• 0

Omzetbelasting vergeten te betalen...

>:( Blijkbaar ben ik vergeten m'n omzetbelasting te betalen. Dom natuurlijk, maar wat ik heel bijzonder vind is dat ik

 

a. géén herinnering heb gehad

en

b. voor die paar euro die ik aan OB moest betalen (veel investeringen gedaan) € 50,- boete moet betalen. De boete is bijna meer dan het openstaande bedrag!!

 

Weten jullie of het zin heeft om bezwaar aan te tekenen? Of is dit een kwestie van weg is pech, eigen schuld dikke bult, oftewel de belastingdienst heeft hier geen boodschap aan en dit is normaal.

 

Groeten

Dennis

 

 

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan altijd bezwaar aantekenen (niet geschoten is altijd mis) maar als je geen geldige reden heb voor het bezwaar en het simpelweg "vergeten" bent, dan zullen ze waarschijnlijk niet zomaar zeggen "Oh ok, laat die boete dan maar zitten".

 

Zorg in elk geval dat het niet nog een keer gebeurd want die boetes worden hoger als je het al eens eerder vergeten bent.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig een tijdje geleden hetzelfde gedaan : één dag te laat betaald. En inderdaad, de boete is 2%, met een minimum van € 50,00.

 

Jammer en dom, pak je verlies. Dit zal je (ons) niet snel nog eens gebeuren, toch ? ;)

 

[edit ] Ik mag wel hopen dat je inmiddels betaald hebt overigens ? En op het goede aanslagnummer ? Anders krijg je dus wel administratieve rompslomp....

 

Waarschijnlijk heb je anders een brief gehad met het aanslag bedrag plus boete. Indien je intussen hoofdaanslag betaald hebt, dien je een bezwaarschrift in te dienen, met een copie van je bankafschrift. Daarna (heel bureaucratisch) krijg je je boete (die nog niet betaald is ) met rente terug, en daarna alsnog een aanslag om die boete van 50 piek te betalen. Volg je het nog ? ???

 

Hier gaan gelukkig maar een maand of 2 overheen. Beschouw het even als een verrekt hardnekkige mug. Succes !

Link naar reactie
  • 0

De eerste keer dat je te laat betaald krijg je geen boete. Althans ik niet ;) Zelfde soort situatie als Marcel / QuDo afgelopen aangifte; laatste dag van de maand betaald, valutadatum de eerste van de volgende maand. Te laat dus. Maar alleen een brief dat bij een volgend verzuim een boete wordt opgelegd.

 

Dit was dus blijkbaar de tweede keer (in een bepaalde periode) dat je te laat betaalt.

Link naar reactie
  • 1

Bij de belastingdienst vind ik niet het exacte beleid. Op de site van BDO vond ik wel de volgende tekst over niet tijdig betalen.

 

Wel aangifte, maar geen betaling

Als de aangifte wel tijdig wordt ingediend, maar de belastingplichtige de belasting niet betaalt, is sprake van een betalingsverzuim. De boete die de inspecteur voor dit verzuim oplegt, bedraagt 2% van de (gedeeltelijk) niet betaalde belasting met een maximum van € 4.537. De verzuimboete bedraagt minimaal € 50. In uitzonderlijke gevallen kan de inspecteur het maximumbedrag van de boete opleggen. Bij een betalingsverzuim geldt ook een coulanceperiode. Als binnen zeven dagen na de afloop van de wettelijke termijn betaald wordt én de vorige keer op tijd betaald is, legt de inspecteur geen verzuimboete op.

 

kortom als je later als 7 werkdagen te laat betaald krijg je een boete. Willem had binnen de coulance periode betaald en krijg dus de vriendelijke waarschuwing dat als ie de volgende keer weer te laat is hij een boete krijgt.

Dit beleid is geloof ik in 2009 van kracht geworden. Daarvoor was de standaard regel dat het eerste verzuim geen boete opleverde en vanaf het 2e verzuim. De regels zijn dus iets gewijzigd maar hebben een vergelijkbare uitwerking bij een dagje te laat betalen.

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat het daar bij 50 euro blijft.

 

Mijn geval:

ik ben student, ik heb vanuit mijn interessegebied voor gadgets etc. een internet winkeltje gestart. Na 2 maanden was het aardig van de grond, en ik had al het een en ander verkocht. de daarop 2 volgende maanden liep het gestaag af. tot ik de afgelopen 6 maanden niks had verkocht. Eigen schuld, want ik stopte er geen tijd+moeite in en omdat ik het te druk had met mijn studie+bijbaan. Nu is het wel zo dat ik van de afgelopen 2 kwartalen heb ik niks omgezet (en ook niet mijn aangiften gedaan) want ik geloofde het wel.

 

Nu krijg ik toevallig een brief van de belastingsdienst met een dwangsom van bijna 1700 euro. mede omdat ik het eerdere bedrag van 1400 euro niet betaald zou hebben. Dit bedrag is 3x wat ik ooit omgezet heb!!!!!!

Ik snapte niet waar dit bedrag ooit uit de lucht is komen vallen eveneens het geval. En dat ik überhaupt geld schuldig was aan de belastingsdienst.

 

Nu heb ik het als student al moeilijk met een loon van 300 euro en stufie van 92 euro. waarmee ik met aftrek van vaste kosten al negatief draaide. En met dit bedrag erbij zie ik het echt niet meer zitten!!

Link naar reactie
  • 0

Tja....misschien lullige achteraf opmerking maar had je geen mail gekregen dat je aangifte moet doen? Je krijgt het zelfs per post....De belastingdienst gaat dan niet zomaar de conclusie trekken dat er niets meer te halen valt. Ik heb hier geen ervaring mee maar waarschijnlijk staat er op de brief wel hoe je bezwaar kan indienen en anders bel je desnoods even om te vragen wat je moet doen? Het zal heus nog wel goedkomen maar het zal je wel even aardig wat tijd/moeite kosten om hun te overtuigen dat er niets is verdiend, en groot kans dat je toch nog een boete moet betalen.....

Link naar reactie
  • 0

Jannoi (even studentiekoos o.i.d.) wat een ongelofelijke flapdrol ben je!

BTW aangifte is geen vrijblijvend iets dat je doet als je er zin in hebt. Het is een wettelijke plicht met zware sancties als je het niet doet. :-\ maar daar ben je inmiddels achter...

 

zo nu naar de inhoud..

 

Wat er ongetwijfeld is gebeurd is dat de belastingdienst een ambtshalve aanslag heeft opgelegd, omdat jij geen aangifte hebt gedaan. en dit is pas 1 kwartaal dus het volgende kwartaal staat je het zelfde te wachten (en hoger als je nu niets doet) Je hebt zelfs niet gereageerd op de ambtshave aanslag en op de drie aanmaningen die daarna volgen en ja dan, krijg je dan een dwangbevel.

 

Wat je moet doen is als de sodemieter je administratie op orde brengen dit weekend en alsnog je aangiftes in orde maken. En dan direct bezwaar maken tegen de aanslag en jou gegevens van de aangifte wat het moet zijn opnemen. Bel maandag naar het nummer dat op het dwangbevel staat en zeg dat je een enorme sukkel bent geweest door geen aangifte te doen en dat je met een bezwaarschrift in je handen staat omdat je geen (of weinig) omzet hebt gemaakt en vraag wat je moet doen om verdere escalatie van de procedure te voorkomen. WAarschijnlijk moet je schriftelijk uitstel van betaling vragen, maar de termijn op een dwangbevel is ultrakort dus altijd ook even bellen anders staat volgende week ineens de deurwaarder op de stoep... Nu is niet het moment om een briefje te posten en hopen dat het goed komt.. het zal vast iets duurder worden als 50 euro (weet niet of kosten van dwangbevel worden kwijtgescholden)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook ooit eens een onwijs conflict met de belastingdienst gehad over de omzetbelasting.

 

Ik had het verschuligde bedrag netjes voldaan (ook optijd), maar de belastingdienst had het geld niet ontvangen. Ergens bij de banken was er iets misgegaan.

UIteindelijk om verdere escalatie te verkomen het bedrag een tweede keer betaald.

Het duurde bijna een maand voordat de ABN en Postbank het opgelost hadden.

 

Uiteindelijk ben ik er nooit achter gekomen waar het fout is gegaan maar het bedrag was uiteindelijk op de juiste boekingsdatum bij de belastingdienst bijgeschreven. Alle bijkomende kosten werden ook incl rente door de belastingdienst terug betaald.

 

Dus zo kan het ook. Het kostte me wel heel wat zweethandjes en boze telefoontjes naar banken...

Link naar reactie
  • 0

Vandaag ik heb alsnog mijn omzet belasting voor beide kwartalen ingediend. En bezwaar ingediend.

Hopelijk kom ik er inderdaad vanaf met een boette. Veel werk was het echter niet want ik had maar 1 order gekregen, en er 5 facturen tegenover staan. En waar het voorlopig op uit komt is dat ik zelfs bijna 60 euro terug hoor te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst lacht zich rot, ik vermoed dat ze alleen aan boete's al een tonnetje per jaar binnenhalen. 50 euro :s

 

Ik heb het ook al 3x moeten betalen de afgelopen jaren... omdat het 1,2 dagen te laat was.. had de pech dat de bank in het weekend niets overmaakt, anders had ik het slechts 2x gehad.

 

Mja bij het SIZ moest ik vorige maand 198 !!!!! euro betalen aangezien ze een incasso bureau hadden ingeschakeld......

 

Hoe kunnen die mensen slapen! >;(

 

Ik werk dag-en-nacht.. en moet als hardwerkende ondernemer direct flink betalen als het daardoor even wat later doe.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

Ik ben t zelf ook wel een aantal keer “vergeten”. Soms bewust en pak ik de boete. Andere keren gewoon door laksigheid.

Hoe je t ook went of keert, de bd is er van meet af aan heel duidelijk in wat je te wachten staat bij niet of te laat betalen. De eerste keer krijg je een waarschuwing en de 2e betaal je gewoon.

Niemand werkt continu dag en nacht en geen tijd hebben om aangifte te doen is echt flauwe kul. Je hebt immers een maand de tijd.

Dus in de meeste gevallen kun je er maar één verantwoordelijk voor stellen dat je een boete hebt gekregen voor te laat of niet betalen en dat ben je toch echt zelf. ;)

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

als je vergeet aangifte te doen schat de belastingdienst je omzet en geloof me die denken altijd dat je heel erg veel omzet hebt.

En elke volgende periode dat je geen aangifte (of telaat doet) schatten ze je omzet rond de 50% hoger als de periode daarvoor (ja.... volgens de belastingdienst zijn het altijd gouden tijden voor ondernemers).

 

Maar als je dan daarna alsnog aangifte doet wordt de eerdere aanslag verlaagd (met nog een eventuele boete).

Link naar reactie
  • 0
Je hebt immers een maand de tijd.

Dus in de meeste gevallen kun je er maar één verantwoordelijk voor stellen dat je een boete hebt gekregen voor te laat of niet betalen en dat ben je toch echt zelf.

 

 

alleen zou de belastingdienst verplicht rekeningnummers van alle banken moeten hebben zodat als je het de 31ste smiddags om 16.00 uur via internet bankieren overmaakt ze het ook op dat moment op hun rekening hebben.

 

Maar Belastingdienst heeft bewust voor de meest trage bank van nederland gekozen (postbank) waardoor het altijd pas 3/4 dagen later op hun rekening is bijgeschreven.

 

In de praktijk heb je dus niet de hele maand om aangifte te doen maar slechts 3 weken omdat hun bank veel te lang nodig heeft om een betaling te verwerken.

Link naar reactie
  • 0

Als je bijna te laat bent staat het vrij om een spoedoverboeking te doen. Dat kan tot 12:00 uur geloof ik, in het weekend inderdaad niet. Was zelf ook het haasje met 1 dag te laat maar om nou te stellen dat de belastingdienst onredelijk is? Nee dat niet, qua communicatie e.d. hierover zijn ze zeer correct en duidelijk wat mij betreft.

 

Wel zou een reminder de 25e o.i.d. super zijn maar dat zit niet in hun systeem helaas.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

lang niet alle banken bieden via internet bankieren de mogelijkheid van een spoedoverboeking aan.

 

Gaat me er meer om dat de betaling wel optijd van mijn rekening af is maar doordat de ontvanger een trage bank gebruikt het bij hun pas dagen later binnen is.

 

Heb enige tijd terug dit nog gehad, had het geld 29 ste overgemaakt (een donderdag) maar kreeg uiteindelijk een waarschuwing omdat het geld bij de belastingdienst pas 4 mei op hun rekening zou zijn bijgeschreven.

 

En de trage verwerking en rente diefstal door hun bank heb ik totaal geen invloed op en zou dus niet mogen gebeurden bij dit soort organisaties.

 

Vandaar dat mijn mening is dat de belastingdienst bij elke grote bank een rekening zou moeten hebben zodat betalingen realtime verwerkt kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Klopt daar heb je absoluut een punt! Is eigenlijk een probleem van de banken maar als belastingdienst zou het inderdaad we'll netjes zijn. Ze zitten natuurlijk wel in de positie om dit soort dingen gewoon te laten lopen. Gezien het bekend is hebben we er maar rekening mee te houden ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

en tel daar nog 4 a 6 dagen bij op omdat de fiscus je voor het eind van de maand een reminder stuurt dat voor het einde van de maand daarop aangifte gedaan moet zijn. Zie dit voorbeeld voor de loonheffing, welke ook voor de OB aangifte verzonden wordt:

 

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: noreply@belastingdienst.nl [mailto:noreply@belastingdienst.nl]

Verzonden: Thursday, May 20, 2010 3:30 AM

Aan: xxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.nl

Onderwerp: Uw aangifte of correctie loonheffingen indienen.

 

U moet uw aangifte of correctie loonheffingen voor het loonheffingennummer

8XXXXXXXXXL01 over mei 2010 indienen.

 

U kunt uw aangifte of correctie loonheffingen op de volgende manieren elektronisch indienen:

- via de internetsite van de Belastingdienst. Log in op het beveiligde gedeelte van de internetsite en download de aangifte of correctie loonheffingen. Vul uw aangifte of correctie loonheffingen in en verzend deze.

- met aangifte- of administratiesoftware. U kunt dit zelf doen of u kunt dit laten verzorgen door uw belastingconsulent.

 

Uw aangifte of correctie loonheffingen moet uiterlijk 30-06-2010 binnen zijn bij de Belastingdienst.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo, ik zal als TS ook weer even reageren.

 

Want datgene waar ik een heel hard hoofd in had is toch gebeurd! De Belastingdienst heeft de boete van € 50,- kwijtgescholden!

 

Bezwaar aantekenen heeft dus zin. Al verwacht ik niet dat de BD een tweede keer zo vriendelijk zal zijn. Er staan inmiddels enkele reminders in m'n agenda! ;)

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas zal ik je dan toch teleur moeten stellen.... :-\

 

 

Je hebt nu inderdaad de beschikking ontvangen, waarschijnlijk zelfs met 1 euro rente vergoeding. Door het bezwaar krijg je de OB terug en de boete. De OB is intussen betaald, dus het LIJKT nu alsof die 50 eurootjes kwijtgescholden worden...

 

Nee hoor. Bij de BD werken ze namelijk volgens een bepaald systeem. Nu krijg je alles gestort, dan wordt dat verwerkt, dan zien zij een melding over die 50 euro, kijken dit na en dan ontvang je een aanmaning (jawel) over die 50 euro, inclusief 6 euro rente....

 

Let op mijn woorden, binnen nu en 2 weken....

 

[edit] :

 

Let wel indien dit inderdaad niet de eerste keer was !

 

De eerste keer dat je te laat betaald krijg je geen boete. Althans ik niet ;) Zelfde soort situatie als Marcel / QuDo afgelopen aangifte; laatste dag van de maand betaald, valutadatum de eerste van de volgende maand. Te laat dus. Maar alleen een brief dat bij een volgend verzuim een boete wordt opgelegd.

 

Dit was dus blijkbaar de tweede keer (in een bepaalde periode) dat je te laat betaalt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.