• 0

Arbeidsongeschiktheidsverzekering vanuit werkgever voortzetten interessant?

Drie weken geleden ben ik gestopt bij mijn voormalige werkgever en vanaf 1 september a.s. ga ik aan de slag met mijn eenmanszaak.

 

Ik heb (nog) geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Op internet las ik het volgende;

 

Starten vanuit een baan bij een werkgever

Werkt u nu nog in loondienst, maar wilt u binnenkort voor uzelf beginnen? Dan bent

u op dit moment via uw werkgever verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Deze

verzekering kunt u vrijwillig voortzetten. Voorwaarde is dat u tenminste één jaar in

loondienst hebt gewerkt. Binnen vier weken nadat u uw baan heeft opgezegd, moet

u de vrijwillige verzekering regelen bij de uitvoeringsinstelling waarbij uw voormalige

werkgever aangesloten is.

 

Wat zijn de voordelen als ik hiervoor zou kiezen? Is dat wellicht een goedkopere oplossing dan een reguliere arbeidsongeschiktbheidsverzekering? Omdat ik nog maar een week de tijd heb om een eventuele aanvraag te doen, hoop ik snel van iemand advies te krijgen. Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Voorwaarde is dat u tenminste één jaar in

loondienst hebt gewerkt. Binnen vier weken nadat u uw baan heeft opgezegd, moet

u de vrijwillige verzekering regelen bij de uitvoeringsinstelling waarbij uw voormalige

werkgever aangesloten is.

Die informatie is erg gedateerd. De termijn voor vrijwillige verzekering is al meer dan 2 jaar geleden verruimd tot 13 weken na einde dienstverband.

 

Wat zijn de voordelen als ik hiervoor zou kiezen?

Geen medische selectie, iedereen wordt geaccepteerd. En eindleeftijd voor uitkering bij permanente arbeidsongeschiktheid is 65. (bij private verzekeraars is dat niet standaard voor de zware handenarbeidberoepen)

 

Nadelen zijn er ook: de uitkering is gemaximeerd tot 70% van de WIA-jaarloon (ruwweg 70% van € 47.000), beoordeling is passende arbeid en het WGA-gat is van toepassing (bij niet afdoende benutten restcapaciteit kan de uitkering bij arbeidsongeschiktheid worden verlaagd tot AO% x minimumloon, bijv € 8.000,- per jaar bij 50% arbeidsongeschiktheid). Het WGA-gat is privaat aanvullend verzekerbaar, maar daarop is weer medische selectie van toepassing...

 

Is dat wellicht een goedkopere oplossing dan een reguliere arbeidsongeschiktbheidsverzekering?

Integendeel: de kosten van vrijwillige verzekering liggen gemiddeld op het dubbele tot drievoudige van wat een zelfde verzekering zou kosten in de private markt, mits je goed zoekt (of laat uitzoeken door een deskundige)

 

Omdat ik nog maar een week de tijd heb om een eventuele aanvraag te doen, hoop ik snel van iemand advies te krijgen

2 mogelijkheden:

[*]Duur maar veilig : vraag eerst de vrijwillige verzekering aan en ga dan op je gemak op zoek naar goedkopere private alternatieven. De vrijwillige verzekering is per maand dag opzegbaar

[*]snelheid vereist: maak vaart met private marktvergelijking bij een goede adviseur en dien een aanvraag in bij de partij met de beste prijs/kwaliteitverhouding voor jouw leeftijd, beroep en uitgangspunten voor verzekering. Zodra de aanvraag is ingediend geldt er voorlopige dekking op ongevallenbasis. Lees o.a. ook eens het uitgebreide topic over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op Higherlevel

 

Edit: opzegtermijn aangepast n.a.v. Roels aanvulling

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

2 mogelijkheden:

[*]Duur maar veilig : vraag eerst de vrijwillige verzekering aan en ga dan op je gemak op zoek naar goedkopere private alternatieven. De vrijwillige verzekering is per maand opzegbaar

 

Heb weinig toe te voegen aan de reactie van Norbert behalve dat als ik de informatie van het UWV over beëinidiging goed begrijp geld er geen opzegtermijn en kan de verzekering per direct beëindigd worden (op de dag van ontvangst bij het UWV van het wijzigingsformulier

Link naar reactie
  • 0
Ik heb op basis van jouw informatie besloten om geen aanvraag te doen omdat de nadelen groter blijken te zijn dan de voordelen.

Ok, maar dan neem ik aan dat je wel haast gaat maken met je private aanvraag? Arbeidsongeschikt raken terwijl je volledig onverzekerd rondloopt lijkt mij namelijk pas een ECHT nadeel.

Bovendien is de 13-weken termijn van vrijwilige verzekering UWV ook nog bedoeld als vangnet voor als je - om wat voor reden dan ook - medisch niet acceptabel bent voor private verzekeraars.

 

Private verzekeraars kennen in dat geval overigens ook een eigen "vangnet"-regeling maar die is zwaar inferieur aan de vrijwillige verzekering bij het UWV: zo is het verzekerd bedrag beperkt tot 70% van het minimumloon (2010: +/- € 12.000,- max verzekerd bruto jaarbedrag) en kent het verzekeraarsvangnet een wachttijd van 1 jaar .

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.