• 0

Wonen in Hongarije en B.V in Nederland - Belastingstructuur

Hallo allemaal,

 

Hier komt die dan, mijn eerste post en vraag. Ik ben een internet onderneming actief in de dating branche. Momenteel met een eenmanszaak. Ik heb veel gezocht op het internet omtrent belastingwetgeving in Hongarije en kwam enkele berichten tegen op een Belgische website namelijk: http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/nog-meer-taxplanning-via-hongarije/

 

Nu klinkt dit hele verhaal erg eenvoudig, wederzijds misschien wel onbetrouwbaar en onwettig. Wat zijn de mogelijkheden met deze structuur en is het legaal?

 

Hongarije is een land waar ik al vanaf jongs af aan graag kom. De huizen zijn er goedkoop en het leven is er goed.

Ik kan in principe over ter wereld werken zolang ik maar in het bezit ben van een internet connectie, dus ook in Hongarije. De websites die ik bezit halen hun omzet uit Nederland en bedrijven waarvan ik mijn inkomsten ontvang (maandelijks enkele krediet-facturen) zijn ook gevestigd in Nederland.

 

Verder heb ik ook gelezen dat het mogelijk is bijvoorbeeld een Nederlandse werk B.V. te hebben. Hier betaal je 20% vennootschap's belasting. Een hongaarse holding zou nu belasting vrij Dividend kunnen ontvangen vanuit deze B.V (dit zou volgens de Hongaarse wetgeving onbelast moeten zijn als ik het goed heb). Nu vraag ik mij dus ook af hoe het werkt met DGA minimum salaris als je woonachtig bent in Hongarije en je hebt een Nederlandse B.V.

 

Kortom, wat is de meest gunstige legitieme structuur die ik kan handhaven wanneer ik woonachtig zou zijn in Hongarije en zijn er ook nog andere mogelijkheden wanneer ik in Nederland blijf wonen en werken (met een internet bedrijf)?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in Hongarije woont en je hebt een in Nederland gevestigde BV dan ben je een buitenlands belastingplichtige met een

aanmerkelijk belang in Nederland, dus moet de Nederlandse BV nog steeds een DGA-salaris uitkeren.

 

Dat heeft ook zo zijn voordelen, want door te opteren voor Nederlandse belastingplicht, kun je Hongaarse hypotheekrente ten laste van je Nederlandse inkomen brengen.

 

De door jouw aangehaalde link gaat over royalties in samenhang met het Belastingverdrag tussen België en Hongarije, dus niet echt jouw casus, zou ik zeggen ;).

 

Als je toch naar Hongarije gaat emigreren, waarom vestig je je onderneming dan niet daar? Het vpb-tarief in Hongarije is nog (iets) lager dan in Nederland en wellicht ook het ib-tarief.

Link naar reactie
  • 0

 

Hongarije maakt deel uit van de EU en zal dus ook gebonden zijn aan de Moeder-Dochter richtlijn. De Moeder-dochter richtlijn verplicht lidstaten wetgeving in te voeren waardoor dividenden van Europese dochtermaatschappijen zijn vrijgesteld.

 

Ik ben niet op de hoogte van de specifieke Hongaarse regels, maar het zou dus zo maar kunnen dat uitgaande dividenden naar Hongarije zijn vrijgesteld.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Stefan23 doelt op de deelnemingsvrijstelling van de vennootschapsbelasting. Iedere uitkering van dividend, verkapt of niet, van een in Nederland gevestigde dochter aan de moeder is dan vrijgesteld. Voor zover ik weet zijn er geen eisen aan de vestigingsplaats van de moeder, dus ook een Hongaarse Holding zou dividend vrijgesteld uitgekeerd kunnen krijgen (let wel, vrijgesteld van Nederlandse vennootschapsbelasting). Hoe Hongarije met dat dividend omgaat, is inderdaad afhankelijk van de Moeder-dochterrichtlijn. Vaak laat een land als Hongarij belastingheffing achterwege als de dochter in Nederland aan belasting over de winst is onderworpen, tegen een normaal tarief. Maar, daarna moet het (neem ik aan) van die Hongaarse BV weer naar jouw privé-vermogen. Dat is ongetwijfeld belast, ik ben net als odeon niet op de hoogte van de Hongaarse regelgeving.

 

De stap NL BV naar Hongaarse Holding is dus inderdaad belastingvrij, maar dan ben je er nog niet. De stap Hongaarse Holding naar privé is ongetwijfeld belast (IB) en de vraag is niet alleen of dat tarief voordeliger is, maar ook of andere aftrekposten de uiteindelijke effectieve belastingdruk verlagen. Denk daarbij inderdaad aan, zoals odeon al aanhaalde, de Nederlandse hypotheekrenteaftrek, waarvan ik vermoed dat Hongarije die niet heeft.

 

Ik zou me eerst wat meer verdiepen in de voor- en nadelen van het Hongaarse belastingsysteem en dan voornamelijk de inkomstenbelasting, voordat je besluit zulke constructies op te zetten.

 

Groeten,

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

He Stefan,

 

Ik ben jaloers! Heb lang geleden een haf jaar in Budapest gestudeerd, prachtig land. Wij kregen toen les van Dániel DEÁK (geeft les op Corvinus universiteit). Hij vertlde dat hij een van de weinige) Engelstalig boek over het Hongaarse belastingsysteem heeft geschreven. Weet helaas de titel van het boek

 

Misschien heb ja daar wat aan.

 

Groet Jasper

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.