• 0

Overname BV bij MBO

Ik ben nu bezig met een MBO van een BV waarin ikzelf al meerdere jaren werkzaam ben. Deze BV valt samen met nog een andere BV onder een holdingBV. Deze andere BV is geen onderdeel van de MBO. Moment is aangekomen om een rechtsvorm te kiezen en op te richten voor de koopBV. Nu is het zo dat de andere 'lege' BV door de huidige DGA beëindigd zal gaan worden omdat er geen activiteiten meer in plaats vinden, planning van de DGA was om dat binnenkort te doen en zo eigenlijk met de MBO en sluiting van die andere BV het geheel af te ronden, DGA is 60+ en wil 'zijn kindje' overdragen.

 

Gedachte kwam opborrelen om de 'lege' BV ook te gebruiken en deze eerst over te zetten waarna ik deze gebruik als koopBV. Met als achterliggende gedachte dat dat weer een oprichting van een BV scheelt. Als het zo eenvoudig bedacht is kan er wel eens haakje en oogje aan zitten.

 

Aanvullend, op dit moment is het geheel aan BV's een fiscale eenheid. Het lijkt een vrij unieke situatie want ik krijg veel vraagtekens terug van relaties om mij heen. Binnenkort een gesprek staan met een adviseur op dit gebied maar heeft er iemand al tips&tricks zodat ik wat meer beslagen ten ijs kom?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reaktie, ik zal proberen duidelijker te zijn.

BV 1 is eigenaar van BV2 en BV3 (geheel dus van huidige eigenaar)

BV2 zal via een MBO worden overgenomen door mij

BV3 staat op het punt om opgeheven te worden door de huidige eigenaar (geen activiteiten, lege BV)

 

Wat zijn de aandachtspunten als ik eerst vanuit die fiscale eenheid BV3 (geen activiteiten, lege BV) eerst overneem van de huidige eigenaar en dan die BV3 gebruik als koopBV om BV2 over te nemen.

 

Ik zou ook kunnen kiezen om een nieuwe BV op te richten en daar BV2 onder te hangen maar misschien is dat op deze manier niet nodig. Kan dat zomaar? Zitten daar fiscale/juridische gevaren?

 

MBO heeft dus als doel dat ik geheel eigenaar word van BV2 waarvan ik nu medewerker ben en de huidige eigenaar staat op punt van pensioen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.