• 0

Eigen RI&E schrijven

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hee,

 

Volgens de nieuwe VCA-wetgeving moet ik een RI&E hebben, voor de werkzaamheden die ik uitvoer. Eerst was het zo dat ik die niet nodig had, maar met de aanpassingen moet dit dus wel. De opdrachtgever huurt pas weer in wanneer de RI&E rond is, maar ik weet dus niet of ik die zelf mag schrijven.

 

Toch bedankt,

 

Eelco Teuthof

Link naar reactie
  • 0
De opdrachtgever huurt pas weer in wanneer de RI&E rond is, maar ik weet dus niet of ik die zelf mag schrijven.

 

De vraag en het antwoord staat op de VCA site:

 

Kan ik zelf een risico inventarisatie uitvoeren?

Ja, dat kan, let op dat voor VCA certificering extra eisen worden gesteld aan een RI&E, die volgens een vaste methodiek moet worden opgesteld, functiegericht moet zijn en de risico's bepaald volgens (R= kans x effect). Betrokkenheid door een veiligheidskundige wordt daarom aanbevolen.

 

Ook wel een interessante is deze (eveneens van de VCA site)

 

Kan een zelfstandige zonder personeel (zzp-er) VCA gecertificeerd worden?

Ieder bedrijf kan in principe VCA gecertificeerd worden, mits aan de eisen wordt voldaan.

[glow="yellow",6,2]In de praktijk is echter gebleken dat het voor zzp-ers niet haalbaar is om aan alle eisen in de VCA Checklist te voldoen.[/glow]

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Eelco,

 

Jouw opdrachtgever werkt waarschijnlijk volgens VCA** en moet derhalve aantonen dat de door hem ingeschakelde ZZP-ers een VOL-VCA (opleiding) en een eigen RIE hebben. Die RIE hoeft bij mijn weten niet getoetst te zijn en mag je zelf opstellen.

 

Per 1-1-2011 mogen ook werkgevers met minder dan 25 werknemers zelf hun RIE opstellen zie ook www.rie.nl:

Werkgevers met maximaal 25 werknemers kunnen vanaf 1 januari 2011 afzien van een deskundige bij het opstellen en evalueren van risico’s in hun bedrijf. Dat mag alleen als zij gebruik maken van een erkend systeem voor Risicoinventarisatie en Evaluatie van de branche. Ook moeten werknemers vanaf 1 januari 2011 de Risicoinventarisatie van hun bedrijf kunnen inzien. De ministerraad heeft op voorstel van minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met een daartoe strekkend wetsvoorstel.

 

Via die site zijn verschillende gratis rie's te vinden voor verschillende branche's.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.