• 0

Innovatiekans: lift onderhoud

Liften worden met verlies verkocht. Als jouw lift maar in dat gebouw komt !

Want dan is die gebruiker verplicht bij jou lift onderhoud af te nemen.

En dan wordt je slapend rijk. En je wordt geheel formeel gesteund.

Want de minister doet alles wat het liftinstituut zegt en het liftkeuringsinstituut wordt bestuurd door liftspecialisten (juist ja, collega lift leveranciers en installateurs)

Todat iemand onafhankelijk liftonderhoud gaat aanbieden; garage Jan kan tenslotte ook Volkswagen-onderhoud doen

dus Liftfirma Piet moet ook Otis of Krone liftonderhoud kunnen doen. Toch ?

Daarbij zijn er volop innovatiekansen

* want alle liften werken met analoge telefoonaansluitingen voor de alarm-intercoms.

* En de verlichting in die liftschachten (verplicht moet daar dag- en nacht licht branden !) kan best van LED gemaakt worden.

* en gebouwen krijgen toegangscontrole systemen maar liften kennen dat niet

Kortom: Wie gaat deze branche eens wakkerschudden ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me toch een lastige zaak als je alleen het onderhoud kunt aanbieden en geen nieuwe liften kunt plaatsen. Ik denk dat de bestaande lift-bedrijven dit ook al redelijk dichtgetimmerd hebben met de voorwaarde dat een langdurig onderhoudscontract moet worden afgesloten als een lift wordt geplaatst. Hoe wil je daar tussen komen?

Link naar reactie
  • 0

> Lijkt me toch een lastige zaak

Dat zeiden ze ook tegen Tinq: "Shell en Esso hebben alle benzinestations al in handen."

En dat zeiden ze ook tegen de budgetvliegtuigmaatschappijen: "bij KLM en Martinair kun je niet tussenkomen".

En ja... het zal idd niet vanzelf gaan.....dus wordt het tijd voor echte ondernemers en innovatieve ideen .... toch ?

 

> Ik denk dat de bestaande lift-bedrijven dit ook al redelijk dichtgetimmerd hebben

> met de voorwaarde dat een langdurig onderhoudscontract moet worden afgesloten als een lift wordt geplaatst

Wettelijk mag je geen onderhoudscontracten verlangen bij de verkoop (koppelverkoop) en dat gebeurd ook niet bij liften is mijn ervaring.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al jaren onderhoudsbedrijven in de liftenwereld actief die zicht zich voornamelijk richten op onderhoud. Ben zelf namelijk gecerficeerd om mensen uit bepaalde typen liften te mogen bevrijden. De cursus hiervoor heb ik bij een liftonderhoud bedrijf gevolgd vandaar dat ik van het bestaan van deze bedrijven af weet.

 

Dat er aan het onderhoud en de contracten wat meer voorwaarden zitten dan auto onderhoud komt ondermeer omdat er in de onderhoudscontracten ook afspraken worden gemaakt over responsetijden bij storingen en insluitingen.

Net als bij nieuwe auto's is het bij nieuwe liften ook zo dat de liftbouwer de eerste jaren het onderhoud doet. Ik heb mij laten vertellen dat deze contracten soms best prijzig zijn omdat er weinig marge zit op de installatie van de nieuwe lift.

Voor veel grote instellingen en bedrijven ziet dat er op papier namelijk beter uit, op deze manier worden de nieuwbouwkosten voor een deel doorgeschoven naar operationele kosten.

Link naar reactie
  • 0

bij veel van dat soort dingen geld heel simpel: indien je een ander bedrijf werkzaamheden laat uitvoeren aan het systeem (de lift in dit geval) vervalt elke vorm van garantie of medewerking.

 

heb korte tijd gewerk bij een bedrijf dat meethuisjes voor op olie platforms bouwde.

Daarin werd ook gedestileerd water gebruikt en papier rolletjes.

 

Die leverde dat bedrijf ook tegen woeker prijzen (fles gedestileed water koste iets van 50 euro per liter).

Indien je dat niet bij hun afnam kreeg je ook geen garantie meer als er wat met het systeem mis ging.

Link naar reactie
  • 0

bij veel van dat soort dingen geld heel simpel: indien je een ander bedrijf werkzaamheden laat uitvoeren aan het systeem (de lift in dit geval) vervalt elke vorm van garantie of medewerking.

 

Dat kenden we in de autobranche ook. Geen dealeronderhoud = geen garantie. Daar is door de EU een stokje voor gestoken. Wellicht volgt dat bij de liften vanzelf ook wel....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Onze liften zijn al wat ouder. Maar we hebben gewoon even geshopt voor een onderhouds monteur. De boel laten keuren, afstellen etc.

 

We hebben bewust niet gekozen voor zo'n opvolgingssysteem, er hangt al een telefoon in, deze lijn hebben we aangesloten op de centrale in het pand en spontaan hebben we heel veel geld bespaard.

 

Als je een stroing hebt bel je gewoon weer zo'n bedrijf op en laat je de lift repareren. Misschien dat je met een service conttract iets duurder uit bent per bezoek, maar op het moment dat je een bedrijf zat ben ga je zoo door naar een ander.

 

In Den Haag zitten zo al 5 bedrijven die graag je lift komen fixen. IK weet natuurlijk niet of dat in de rest van het land is. Maar volgens mij kun je ze aardig tegen elkaar uitspelen.

Link naar reactie
  • 0

Of liften altijd onder de kostprijs worden verkocht, betwijfel ik.

Misschien onder de huidige economische omstandigheden wel, maar in een gezonde economie waarin soms tot vaak de vraag het aanbod overstijgt, zal ook een lift leverancier verdienen aan een lift.

 

De formele ondersteuning is m.i. wat kort door de bocht.

 

En over de innovaties is al een het eea gezegd in een ander draadje over een nieuwe verbrandingsmotor, zie het antwoord van Christine, het draadje loopt nog volop.

 

Ook in de liftindustrie zal men innoveren en nieuwe technieken gaan toepassen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enige nuance in het verhaal lijkt mij op z'n plaats.

er is een verschil tussen bij wie en welk type lift je koopt.

 

Een standaard tractielift bij KONE daar wordt gewoon nog een "flinke" winst op gemaakt. Maar ook de liften van de andere multinationals worden met een winstmarge verkocht. Voor de andere aanbieders van nieuwe liften worden de marges kleiner om de simpele reden dat zij niet in de hoeveelheden produceren als de grote multinationals.

Hydraulische liften worden minder vaak aangevraagd/aangeboden, hier is in de nieuwbouw momenteel een grotere marge op te behalen.

Ook liften die afwijken van de standaard, bijvoorbeeld door hun uiterlijk of prestatie, kunnen met meer marge verkocht worden.

 

Natuurlijk is het zo dat de liftenfirma's hun liften in een aanbesteding of in offerte zo gunstig mogelijk moeten aanbieden. Vaak aan een aannemer. Deze kiest voor de economisch gunstigste, maar niet per definitie de kwalitatief beste aanbieding. Immers wanneer het pand is opgeleverd (inclusief liften) is voor hen de kous af. Hun opdrachtgever betaald verder voor het onderhoud.

 

Het onderhoud hoeft niet vanzelfsprekend afgenomen te worden bij de leverancier van de lift. In de verkoopvoorwaarden dient dit ook aangegeven te worden. Garantie geldt wanneer de lift gedurende de garantieperiode "vakkundig" onderhouden wordt. Dit kan dan een punt van discussie opleveren wanneer er echt iets met de lift aan de hand is tijdens de garantieperiode. Gekoppelde verkoop (nieuwe lift met daaraan gekoppeld het onderhoud gedurende een bepaalde periode) is bij wet verboden. Wel kun je in de verkoopvoorwaarden zetten dat de nieuwbouwprijs verlaagd is mits er aansluitend een onderhoudscontract wordt afgesloten.

 

Verder is het zo dat een personenlift verplicht onderhouden moet worden. Geen onderhoudscontract afsluiten, zoals eerder op dit forum geopperd werd, is dus geen optie. Ook moeten personenliften elke 18 maanden op hun veilige werking getoetst worden door een onafhankelijk instituut, daarbij geassisteerd door iemand van het onderhoudsbedrijf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.