• 0

Armoede in afrika verhelpen

Ik zat net een programma op tv te kijken over de armoede in afrika. En dat een gemiddeld persoon voor een dag werken op het veld $2 verdient. Ik stond hier daadwerkelijk verstelt van! Dat helemaal nu het internet zo groot is, dit nog steeds het geval is.

 

Als webmaster maak ik regelmatig gebruik van oDesk.com. Als ik bijvoorbeeld 100 email accounts nodig heb, plaats ik een advertentie en dan zijn er genoeg mensen die voor slechts $4 per uur willen doen. Dit is vooral in de filipijnen enorm groot. Je zou eens moeten kijken op die site hoeveel filipijnen de meest simpele taken willen doen voor minder dan $5 per uur.

 

Nu vraag ik me dus af waarom hulp organisatie's dit niet in afrika 'promoten'?

Ik bedoel hiermee;

Zet een gebouw neer met goedekope pc's, tavels en stoelen.

Laat mensen hier voor $4 per uur de meest simpele taken uitvoeren via oDesk.com

Voordat mensen er mogen werken moeten ze een training en een test gedaan hebben zodat ze met de computer kunnen omgaan en de taken daadwerkelijk kunnen uitvoeren.

$4 is voor mensen in afrika enorm veel. Je zou ze waarschijnlijk ook voor $1 per uur laten werken, de kosten eruit te halen en misschien nog winst te maken.

 

Engels spreken is niet percee nodig;

ik heb wel eens mensen ingehuurd via oDesk die geen engels spraken, video gestuurd van wat ze moesten doen, en perfect resultaat terug gekregen. Een andere optie is dat er een aantal mensen engels spreken, en de opdracht uitleggen/vertalen/voordoen.

 

Het zou natuurlijk helemaal perfect zijn als je hier een opleidings programma aan toe voegt.

Bijvoorbeeld; volg de engels basis cursus, slaag voor de test en verdien iets meer.

Volg de cursus artikel schrijven, slaag voor de test, en je kan artikels gaan schrijven en nog meer verdienen.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover, en misschien een antwoord waarom dit niet uitgevoerd wordt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Om toch nog even terug te komen op het voorbarige verwijt dat je armoede niet oplost door 'klusjes op te laten knappen voor rijke westerlingen'... You cannot be more wrong ...

 

Juist het bieden van een plaats in het reguliere (!) en globale productie/diensten proces wordt werkgelegenheid structureel gecreeerd tegen de normale (!) condities in de echte (!) wereld. Al die do-gooders die speciale locale producten proberen te laten maken waar geen afzetmarkten voor zijn creeren juist een tijdelijke, schijn economie. En laten we daar nu juist al decennia lang voorbeelden van hebben die ook de lokale Afrkaan met afstand herkent. Je begint iets enthousiast, je hoopt op de kennis en kunde van je broodheer, het mislukt om alle bekende redenen. Jij blijft achter. Zo arm als je was, een illusie armer, wantrouwend, en zonder do-gooder. Want die ging naar het volgende project.

 

Als wij hier, en zij daar allebei geld kunnen verdienen, gaat dit lukken.

Link naar reactie
  • 0

 

Nog 2 reacties toch op dit moment.

 

De problemen. Ja, die zijn realistisch. Heel realistisch. Maar na 3 jaar ervaring ter plekke zijn ze ook oplosbaar. En ja, ze komen inderdaad altijd weer terug. En ja, ze zijn inderdaad ook altijd gelegen in de basis. Water, elektra, permits, infrastructuur, transport, leges en taxes, corruptie, etc. Heel reëel. Maar een beetje Afrikaan of Afrika ganger weet die op te lossen, calculeert ze in, anticipeert, en beweegt mee als het gebeurt. Laten we vooral niet vergeten dat ook dit continet gewoon zijn succesverhalen kent, en niet alleen bevolkt is door bosjesmannen. Maar ja, het is wel een stuk lastiger dan Europa.

 

Competitie. Juist in de global competition moet zo'n plan aan alle goede voorwaarden van een gpoede ondernemersplan voldoen. En dus concurrerend zijn. Anders is het weer een do-gooders project, bij voorbaat gedoemd te falen.

 

Maar mijn instinct zegt me dat het de moeite waard is om ons in te verdiepen. Met een behoorlijke succeskans. Onder de voorwaarde dat iedereen er wat aan overhoud. Wij, zij, de overheden. Dan lukt dat.

Link naar reactie
  • 1

 

Maar mijn instinct zegt me dat het de moeite waard is om ons in te verdiepen. Met een behoorlijke succeskans. Onder de voorwaarde dat iedereen er wat aan overhoud. Wij, zij, de overheden. Dan lukt dat.

 

Oke, enthiosasme en instinct daar sta ik voor open. Ik wil wel de "online marketing" doen met de belofte dat wat ik verdien ook weer terug stort op een door mijn gekozen goede doel in Afrika.

Link naar reactie
  • 0

Daar hebben we wat aan. Kennis, inzet, geen direct profit.Met die houding kan bijna alles. Ook een toekomst voor jezelf. You are in? Who is next?

 

Jongm,an tot xiaodi - gebruik je ogen eens. Niet via TV.

 

Edit: maar het cndept moet werken. Een hart eerst, maar ook een viable concept. En lkaten

we niet vergeten dat de African geen loser is - maar gewoon en echt meespeelt in de echte wereld

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee.

 

Ik wil ook wel meedoen.

 

Ik stel voor om in de komende 6 maanden een aantal ondernemingsplannen te schrijven, met een aantal deadlines. Daarna kunnen we bekijken of het ten uitvoer gebracht kan worden. Een aardig tijdsverdrijf. We krijgen er in ieder geval een beter beeld van de randvoorwaarden van, en misschien komt er ook nog wel wat concreets uit rollen.

 

Ik stel voor ons eerst te richten aan welke specifieke criteria de locatie van het bedrijf moet voldoen, en daar dus een nieuw topic over te openen.

Link naar reactie
  • 0

Geweldig als hier daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Zou ook mijn steentje bij willen dragen maar geen idee hoe ik kan helpen... ??? Mischien al een goed idee als iedereen op het forum een link zou willen plaatsen met een korte introductie erbij en doorzenden aan alle pers e.d. die we weten.

Dan is het handig als er op de website een te kopieeren persbericht komt oid.

 

ik heb vaak gedacht dat het een goed idee is als er een soort gezamelijk Higherlevel bedrijf zou zijn waar we alles kunnen leren en aan ervaring toepassen en elkaar helpen het tot volle bloei te laten komen met al ons enthousiasme en expertise.

Helemaal mooi als dat deels of geheel om een goed doel gaat !

Maar dan is het wellicht wel een beetje moeilijk als het "zo ver weg" zit, alhoewel dat niet onoverkomelijk is, ik ben gewend om alles op afstand via internet te doen.

Ik zal als ik wat meer tijd heb dit idee om gezamelijk een bedrijf te beginnen, evt. deels of geheel voor een goed doel, nog eens in eeen nieuw topic opperen, nu voel ik me onkundig en een sta in de weg bij zoveel ervaring en inzicht over specifiek deze case, ook daar ter plekke, maar juich dit iniatief ten zeerste toe !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een heel nobel streven inderdaad. Praktisch denk ik echter dat het stukken moeilijker is dan hier even wordt voorgesteld. Dorpen die daar niets eens over water beschikken, laat staan een internetverbinding. De cultuur. Het opleidingsniveau, etc.

 

Verder vraag ik me af in hoeverre je nieuwe welvaart creëert of het juist verplaatst. Iemand die daar klusjes uitvoert laat iemand op de Filipijnen zonder werk zitten. Als laatste, hoeveel van dit soort werk is er echt beschikbaar? Is het neerzetten van een fabriek, naaiatelier, etc. niet meer geschikt?

 

Kortom een aantal kritische noots, niet om het idee te ontmoedigen, maar om tot nadenken aan te zetten. Uiteindelijk zijn we hier ondernemers en denk ik dat je met een just-do mentaliteit ver moet komen.

 

In ieder geval een leuk initiatief welke ondernemen met wat goeds doen kan combineren. Veel succes!

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm...

 

Veel reacties dus van enthousiaste forumleden op dit idee van Se7ven. Dat moet hem aanspreken. Maar waar blijft hij nu om commentaar te geven op al deze positieve reacties...? Dames en heren, waar is Se7ven?

 

 

Heb een tijdje het forum niet meer gechecked omdat het idee op de 1e pagina een beetje gebashed werd. Toch wel fijn om nu mensen te zien die het idee wel aanstaat en goede feedback kunnen geven.

 

Edit: Ik ben de afgelopen week wel een ander bedrijf tegen gekomen, die een soortgelijk idee al uitvoert. Waar je full time mensen uit Singapore (HQ) , Malaysia, China, Vietnam (Staff Hub) kan inhuren voor $300 per maand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.