• 0

Fiscale gevolgen deel aandelen BV verkopen

Beste lezers,

 

Ik heb gezocht op jullie site na ook nog op google gezocht te hebben maar vind de juiste vraag en dus antwoord niet terug. Vandaar een beroep op dit forum.

 

Ik zou graag een minderheidsbelang in mijn BV willen verkopen aan één of meer investeerders. Wat is nu exact de consequentie fiscaal gezien voor de BV en voor mij als privépersoon?

 

Ik wil het geld van de overname het liefst voor de volle 100% in de BV stoppen voor de groei van de BV. Maar blijkbaar moet ik er eerst 25% afhalen ivm ab?

 

Bedankt voor de moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aandelen bezit ik in privé. Van deze 100% wil ik 40% verkopen.

 

Overigens heb ik naar aanleiding van je vraag ook nog een vraag.

 

Als ik in een later stadium een holding opricht om de eigenaar te worden van de "werk"bv, moet ik zeker ook weer 25% afrekenen over de waarde van de aandelenoverdracht, of kan dit ook "met gesloten beurzen"?

 

Sorry voor dit zijsprongetje...

Link naar reactie
  • 0

Als je de aandelen privé houdt en het is meer dan 5% van de aandelen in de BV dan word je bij verkoop belast over de verkrijgingsprijs min de oorspronkelijke kostprijs. Het tarief in box 2 over dat verschil is inderdaad 25%.

 

Tegelijk wil je het geld terug de BV in laten vloeien. Waarom laat je de BV dan niet gewoon nieuwe aandelen uitgeven aan de investeerder in plaats dat de investeerder jouw aandelen koopt? Dan moet de investeerder namelijk de koopsom voor de nieuwe aandelen aan de BV betalen.

 

Het tussenschuiven van een holding in een later stadium kan d.m.v. een aandelenfusie belastingvrij geschieden. Geen simpel trucje helaas, dat gewoon goede bijstand vereist van een fiscalist en een notaris.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.