• 0

Valt dit onder werkweigering?

A.s. zondag heb ik een opdracht waar ik 2 medewerkers op heb ingezet. Ikzelf ben op een ander klus in zeeland bezig.

 

Beide medewerkers zijn een tijd geleden al akkoord gegaan met de werktijden.

 

NU kreeg ik van 1 van die medewerkers vanochtend een E-mail!! Dat hij niet kon werken want er was een fesstje bij grootouders waar hij naar toe moest. (we praten hier niet over een minderjarige) En dat ik dat natuurlijk wel begreep en dat hij daarom niet komt werken.

 

Valt dit onder werkweigering en zou ik deze medewerker mogen ontslaan?

 

Nu is het in dit geval niet zo moeilijk want de medewerker is een oproepkracht, dus heb ik de keus om hem nooit meer op te roepen. Maar binnenkort wil ik iemand vast in dienst nemen, dus ben ik wel heel erg benieuwd wat mijn mogelijkheden zijn en of een medewerker hier zo maar mee weg kan komen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een vaste medewerker zou hij in principe op staande voet ontslagen worden als hij zonder jou goedvinden niet komt opdagen, anderzijds geld dat jij een redelijk en tijdig verzoek om een vrije dag bij een vaste werknemer ook niet zomaar weigeren.

 

Voor wat betreft de oproepkracht: Afhankelijk van het soort overeenkomst wat je met hem hebt gelden er wel een aantal spelregels voor oproepkrachten, er is een overeenkomst waarin de oproepkracht vrij is om de oproep te accepteren of te weigeren. Maar er zijn ook contract vormen waarbij de oproepkracht verplicht is om gehoor te geven aan een oproep. Ik weet niet welk soort overeenkomst geld als jullie geen specifieke afspraken daarover hebben gemaakt...

 

zie daarvoor de informatie op de site van antwoord voor bedrijven

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Oproepkrachten

 

misschien so wie so handig om te lezen want oproepkrachten kunnen ook een normale arbeidsovereekomst claimen als jij ze 3 maanden lang elke week laat werken of als zij 3 maanden lang minimaal 20 uur per maand laat werken.

 

Vermoedelijk refereert hij aan feestje bij zijn grootouders omdat veel CAO's speciale verlofdagen kennen voor bijv 25 jarig huwelijk van ouders of grootouders en misschien denkt hij dat ie daarom gewoon vrij kan nemen.

Aannemende dat hij al accoord was gegaan deze dag te werken en jij een contract met hem hebt waarbij hij moet verschijnen zou ik deze medewerker duidelijk hij niet zomaar vrij kan nemen omdat ie een feestje heeft (ook al zou er volgens de cao recht bestaan op bijzonder verlof) en zou ik laten weten dat als hij niet komt opdagen dat hij dan niet meer zal worden opgeroepen. En als je "de soep niet zo heet wilt opdienen" kun je ook aanbieden even naar de werktijden te kijken of het misschien mogelijk is dat hij wat later begint of eerder stopt om bji het feestje te kunnen zijn..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Als ik dit zo lees, dan krijg ik het gevoel dat er meer aan de hand is. Als het hier zou gaan om een medewerker die altijd stipt op tijd is, zijn afspraken nakomt, goed werk levert en prettig omgaat met je klanten, dan kan ik me niet voorstellen dat je bij zo'n incidentele afzegging meteen denkt aan werkweigering en ontslag. Dan zou je wellicht wel laten merken dat je er niet blij mee bent, maar vervolgens gewoon proberen een andere oproepkracht te regelen.

 

Oproepkrachten hebben niet altijd inzicht in hoe het reilt en zeilt in een bedrijf en vaak hebben ze ook een ander soort binding. Die denken misschien dat ze één van de velen zijn en dat het jou niet echt uitmaakt. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe vaak je een beroep op ze doet en of ze voor (een deel van) hun inkomsten van je afhankelijk zijn. Als dat niet zo is en ze door hun familie onder druk worden gezet voor een feestje waarvan iedereen vindt dat ze daar echt niet onderuit kunnen, dan is de keuze snel gemaakt.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

En daarom vraagt Jasper vanuit zijn optiek naar de rechten van werkgever en plichten van werknemer... zo'n feestje wordt vast niet een week vantevoren gepland. John, heb jij oproepkrachten onder contract staan? Waarom geldt hier geen afspraak-is-afspraak? ;)

 

Jasper schrijft duidelijk dat de oproep in eerste instantie geaccepteerd is en nu op (onredelijk?) korte termijn per e-mail geweigerd wordt. Het kan bij hem de gebruikelijke manier van communiceren zijn, maar ik zou hier toch mijn bedrijfsbelang laten prevaleren.

 

Vraag voor TS blijft natuurlijk of dat de personeelsbezetting op korte termijn of algemene verstandhouding met duidelijke werkafspraken op (middel)lange termijn is. Ik hoop voor hem dat een 'makkelijke' oplossing te bedenken valt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

John, heb jij oproepkrachten onder contract staan? Waarom geldt hier geen afspraak-is-afspraak? ;)

De eerste vraag kan ik simpel met 'Nee' beantwoorden.

 

De tweede is wat lastiger. Natuurlijk is afspraak-is-afspraak belangrijk, maar het is soms ook een kwestie van geven en nemen. Ik zeg daarom altijd dat afspraak-is-afspraak niet moet leiden tot starheid. Ik heb wel eens een bericht van Jasper gezien over een grote klus die ineens tussendoor kwam. Dan moet je medewerkers en oproepkrachten gaan bellen en die moeten dan wellicht iets anders laten schieten om hem uit de brand te helpen. Ik kan me voorstellen dat dat dan ook een keer omgekeerd kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

In veel gevallen valt er natuurlijk 'iets' te regelen en hadden we Jasper niet eens gehoord. De kans bestaat ook dat hij het inmiddels op heeft weten te lossen. Ik lees hier jouw theoretische benadering van een praktisch werkgeversprobleem, vandaar mijn vragen. Idealiter, ja... ;)

 

De werknemer heeft m.i. eigenlijk zelf een probleem wat ie nu krampachtig en op onfatsoenlijke wijze op het bord van zijn werkgever probeert te leggen, waarbij hij dit niet eens eerst zelf probeert op te lossen of onder vier ogen aankaart. Ik denk dat hij dan best met de gevolgen van zijn handelswijze geconfronteerd mag worden... voor Jasper is het dan zeker handig om zijn formele situatie te kennen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excuses als die gewenst zijn... wat zou jij dan doen (gedaan hebben) als je geen interne vervangers beschikbaar hebt? En wat spreek je in het vervolg af om deze situatie te voorkomen? Een zelfstandig werkende kracht voor een zondag vinden, lijkt me met vijf/zes dagen krap worden... voor de goede orde: ik neem een tegengestelde positie in voor discussie. Resultaat: online coaching service.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excuses als die gewenst zijn... wat zou jij dan doen (gedaan hebben) als je geen interne vervangers beschikbaar hebt? En wat spreek je in het vervolg af om deze situatie te voorkomen?

Excuses uiteraard niet nodig ...

 

Ik zou niet koste wat kost deze oproepkracht aan zijn afspraak proberen te houden, alleen maar omdat dat nu eenmaal afgesproken was. Dus ik zou aangeven dat ik ga kijken of ik iemand anders kan regelen, en tegelijkertijd melden dat ik hem alsnog verwacht als dat niet lukt. Met het risico dat hij zich zaterdag of zondag ziek meldt. Of wel komt opdagen, maar slordig of zelfs onverantwoord werk aflevert. E.e.a. hangt natuurlijk af van het feit hoe goed ik die oproepkracht ken, dat bepaalt hoe goed ik dat in kan schatten. In het "bedrijfsbelang" ga ik erg mijn best doen om een ander te regelen.

 

Als het een oproepkracht is waar ik verder goede ervaringen mee heb, dan beschouw ik dit als een incident, waar ik nog wel een keer over wil praten. Is het een oproepkracht waar regelmatig wat mee is, dan zou ik de relatie beëindigen.

 

Ik denk dat het heel lastig is om dit soort situaties helemaal te voorkomen, maar van belang is hoe je de "intake" van oproepkrachten doet, hoe vaak je ze inzet en dus leert kennen, op welke manier en hoe vaak je met ze communiceert (ook als je een tijdje geen werk voor ze hebt) en of ze bijvoorbeeld ook mogen komen als er een personeelsfeestje is. Als je op die manier een bepaalde "band" kweekt, krijg je naast de zakelijke verplichting ook eerder een gevoel van morele verplichting ("hart voor de zaak").

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de medewerker nog niet gesproken wel heb ik aangegeven via de e-mail dat ik er niet van gedient ben en dat we een afspraak hadden.

 

Inmiddels heb ik wel iemand anders op de klus gezet.

 

In mijn branche is aanmodderen geen optie, ook teveel of te weinig mensen sturen kan niet.

 

Ik ga de oproepkracht verlopig niet meer uitvragen, ook zet ik per direct de trainingen stop. Deze trainingen zijn geheel vrijwillig en kosten de medewerkers niets.

 

In mijn ogen is vrijvragen prima, maar niet een week van te voren als je net heb doorgegeven dat je akkoord gaat met de werktijden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.