• 0

Ondernemen, doen of niet.

Ik ben al een tijdje, enkele maanden, aan het twijfelen.

Ik wil een webshop starten om een bepaald product te verkopen, echter heb ik mijn twijfels.

Het product (aantal producten) verkoop ik nu al via marktplaats en dat loopt aardig goed, dus dacht ik, waarom geen KVK inschrijving + webshop.

Dan komt de vraag weer naar boven, zal de verkoop hiermee wel stijgen?

Ik ben het van plan om part-time te doen, naast mijn huidige baan, is dit te doen of is dit echt een afrader?

Leverancier zit in Duitsland, 3 uurtjes rijden, lekker dichtbij.

 

Winst per verkochte product is ~ 20-25 euro. Op het moment verkoop ik er 2-4 per week op marktplaats.

Gewoon doorgaan op marktplaats, of KvK + Webshop?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sinan,

 

Zet de voordelen en nadelen eens voor jezelf op een rijtje. Dus:

 

Voordelen zoals het nu is:

.............................................

 

 

Voordelen hoe het kan worden:

............................................

 

Nadelen hoe het nu is:

 

..........................................

 

Nadelen over hoe het kan worden:

 

..........................................

 

Wat is de uitkomst? Zet het hieronder neer, dan denken we met je mee?

Link naar reactie
  • 0

Sowieso zou ik een BTW nummer aanvragen en KvK nummer. Want anders zou je achteraf weleens belast kunnen worden op de goederen die je verkocht hebt. Je zou alsnog BTW kunnen afdragen omdat het niet als hobby gezien wordt.

 

Vergis je niet, de BD kijkt gewoon mee op marktplaats en ze schromen niet om info op te vragen over persoonsgegevens, zodat ze eens bij je thuis kunnen komen om de boel door te lichten :)

 

Tsjah en of je een webshop moet bouwen: zie vorige spreker ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Voordelen hoe het nu is:

Geen adm. rompslomp -> handje contantje

Als ik een weekje geen tijd of geen zin heb kan ik gewoon de advertenties verwijderen

 

Voordelen hoe het kan worden:

Meer verkoop, tenminste dat verwacht ik met een webshop.

Meer verkoop = groter inkopen = goedkoper inkopen = meer winst per verkocht item.

Geen problemen met de BD, dus een beter gevoel.

 

Nadelen hoe het nu is:

Mogelijk problemen met de BD.

 

Nadelen over hoe het kan worden:

Verkoop kan tegenvallen = investering niet er uit kunnen krijgen.

Administratieve rompslomp, wat wel weer uitbesteed kan worden.

Geen luxe om er een weekje/maandje tussen uit te gaan.

Wat te doen als ik 5 dagen weg ben, wie doet dan de verzendingen?

Link naar reactie
  • 0

Je moet voor 100 euro winst geen bedrijf gaan opzetten, dat heeft niet veel nut. Het is dus goed om een prognose te maken. Hoeveel ga je in de nieuwe situatie verkopen, hoeveel tijd moet je daar insteken, hoeveel geld en is het dan rendabel?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

En wat voor conclusie trek jezelf uit je schrijven? Dus wat heeft meer voordelen, dan nadelen? En hoe kun je eventuele nadelen opvangen? Dus hoe kun je die wegwerken?

 

Zie ook het schrijven van Yannick en Djluc.

 

Groeten van Hetty

Link naar reactie
  • 1

Nadelen hoe het nu is:

Mogelijk problemen met de BD.

 

Dit lijkt me gelijk het meest overtuigende argument om het netjes te gaan regelen los van of je wel of geen website start..

Je begint of bent de status van uit de hand gelopen hobby aardig aan het ontgroeien. En als de BD komt kun je wel eens alles wat je tot nu toe verdiend hebt weer kwijt zijn aan btw naheffingen+boetes en IB naheffingen +boetes.

 

even een grove schatting

je spreekt over 2-4 artikelen per week, met 20-25 euro winst. dat is dus ongeveer 150 artikelen per jaar (gem 3 per week) met ca 3000 euro winst uitgaande van 100% winstopslag op de inkoopprijs kom je dan op 6000-8000 euro omzet.

 

Je bent vrijwel zeker ondernemer voor de OB (BTW) dus moet je btw nummer aanvragen en gaan berekenen.

Mogelijk kom je nog in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling wat zou kunnen betekenen dat je de btw niet hoeft af te dragen.

Ook een inschrijving bij de kvk zal waarschijnlijk verplicht zijn.

 

ondernemerschap voor de IB misschien, ook al zal je waarschijnlijk niet aan het urencriterium voldoen en daardoor de zelfstandigenaftrek "mislopen"

 

het nadeel die je noemt dat je geen weekje vrij kan nemen? das onzin.. ik ken iemand met een redelijk succesvolle kadoshop en die meld van tijd tot tijd keurig op haar website dat er tussen datum x en datum y geen verzendingen plaatsvinden en dat alle bestellingen op datum zullen worden verzonden.

En dan is bij jou nog zo dat jij maar 1 artikel hebt dus hoe moeilijk is het dan om een paar doosjes bij een vriend of familielid te zetten met de vraag of zij de verzending voor die week voor hun rekening willen nemen?

 

nadeel investering niet terugverdienen? de enige investering die je hebt is de website, maar met 1 artikel kun je met een zeer eenvoudige template voor heel weinig een eerste site in elkaar zetten en daarnaast gewoon op marktplaats blijven verkopen. je creeert met de website gewoon een extra verkoop kanaal en dat hoeft echt niet veel te kosten.

 

en als jij maar 1 artikel verkoopt zal de administratieve rompslomp erg meevallen.. een goede excelsheet met een overzicht van inkopen en verkopen en overige kosten daar moet je een heel eind mee komen. Een btw aangifte is ook geen hogere wiskunde in dit geval, kwestie van je een keer uit te laten leggen en daarna gewoon doen. Dus misschien heb je alleen wat hulp nodig bij het maken van je IB aangifte..

 

al met al.. zou het erg mee kunnen vallen, zeker als je daardoor voorkomt om problemen met de BD te krijgen. Ander alternatief is natuurlijk stoppen met de hele handel of veel minder gaan verkopen waardoor het voor de BD ook niet meer intressant is om je "aan te pakken"

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Misschien helpt de volgende informatie je een knoop door te hakken, als je ziet met welke regels je te maken krijgt als je echt een webshop gaat beginnen, zie:

 

Stappenplan webwinkel starten:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/extra/stappenplan-webwinkel-starten

 

Veel wijsheid gewenst!

 

Groeten,

 

Lindy

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.