• 0

Moedervennootschap van Belgische Ltd geschrapt in Engeland.

Hallo allemaal,

 

Sinds een vijftal jaar maken wij gebruik van een Ltd, opgericht door een Belgisch accountantkantoor met een "moeder" een adres in Engeland en een Belgisch "filiaal" (de standaarcontructie die velen onder jullie wel bekend zal zijn). Hiernaast hebben we ook een Belgische BVBA. De Ltd werd in het begin gebruikt als werkmaatschappij, maar nadat het ons duidelijk werd dat het niet eenvoudig was om met deze Ltd kredieten of leasings te verkrijgen, lieten we de ltd langzaam uitdoven en ging de volledige werking van de firma over naar de Bvba. Momenteel heeft de Ltd enkel nog een huurcontract van een winkelpand en 1 personeelslid. Deze kosten worden elke maand netjes doorgefactureerd naar de Bvba.

 

Tot daar geen probleem. Gisteren kreeg ik echter een telefoontje van de Belgische BTW controle met de mededeling dat wij verdacht werden van fraude en er een grondige controle zat aan te komen omdat onze Ltd blijkbaar in Engeland geschrapt was. Dit heeft tot gevolg dat het Belgische filiaal dus achterblijft zonder juridisch basis. Blijkbaar heeft het accountancykantoor, waar wij netjes elk jaar een factuur van kregen en betaalden, het opvolgen van de Engelse admistratie niet gedaan en zijn er dus al een aantal jaar geen belansen e.d. ingediend in Engeland.

 

Wat heeft dit nu tot gevolg voor de Belgische Ltd? Gaat deze in faling? Kan deze overgenomen worden door de BVBA? Is er een mogelijkheid tot een "nieuwe" juridische basis in Engeland? We kregen de mededeling van de BTW controleur dat de zaakvoerders nu volledig zelf aansprakelijk zijn, maar deze man was erg vaag en wou eigenlijk niet veel info kwijt.

 

Onze Belgische boekhouder die de Belgische balansen en BTW aangiftes indient heeft geen ervaring met deze materie en kan ons niet veel wijzer maken.

 

Alle info over wat er ons nu te wachten staat van mensen met kennis van zaken wordt geapprecieerd!

 

Bedankt voor het lezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb onvoldoende kennis van de Belgische wetgeving om je vraag te kunnen beantwoorden. Er schijnt ook een Belgisch equivalent van HL te zijn, maar ben de link even kwijt. Joost Rietveld weet dat wel.

 

Mij lijkt dat, nu de LTD niet meer bestaat, het Belgisch filiaal gezien moet worden als een vaste inrichting van de PLC.

 

Aangezien de kosten van de LTD volledig worden doorberekend aan de Belgische BVBA en het resultaat van de LTD dus nihil is, is de Belgische fiscus - voor zover ik kan bezien - niet benadeeld.

 

De fiscale gevolgen lijken dus gering. Wel is er mogelijk sprake van een economisch delict, maar dat kan ik - zoals gezegd - niet beoordelen.

 

Doordat jullie elk jaar de nota van het accountancykantoor hebben betaald, kun je aantonen te goeder trouw zijn geweest.

 

Het accountancykantoor heeft blijkbaar verzaakt te publiceren in Engeland, waardoor de Ltd. is geschrapt. Ik zou overwegen ze aansprakelijk te stellen voor de eventuele schade die daaruit voortvloeit.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Sinds een vijftal jaar maken wij gebruik van een Ltd, opgericht door een Belgisch accountantkantoor met een "moeder" een adres in Engeland en een Belgisch "filiaal".

 

<...>

 

Onze Belgische boekhouder die de Belgische balansen en BTW aangiftes indient heeft geen ervaring met deze materie en kan ons niet veel wijzer maken.

 

 

Het Belgisch accountantskantoor en de Belgische boekhouder zijn blijkbaar verschillende betrokkenen die niets met elkaar te maken hebben. De accountants hebben verzuimd om de 'moeder' overeind te houden Wat stellen zij voor als oplossing?

 

Waarom zo'n ingewikkelde opzet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

inds een vijftal jaar maken wij gebruik van een Ltd, opgericht door een Belgisch accountantkantoor met een "moeder" een . Blijkbaar heeft het accountancykantoor, waar wij netjes elk jaar een factuur van kregen en betaalden, het opvolgen van de Engelse admistratie niet gedaan en zijn er dus al een aantal jaar geen belansen e.d. ingediend in Engeland.

 

U maakt mij toch niet wijs dat u nooit bij de britse kamer van koophandel de status van de vennootschappen heeft gecontroleerd? Kijk en vooral lees !! de site van companies house. Er is een procedure mogelijk (restoration procedure) om een en ander recht te trekken. Dat kun je zelf, daar heb je die onbetrouwbare accountant niet voor nodig. Gewoon bellen met de mensen van CH.

Link naar reactie
  • 0

Het accountancykantoor is momenteel bankroet verklaard nadat het Belgische parket hen voor fraude vervolgd heeft...waarschijnlijk wordt er daarom ook met zo'n argusogen naar ons gekegen.

 

Waarom de ingewikkelde constructie? Volgens de accountants zou het handiger zijn om in de toekomst een PLC te hebben aangezien deze anoniem was en er op die manier legaal winsten zouden kunnen worden doorgesluisd via o.a. Cyprus. Deze constructie hebben we echter nooit gebruikt.

 

En neen, wij zijn volledig te goeder trouw en ik ken persoonlijk helemaal niets van de Engelse wetgeving. Er werd ons bij de oprichting ook niets verteld over de verplichtingen van de Ltd in Engeland. Ik ga wel se site van het Company House even bekijken.

 

Ik heb vandaag ook een advocaat gecontacteerd die redeneerde dat het Belgische filiaal met een Belgisch adres en BTW nummer eigenlijk wel kan bestaan zonder Juridische basis in Engeland als een aparte entiteit. Dit zou dan zijn als een firma zonder echte rechtsvorm waar de zaakvoerders volledig persoonlijk aansprakelijk zijn. Op zich heb ik hier ook geen probleem mee.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren kregen we een brief van de Belgische BTW dat ons BTW nummer onmiddelijk geschrapt werd en we het nummer niet meer mogen gebruiken in transacties met leveranciers of klanten.

 

Kan dit zomaar? Zonder voorafgaande verwittiging? Is zoiets terug te draaien? Men zet ons hier wel voor voldongen feiten op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je hele grote problemen! Dit zijn geen brieven die zomaar even verstuurd worden als je aangifte en keer te laat is, zoals ik uit eerdere berichten begrijp is jou accountantskantoor gesloten / failliet verklaard en word vervolgd voor van belastingfraude, als (voormalig) klant word jij nu in dit fraude onderzoek betrokken. Ik kan je maar één advies geven, als de sodemieter een advocaat zoeken en de schade zoveel mogelijk prooberen beperken. Dit kan geen dag meer wachten, moet NU actie nemen en juridische bijstand zoeken. Dit kan niet worden opgelost met forum adviezen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren kregen we een brief van de Belgische BTW dat ons BTW nummer onmiddelijk geschrapt werd en we het nummer niet meer mogen gebruiken in transacties met leveranciers of klanten.

 

Van welke onderneming is het BTW nummer nu ingetrokken? De LTD, de PLC of de BVBA?

 

Als het de LTD is:

De fiscus redeneert heel eenvoudig: volgens Companies House bestaat de LTD niet meer. Geen onderneming, geen BTW nummer. Odeon merkte al op dat het Belgisch filiaal dan nu een vaste inrichting is van de PLC. Dat betekent dat je deze als 'nieuwe' onderneming voor de BTW kunt aanmelden bij de belastingdienst.

 

Als het een van de andere ondernemingen is, dan gaat er bij de belastingdienst iets mis. Die andere ondernemingen bestaan immers gewoon nog, ook al is de LTD uitgeschreven door CH. Dan is een bezwaar tegen de intrekking van het BTW nummer aan de orde.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

het valt mij op dit je in bijna alle gevallen " moet " reageren, maar dat een goede post achterblijft. In dt geval probeer je eea uiteente zetten terwijl je vraag door ts is beantwoord voordat je de vraag steld en beweer je dat intrekking mogelijk een foutje betreft. Waarom had hjc geen klantenbestand, agenda max 30d en geen geldstromen?

 

Ik raad de ts aan vooral te luisteren naar Roel.

 

Met Roel hebben we er eindeljk iemand bij die eerst wil begrijpen en lezen alvorens al dan niet goede adviezen te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

@ExpertusDico,

 

Ik moet helemaal niets, maar dit is mijn vakgebied en dan reageer ik en IMHO prima ter zake doende. Ik ben het met Roels reactie ook 100% eens, maar probeer TS meteen een handreiking te geven om het voortbestaan van zijn onderneming (lees het hebben van een BTW nummer en kunnen factureren) vlot recht te trekken. Mijn reactie ziet ook helemaal niet op het verhalen van de schade!

 

Ik kan prima tegen commentaar, maar in dit geval kan ik je niet volgen. TS schrijft:

Gisteren kregen we een brief van de Belgische BTW dat ons BTW nummer onmiddelijk geschrapt werd en we het nummer niet meer mogen gebruiken in transacties met leveranciers of klanten.

 

Niet duidelijk is welke betrokken onderneming, de PLC, de LTD, de BVBA of het Belgisch filiaal hij hiermee bedoelt. Logischerwijs betreft het hier de BVBA of het Belgisch filiaal. In beide gevallen kan het niet zonder meer aan het opheffen van de LTD te wijten zijn dat het BTW nummer ingetrokken had mogen worden door de fiscus. Ergo: ga in bezwaar.

 

Als het zo is als Odeon schetst, dan is er sprake van een V.I. van de PLC en dus voor de fiscus een nieuwe onderneming. TS kan die aanmelden en verzoeken om afgifte van een nieuw BTW nummer.

 

Nogmaals, het lost de schade niet op, maar mijn reactie is IMHO weldegelijk een reactie waar TS iets aan heeft.

 

De rest krijg je per PM.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

en beweer je dat intrekking mogelijk een foutje betreft. Waarom had hjc geen klantenbestand, agenda max 30d en geen geldstromen?

 

Ik beweer helemaal niets. Het ZOU kunnen zijn dat de intrekking van het BTW nummer een fout is van de fiscus. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen. ALS dat zo is, dan staat de weg via bezwaar open om dit te corrigeren.

 

Nu je HJC erbij sleept (??) begrijp ik dat jij dacht dat ik beweerde dat de intrekking door Companies House een 'foutje' was. Dat heb ik nergens geschreven. Het ging enkel om het BTW nummer. Over lezen voordat je reageert gesproken >;(

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Joost,

het valt mij op dit je in bijna alle gevallen " moet " reageren, maar dat een goede post achterblijft. In dt geval probeer je eea uiteente zetten terwijl je vraag door ts is beantwoord voordat je de vraag steld en beweer je dat intrekking mogelijk een foutje betreft. Waarom had hjc geen klantenbestand, agenda max 30d en geen geldstromen?

 

Ik raad de ts aan vooral te luisteren naar Roel.

 

Met Roel hebben we er eindeljk iemand bij die eerst wil begrijpen en lezen alvorens al dan niet goede adviezen te plaatsen.

 

Ik moet hier toch Joost bijvallen en ben het niet eens met Roel. Als het BTW-nummer van de Ltd. is ingetrokken, is dat volkomen terecht en heeft het weinig zin om hier een (dure) advocaat op te zetten. Overigens begrijp ik dat er nauwelijks activiteiten plaats vinden in de Ltd., dus TS wordt dan nauwelijks geschaad in zijn bedrijfsvoering.

 

Als het BTW-nummer van de BVBA is ingetrokken, dan is wel zaak om actie te ondernemen, maar dat kan dan m.i. beter gebeuren door een fiscalist dan advocaat (ieder zijn vak, zullen we maar zeggen).

 

Panikeren is zelden tot nooit een goede reactie en zeker niet op de vrije zaterdag :).

 

Wat bedoel je precies met hjc? Haags Juristen College? TS heeft nergens gesteld dat hij zaken heeft gedaan met het HJC. Bovendien is HJC geen "accountancykantoor", maar een kantoor van (fiscaal-)juristen.

 

Als ik TS was, zou ik gewoon het huurcontract van de winkel en de arbeidsovereenkomst overzetten op de BVBA en de rotzooi opruimen. Dit had TS al lang eerder moeten doen (kwestie van goede adviseurkeuze) en dan was dit hele draadje niet nodig geweest.

 

PS

De term accountancykantoor is verwarrend en mag in Nederland officieel niet gebruikt worden. Een accountancykantoor (niet wettelijk beschermd) is immers geen accountantskantoor (wel wettelijk beschermd), maar een administratiekantoor dat zich beter voor doet dan het in werkelijkheid is.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties allemaal.

 

Het is wel degelijk het BTW nummer van de Ltd wat werd ingetrokken. Betekent dit nu ook dat de onderneming (Ltd) effectief niet meer bestaat?

 

Kan er effectief nog een huurcontract zijn met een Ltd zonder juridische basis en zonder BTW nummer, maar wel met nog het adres van het Belgische filiaal? Gaan afgesloten contracten in dit geval automatisch over op de zaakvoerder? Of zijn ze gewoon niet meer geldig?

 

De dagelijkse bedrijfsvoering komt met de schrapping van het BTW nummer inderdaad niet in het gedrang, maar het stelt me wel voor problemen. Wat als de eigenaar van ons huurpand weigert om het huurcontract over te zetten? Het personeelslid en de leasewagen kunnen gewoon naar onze BVBA overgaan, maar indien het huurcontract niet kan worden uitgedaan zitten we met een groot probleem.

 

Ik ben niet zeker dat de eigenaar van het pand het contract wil overzetten omdat hij zelf het pand wil verkopen en het moeilijk is om een koper te vinden wanneer er nog iemand het pand huurt...de nieuwe koper kan namelijk niet zomaar de huurder "er uit zetten". Als de pandeigenaar nu een kans ziet om het huurcontract te laten stopzetten of dit via de rechtbank als "niet meer geldig" kan laten verklaren komt mijn onderneming wel in het gedrang.

 

Ik zie overigens de volgende vraag al komen: waarom koop je zelf het pand niet? Dit heb ik geprobeerd. De pandeigenaar is echter een BVBA en in deze BVBA is het pand volledig afgeschreven. De eigenaar van die BVBA wil dan ook enkel de aandelen van zijn eigen BVBA verkopen en niet het pand zelf (dit zou een enorme winst met dus een hoge belasting voor de BVBA veroorzaken...terwijl de aandelenverkoop niet belast zou zijn). Er is blijkbaar echter geen constructie mogelijk waarbij een firma 100 % aandelen koopt van een onderneming en een pand wat eigendom is van de onderneming die gekocht wordt, in hypotheek kan worden gezet. Maw: omdat ik geen hypotheeklening kan aangaan via deze constructie wordt er geen lening toegestaan. Als iemand een oplossing kent om de aankoop van aandelen te financieren met op 1 of andere manier een hypotheek te krijgen op eigendommen van de te financieren aandelen, zou dit alle problemen uit de wereld helpen.

 

PS: ik hoop dat dit allemaal een beetje duidelijk is...het hele verhaal is tamelijk ingewikkeld. Het advies van Oeon is waar...ik had dit al lang moeten oplossen en alles moeten overzetten op de BVBA, maar dat zijn vijgen na Pasen...vooral het huurcontract baart me enorme zorgen.

Link naar reactie
  • 1

Weinig reacties, maar ik heb zelf ondertussen natuurlijk niet stil gezeten.

 

Ik ben er in geslaagd om de verhuurder zo ver te krijgen om het huurcontract te laten overnemen door de BVBA! Het contract wordt over een aantal dagen getekend, dus dat is al een pak van m'n hart!!

 

Na afspraak met de bank blijkt het overzetten van de leasewagen ook geen probleem en het laatste personeelslid van de ltd krijgt maandag normaal ook zijn ontslagbrief in de bus...maar hij heeft ondertussen al wel een nieuw contract getekend bij de BVBA. :)

 

Volgens de BTW administratie wordt het tegoedbedrag, na een controle natuurlijk, overigens ook gewoon teruggestort. Een afspraak voor deze controle wordt voorzien ergens eind september.

 

Ik hoop dat dit verhaal dus zonder veel erg afloopt voor me met het ontbinden van de Ltd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.