• 0

OAV - ondernemers advies centrum

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo pravam,

 

De naam deed mij in eerste instantie denken aan een stichting zoals het Ondernemersklankbord. Maar dit is zo te zien gewoon een commerciële dienstverlener. Je kunt bij hun telefoonnummers opvragen van referenties - indien aanwezig ook uit je eigen branche - om daar informatie in te winnen en ervaringen te horen. Ik weet niet of dat dan alleen telefonisch kan of dat je ook bij die referenties langs kunt gaan om te zien hoe zo'n managementtool in de praktijk werkt. Je kunt in ieder geval informeren wat het hun gekost heeft qua tijd en geld en wat het uiteindelijk opgeleverd heeft.

 

Heb je al voor ogen wat je wilt bereiken met zo'n beheersplan / managementtool?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dat is wellicht een suggestie, op internet kon ik er helaas niets over vinden. Wat ik voor ogen heb is een soort begroting maken voor een aantal jaren en de daarmee te behalen doelen. Dus eigenlijk vooraf alles berekenen en dan goed in de gaten houden dat de doelstellignen worden gehaald. En niet zoals nu vaak gebeurd, achteraf berekenen of projecten al dan niet voldoende winstgevend zijn geweest.

Het is bedoeld voor een afbouwbedrijf. En we willen de kosten in de huidige tijd ook goed in de gaten houden in verhouding tot de momenteel toch lage prijzen die er zijn op de markt.

We hebben al een informatief gesprek gehad met OAC, op zich heel fijn, maar we zijn een beetje angstig dat het niet iets is waar je uiteindelijk niet veel aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

dag pravam

 

Het zou kunnen dat je hun diensten zelf ook kosteloos kunt verrichten indien je verstand hebt van zaken. Elke financiële paragraaf uit een ondernemingsplan bevat de elementen die jij zoekt om je prognoses op te baseren. Als je je die eigen weet te maken, dan zou hooguit een controle op de juistheid achteraf van het plan nodig zijn.

 

Ik heb de site van OAC gelezen. De site zelf geeft een weinig professionele indruk, maar hetgeen ze aanbieden omschrijven ze prima. Of het iets is wat je nodig hebt...(?)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En niet zoals nu vaak gebeurd, achteraf berekenen of projecten al dan niet voldoende winstgevend zijn geweest.

Voor het maken van projectbegrotingen, het monitoren daarvan tijdens de uitvoering en de evaluatie achteraf zijn allerlei methoden, technieken en hulpmiddelen en het hangt sterk af van de omvang van je bedrijf wat bij je past.

 

Hoe komt zo'n projectbegroting bijvoorbeeld tot stand? Bedenk je alle activiteiten elke keer opnieuw of heb je daar een raamwerk voor? Hoe bepaal je de benodigde uren en materialen, gebruik je hier formules voor - bijvoorbeeld op basis van vierkante meters - die je regelmatig toetst en bijstelt? Wordt die begroting door één persoon gemaakt of is er een 'second opinion'? Welke terugkoppeling krijg je tijdens het project? Wie mag bijvoorbeeld de materialen bestellen en bij welke afwijking t.o.v. de oorspronkelijk begroting moet er eerst overlegd worden? Hoe maak je je afspraken met onderaannemers, rollen daar tijdens (of na) het werk vaak verrassingen uit? Welke risico's heb je bij een project voorzien, welke marge heb je daarvoor ingebouwd en bleek die marge in de praktijk voldoende? Toets je je begroting alleen aan het eind of ook tussentijds om eventueel te kunnen bijsturen? Waar zitten de grote verschillen tussen voor- en nacaculatie en hoe neem je die leerpunten mee naar het volgende project?

 

Als je jezelf dit soort vragen stelt, geeft dat vaak al een heleboel inzicht waar mogelijk knelpunten zitten en of je daar zelf mee aan de gang kunt. Zo niet, dan geeft het je wellicht aanknopingspunten naar welke hulp je op zoek bent en of deze partij die kan bieden.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties, heel belangrijk is inderdaad de vraag wat je ermee wil bereiken. De bedoeling is ook echt om maandelijks te kunnen inzien of de gewenste 'marges/ dan wel doelstellingen worden gehaald. De kosten zijn over het algemeen goed in beeld. De prijzen ook, echter zijn sommige projecten op uurbasis en andere weer op m2 basis. We kunnen ook een goede inschatting maken van het aantal uren (gemiddelde aantal uren x werkzame personen). Misschien inderdaad wat voorbeelden bekijken en zien of ik er zelf iets bruibaars van kan maken.

 

Nu ben ik zelf alleen niet zo thuis in de cijfertjes (ben zelf juriste), vandaar dat een simpel systeem (wat zij kennelijk kunnen aanbieden) in excel wel heel aanlokkelijk klonk!

 

Groet,

Marina

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.