• 0

Eenmalige opdracht en BTW, KvK

Beste experts,

 

Na een avond zoeken op internet ben ik nog niet echt veel verder gekomen. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Overigens heb ik het forum doorzocht, maar kan ik het antwoord op mijn vraag nog niet echt vinden.

 

De casus: Mijn vrouw is communicatieadviseur bij een groot bedrijf en heeft van een organisatie waar zij ooit tot beider tevredenheid stage heeft gelopen het verzoek om tegen vergoeding een brochure voor hen te herschrijven en up-to-date te brengen. Tijdsinschatting is in eerste instantie alles bij elkaar een uur of 15 alles bij elkaar. Haar uurprijs zal tussen de 60 en 70 euro liggen. Als het allemaal goed verloopt schijnt er nog een vergelijkbare opdracht in het vat te zitten, maar dat is het wel. Ze gaat er verder ook haar bedrijf niet van maken en blijft gewoon in loondienst werken.

 

Ik kom tegen dat een eenmalige opdracht niet onder de BTW valt, maar ook dat je gewoon aan het economisch verkeer deelneemt en dus wel BTW plichtig bent. Mijn gevoel vanuit de verschillende bronnen zegt me: geen BTW nummer aanvragen; gewoon de opdrachten factureren zonder BTW en de inkomsten van rond de 1000 euro bij "inkomen uit overige werkzaamheden" opgeven. Zit ik dan goed, of ga ik dan helemaal de mist in?

 

En nog zoiets: Hebben we in deze situatie nu wel of geen kvk-nummer nodig? Op de ene site lees ik dat dat verplicht is en op de andere dat dit absoluut niet nodig is.

 

Kunnen jullie me helpen?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zowel btw als kvk inschrijving geld dat je meer dan incidenteel moet deelnemen aan het economisch verkeer.

Als je vrouw zich daadwerkelijk beperkt tot deze ene opdracht of misschien een tweede (vervolg) opdracht.

 

Dan is de aanvraag van btw nummer en kvk inschrijving zeker niet noodzakelijk.

 

Je vrouw stuurt gewoon een factuur zonder btw voor het overeengekomen tarief en kan dit inderdaad gewoon als inkomen uit overige werkzaamheden opgeven.

 

Eventueel kan de opdrachtgever besluiten deze bedragen op te geven aan de belastingdienst uit hoofde van een IB 47 opgaaf ofwel opgaaf uitbetaalde bedragen aan een derde

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zwollenaar, ik ben het eens met Roel qua uitwerking. Maar het is geen wet van Meden en Perzen, dus een belastingambtenaar kan er weer heel anders over denken. 't Is maar dat je het weet. Gezien het totaalbedrag (1 a 2k) verwacht ik geen problemen als je handelt zoals Roel aangeeft.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Zwollenaar, ik ben het eens met Roel qua uitwerking. Maar het is geen wet van Meden en Perzen, dus een belastingambtenaar kan er weer heel anders over denken. 't Is maar dat je het weet. Gezien het totaalbedrag (1 a 2k) verwacht ik geen problemen als je handelt zoals Roel aangeeft.

 

Jan,

 

En anders heb je nog altijd de Kleine Ondernemers Regeling ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.