• 0

Particulier gekochte auto zakelijk invoeren

Ik koop een auto (mini-van) van een particulier (contant uit prive zonder factuur) die ik zakelijk ga gebruiken en dus op de balans komt en op afschrijf. (geen prive km want heb eigen prive auto).

 

Vragen hierbij zijn:

1) hoe verreken ik de btw. Het bedrag wat betaald is, als incl btw zien?

2) het is geen grijs kenteken. Boek ik de wegenbelasting als bedrijfskosten?

3) word de wegenbelasting niet lager aangezien het een bedrijfs auto is of moet het dan grijs kenteken (bestelbusje) zijn ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) In de aanschafprijs is wel BTW, inbegrepen, maar die mag je in dit geval niet verrekenen, omdat je de auto van een particulier hebt gekocht

2) De auto wordt ondernemingsvermogen, dus alle kosten (ook wegenbelasting) zijn aftrekbaar als bedrijfskosten

3) Nee, bij een geel kenteken betaal je altijd hetzelfde tarief, onafhankelijk of je ondernemer bent of niet

 

Je geeft aan dat je de auto niet zakelijk gebruikt, zorg ervoor dat je een sluitende kilometeradministratie hebt!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je geeft aan dat je de auto niet zakelijk gebruikt, zorg ervoor dat je een sluitende kilometeradministratie hebt!

 

 

Niet prive gebruikt ;) Klopt ik weet alle van de km registratie...

 

Oke dus geen btw aftrek, eigenlijk wel logisch want dat is behoorlijk fraude gevoelig zonder aankoop facturen.

 

Versnelde afschrijving mag ook niet met vervoersmiddelen dacht ik maar hoe zit dat met investeringsaftrek ?

 

Link naar reactie
  • 0

Versnelde afschrijving mag ook niet met vervoersmiddelen dacht ik maar hoe zit dat met investeringsaftrek ?

 

Investeringsaftrek mag wel toegepast worden op bestelauto's, maar niet op auto's die niet voldoen aan die eisen. Doorgaans gaat het dan om een auto met minstens een grijs kenteken, die voldoet aan de inrichtingsvereisten volgens de wet BPM.

 

De mini-van op geel kenteken, komt niet hiervoor niet in aanmerking.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.