• 0

Mag winkel de koop ontbinden ?

Een vraag:

 

Ik heb een Acer laptop die kapot is gegaan.

Er wordt vanuit Acer 1 jaar garantie gegeven op de laptop.

Nu is de laptop defect na 1,5 jaar, buiten de fabriksgarantie dus. (wel is de laptop al 2 keer terug geweest naar acer voor reparatie)

 

Ik ben natuurlijk naar de winkel teruggegaan, deze hebben geprobeerd hem nog bij acer onder garantie te laten repareren.

Acer heeft gezegd dat dit niet mogelijk is, en dat de laptop eigenlijk niet meer te repareren is (videochip op moederbord is defect, moederborden zijn niet meer leverbaar) en mocht het wel lukken om te repareren dan zou de reparatie veel duuder zijn als de aanschaf van de laptop (hij was maar 359,- euro)

 

Vanwege het recht op een deugdelijk produkt en economische levensduur etc. heb ik nog wel rechten denk ik, maar de winkel wilt nu de koop ontbinden en mij de restwaarde crediteren. Is dit toegestaan?

kan ik zelf eisen dat zei een vergangende laptop regelen of repareren, of heeft de winkel dat zelf voor het zeggen?

 

Reparatie en vervanging moet zover ik weet kosteloos gebeuren voor de klant, maar bij ontbinding zijn zij wel gerechtigd een deel van het bedrag in te houden ? (gebruiksvergoeding??)

 

Ik zou graag weten of deze winkel in haar recht staat, ik lees op internet dat het bij veel winkel gebeurt, maar mag het wettelijk gezien?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, de winkelier mag niet op deze wijze ontbinden. Zeker binnen de 99/44 termijn van twee jaar is afschrijving c.q. gebruiksvergoeding geen optie en bij ontbinding zal de winkelier het hele bedrag terug moeten betalen. Dat de fabrikant maar een jaar garantie geeft is het probleem van de winkelier.

Link naar reactie
  • 0

Nee, de winkelier mag niet op deze wijze ontbinden. Zeker binnen de 99/44 termijn van twee jaar is afschrijving c.q. gebruiksvergoeding geen optie en bij ontbinding zal de winkelier het hele bedrag terug moeten betalen. Dat de fabrikant maar een jaar garantie geeft is het probleem van de winkelier.

 

Wat ik dan niet begrijp is dat andere juristen zeggen dat het WEL mag, vooral omdat de laptop al een 1,5 jaar gebruikt is, en er gewoon gebruiksvergoeding gerekend mag worden. Volgens mij is hierover nog heel veel onduidelijkheid, de een zegt dat het toegestaan is (wettelijk) en de ander niet.

wat is nu waar?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik dan niet begrijp is dat andere juristen zeggen dat het WEL mag

 

Andere juristen? Wie dan, en waar zeggen ze dit? Voor de discussie is het handig dat te weten.

 

Onder andere DAS rechtsbijstand, en ook hier:

 

blog iusmentis consumentenkoop (zie onderaan het bericht: De enige uitzondering is nog bij retour (ontbinding): dan mag de consument wel een bedrag gevraagd worden voor het gebruik gedurende de tijd dat hij het product in bezit had.

 

link artikel rechtenforum.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een gebruiksvergoeding bij een defect product (binnen 2 jaar) mag niet volgens Europese regels.

 

Bij ontbinding / retour omdat het artikel niet bevalt kan wel een vergoeding redelijk zijn. Van het tweede is geen sprake.

 

Dank voor de bijlage, echter wil de winkel dus ontbinden omdat reparatie/vervanging niet mogelijk is (de prijs van de laptop weegt niet op tegen de reparatiekosten, tevens is het benodigde onderdeel niet meer leverbaar)

Er is dus wel sprake van ontbinding, vanuit de winkelier. De consument heeft dus geen recht om te eisen tot vervanging/reparatie en moet akkoord gaan met ontbinding en dus een deel van de aanschafwaarde retour ontvangen?

Link naar reactie
  • 0

De vraag die ook nog open staat is of je dit nu vraagt als particulier of als ondernemer want volgens focust de discussie zich nu op het consumentenrecht en is dit consumenten recht lang niet altijd van toepassing op overeenkomsten tussen 2 bedrijven..

Het gaat om een consumentenaankoop maar dit kan handig zijn om te weten als webwinkeleigenaar.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op basis van zowel de uitleg bij de totstandkoming van 99/44 als op basis van informatie van onder andere de UK consumentenautoriteit, als op basis van NL jurisprudentie over gebruiksvergoedingen, als op basis van de informatie de NL consumentenautoriteit als op basis van de verdere informatie die ik heb verzameld bij mijn afstudeeronderzoek ben en blijf ik van mening dat van een gebruiksvergoeding gedurende de tweejaarstermijn geen sprake kan zijn, tenzij het gaan om een substantieel meetbaar gebruik waarbij er tevens sprake is van slijtage van vervangingsdelen, zoals bij een auto het geval kan zijn.

Link naar reactie
  • 0
Het gaat om een consumentenaankoop maar dit kan handig zijn om te weten als webwinkeleigenaar.

Vast, net zo als iedere werknemersvraag ook interessant kan zijn voor werkgevers. Maar om de focus op dit ondernemersforum scherp te houden sluiten we dit soort topics dan toch. Anders kunnen we alle consumenten- en werknemersvragen wel gaan beantwoorden onder het mom van "kan handig zijn voor ondernemers". Dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Het is een consumentenvraag een geen ondernemersvraag. Hoort daarom thuis om een consumentenforum.

 

Groet,

 

Norbert

HL Administrator

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.