• 0

Armoede in afrika verhelpen

Ik zat net een programma op tv te kijken over de armoede in afrika. En dat een gemiddeld persoon voor een dag werken op het veld $2 verdient. Ik stond hier daadwerkelijk verstelt van! Dat helemaal nu het internet zo groot is, dit nog steeds het geval is.

 

Als webmaster maak ik regelmatig gebruik van oDesk.com. Als ik bijvoorbeeld 100 email accounts nodig heb, plaats ik een advertentie en dan zijn er genoeg mensen die voor slechts $4 per uur willen doen. Dit is vooral in de filipijnen enorm groot. Je zou eens moeten kijken op die site hoeveel filipijnen de meest simpele taken willen doen voor minder dan $5 per uur.

 

Nu vraag ik me dus af waarom hulp organisatie's dit niet in afrika 'promoten'?

Ik bedoel hiermee;

Zet een gebouw neer met goedekope pc's, tavels en stoelen.

Laat mensen hier voor $4 per uur de meest simpele taken uitvoeren via oDesk.com

Voordat mensen er mogen werken moeten ze een training en een test gedaan hebben zodat ze met de computer kunnen omgaan en de taken daadwerkelijk kunnen uitvoeren.

$4 is voor mensen in afrika enorm veel. Je zou ze waarschijnlijk ook voor $1 per uur laten werken, de kosten eruit te halen en misschien nog winst te maken.

 

Engels spreken is niet percee nodig;

ik heb wel eens mensen ingehuurd via oDesk die geen engels spraken, video gestuurd van wat ze moesten doen, en perfect resultaat terug gekregen. Een andere optie is dat er een aantal mensen engels spreken, en de opdracht uitleggen/vertalen/voordoen.

 

Het zou natuurlijk helemaal perfect zijn als je hier een opleidings programma aan toe voegt.

Bijvoorbeeld; volg de engels basis cursus, slaag voor de test en verdien iets meer.

Volg de cursus artikel schrijven, slaag voor de test, en je kan artikels gaan schrijven en nog meer verdienen.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover, en misschien een antwoord waarom dit niet uitgevoerd wordt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Positief blijven denken Peter.... positief blijven denken..... even zoeken of er HUTU-toetsenborden bestaan..... ::)

 

[offtopic]

denk dat het hutu deel wel mee gaat vallen, maar ik vermoed dat de gebruikers meer problemen hebben met het TOETSIEborden deel.. brrrr.. oude wonden..

[/offtopic]

 

ontopic:

Ik geloof dat de kunst van ontwikkelingshulp is mensen ontwikkelen op hun eigen nivo en niet "transplanteren" naar een kantooromgeving gebaseerd op je eigen levensstandaard. Dus misschien in de supermarkt zoveel mogelijk "max havelaar" achtige te kopen in plaats van 5 kilo witte rijst voor 2 euro in je wagentje leggen en schelden op "lassie toverrijst" die 1,50 voor 500 gram durft te vragen. Die zak van 5 kilo is vrij zeker door die man die 2 dollar per dag krijgt uit de grond is getrokken.. Het kan dus heel simpel in je eigen supermarkt beginnen met bewuste keuzes.

 

Mijn visie is dat er weinig veranderd door te roepen dat het ongelofelijk is en waarom niemand iets doet. Maar de enige manier om de wereld te veranderen is door zelf dingen anders te doen of in elk geval bewuste keuzes te maken. Hoe klein die dingen ook zijn..

 

Dus de volgende keer dat de kwaliteit van het oDesk.com weer boven verwachting goed is betaal dan ook een keer bovenverwachting 50% extra ofzo veel zodat die mensen daar eens wat extra hebben.. op die manier doe jij wat je kan om de wereld te veranderen.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Maar mijn instinct zegt me dat het de moeite waard is om ons in te verdiepen. Met een behoorlijke succeskans. Onder de voorwaarde dat iedereen er wat aan overhoud. Wij, zij, de overheden. Dan lukt dat.

 

Oke, enthiosasme en instinct daar sta ik voor open. Ik wil wel de "online marketing" doen met de belofte dat wat ik verdien ook weer terug stort op een door mijn gekozen goede doel in Afrika.

Link naar reactie
  • 0

Een serieuze bijdrage aan het structureel oplossen van armoede en bijbehorende verschijnselen los je in mijn ogen niet op door arme Afrikanen achter een PC klusjes op te laten knappen voor rijke westerlingen.

Ok, en waarom dan wel niet?

Het lijkt mij dat er genoeg aanbod is ( enorm veel Afrikanen die voor $4 willen werken), en genoeg vraag is ( mensen die de meest simpelste taken voor minder dan $5 per uur willen laten verwerken ).

 

Overigens zie ik niet hoe de antwoorden in mijn vorige topic in verband staan met dit topic?

 

Daarnaast vindt ik het een beetje absurd dat je komt met 'klusje laten opknappen voor rijke westerlingen'. Dit is nou eenmaal hoe het gaat. Zij hebben geld nodig, en de rest van de wereld wil graag geld weggeven om simple klusjes te verwerken. Ik neem aan dat jij jouw werkgever ook niet ziet als een rijke stinkert, en de opdrachten + loon die jij van hem krijgt ook niet ziet als een slechte oplossing voor jou financiele situatie.

 

 

Eerst een basisschool laten volgen, daarna een cursus Windows in HUTU-taal? ???

Zoals ik al zei: Ik heb iemand voor me laten werken die totaal geen engels sprak. Ik neem aan naast mijn andere suggestie's dat je iedere Afrikaan aan het werk kan zetten.

 

Goed idee. Zo doet de Indiase regering het ook, dacht ik.

 

En ook redelijk makkelijk te realiseren.

Dit dacht ik nou ook. In de filipijnen is dit enorm aan het groeien en ik zie niet waarom dit niet in de andere arme landen ook zo zou kunen zijn.

 

Positief blijven denken Peter.... positief blijven denken..... even zoeken of er HUTU-toetsenborden bestaan..... ::)

Slechte woordgrap?

 

 

Positief blijven denken Peter.... positief blijven denken..... even zoeken of er HUTU-toetsenborden bestaan..... ::)

 

[offtopic]

denk dat het hutu deel wel mee gaat vallen, maar ik vermoed dat de gebruikers meer problemen hebben met het TOETSIEborden deel.. brrrr.. oude wonden..

[/offtopic]

 

ontopic:

Ik geloof dat de kunst van ontwikkelingshulp is mensen ontwikkelen op hun eigen nivo en niet "transplanteren" naar een kantooromgeving gebaseerd op je eigen levensstandaard. Dus misschien in de supermarkt zoveel mogelijk "max havelaar" achtige te kopen in plaats van 5 kilo witte rijst voor 2 euro in je wagentje leggen en schelden op "lassie toverrijst" die 1,50 voor 500 gram durft te vragen. Die zak van 5 kilo is vrij zeker door die man die 2 dollar per dag krijgt uit de grond is getrokken.. Het kan dus heel simpel in je eigen supermarkt beginnen met bewuste keuzes.

 

Mijn visie is dat er weinig veranderd door te roepen dat het ongelofelijk is en waarom niemand iets doet. Maar de enige manier om de wereld te veranderen is door zelf dingen anders te doen of in elk geval bewuste keuzes te maken. Hoe klein die dingen ook zijn..

 

Dus de volgende keer dat de kwaliteit van het oDesk.com weer boven verwachting goed is betaal dan ook een keer bovenverwachting 50% extra ofzo veel zodat die mensen daar eens wat extra hebben.. op die manier doe jij wat je kan om de wereld te veranderen.

 

Ik heb mijn filepijnse werknemers van oDesk al meer van afgesproken betaald :D. Ik snap alleen niet maar dit idee niet groot uitgevoert wordt.

Ik snap jouw voorbeeld dat je probeert uit te leggen niet helemaal omdat ik nu zelf niet helemaal helder ben. Maar het lijkt mij dat je hier een vrij duidelijke zaak van vraag en aanbod kan creeëren.

Afrikanen die werk willen doen voor minder van $4 per uur,

De rest van de wereld van die hun werk wil laten doen voor minder dan $4 euro per uur.

 

Waarom speelt geen hulp organisatie hier op in?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik neem aan dat jij jouw werkgever ook niet ziet als een rijke stinkert, en de opdrachten + loon die jij van hem krijgt

 

Je weet niet helemaal op wat voor soort forum je bent he? :)

 

Overigens zie ik niet hoe de antwoorden in mijn vorige topic in verband staan met dit topic?

 

Het viel me op dat in je vorige topic mensen geprobeerd hebben je te helpen, dan is het netjes te reageren op hun ideeën, feedback en vragen. Gewoon, omdat dat netjes is.

 

Maar ik hoor het al, je hebt een bepaalde manier van communiceren waar ik niet zo'n zin in heb. Ik ga lekker in andere topics grasduinen, succes met het nadenken over dit topic.

Link naar reactie
  • 0

Als ik bijvoorbeeld 100 email accounts nodig heb, plaats ik een advertentie en dan zijn er genoeg mensen die voor slechts $4 per uur willen doen. Dit is vooral in de filipijnen enorm groot.

...

$4 is voor mensen in afrika enorm veel. Je zou ze waarschijnlijk ook voor $1 per uur laten werken, de kosten eruit te halen en misschien nog winst te maken.

Een nobel streven om je steentje te willen bijdragen aan de bestrijding van de armoede in de wereld. Maar die hulp moet dan wel structureel zijn. Dus niet het werk in de Filippijnen weg gaan halen omdat de Afrikanen het goedkoper willen doen. Want als de Filippino's het vervolgens voor 50 cent willen doen, laten we die Afrikanen dan weer gewoon in de steek?

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een beetje toeval dat hier een topic over wordt gestart. Aanstaande vrijdag stap ik namelijk voor de vierde keer op het vliegtuig om drie maanden in Ghana vrijwilligerswerk te doen. Ik ga daar lesgeven op een computerschool. Vijf jaar geleden ben ik voor het eerst in Tamale (in het noorden van Ghana) geweest en ben nog steeds een beetje verbonden gebleven met de mensen daar.

 

Als ik moet beoordelen of het lonend zou zijn om hier een ruimte te huren, computers en inrichting neer te zetten en opdrachten binnen te halen zoals hierboven omschreven kan ik enigszins een kleine opsomming van de kosten, voordelen en nadelen maken.

 

Een gemiddeld maandloon van een licht geschoolde werker in Tamale ligt ongeveer bij de 100 euro. Dit komt ongeveer op een uurloon van een halve euro. Echter betekent dit nog niet dat je die persoon achter een computer kunt zetten. Zo vanzelfsprekend als hier is dat zeker niet. De lessen die worden gegeven zijn ook voor de basis vaardigheden. Sommige gieren nog van het lachen als ze een pijltje op het scherm zien bewegen met de muis. En dat uitzetten via “start” moet en niet enkel de knop indrukken zoals een normaal apparaat. (wie bedenkt dat ook :) ). Ze hebben dan nog een behoorlijke tijd nodig om te leren en snel en effectief werken is niet echt aan hun besteed. Aan de andere kant is het helemaal niet erg, dat ze er twee of drie keer zo lang over doen.

 

Ik heb veel mensen daar gezien die de schouders er wel onder zetten, maar ook een groot aantal waar niet veel uit handen komt. Dit is dan ook een belangrijk punt. Het klinkt misschien raar, maar de mensen in Ghana zijn gelukkig. Met het weinige dat ze hebben zijn ze wel gelukkig. Ze nemen genoegen met wat ze hebben. En dat zorgt er ook wel een beetje voor dat ze niet de noodzaak zien om zaken te doen met mensen aan de andere kant van de wereld.

 

De mensen zijn wel goedkoop, maar de computers zijn duurder dan in Europa. De oudjes van hier die niemand wil hebben zijn geliefde items daar (en daarmee ook meer waard). Zelf importeren is dan eventueel een optie, maar ook nog prijzig en hou er rekening mee, dat er een aantal niet meer in de container staan, na controle door de douane. Daarnaast is de levensduur kort, omdat de computers het door de warmte en het stof in de lucht het minder lang volhouden. (komt ook wel bij dat het veelal tweedehandse import is die aan het eind zitten)

 

Engels is daar de officiële taal naast ongeveer 75 locale talen / dialecten, omdat het een oude Engelse kolonie is geweest. Dus dat is wel een mooi voordeel. Heel veel mensen kunnen dan ook beter Engels dan wij Nederlanders. De uitspraak is echter niet te vergelijken met Engeland en is eerlijk gezegd heel wat minder mooi. Een internetverbinding is ook duur. In een internetcafé zit je ongeveer op een halve euro per uur en als je een beetje betrouwbare en snelle verbinding wil hebben zit je al aan het dubbele. Een eigen verbinding is ook niet goedkoop.

 

Voor de opdrachten die in het voorbeeld worden gebruik, heb je een hele wereld vol met concurrenten. Zoals je zelf al aangaf moet je concurreren met mensen uit de Filipijnen, India en nog een behoorlijk aantal lage lonen landen. Allemaal landen met een bijzonder laag uurloon, Engels sprekend en schrijvend en een oude computer voor de neus.

 

Een groot probleem is dan ook een continuïteit in de opdrachten. Ghanezen richten zich dan ook meer op de eigen markt en proberen op die manier hun geld te verdienen. Velen hebben ook niet eens een bankrekening en doen veel dan ook contant. De zekerheid dat ze niet betaald krijgen voor het werk dat ze hebben geleverd is veel minder als ze die persoon nog nooit hebben gezien. Andersom geldt het ook. Er zijn maar heel weinig mensen die hier in Nederland die veel opdrachten verstrekken aan lage-lonen landen. Volgens mij waren er op HL ook een aantal discussies met de voor- & nadelen van outsourcing.

 

Daarnaast heeft Afrika nog wel met een slecht imago te maken. In tegenstelling tot Ghana zelf zijn omringende landen zoals Ivoorkust, Liberia en Sierra Leone instabiel. En de landen als Kenia, Somalië, Rwanda en Tanzania zorgen oorlogen, interne conflicten en corrupte overheden ervoor dat het continent nog achter loopt. Hierdoor worden buitenlandse investeerders afgeschrikt. Ook het punt dat men bij Afrika niet gelijk denkt aan ICT outsourcing speelt ook mee. De eerste gedachten zijn toch vooral armoede, hongerbuikjes, lemen hutjes en hutu toetsenborden.

 

Geldt deze opsomming niet een beetje voor alle landen en plekken zoals de Filipijnen, India enz? Waarschijnlijk wel, maar ik denk dat voor deze uurlonen opdrachten verstrekken ook niet het einde van de uitbuiting van de derde wereld zal betekenen. Maar het is belangrijker om eens te beginnen met de landbouwsubsidies en andere handelsbeschermingen van Europa en de VS op te heffen.

 

Ook de vrijwilligersorganisaties zijn alleen gericht op het opzetten van locale projecten. De computerschool geeft gratis computerles in het gebruik van Windows en Word zodat ze een betere kans hebben op een baan bij een van de bedrijven in de omgeving. Er zit zeker wel bijzonder veel potentie in Ghana. Maar het is niet eenvoudig om die potentie eruit te krijgen. Als je echter nog projecten hebt voor onze computerschool hoor ik het graag. Het zou een mooie aanvulling zijn voor de stichting.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vriend die al 10 jaar in Kenia woont. Hij klaagt steen en been over de invoerrechten, die je moet betalen als je iets van de grond af wil krijgen. Ook de corruptie is een probleem. Zonder steekpenningen kom je geen stap verder. Heb jij betere ervaringen?

 

Ik heb uitgebreid met hem gesproken over productie-mogelijkheden in die regio. Dat kan wel, maar de bevolking zit gevangen onder een overheidsjuk, waar je altijd "zaken" mee moet doen. Kijk naar de wijze waarop "onze jongens" in Afghanistan zaken moesten/moeten regelen en organiseren. Op die manier kun je geen zaken doen want het betekent in feite dat je nooit een fatsoenlijke risicofactor kunt inbouwen. Vandaag ban je god en morgen ligt je kop eraf.......

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het inderdaad zo dat mensen gevangen zitten onder een overheidsjuk. Overheidsfunctionarissen die zich met de privé-jet laten vervoeren, dubieuze zakenvullerij door overheidsuitgaven in privé-woningen, auto's met chauffeur, enz. Grote prestigieuze, onrendabele en dubieuze bouwprojecten neerzetten terwijl er genoeg mensen zijn die nauwelijks rond kunnen komen.

 

Het klopt dat als je iets wil doen, je vast zit aan een oerwoud van “steekpenningen” en procedures. En het ligt maar aan de willekeur hoe hoog het tarief vandaag of volgend jaar is. Even een winkel opstarten of een huis bouwen heeft een lange voorbereidingstijd nodig. De bureaucratie is enorm en houdt de samenleving inderdaad in een stevige grip. Zelfs over de weg rijden is al bijna niet mogelijk zonder de politie of functionaris zo nu en dan wat (extra) geld toe te stoppen.

 

Net nog een verhaal gehoord over iemand die een bordje voor de community wou plaatsen. Ze had geluk dat ze de plaatselijke overheidsfunctionaris kende en daarmee heeft ze de procedure kunnen verkorten tot 2 jaar. Of het verhaal van iemand die al sinds 1981 z'n “steekpenningen” betaald voor zijn stalletje langs de weg. Helaas, hij moet verdwijnen. Of 4,5 miljoen voor krap 60 uur televisie maken en 160 uur radio.

 

Corruptie is zeker een groot probleem. Het is zodanig verweven in de cultuur dat (buitenlandse) ondernemers steeds twee stappen vooruit moeten denken om ervoor te zorgen niet in aanraking te komen met corruptie of fraude. De laatste jaren heeft de Ghanese overheid een aantal instituten in het leven geroepen die het zerotolerancebeleid m.b.t. corruptie moeten handhaven en uitvoeren, maar het is nog niet geheel verdwenen. De corruptie bij de douane en verkeerspolitie is bijvoorbeeld sterk afgenomen.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook wel eens gehoord dat de betreffende regimes, de westerse landen op een bepaalde manier gijzelen als het om hulpgelden gaat. Ik vind dit eigenlijk een heel zwarte bladzijde. Heel goed van je, dat je daar zelf aan de slag bent. Alleen op die manier kun je wat voor die arme stakkers doen. Van elke euro, die we hier doneren, schat ik dat er uiteindelijk maar 5 cent bij die sloebers terecht komt. Dat is eigenlijk om te janken.

 

Mijn vriend in Kenia heeft heel mooie plannen en kan daar mensen laten werken. Inderdaad d.m.v. eerst het doorworstelen van alle figuren die hun handje ophouden. Maar dan nog zijn er kansen, als je menslievend bent. Maar er komt niks van de grond, omdat de legale invoerheffingen ook zo verschrikkelijk hoog zijn. Die regimes hebben echt dollartekens in hun ogen die daar aan de macht zijn. Ik krijg wel eens het idee dat ze het eigenlijk ook nog eens vanwege zelfbehoud en angst doen. Angst voor ontwikkeling onder de bevolking zodat die tegen de corruptie in opstand kan komen. Het is te triest voor woorden.....

Link naar reactie
  • 0

Voor degene die de dubbele betekenis van mijn vorige stuk over het hoofd zag, had ik het in het eerste deel niet over Ghana, maar over Nederland. (sorry hiervoor)

Herkomst van de punten:

 

[*]Prive-jet: Minister Huizinga (nu weet ik niet wat me meer verontrust. 1. hoe gemakkelijk het geld uitgegeven wordt om voor een vergadering aanwezig te zijn of 2. hoe gemakkelijk het uit eigen zak betaald wordt)

[*]Zakkenvullerij: Declaraties van bijvoorbeeld Stefan Hulman, Bram Peper, enz

[*]Auto met chauffeur: Hoofd van de Politie Academie, Ad van Baal, ministers, enz.

[*]Bouwprojecten: Zuiderzee lijn, nieuwe bibliotheek van Utrecht, noem het maar op

[*]Willekeur hoogte “steekpenningen”: WOZ explosie met stijgingen tot 75%

[*]Voorbereidingstijd: Vergunningen voor detailhandel, reclame, bouwen, enz.

[*]Rijden: Flitsen en kilometerheffing

[*]Bordje: Ervaring van een vriendin over een bordje voor een buurtschap

[*]Stalletje: Bloemenman

[*]Televisie & radio: Het budget voor de moslimomroep (ben bang dat het met de overige publieke zenders waarschijnlijk nog erger is)

 

Als je hier een huis wil bouwen of een winkel, cafe of fabriek wil beginnen moet je ook door een oerwoud van vergunningen worstelen (ook wel door mij “steekpenningen” genoemd). Dit terwijl men begint te lachen als je in Ghana vertelt dat je een vergunning moet aanvragen om een winkel of cafe te beginnen, een schuurtje of dakkapel wil bouwen, een reclamebord wil ophangen, huis aan huis of op straat wat wil verkopen of ga zo maar door.

 

Nergens ter wereld ontkom je aan de overheidsjuk die beklemmend werkt. Bepaalde dingen gaan onbegrijpenlijk langzaam in Ghana en er is inderdaad een probleem met corruptie. Toen ik in Ghana rond wou toeren op een motor werd me ook geadviseerd om 50 eurocent (in Ghanese valuta) in m'n rijbewijs te doen om er voor te zorgen dat je snel weer verder kunt rijden bij een politiecontrole. Aan de andere kant staat de politie hier ook hun salaris bij elkaar te flitsen of krijgen we straks te maken met een spitsheffing om door te kunnen rijden.

 

Echter denk ik niet dat er situaties ontstaan met morgen m'n kop eraf. Ik denk dat Ghana toleranter is dan Nederland. Daar leven de christenen en islamieten zeer vredig met elkaar. Er zijn zelfs mensen die naar de kerk en de moskee gaan (lekker van twee walletjes eten). Je wordt als blanke ook niet als oud-overheersers gezien, maar als medemens. De Ghaneese overheid doet er ook veel aan om vrede in Afrika te krijgen. Het draagt fors bij in de vorm van o.a. vredetroepen in diverse landen in Afrika en daar buiten. Ook is het initiator voor vele vredebesprekingen in bijvoorbeeld Ivoorkust en andere landen. Ik denk dat de risico's daar dan ook klein zijn.

 

Daarnaast ben ik verbonden met een stichting die hier door een aantal oud vrijwilligers is opgezet. De organisatie in Nederland is geheel vrijwillig en 99,9% gaat naar Ghana. Voor zover ik weet zijn de invoerheffingen in Ghana wel acceptabel. Helaas wordt er wel verschil gemaakt in wie het ophaalt. Dus zorg voor Ghanese vrienden als je iets ophaalt. Voor de rest zal ik misschien wel ervaren hoe erg het is.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

Per ongeluk geld in je paspoort laten zitten bij de douane is normaal in heel veel landen. Ik deed niet anders.

 

Je hebt gelijk (weer). Maar zo slecht is het hier toch niet? Zijn gewoon andere (betaal) systemen. In Nederland staat de meeste corruptie op papier. Als je weet wat je allemaal moet doen om te adopteren. (in Nederland) De meest wazige loketten en bedragen.

 

Wat jij gaat doen dat is hoe het moet. Bij het woord ontwikkelingshulp in Nederland krijg ik ook die rare smaak in mijn mond. (hetzelfde als die van "duurzaam ondernemen")

 

Maar ik ben wel blij met NL en klagen doen we toch ;)

Link naar reactie
  • 0

Een compliment aan de topic starter dat je hierdoor geraakt werd en je afvraagt hoe het beter zou kunnen.

Dan hoef je niet meteen met perfecte oplossingen of inzichten te komen, dat gaat niet, dat mag ook niemand verwachten dat je dat kan. Maar het is erg belangrijk om met ideeen en vragen over dit soort questies te blijven komen en wie weet kan je dan uiteindelijk toch iets verbeteren in de wereld. ik zie dat niet als een druppel op een gloeiende plaat maar als ; Vele druppels maken een zee.

ik denk dat je inderdaad je altijd in je eigen manier van zaken doen moet afvragen of je mischien iets kan verbeteren voor anderen en voor degenen waar je je producten of diensten betrekt. Dit is niet altijd inzichtelijk, zeker niet als je nog geen geld of gelegenheid hebt om ter plekke te gaan kijken, maar iets meer betalen zodra het kan voor een dienst of product is als er tenminste helaas meestal oncontroleerbaar niet teveel aan de strijkstok van enkele hogere tussenpersonen blijft hangen al iets wat m.i. al een goed idee is.

Mijn droom is van heel jongs af aan om "rijk te worden zodat ik mensen in arme landen kan gaan helpen" nu begrijp ik inmiddels dat je daar niet rijk voor hoeft te zijn. elke kleine bijdrage is van belang en ik heb bv een project in ontwikkeling dat

niets (niemand iets) kost en veel verschil voor vele kan maken. Als dat seriueze vormen aanneemt laat ik dat horen.

Nu heb ik het helaas nog veelste druk om mijn zaak goed op de rails te krijgen, maar zodra ik tijd heb dan ga ik het verder uitwerken en ontwikkelen. ik hoop dat er nog talloze mensen zijn zoals deze topic starter die hierover willen en durven beginnen, dat mag niet worden afgekraakt op een denk of inzicht foutje, integendeel super en ga zo door met denken aan anderen die het slechter hebben en met het proberen te bedenken van goede zetten om deze mensen te helpen.

Vroeg of laat doe je door ervaring of uitproberen (of advies van ervaren en betrokken mensen zoals ik ze hier nu ook zie, topppie!) het goede en dat hoeft niet groots te zijn om met zijn alle het verschil te kunnen maken. Het verschil schuilt voor deze mensen inderdaad in enkele dollars aan geld of materiaal of voedsel e.d. per dag, dus ook de kleine bijdragen en extra's helpen.En het begint met dat te beseffen en van anderen te waarderen die zich hier ,al is het mischien nog wat onervaren of ondoordacht ,mee bezig houden. Alles leer je met vallen en opstaan, zakendoen, etisch verantwoord zakendoen, voor jezelf en voor anderen zorgen. Alles begint met een droom, die moet je koesteren en dan doorzetten tegen ook kritiek in.Vasthouden en in blijven geloven.Op naar goede zaken en een betere wereld voor iedereen.

Take care,

;) Leonie.

Link naar reactie
  • 0

Het doet me goed dat er (veel?) meer mensen zijn, die deze wereld een stukje beter proberen te maken dan nu het geval is.

 

Vele druppels maken een zee, zoals Leonie dat mooi verwoordt, vind ik een prachtig beeld. Ook ik ben naast mijn zaak bezig met het uitwerken van een plan om anderen te helpen. Zodra dat loopt, horen jullie daarvan!

 

Leden van het bestuur van een stichting waar ik vrijwilligerswerk voor doe, vertrekken aanstaande vrijdag naar Bolgatanga, Ghana. Zij gaan er met twee opgeknapte auto's over land heen (9000 kilometer). Die auto's worden daar ingezet op basis van microkrediet als taxi's. Het doel hiervan is de stichting financieel onafhankelijk van Nederlandse giften te maken, zodat de stichting feitelijk vanuit Ghana onderhouden kan worden.

 

Een kleine, maar concrete stap.

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Dag Se7en,

 

Eigenlijk heb je hier volgens mij een hartstikke interessant ondernemingsidee te pakken. De herrie in dit topic is denk ik mede ontstaan doordat er twee discussies door elkaar heen lopen met daarbij gesleept allerlei argumenten uit de oude doos die afleiden van het topic zelf. Strippen we e.e.a. weg, dan blijft volgens mij een interessante vraag over:

 

Kan met je idee van het outsourcen en/of verplaatsen van it-diensten naar Afrika geld worden verdiend, waarmee tegelijkertijd een bijdrage wordt geleverd aan de ontwikkeling van de lokale bevolking?

 

Misschien is het juist op dit forum interessant om eens te onderzoeken of dit idee levensvatbaar is. Met de komst van het internet wordt het outsourcen van bepaalde diensten (van IT services t/m administratieve diensten etc) steeds makkelijker en is het een kans om de concurrentie een stap voor te blijven. Het is denk ik in dit topic in mindere mate van belang om daar een waardeoordeel aan te hangen. Nu de flauwe en denigrerende grappen over hutu's, toetsies etc zijn gemaakt ben ik dan ook wel benieuwd naar het volgende:

 

Welke initiatieven op dit gebied in Afrika bestaan er eigenlijk al?

Is er echt nog niks gedaan? Of kijken we ergens overheen? Iemand met suggesties?

 

Wat een goede locatie zou kunnen zijn?

Universiteit in de buurt? Internet infrastructuur op orde? evt haven in de buurt: Je komt al snel uit bij de grotere steden. Accra, Kampala, Kinshasa, Dar es Salaam, Maputo, Kigali... Of misschien toch vanuit de grondgedachte van het idee in een meer ruraal gebied waar nog maar beperkt werkgelegenheid is. De kleinere grote steden dus..? Iemand met ervaring die kan adviseren?

 

Welke diensten zijn er geschikt zijn voor dit soort werk?

Dat zouden IT specialisten denk ik wel kunnen vertellen. Het werk moet op afstand gedaan kunnen worden zonder gebruik te maken van de nieuwste hard- en software. Ook moeten opdrachten geschikt zijn om via online communicatie kanalen te kunnen worden toegelicht.

 

Werken met personeel in dienst? Of juist met zelfstandigen?

Voor beide is wat te zeggen. Het eerst genoemde vergt een grote verantwoordelijkheid. Je zult namelijk loon moeten betalen dat in zekere zin moet overeenkomt met wat gangbaar is in de contreien waar je kantoor staat. (dus eigenlijk niet opeens het dubbele betalen omdat dit voor jou toch een schijntje is, dat is denk ik raar). Dit zou echter wel in tegenstelling kunnen zijn met de oorspronkelijke doelstelling, namelijk mensen niet meer laten werken voor minder dan een $1 per dag (!). Hoe hier mee om te gaan?

 

Oplossingssugestie: goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een potje reserveren voor werknemers en hen familieleden die ziek worden en geen ziektekosten kunnen betalen. Andere vormen van verzekeringen opzetten? Een goed loon vaststellen waarmee een werknemer goed kan rondkomen. Andere suggesties?

 

Waar komen de klanten vandaan?

Aanhaken bij oDesk? Of misschien een eigen concept in de markt zetten? Suggesties?

 

Waar komt financiering vandaan?

Zijn er banken die hierin willen investeren? Private investeerders misschien? Of ben je toch weer afhankelijk van giften,donaties en subsidies? Het mooiste zou zijn wanneer de financiële planning dusdanig gezond is je een investering via normale weg kan worden terugverdiend. Let wel: In Afrika is veel mogelijk. De risico's zijn groter dan in West Europa, maar de verdiensten evenzeer...

 

Hoe ziet het bestuur van een dergelijk concept eruit?

Het is namelijk begonnen met de gedachte van Se7ven dat het allemaal oneerlijk is. Als er nu alleen vanuit commercieel perspectief wordt gedacht dan kom je weer snel uit bij een onderneming die zijn personeel voor een hongerloon dag en nacht laat werken. Er moeten dus statuten komen die de grondbeginselen van deze onderneming regelen.

 

Welke valkuilen kom je tegen?

Er zijn bij een dergelijk initiatief wel behoorlijk wat valkuilen. En die zitten met name in de organisatie. Zo is het outsourcen van callcenter diensten naar Afrika in stille dood gestorven (http://www.volkskrant.nl/economie/article388752.ece/Niet_meer_bellen_met_Z-Afrika) Waarom? Organisatorische problemen en cultuurverschillen. In die categorie valt ook het omgaan met overheden en andere belanghebbenden. Hoe moet je daar nu verantwoordelijk mee omgaan zonder dat het dit idee de nek omdraait? Wie geef je de dagelijkse leiding?

 

Wie profiteert er nu van het idee?

[*]Afnemers van diensten: Zij krijgen relatief goedkoop hun opdrachten afgerond.

[*]Lokale bevolking, wherever: Het geeft een impuls aan de locale economie en schept werkgelegenheid

[*]Eigenaar van de onderneming. (wie meldt zich? Van ontwikkelingsorganisatie met commercieel inzicht t/m slimme ondernemer, of groep van forumleden... hier kan eigenlijk iedereen die wil zichzelf invullen)

 

Tot slot

Gaat het zaken doen in ontwikkelingslanden nu eigenlijk om het "goed" bezig zijn, of mag het ook hand in hand gaan met een gezonde business opstarten en er geld mee verdienen? Volgens mij het laatste. Even snel uit het hoofd gerekend denk ik dat er business zit in dit initiatief. Maar er is wel een goede voorbereiding bij nodig. Zaken doen in Afrika vereist in ieder geval een aanpak met een open mind, veel creativiteit en doorzettingsvermogen.

 

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

Schitterend topic, en nu ook van de ruis ontdaan door het terug te brengen naar de kernvraag - kun je door outsourcing Africa helpen.

 

Ook hier een Africa ganger sinds een decenium ofzo. De beste contacten heb ik in Zambia, verder met name bekend met Zuidelijk (niet Zuid) en Oost Africa. Om van de problemen niet te spreken, want die zijn uitputtend geformuleerd inmiddels hierboven, maar naar de oplossing te kijken, zeg ik voorzichtig JA.

 

JA - het kan. In landen als Zambia, Tanzania, Malawi, Botswana en Namibia is behoefte aan werk. Het is goedkoop, de US$2 per dag wordt lang niet gehaald. Er is kennis beschikbaar op ICT gebied, en mensen met vaardigheden. Hoewel in de grote steden, en niet onder de hulp behoevende bayaye. Computers zijn in ruime mate voorhanden, ook van Dell, ook tegen acceptabele tarieven. Er wordt dit jaar een glasvezel kabel gerealiseerd door de Chinezen. Als ik het goed heb tussen SA en Mombassa. De vraag is nog even in hoeverre aansluitingen ook mogelijk zijn tegen een fatsoenlijk tarief. En de vraag is ook of overheden de verbinding garanderen. Want nog vorige maand zat heel Oost Africa een paar weken zonder internet. Om van de stroomvoorziening maar niet te spreken.

 

Zullen overheden met de vergunningen over de brug komen tegen acceptabele kosten? Ook een voorzichtige JA. Ze willen echt wel, stempels kosten altijd geld (hier ook), maar met een beetje aandacht en connecties heb je het zo voor elkaar. Een beetje moeite is eigenlijk het meest gevraagde. EN (!) ... management on site. Anders ben je kansloos.

 

Maar ik vind het een goed idee. En ik heb ook wel zin hierover verder te praten en te kijken of we tot een business voorstel kunnen komen. Daar wil ik met een paar eerlijke (!) en slimme HL-mensen best tijd en geld in steken. En contacten.

 

 

EDIT: Ik heb de vraag uitgezet bij een bevriende project manager van een ISP in Lusaka (Zambia). Om te vragen of zij er brood in zien voor henzelf en de mensen. Welke problemen we zullen moeten tackelen, en welke kansen er liggen. Ik laat het antwoord hier weten.

Link naar reactie
  • 0

oke weer on topic

 

Is daar al niet vreselijk veel concurrentie in BV India. Waar ze zelfs goed geschoold zijn en engels spreken? 3 jaar geleden is er ook wat werk daar uitgevoerd op een van de sites van mijn klanten. Ik wordt zelf best veel benaderd door die bedrijven en de tarieven zijn vergelijkbaar. Het is wel een leuk idee maar zou je daar niet eerst naar kijken. (Concurrentie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.