loading
Ga naar inhoud
Eric van Wenkop
Verberg

Geen btw berekend over verzendkosten in verleden

vraag

Zojuist kwam ik erachter dat ik ook over mijn verzendkosten BTW moet berekenen. Dat wist ik echter niet en heb bij mijn facturen die ik tot nu toe heb uitgeschreven geen BTW berekent over de verzendkosten.

 

Echter is dit wel wettelijk verplicht, ben ik zojuist achter gekomen.

 

Aangezien de facturen al uitgeleverd zijn, kan ik hier niets meer aan veranderen. Hoe kan ik dit boekhoudkundig goed oplossen, gewoon bij mijn boekhouding (weliswaar in excel) de BTW berekenen over de gehele omzet? Want dit correspondeert dan niet correct met mijn facturen(gaat om 50 facturen tot nu toe)

 

Graag hoor ik hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

 

Alvast bedankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Eric

 

Als je het goed wilt doen, dan stuur je alsnog facturen naar je debiteuren van destijds voor de BTW over de verzendkosten. Alsdan ontvang jij die bedragen en kun je dit afstorten aan de fiscus. Jouw debiteuren voor zover ondernemer, kunnen die BTW weer terugvragen van de fiscus.

 

Als je het eenzijdig regelt, dan draai je dus zelf op voor de BTW over de verzendkosten.

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dat ik zelf opdraai voor de verzendkosten is in dit geval niet heel erg, het gaat om zeer kleine bedragen namelijk. Maar is het wel belastingtechnisch verantwoord als ik dit zo opgeef? Aangezien de BTW bedragen op mijn facturen niet kloppen? Of moet ik nieuwe facturen gaan uitdraaien voor mijn eigen administratie?

 

Hoe kan ik dat het beste aanpassen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je facturen zijn fout en blijven fout omdat je geen nieuwe facturen naar je klanten stuurt, die keuze heb je, zeker nu het om kleine bedragen gaat. Als de fiscus dit bij een controle had geconstateeerd dat deze fout had gemaakt dan corrigeert zij ook de btw bij jou zonder dat jij alsnog nieuwe facturen moet sturen. Kortom nieuwe facturen uitdraaien is niet nodig, sterker nog zou ik afraden omdat jij anders andere documenten in je administratie hebt zitten als je klant, nu snap je dat als je over 5 jaar controle krijgt roept het vraagtekens op waarom je het zo gedaan hebt)

 

Wat wel heel belangrijk is dat jij heel goed documenteert welke facturen je fout hebt gedaan, hoe hoog het bedrag is en hoeveel btw daarmee gemoeid is en in welke aangifte je de alsnog btw hebt aangegeven. Dit om te voorkomen dat je bij een eventuele controle nog een keer word aangeslagen voor deze fout. Ik zou zelfs op elke factuur even erbij schrijven, btw op verzendkosten alsnog aangegeven in btw tijdvak xxxx. Daarmee voorkom je dat de inspecteur in de toekomst de factuur als foutief aanmerkt, want je geeft zelf al aan op de factuur dat de fout al is rechtgetrokken.

Ik heb gemerkt dat dit soort informatie erg handig kan zijn want jij weet over 3 jaar echt niet meer dat je die suppletie hebt gedaan.

 

Strikt formeel zou je een aparte suppletieaangifte moeten indienen, maar ik vermoed dat de correctie enkele euro's bedraagt dus dan zou ik wel "aandurven" om het gewoon in de volgende aangifte mee te nemen. Ik denk niet dat een inspecteur vrolijk word van een suppletie aangifte van 8 euro o.i.d. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je facturen zijn fout en blijven fout omdat je geen nieuwe facturen naar je klanten stuurt, die keuze heb je, zeker nu het om kleine bedragen gaat. Als de fiscus dit bij een controle had geconstateeerd dat deze fout had gemaakt dan corrigeert zij ook de btw bij jou zonder dat jij alsnog nieuwe facturen moet sturen. Kortom nieuwe facturen uitdraaien is niet nodig, sterker nog zou ik afraden omdat jij anders andere documenten in je administratie hebt zitten als je klant, nu snap je dat als je over 5 jaar controle krijgt roept het vraagtekens op waarom je het zo gedaan hebt)

 

Wat wel heel belangrijk is dat jij heel goed documenteert welke facturen je fout hebt gedaan, hoe hoog het bedrag is en hoeveel btw daarmee gemoeid is en in welke aangifte je de alsnog btw hebt aangegeven. Dit om te voorkomen dat je bij een eventuele controle nog een keer word aangeslagen voor deze fout. Ik zou zelfs op elke factuur even erbij schrijven, btw op verzendkosten alsnog aangegeven in btw tijdvak xxxx. Daarmee voorkom je dat de inspecteur in de toekomst de factuur als foutief aanmerkt, want je geeft zelf al aan op de factuur dat de fout al is rechtgetrokken.

Ik heb gemerkt dat dit soort informatie erg handig kan zijn want jij weet over 3 jaar echt niet meer dat je die suppletie hebt gedaan.

 

Strikt formeel zou je een aparte suppletieaangifte moeten indienen, maar ik vermoed dat de correctie enkele euro's bedraagt dus dan zou ik wel "aandurven" om het gewoon in de volgende aangifte mee te nemen. Ik denk niet dat een inspecteur vrolijk word van een suppletie aangifte van 8 euro o.i.d. :)

 

Bedankt voor je bericht. Even kort samengevat... Ik doe momenteel slechts 1 maal per jaar aangafte bij de BD. Ik neem aan dat ik in mijn overzicht gewoon de omzet van de factuur kan vermelden en vanuit daar de BTW berekenen? Dit is toch voldoende voor de belastingdienst? Momenteel trok ik van het omzetbedrag de verzendkosten af en vervolgens berekende ik de BTW...

 

Wel schrijf ik even op mijn factuur dat de BTW niet correct is, maar wel correct wordt aangegeven bij de BD.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 4 leden online en 102 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké