• 0

Margeregeling per individueel goed - verzendkosten

Hallo allemaal,

 

Jullie zullen vast denken: Weer iemand die er om vraagt! Maar ik heb via de zoek-knop niks kunnen vinden hierover. Ik ben namelijk bezig met het opzetten van een webwinkel, en ik gebruik hierbij de margeregeling per individueel goed. Ik snap al hoe ik de te betalen BTW bereken mbt de globalisatie regeling, maar ik snap nog niet hoe ik dit verwerk met de regeling per individueel goed. Nu is dus mijn vraag:

 

Hoe administreer ik de verzendkosten, en hoe zet ik dit op de factuur ivm BTW?

 

- Omdat ik mijn administratie per individueel goed bij houd in inkoop-/verkoopboeken, kan ik hierin de verzendkosten niet verwerken, of hoe zit dat? Hoe moet ik nu de verzendkosten administreren?

 

- Ook verstrek ik facturen aan mijn klanten (particulieren), en hierop mag ik geen BTW vermelding ivm de margeregeling. Dus hoe hoe vermeld ik de verzendkosten op de factuur?

 

Alvast bedankt,

Bas van den Hurk

 

PS. Hoe zit dit met abbonement op bijv. IDeal? Moet ik dit noteren als een ingekochte dienst, of moet ik dit neerzetten als kosten? En hoe zit het dan met BTW mbt de margeregeling?

 

PPS. En ik repareer ook enkele producten die ik daarna weer verkoop, hoe moet ik deze in het kosten plaatje verwerken? De belastindienst meld: 'De kosten van de onderdelen brengt u niet in mindering op de winstmarge.' Waar moet ik deze kosten dan wel neerzetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bas,

 

Begrijp ik nu goed dat je de marge per individueel goed gebruikt en de globalisatieregeling daarnaast? Dat vereist allereerst melding aan de fiscus als je de marge per individueel goed wilt toepassen terwijl het goederen zijn die in beginsel onder de globalisatie vallen.

 

De BTW op kosten die buiten de marge vallen, kun je gewoon aangeven als voorbelasting.

 

Op de factuur bereken je de verzendkosten gewoon als onderdeel van de totaalprijs.

 

Ideal zijn kosten van betalingsverkeer (vergelijk bankkosten) en vallen dus buiten de marge. Reparatieomzet valt per definitie buiten de margeregeling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik gebruik de margeregeling per individueel goed, en niet de globalisatieregeling. Of de goederen die ik verkoop (Gebruikte brommeronderdelen) in beginsel onder de globalisatie regeling vallen weet ik niet.

 

Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, maar het is als volgd:

- Ik koop elk onderdeel appart in, en alles heeft dus een eigen in-/verkoopprijs

- Een klant besteld een aantal onderdelen, dit komt op 1 factuur te staan

- De klant betaald natuurlijk maar één keer verzendkosten over deze hele partij

 

Hoe moet ik dan de verzendkosten in mijn administratie verwerken, aangezien ik mijn inkopen en verkopen in een apart 'boek' bewaar. Waar moet ik de verzendkosten vermelden?

En in de factuur, moet ik dan verzendkosten als product ertussen zetten?

 

(Laten we BTW even buiten beschouwing laten in bovengestelde vragen, aangezien ik onder de kleine ondernemersregeling val)

 

 

 

IDeal kosten snap ik ondertussen. En reparatiekosten moet ik niet meenenemen in de marge, maar waar moet ik deze dan wel meenemen in de administratie?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

Bas

Link naar reactie
  • 0

de KOR moet je gewoon toepassen als je daar recht op hebt.

De vrijstelling van administratieve verplichtingen moet je aanvragen ja,

 

groet

Joost

 

Nogmaals bedankt. En ik weet 100% zeker dat ik zowieso de eerste twee jaar onder de KOR val, en er is een erg grote mogelijkheid dat ik de eerste drie/vier jaar hieronder val. (Is namelijk een webshop naast mijn normale baan en studie)

 

Bedankt voor je goede hulp Joost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.