• 0

Acces database?

Hallo,

 

ik zit met het volgende probleempje.

 

voor onze interne organisatie willen we graag het eea beter registreren, daarnaast willen we onze gegevens updaten. Voordat we definitief een database laten bouwen willen we vanuit kosten oogpunt zelf iets maken. Aangezien we op zoek zijn naar een tijdelijke oplossing die uiteraard niets kost kwam ik uit om een database in Acces te bouwen. ik vraag me alleen af hoe dit het beste aan te pakken.

 

aan de ene kant willen we voor bedrijven uit ons bestand een database bouwen. Deze zal niet heel ingewikkeld moeten zijn. Naast bedrijfs gegevens wil ik velden wanneer we ze gebeld hebben ( en eventueel door wie) en wat het resultaat van het belletje is. Voor het telefoneren gaan we bel software gebruiken.

 

Voor onze mogelijke werknemers ( circa 10.000) willen we naast naw gegevens ook een comepetentie kaart invullen. deze heb ik al gemaakt in excel.

en ziet er als volgt uit:

competentie A kan je of een 1,2 ,3 of leeg scoren.

zo hebben we per bedrijfsonderdeel (4) onderdeel een competentie kaart gemaakt. Ook hier wil je natuurlijk weten wanneer contact is geweest en met welke beller. De mooiste uitdaging die erbij komt is dat ik aan een mogelijke werknemer een cv wil koppelen.

 

Doe ik er verstandig aan dit in Acces te bouwen en is het zo simpel als ik denk? ik ben redelijk handig met excel (geen VB kennis).

 

Tot slot vroeg ik mij af of je regelmatig de acces database kan vullen met een excel dump?

 

Is dit iets wat je zo kan doen of heb je voor het maken van een acces database met de info hierboven weken nodig?

 

Ik ben beniewd. Suggesties zijn uiteraard welkom!

 

 

grt,

Dirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt 10.000 werknemers, en gaat zelf in Access wat klussen? Dat lijkt me niet de meest zinvolle besteding van je tijd (en Access lijkt me zeker niet de beste keuze gezien het feit dat er slecht enkele users tegelijkertijd in kunnen). Als je dit serieus aan wilt pakken, dan zou ik er een paar euro aan besteden. Zo gok ik bijvoorbeeld dat de belsoftwareleverancier ook al veel vaker dit soort vragen heeft gehad en vast software kent die ook qua kosten wel mee zal vallen.

Link naar reactie
  • 0

beste Jeroen,

Ik had het over mogelijke werknemers ;) Ik heb inderdaad een paar offertes liggen, maar onder de 25000 kom je niet. Aangezien we het geld momenteel beter kunnen besteden, en de belacties zich eerst moeten bewijzen voordat er 25K tegenaan gaat willen we eerst kijken naar een alternatief om het beheersbaar te maken.

 

Maar ik deel je mening dat er op den duur wel echt geld tegenaan moet.

 

Daarom ook mijn vraag of het uberhaupt mogelijk is. Vooral het maken van een competentiekaart die aan een persoon gekoppeld wordt lijkt me lastig.

 

Grt,

Dirk

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb voor mijn huidige bedrijf, niet voor de sokken business, 4 jaar geleden een acces database laten bouwen. Dit heeft me een paar honderd euro gekost en we gebruiken het nog steeds! Ze heeft op ons verzoek alle functionaliteiten ingebouwd die wij nodig hadden.Qua lay out is het geen plaatje maar het werkt top.

 

Ik weet niet of het hier mag maar ik kan je per PM haar gegevens wel mailen om is te vragen wat het zou kosten.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij verstandiger om iets in php/sql te bouwen. Kost niets meer en is veel beter schaalbaar en wereldwijd bereikbaar.

Met een goed CMS zoals Typo3 is aan alle medewerkers een eigen toegang en verantwoordelijkheid te geven.

En er zijn tegenwoordig veel meer bedrijven die verstand van php hebben dan van Access.

Link naar reactie
  • 0

Niet zelf gaan rommelen in Access als je het nog nooit gebruikt hebt, het is geen Excel. Een relationele database is een stuk ingewikkelder en vooral tijdens het opzetten moeten de juiste beslissingen genomen worden.

 

Zoek via je netwerk of via sites als freelance.nl een goeie zzp'er die je wensen kan vertalen in een basale applicatie, 25k lijkt me een tikkeltje overdreven (afhankelijk van het eisenpakket dat je hebt neergelegd).

 

Ik zou zelf inderdaad even naar Google Apps kijken en dan vooral in combinatie met de marketplace. Je kunt daar met 2 clicks allerlei saas applicaties van andere leveranciers aan koppelen (bijv. Solve360, wellicht ook goeie HRM uitbreidingen).

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ooit VB programmeur geweest en kan Access zo langzamerhand wel dromen.

Zoals reeds gezegd is het werken met een relationele database een professie.

Ik zelf zou ook voor Php/Mysql kiezen.

Maar welke keus je ook maakt ik zou niet zelf gaan rommelen.

Een eenmaal verkeerd opgezet systeem kan voor veel ellende en kosten in de toekomst zorgen.

Via de odbc is contact tussen Php en Access trouwens ook mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel gedaan in access (vroeger). Je kan er werkelijk alles mee. Al doende kan je het leren. Ik ben gelemaal geen programeur, maar kom wel goed met access uit de voeten. Ik had er 20.000 accounts in zitten, inclusief profielen, dossiers, administratie en agenda.

 

Als ik een bepaalde functionaliteit wilde, zocht ik een voorbeeld op internet kopieerde dat en paste het aan waar nodig.

 

Uiteindelijk liep ik tegen het probleem van onderhoud aan. JE wil dat je klanten zelf hun gegevens kunnen onderhouden. Dan moet de database verhuizen naar het internet. Willem Joosten heeft destijds voor mij een OBDC koppeling gemaak naar MySQL databases op het internet. Dat werkte heel behoorlijk (helaas was de koppeling slechts in 1 richting.

 

Waar Access heel goed ik is, is output. Facturen maken, badges maken etc. gaat perfect en makkelijk in "forms" of via koppeling aan word of excell.

 

Zelf werk graag met Google docs en zou graag een database programma hebben dat Google Spreasheets gebruikt als tabellen. Het mag on-line of desktop zijn, maar ik kan het niet vinden.

Zelf Klooien met MySQL en PHP zou ik zelf niet zo snel aan beginnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf een software ontwikkelaar. Mijn advies: blijf weg van Access.

Je bent snel productief, maar op lange termijn is het een drama. Je kan er heel veel mee, vooral op verschillende manieren jezelf in je voet schieten!

 

Hoe groter en uitgebreider de applicatie wordt (wat altijd gebeurt als het goed gaat), hoe meer je tegen problemen aanloopt.

Het is bijvoorbeeld heel lastig om met meerdere gebruikers tegelijk dingen te wijzigen. Schaalbaarheid is ook een issue.

 

En (tenminste vroeger) zat er in Access de menu-optie "Repareer database..." dat zegt toch genoeg?! ???

 

Een (goede) relationele database opzetten is echt een vak apart. Ik zou dit uitbesteden. Je hebt initieel wat hogere kosten, maar deze betalen zich dubbel terug op lange termijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet zelf gaan lopen rommelen. Doe het goed of doe het niet. Juist de basis is zeer belangrijk. Een slecht ontworpen database is een drama.

 

Ik heb zelf voor een groot callcentre een heel aantal van dit soort applicaties gebouwd, deze zijn allen webbased wat je een stuk flexibeler maakt. Belangrijkste bij dit soort applicaties is het dummy proof maken van de applicatie. Uitgebreide validatie van je formulieren is een must.

 

Ben wel benieuwd naar je functioneel ontwerp, want voor het bedrag dat jij noemt moet het wel heel wat zijn.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
Zoho CRM kan alles wat je wil en nog veel meer. Tot vier medewerkers is het gratis, daarna kost het USD 12 tot USD 25 per medewerker per maand (bijna gratis). Als je meteen een (gratis) Google Apps account neemt, kun je altijd overal bij alle bedrijfsgegevens en kun je e-mail conversaties koppelen aan de CRM database. Office hoef je ook niet meer aan te schaffen, dit is ook ingebouwd in Zoho en natuurlijk gekoppeld aan het CRM systeem.
Link naar reactie
  • 0

Gaat dit programma dat je gaat maken je voordeel bieden ten opzichte van de concurrentie ?? Kijk dan zeker in eerste instantie niet naar maatwerk (Access). Hou in dit soort gevallen altijd over het algemeen de volgende volgorde aan voor het kiezen van je software:

 

 

[*] Kijk eerst of er een applicatie is in je eigen organisatie die je kan hergebruiken (kost meestal niks tot weinig)

[*] Kijk of er een pakket in de markt is dat voldoende aansluit bij wat je wilt (let op kosten kunnen initieel misschien hoger zijn, maar als je kosten van onderhoud etc. meerekend is dit op de lange termijn vaak goedkoper dan zelfbouwen. Bovendien krijg je vaak een heel stuk product door ontwikkeling er bij)

[*] Maak of laat een pakket maken.

 

 

Bij mijn werkgever (ben nog deeltijd ondernemer) hebben we de regel dat Excel het laatste niveau is waarop mensen zelf mogen knutselen. Vroeg of laat moet namelijk de data die even als tussen oplossing of pilot in Access zit toch over naar een "echte" database en de kosten daarvan zijn vaak hoog. En dat komt niet eens perse door Access, maar veel vaker door de mensen die denken in Access wel een goede database te kunnen bouwen. >;(

 

Overigens mocht dit wel concurrentie voordeel op gaan leveren, dan bestaat zo iets waarschijnlijk in de markt niet. In dat geval zul je het moeten laten maken. Let dan wel op dat je ook het intilectueel eigendomsrecht van de softwaremaker goed regelt.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand al eens naar VTiger gekeken? Dit heeft veel mogelijkheden volgens mij en is Open Source.

Ben zelf ook op zoek namelijk, dus ik zou ook graag horen wat iedereen er van vindt.

M.vr.gr,

Yvette

 

vtiger CRM wordt steeds vaker gebrukkt, zowel door kleine als grote organisaties. Vooral omdat het helemaal open source is, in tegentelling tot bijvoorbeeld SugarCRM.[mod-edit:link naar eigen site verwijderd]

Architect van Marketing- en Verkoopprocessen - Marketing- en Sales Automation

Vicus eBusiness Solutions B.V . | Magento webshops | Vtiger CRM

www.vicus.nl | www.v-tiger.nl | www.webvisitanalyser.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.