevallen is dat gunstig voor de verkoper aangezien de verkoper in alle gevallen niks betaald, en ik voor hem zijn huis gratis ga adverteren in het buitenland (eventueel in Nederland, maar hoofdzakelijk in het buitenland)

 

Zou je het nog steeds weigeren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.