• 0

Participatie of partnerschap. Wat kost dat?

Druk doende met de ontwikkeling van een fysiek produkt:

 

De ontwikkeling loopt voorspoedig, maar op een gegeven moment moet ik wat voorzichtiger worden met de investeringen omdat het geld op een gegeven moment op is... Maar dat is op te lossen door mijn leveranciers te laten participeren in het project. D.w.z. zijn betalen mee aan de ontwikkeling en ik betaal ze later terug uit verkopen, en dat willen ze maar wat graag!

 

De grote vraag is nu: Stel: voor een deelontwikkeling is 50k nodig. Ik voldoe 25k en de overige 25 vormen een schuld van mij aan de participant welke ik later ga voldoen. Hoeveel rendement mag zo iemand dan daarop maken? 10, 20, 30, of 50%

 

Het is natuulijk risico kapitaal. Het kan best zijn dat er niets of veel minder terug komt, dat is dan pech! Part of the deal.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bart,

 

Leuke vraag die veel ondernemers stellen maar dan meestal over klanten die aandeelhouder worden in plaats van leveranciers maar het principe blijft hetzelfde.

 

Wat mij betreft begeef je je op een gevaarlijk terrein. Je krijgt namelijk het zgn. pettenprobleem als je rollen mixt, in jouw geval leveranciers en aandeelhouders.

 

Wat doe je bijvoorbeeld als je leverancier/aandeelhouder onvoldoende kwaliteit levert of niet op tijd? Hierdoor krijgt je onenigheid met je leverancier en je wilt een andere. Hoe doe je dat als hij of zij wel nog steeds aandeelhouder is?

 

Ook lopen de belangen niet meer parallel. In jouw voorbeeld betaal je een deel van je omzet aan je leverancier. Wat doe je als je later hierdoor gefrusteerd raakt omdat je hierdoor veel minder winst maakt of zelfs verlies lijdt en failliet dreigt te gaan?

 

Kortom, doe het niet! Er zijn andere oplossingen zoals uitstel van betaling van de leverancier of vraag ze om sponsor te worden.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

In lijn met het advies van Ties een column van Beuk v.d. Vecht over strategische allianties: http://www.beursplein3.com/beuk/beuktext/Strategische%20Allianties.htm

 

Het klinkt heel mooi, maar in de praktijk werkt het niet. Tenminste ik heb eigenlijk nooit een voorbeeld gezien waar het wél werkt. Jullie wel?

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bart,

 

Is er sprake van een aandelenbelang of van een lening. Uit jouw verhaal lijkt het alsof er sprake is van een lening, er moet terugbetaald worden. In het geval van een lening is er dus sprake van een rentevergoeding. Deze rente kan onderling worden bepaald. Omdat de schuldeisers in dit geval geen aandeelhouders zijn, hoeft de rente ook niet zakelijk te zijn. Een percentage van bijvoorbeeld 10% is mogelijk.

 

Als je een aandelenbelang bedoelt, is e.e.a. afhankelijk van de waardering die partijen overeenkomen. In dit geval zal er geen sprake zijn van terugbetaling. De aandeelhouders ontvangen dividend als de onderneming winstgevend is.

 

Let wel dat hier verschillende opties zijn: aandelen gecombineerd met leningen etc. Om het eenvoudig te houden zou ik een rentedragende lening voorstellen aan de leveranciers. Eventueel kan je de producten als zekerheid geven. Let wel dat indien je later een bancaire lening aangaat, deze zaken wel vrij moeten zijn van bezwaring. Ook moet je in de overeenkomst de mogelijkheid hebben om de procuten te verkopen. Vanuit rechtswege kleeft het zekerheidsrecht aan de zaak.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Arjan en Ties, bedank voor jullie reactie.

 

In dit geval is een geen sprake van aandelenbelang. Dat wil ik bewust niet! Mijn idee is het volgende: Het wordt een rente dragende lening die betaald wordt uit verkopen. De leverancier stelt een afstandsverklaring op, ik behoud alle rechten op verkoop, produktie, marketing, e.d. en ook de octrooien (huidige en evt nieuwe) blijven mijn eigendom. En toch moet een relatie worden waar beide partijen beter van worden.

 

Maar ja, aan wat voor vergoedingen moet ik denken. 10% lijkt wat weinig als vergoeding voor een risico investering? Dat dan met het idee in het achterhoofd dat een informal al snel 50% van de aandelen wil....

 

Voor de leverancier moet er natuurlijk ook een catch zijn. En mijn grond gedachte is dat als iemand meehelpt om mijn produkt tot een succes te maken deze er wat mij betreft ook (veel) aan mag verdienen.

We hebben elkaar immers langdurig nodig qua bijvoorbeeld R&D.

Maar om nou direct een percentage van de winst weg te geven zonder uitzicht op een einde daarvan.

 

Ik ben dus nog een beetje zoekende daarin.

 

Bart

 

Link naar reactie
  • 0
Maar ja, aan wat voor vergoedingen moet ik denken. 10% lijkt wat weinig als vergoeding voor een risico investering? Dat dan met het idee in het achterhoofd dat een informal al snel 50% van de aandelen wil....

 

OK 10% is wat weinig, maar bij hogere percentages kan je in de problemen komen als het tegenzit. Mischien kan je iets afspreken als 10% rente en x% over de bruto omzet van de eerste 3 jaar (btw aangifte als bewijs) Dan krijgt je partner rente EN een bonus al het lekker loopt. Overigens is het absoluut niet waar dat alle informals 50% willen. Sterker nog, als ze 50% willen zijn het geen informals! Maar dat terzijde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.