• 0

btw over aanbetaling vakantie

Moet btw over een aanbetaling van een vakantie afgedragen worden op het moment dat de betaling is ontvangen of nadat de dienst verleend is?

 

wij verhuren zeilboten en in bijvoorbeeld november 2010 ontvang ik een aanbetaling voor de huur van een boot in juni 2011. Mag ik dan de btw afdragen op het moment van de verhuging in juni of moet ik dit dan al in november afdragen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste evs123,

 

Volgens de wet moet de BTW die op een factuur vermeld staat ook worden afgedragen (ter volledigheid, artikel 37 van de Wet op de Omzetbelasting). Wanneer je omzetbelasting dient af te dragen, is daarom in mijn ogen afhankelijk van de datum van de factuur. Factureer je het voorschot inclusief BTW in november, dan hoort de omzet bij het 4e kwartaal en dien je de belasting vóór 31 januari af te dragen.

 

Ter volledigheid, mocht de huur uiteindelijk niet door gaan, dan neem ik aan dat de klant wat betreft de aanbetaling geen restitutie zal ontvangen. In dat geval is het bedrag wat je aan voorschot hebt ontvangen niet aan omzetbelasting onderworpen, omdat het niet langer een vergoeding voor een dienst is, maar een schadevergoeding voor het ontbinden van een overeenkomst. Zorg ervoor dat je dan tijdig de omzetbelasting terugvraagt.

 

Groeten,

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

De btw kan in geen geval pas in juni 2011 afgedragen worden. Feitelijk stuur je een soort voorschotnota op een te leveren dienst, maar hierover moet ook btw worden berekend.

De afdracht van de btw moet ofwel in het tijdvak waarin de factuur is gestuurd (factuurstelsel) ofwel in het tijdvak waarin het bedrag is ontvangen (kasstelsel) plaatshebben.

 

De vraag of jij aangifte moet doen onder het kasstelsel of onder het factuurstelsel is afhankelijk van jou klantenkring.

 

Als voornamelijk aan particulieren levert (meer dan 90%) dan moet je het het kasstelsel toepassen

Als je ook aan ondernemers levert (grofweg meer dan 20%) dan moet je het factuurstelsel toepassen

 

Dit is geen vrije keuze maar een voorgeschreven regime met een aantal uitzonderingen waarvoor je beschikking kunt aanvragen bijvoorbeeld voor het grijze gebied tussen 80-90% van de leveringen aan particulieren kun je een beschikking vragen van de inspecteur om kasstelsel te mogen toepassen.

 

(Let ook op dat het kasstelsel alleen mag worden toegepast op de BTW op omzet. Voor BTW aftrek (voorbelasting) moet een de factuurdatum gevolgd worden)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.