• 0

Wat is gunstiger - Geld in de BV houden of uitkeren

Beste Mensen,

 

Mijn geld verdien ik op internet met de exploitatie van websites. Ik verkeer momenteel in de volgende situatie

 

In ben 50% eigenaar in een BV waarvoor ik een managementfee als DGA ontvang. Winst maakt deze BV nog niet. Daarnaast heb ik inkomsten in mijn PH vanuit een aantal andere websites. Wat ik nu zoek zijn manieren van denken m.b.t het bepalen van mijn salaris in privé. Is het nu gunstiger zoveel mogelijk geld in de BV achter te laten, of het direct uit te keren in de vorm van een 'hoog' salaris? Ik zit niet echt te denken aan het investeren van geld in de nabije toekomst en haal dus het liest zoveel mogelijk naar mij privé toe op dt moment (althans dat denk ik).

 

Misschien is mijn vraag te algemeen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al aan dividend gedacht ?

Excuses, ik ben meer een codeschrijver dan accountant. Deze situatie is nieuw, en ik moet me langzaam inwerken/lezen. Uiteraard weet ik wat dividend, is maar hoe werkt dat ik mijn voordeel? Ik dacht namelijk (rekenvoorbeeld).

 

Stel ik heb aan het eind van het jaar E10.000 (fictief) winst in mijn BV. Een combinatie van inkomsten uit de sites, en de resterende 30% managementfee. Moet je dan eerst Vpb aftikken, om vervolgens bij het uitkeren van dividend weer 25% af te tikken? Of keer je het gehele bedrag uit aan dividend nog voor de balans wordt opgemaakt?

 

Ik hoop niet dat dit hele domme vragen zijn... :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor dat je even op HL de zoekfunctie gebruikt. Er is al veel over dividend, vpb, etc geschreven. Als je er dan nog niet uitkomt, stel gerust je vragen!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chris welkom op HL,

 

Als het gaat om Management fee's en salaris van DGA's dan is deze column eigenlijk verplichte kost. Daarin word onder andere uitgelegd dat er een gezonde balans moet bestaan tussen de winst die je maakt en het salaris dat je geniet.

 

Verder kun je zoals Yannick al aangeeft ook over dividend uitkering nadenken. En ja je betaald dan eerst 20% (over de eerste 200.000 euro winst) of 25,5% VPB en daarna 25% aanmerkelijk belang / dividend belasting. Gezamelijke belastingdruk komt uit op iets meer dan 40%

 

Via de zoekfunctie zul je via gebruikelijk loon, dividend en management fee als zoekwoorden nog genoeg interessante artikelen kunnen vinden.

 

Het voordeel van het geld in de BV houden ten opzichte van uitkeren is dat je de 25% dividendbelasting / aanmerkelijk belang heffing ontloopt. Tevens voorkom je in prive de 1,2% rendementsheffing in BOX 3.

Verder heb je als eigenaar van een BV de mogelijkheid om bijvoorbeeld pensioen op te bouwen in eigen beheer bijv doormiddel van een stamrecht BV. Nu vallen stamrecht bv's buiten de scope van dit forum maar er staat wel een mooie FAQ over dit onderwerp op het forum. Als je het geld in prive ook niet nodig hebt dan zou dit wel eens een goede manier kunnen zijn om geld veilig te beleggen / beheren zonder nu af te hoeven rekenen.

 

Uiteindelijk is het een totaal plaatje van middelen en manieren van geld uitkeren dat per ondernemer verschillend is en alleen door persoonlijk advies kan worden samen gesteld.

 

succes met het inlezen op deze materie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Verder heb je als eigenaar van een BV de mogelijkheid om bijvoorbeeld pensioen op te bouwen in eigen beheer bijv doormiddel van een stamrecht BV. Nu vallen stamrecht bv's buiten de scope van dit forum maar er staat wel een mooie FAQ over dit onderwerp op het forum.

 

Pensioen in eigen beheer moet niet verward worden met stamrechten, dat zijn 2 totaal verschillende dingen! Voor een actieve DGA is stamrecht überhaupt niet aan de orde (dat zijn aanspraken uit vorige dienstverbanden of stakingswinst van oudere ondernemingsactiviteiten)

 

Pensioen in eigen beheer (intern en extern) voor een DGA valt uitdrukkelijk wel binnen de scope van dit forum omdat dit alleen mogelijk is voor actieve ondernemers m.a.w. die salaris genieten uit hun BV, en daarover pensioen opbouwen op basis van tussen werkgever (BV) en werknemer (DGA) overeengekomen arbeidsvoorwaarden.

 

Stamrechten daarentegen zijn niet meer of minder dan uitgestelde belasting van een bepaalde som, bijv, een ontslagvergoeding en het beheer van het vermogen van de stamrecht BV. Dat heeft inderdaad weinig tot niets met ondernemen te maken.

 

De rekenregels en voorwaarden voor stamrechten en pensioen in eigen beheer zijn ook totaal verschillend: pensioen in eigen beheer valt onder 2e pijler pensioen, stamrechten uitdrukkelijk niet: die vallen in de lijfrentesfeer (3e pijler).

 

[mod edit: typos hersteld]

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.