Jump to content
Liedje
Verberg

Webwinkel verkopen, waar doe je dat?

vraag

Wegens te groot succes (kan dat? ja, dat kan...) van één van onze webwinkels, willen we een andere webwinkel verkopen. We hebben gebrek aan focus nu, wat beide webwinkels niet ten goede komt.

Ik wil graag de webwinkel in kraamcadeaus verkopen, inclusief domeinnamen, logo's, klantenbestand en inventaris, maar wel zonder de webwinkelsoftware. We hebben die in eigen beheer gebouwd, en wensen dat niet weg te geven. Bij elke webwinkelaanbieder kan een eventuele koper gewoon alle foto's en productinformatie invoeren, en dan kan de webwinkel een doorstart maken.

 

Dit is niet een verkooppraatje, maar ik wil graag weten waar je dit zou kunnen aanbieden? En dan bedoel ik niet de webwinkel-te-koop sites, maar een soort van bedrijfsmakelaar die verstand heeft van webwinkels. Het hoeft van mij niet breed uitgemeten 'out in the open' dat we de webwinkel willen verkopen. Iemand ervaring met de verkoop van een webwinkel??

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Al verwacht ik dat het verkopen van een webwinkel zonder de software wel een heel stukje lastiger wordt. De omzetten die je nu haalt draaien via dat systeem, en de klanten krijgen dan opeens een ander systeem waar ze misschien sneller in zullen afhaken, dat lijkt me dus niet handig. Je zou kunnen overwegen een licentie voor het systeem uit te geven waarin staat dat ze recht hebben op eenmalig gebruik, domeingebonden o.i.d.

 

Zoals Yannick reeds aangeeft zou je het kunnen verkopen via een forum, enkel wanneer je het niet openbaar wilt hebben zou ik je aanraden gewoon eens wat collega's/concurrenten aan te schrijven of hun interesse hebben in een overname. Denk dat je daar het meeste uit kunt halen.

 

Succes!


Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je zou misschien ook je concurrenten kunnen benaderen om te kijken of zij je domeinnaam, naamsbekendheid, klantenkring etc willen overnemen.

 

Edit: zie net dat Matthijs het bovenstaande ook al aanraadt.

 

Als het succesvol draait en alles werkt is het misschien handiger om iemand in dienst te nemen om deze webwinkel te runnen, zodat jij je op de andere webwinkel kunt concentreren?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hi Lydia

 

Ik ken je onderneming en webwinkel, ik zou zeker niet op een forum als SD en TBForum jou webwinkel verkopen. Het gross van bezoekers daar is minderjarig en zijn webmasters. Deze zien een verdienste en niet de passie die jij en Jeroen tot heden in je webwinkel hebt gestopt. Wat ook de kans geeft dat na aankoop de zaak verslonst word welke uiteindelijk jou klanten een vuil gevoel zal geven. Gezien je nog overige webwinkels er op na houd kan dat dus doorvloeien.

 

Daar word ook gekeken naar de maand winst die ze maal *8/*12 doen en dat als max geven. Terwijl er bij jou zeker een goodwill aanwezig is die vele malen hoger kan zijn. Zeker ook door de exclusieve producten die je mede aanbied.

 

Laat Jeroen anders even bellen, of jij zelf naar mij. Ik ken wellicht enkele partijen (die je overigens zelf ook al kent) die interesse kunnen hebben.

 

gr Maurice (je ssl leverancier ;) )

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Maurice,

 

Hey, ontmoeten we elkaar weer! We zijn ondertussen al een beetje verder, en er heeft zich ook al iemand gemeld die geinteresseerd was. Echter, voor het bedrag wat we vroegen moest er een lening van zijn kant komen, en daarvoor moesten weer allerlei jaarverslagen geproduceerd worden. Onze winkels vallen allemaal samen in de boekhouding, en dus was er met geen mogelijkheid alleen voor één webwinkel cijfers te maken. En voor het kleine bedrag wat we vroegen, wilde ik dat ook helemaal niet, de omzetcijfers waren wel beschikbaar natuurlijk.

 

Naar aanleiding van die ervaring hebben we ook besloten dat we dat hele gedoe ook helemaal niet zien zitten. We moeten juist meer tijd krijgen voor de andere winkel, dat is het hoogste doel, niet de verkoop van de andere winkel voor een zo hoog mogelijke prijs. Dit ging me nu al teveel tijd en kopzorg kosten, wat we nu juist niet kunnen gebruiken.

 

We hebben dus besloten nog een tijdje door te draaien om de voorraad gedeeltelijk weg te krijgen, onze vaste klanten de mogelijkheid te geven tegen aantrekkelijke prijzen nog bij ons te kopen, en dan de winkel gewoonweg te sluiten. De resterende voorraad is dan nog even bekijken wat we daarmee willen.

 

Het bleek zowiezo lastig de winkel te verkopen zonder de onderliggende software van de shop. Jeroen heeft er ontzettend veel tijd en expertise inzitten, en dat ga je ook niet zomaar weggeven. Een dergelijke winkel laten maken bij een webbureau kost je een klein kapitaal... en onze andere winkels draaien ook op dat zelfgemaakte systeem.

Je merkt al... we willen de software niet weggeven, en als we er echt voor willen krijgen wat het waard is... ik geloof niet dat er veel kopers op de kust zijn dan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik persoonlijk vind het wel een beetje zonde klinken, iets wat goed loopt maar mee stoppen. Snap het op zich wel hoor, soms zit je erg krap qua tijd en het is zonde als daardoor beiden verslonsen....Is het niet een idee een soort samenwerking met vrienden/familie aan te gaan, dat je kijkt wat je kan uitbesteden (bv nieuwe artikelen toevoegen, mailtjes beantwoorden) en dan op provisiebasis werkt? Of soort van verhuren? Een kennis deed dat zo: de andere draaide de webwinkel helemaal zelf maar 'huurde' de sofware als het ware op provisiebasis. Wat alleen lastig kan zijn dat is dat de persoon allerlei wensen/ideeen krijgt om de site te wijzigen en het kan zijn dat je daar geen tijd/zin voor hebt. Maar wellicht het overwegen waard omdat er nu al tijd in is gestopt en dat anders als het ware 'weggegooid' wordt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Allemaal,

 

Vandaag heb ik naar aanleiding van dit berichtje veel interesse gekregen voor de winkel overname. We hebben een aanbod gedaan aan iedereen, maar ik zal het hier ook nog eens neerzetten, zodat het voor mensen die overwegen contact op te nemen duidelijk is... ;-)

 

We willen niet een volledige overname van Kiddiegift, simpelweg omdat dat proces veel tijd kost, wat we nu niet hebben. We hebben besloten Kiddiegift zelf te laten doorverwijzen naar MamaKado, omdat dat ten slotte ook prachtoge kraamcadeautjes zijn. Wel hebben we een aantal andere domeinen zoals kraamcadeau.net en luiertaart.net, en nog wat anderen die we aan te bieden hebben. Het aanbod is als volgt:

 

Onze voorraad is nu ruwweg 7.000 euro ex BTW aan knuffels, koffertjes en speelgoed (inkoopwaarde). We willen deze voor 80% van die inkoopwaarde overdoen aan een nieuwe eigenaar, inclusief al onze productfoto's die we zelf gemaakt hebben van de pakketten, en inclusief de domeinnamen (behalve Kiddiegift zelf). De voorraad moet nog precies geteld worden, maar zal ergens rond deze koers liggen.

 

Met een standaard pakket webwinkel software kan een ander dus snel ons assortiment in zijn eigen winkel zetten op bijvoorbeeld het domein kraamcadeau.net, met behulp van onze foto's en eventueel beschrijvingen. In no time heb je dan een webwinkel staan met een bewezen werkbaar assortiment, tegen slechts een deel van de kosten die je zou hebben als je het allemaal zelf moest regelen en inkopen bij leveranciers.

 

We leveren niet het klantenbestand mee, omdat ik dat niet netjes vind naar onze klanten toe, dat zij zomaar door een 'andere' winkel benaderd worden uit naam van Kiddiegift.

 

Dus, voor mensen die interesse hebben in deze deal, mailen kan altijd.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zo te lezen heb je je keuze al gemaakt, maar afhankelijk van je situatie kan het een optie zijn om je voorraad in beheer te geven bij een fullfilment bedrijf.

 

Het overige beheer kun je dan, mocht dat ook teveel zijn, in handen geven van een goede kennis. Zodat deze het naast zijn werk kan doen, en zich dus niet bezig hoeft te houden met het verpakken en versturen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Allemaal,

 

Vandaag heb ik naar aanleiding van dit berichtje veel interesse gekregen voor de winkel overname. We hebben een aanbod gedaan aan iedereen, maar ik zal het hier ook nog eens neerzetten, zodat het voor mensen die overwegen contact op te nemen duidelijk is... ;-)

 

We willen niet een volledige overname van Kiddiegift, simpelweg omdat dat proces veel tijd kost, wat we nu niet hebben. We hebben besloten Kiddiegift zelf te laten doorverwijzen naar MamaKado, omdat dat ten slotte ook prachtoge kraamcadeautjes zijn. Wel hebben we een aantal andere domeinen zoals kraamcadeau.net en luiertaart.net, en nog wat anderen die we aan te bieden hebben. Het aanbod is als volgt:

 

Onze voorraad is nu ruwweg 7.000 euro ex BTW aan knuffels, koffertjes en speelgoed (inkoopwaarde). We willen deze voor 80% van die inkoopwaarde overdoen aan een nieuwe eigenaar, inclusief al onze productfoto's die we zelf gemaakt hebben van de pakketten, en inclusief de domeinnamen (behalve Kiddiegift zelf). De voorraad moet nog precies geteld worden, maar zal ergens rond deze koers liggen.

 

Met een standaard pakket webwinkel software kan een ander dus snel ons assortiment in zijn eigen winkel zetten op bijvoorbeeld het domein kraamcadeau.net, met behulp van onze foto's en eventueel beschrijvingen. In no time heb je dan een webwinkel staan met een bewezen werkbaar assortiment, tegen slechts een deel van de kosten die je zou hebben als je het allemaal zelf moest regelen en inkopen bij leveranciers.

 

We leveren niet het klantenbestand mee, omdat ik dat niet netjes vind naar onze klanten toe, dat zij zomaar door een 'andere' winkel benaderd worden uit naam van Kiddiegift.

 

Dus, voor mensen die interesse hebben in deze deal, mailen kan altijd.

 

Ik zou dan het eerste idee pakken, je eigen voorraad al dan niet met korting verkopen en kleine dingetjes zelfs als kadotje in je overige webwinkels (zeer goed voor klanten binding)

 

Een voorraad aankopen voor een leek op internet webwinkel gebied is bijna niet haalbaar om op korte tijd een ROI hierin te halen. Zeker omdat klantenbestand niet mee komt, dus er is ook geen goodwill waarde aanwezig. Ook de naam vervalt waar de goodwill mee is opgebouwd.

 

gr Maurice

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 171 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept