• 0

financiering stakingswinst

Bestaat er een mogelijkheid om de stakingswinst te financieren.

Ik wil van de stakingswinst een direct uitkeerbare lijfrente kopen.

Dan een soort hypotheek die betaaldt wordt door de uitkering v/d lijfrente.

De uitkering v/d lijfrente is meer dan de lasten v/d hypotheek.

Het voordeel voor mij is dat ik geen eigen geld nodig heb voor de stakingswinst af te rekenen.

 

Ik heb dan geen uitkering maar dat is niet belangrijk .

En de borg voor de hypotheek of andere financiering is de uitkering v/d lijfrente die vast is.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je dat willen doen?

 

Hoe ga je voor elkaar krijgen dat de uitkeringen meer zijn dan de lasten (inclusief aflossing!) van de hypotheek? Over de uitkering moet je immers belasting betalen, terwijl de rente op de lening niet aftrekbaar is. Bovendien loop je het risico dat dit wordt bestempeld als afkoop van de aanspraak.

 

Als je het niet belangrijk vindt dat je geen uitkering krijgt, waarom dan niet gewoon de stakingswinst belast genieten?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De hypotheek zorgt niet voor aftrekbaarheid van de rente. De aftrekbaarheid vloeit voort uit het doel waarvoor de financiering wordt aangegaan. Financiering van een lijfrente leidt niet tot aftrekbare rente.

 

Stakingswinst: je staakt je onderneming. Omdat er sprake is van fiscale en/of stille reserves ontstaat daarbij winst. Die winst is belast. Er is een mogelijkheid om directe belastingheffing te voorkomen (let op: de belastingheffing zelf wordt niet voorkomen, alleen uitgesteld), namelijk door de winst te gebruiken voor de aanschaf van een (stakings)lijfrente. De uitkeringen die daaruit volgen zijn belast. Het voordeel is dat niet direct belasting hoeft te worden betaald over de winst en dat mogelijk een lager tarief van toepassing is. Het is echter niet verplicht, je kunt ook gewoon de stakingswinst genieten in het stakingsjaar en belasting daarover betalen. Dan ben je klaar (hoewel dit uiteraard ook jaarlijks nog gevolgen kan hebben in box 3).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.