• 0

Advies mbt. aangifte IB

Ik heb even een vraag mbt. aangifte inkomstenbelasting in het kader van een in oktober 2009 opgerichte eenmanszaak.

 

Ik ben student en zit in mijn master jaar (privaatrecht). Door drukte ivm. tentamens heb ik uitstel aangevraagd mbt. aangifte inkomstenbelasting 2009. Door drukte ben ik echter wederom nog niet aan de aangifte toegekomen en ik moet nou helaas op de valreep aangifte doen (voor 1 september). Ik was van plan om me in te lezen op het gebied van aangifte IB, maar hier heb ik helaas geen tijd meer voor.

 

Volgens mij kan ik prima eigenhandig aangifte doen, aangezien mijn situatie volgens mij een bijzonder makkelijke aangifte is. Ik wou toch snel nog even mijn situatie hier op het forum voorleggen, omdat ik het zonde zou vinden als ik er naast zou zitten en daardoor mogelijkheden onbenut zou laten.

 

Ik ben student en heb geen inkomsten uit arbeid naast een lening van de IB-Groep. In oktober 2009 ben ik een eenmanszaak gestart, welke gefinancierd wordt door een lening bij mijn vader die gekwalificeerd wordt als durfkapitaal lening (tante Agaath lening). Ik laat een desktop applicatie ontwikkelen door een software engineer, welke werkzaam is op basis van overeenkomst van opdracht. Het project betreft een fixed-price project. Het project is op dit moment nog in ontwikkeling en er worden dus nog geen inkomsten gegenereerd.

 

Al met al bestaat mijn aangifte inkomstenbelasting derhalve uit de kosten die ik gemaakt heb in 2009 aan de software engineer, aan investeringen (voornameiljk hardware; aanschaf servers en dergelijke) en aan kleine uitgaven in de zin van kantoorbenodigdheden, drukwerk, etc. Aangifte omzetbelasting heb ik tot nog toe altijd op tijd gedaan. Er zijn dus totaal geen inkomsten gegenereerd en alles is gefinancierd doormiddel van de lening op basis van durfkapitaal (tante Agaath lening).

 

Met betrekking tot aftrekposten; Ik kan volgens mij geen aanspraak maken op aftrekposten waar het urencriterium op van toepassing is. Ik werk al sinds mei 2009 aan dit project en heb sindsdien zeker 1225 uur aan het project gespendeerd. Ik heb mij echter pas medio oktober 2009 als eenmanszaak ingeschreven en vanaf dat punt tot 31-12-2009 heb ik niet 1225 uur aan het project besteed. Daarbij maakt het volgens mij niet zoveel uit dat ik dit jaar geen aanspraak op bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek zou maken, aangezien er toch geen inkomsten gegenereerd zijn in 2009 en de aftrekpost alleen het verlies groter zou maken, wat in 2010 gunstig zou kunnen zijn. Of dit ook een juiste gedachtengang is, is mij helaas onduideijk.

 

Zijn er wellicht (andere) aftrekposten waar ik gezien mijn situatie wel rekening mee zou moeten houden, aangezien ik daar aanspraak op zou kunnen maken en welke in mijn voordeel zouden werken?

 

Hiernaast heb ik met mijn prive-auto een kilometeradminstratie bijgehouden als ik voor vergaderingen en dergelijke kilometers gemaakt heb.

 

Dit is volgens mij wel alle relevante informatie met betrekking tot mijn aangifte IB 2009.

 

Enige andere tips mbt. zaken die gezien de omschreven situatie wellicht makkelijk over het hoofd gezien zouden kunnen worden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

beste LBCsm,

 

Daar kunnen we kort over zijn. Voer alle kosten op die je bedrijfsmatig gemaakt hebt (ook de rente aan pa), ook 19 cent per KM als autokosten en geef het verlies aan bij winst uit onderneming. Let ook op zaken als de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (zie belastingdienst.nl).

 

Het urencriterium is niet relevant met dit verlies. Dat zou alleen maar ten koste gaan van de startersaftrek in de komende 3 jaren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor antwoord Joost.

 

Ik zal vanavond kijken naar de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Ik was me niet bewust van het bestaan van deze post en dit was ook precies de reden waarom ik dit nog even post op het forum; opdat ik posten als deze niet over het hoofd zie.

 

Mocht iemand nog suggesties hebben voor andere posten waar het urencriterium niet op van toepassing is, dan hoor ik het graag.

 

Zou meewerkaftrek wellicht een van die posten zijn? Mijn vriendin heeft wel 500+ uur gemaakt sinds de oprichting. Als deze post ieder jaar opgevoerd kan worden, zou ik het verlies wellicht met deze post kunnen vergroten.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk!

 

Ik heb het aangifte programma van de belastingdienst gedownload en ben aan het invullen geslagen.

Enkele vragen:

 

- Hoe kwalificeer ik de facturen van de programmeur (op basis van ovk-opdracht, fixed price)? Het programma dat hij ontwikkeld is waar de hele onderneming om draait, dus ik vraag me af of ik de ontwikkelingskosten van dit programma als investering of als overige bedrijfskosten moet kwalificeren? Ik ben nog niet toegekomen aan het inlezen op het gebied van die investeringsaftrek, maar ik las vluchtig iets dat onder de €2200 0% aftrek is en de volgende staffel 25%. Het lijkt mij dus dat het mij beter zou uitkomen om de ontwikkelingskosten van de applicatie/het programma als investering te kwalificeren.

 

- Met betrekking tot een laptop (€600) en de servers (€1200) die ik gekocht heb, die wou ik op basis van willekeurig 50% afschrijven, maar als ik de criteria lees, dan lees ik dat je in aanmerking moet kunnen komen voor de zelfstandigenaftrek. Ik maak geen aanspraak op de zelfstandigenaftrek, maar zou er wel voor in aanmerking kunnen komen, aangezien ik al sinds mei met dit project bezig ben en ook een administratie (uren) heb bijgehouden sinds ik begonnen ben (welke wel aan 1225 per jaar komt). Zou ik op basis daarvan van de regeling "willekeurig afschrijven" gebruik kunnen maken, ook al maak ik feitelijk gezien geen aanspraak op de zelfstandigenaftrek?

 

- Als ik die laptop en servers via afschrijving opvoer, dan moet ik deze van de "overige bedrijfskosten" aftrekken (niet nogmaals noemen) zeker?

 

- Van alle kosten, geef ik de prijs inclusief of exclusief BTW op?

Link naar reactie
  • 1

Om met je laatste vragen te beginnen.. De kosten en investeringen worden altijd verwerkt excl btw. BTW heeft niets met jou bedrijfsvoering te maken, de btw op inkopen neem je als te vorderen btw op op je balans en de btw op verkopen boek je op de balans als te betalen btw. het saldo is de verschuldigde btw en moet je (meestal) per kwartaal afdragen. Als je BTW op inkopen niet kan aftrekken (bijvoorbeeld omdat je geen factuurt met btw hebt) dan boek je de factuur wel in met btw, en dan kun je natuurlijk niks terugvorderen.

 

De kosten van de programmeur moeten inderdaad geactiveerd worden omdat dit het hart van je bedrijf is, het is een bedrijfsmiddel en ook de laptop en servers. De grens voor investeringen is 450 euro. Alles boven de 450 euro schrijf je in principe af als je ze meer jaren gebruikt.

 

Met betrekking tot de willekeurige afschrijving is dat je ook willekeurig mag besluiten om 0% af te schrijven omdat je al verlies maakt, dus als het niet gunstig is om veel af te schrijven hoef je het niet te doen, uiteraard als je voldoet aan de criteria voor startende ondernemers. Hoewel ik me afvraag of niet iedere ondernemer altijd recht heeft op willekeurige afschrijving vanwege de tijdelijke maatregel als gevolg van de crisis. daar ben ik (ook) niet zeker over..

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

- Hoe kwalificeer ik de facturen van de programmeur (op basis van ovk-opdracht, fixed price)? Het programma dat hij ontwikkeld is waar de hele onderneming om draait, dus ik vraag me af of ik de ontwikkelingskosten van dit programma als investering of als overige bedrijfskosten moet kwalificeren? Ik ben nog niet toegekomen aan het inlezen op het gebied van die investeringsaftrek, maar ik las vluchtig iets dat onder de €2200 0% aftrek is en de volgende staffel 25%. Het lijkt mij dus dat het mij beter zou uitkomen om de ontwikkelingskosten van de applicatie/het programma als investering te kwalificeren.

 

Dit is een investering die je moet activeren onder immateriële vaste activa

 

- Met betrekking tot een laptop (€600) en de servers (€1200) die ik gekocht heb, die wou ik op basis van willekeurig 50% afschrijven, maar als ik de criteria lees, dan lees ik dat je in aanmerking moet kunnen komen voor de zelfstandigenaftrek. Ik maak geen aanspraak op de zelfstandigenaftrek, maar zou er wel voor in aanmerking kunnen komen, aangezien ik al sinds mei met dit project bezig ben en ook een administratie (uren) heb bijgehouden sinds ik begonnen ben (welke wel aan 1225 per jaar komt). Zou ik op basis daarvan van de regeling "willekeurig afschrijven" gebruik kunnen maken, ook al maak ik feitelijk gezien geen aanspraak op de zelfstandigenaftrek?

 

Willekeurig (crisis)afschrijven mag wel indien je in het jaar daarna wel aan het urencriterium voldoet. Dan kun je in dat jaar de investeringen van het jaar daarvoor alsnog willekeurig afschrijven.

 

- Als ik die laptop en servers via afschrijving opvoer, dan moet ik deze van de "overige bedrijfskosten" aftrekken (niet nogmaals noemen) zeker?

 

uiteraard.

 

- Van alle kosten, geef ik de prijs inclusief of exclusief BTW op?

 

ex BTW

 

groet

Joost

 

edit: Roel was me voor omdat ik even iets anders moest doen ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De kosten van de programmeur moeten inderdaad geactiveerd worden omdat dit het hart van je bedrijf is, het is een bedrijfsmiddel en ook de laptop en servers. De grens voor investeringen is 450 euro. Alles boven de 450 euro schrijf je in principe af als je ze meer jaren gebruikt.

Dit is een investering die je moet activeren onder immateriële vaste activa

 

- Valt deze dan in de categorie "Kosten van onderzoek en ontwikkeling" of van "Overige immateriele vaste activa"?

- Het softwarepakket wordt in iteraties opgeleverd en gefactureerd. Alle facturen zijn hoger dan €450 ex. btw, op 1 factuur na. (€400 ex. btw). Kan ik deze dan wel bij de immateriele vaste activa activeren? Lijkt mij van wel, aangezien dit slechts iteraties zijn ten behoeve van een enkele applicatie. Aan de andere kant is het wel een aparte factuur.

 

 

Met betrekking tot de willekeurige afschrijving is dat je ook willekeurig mag besluiten om 0% af te schrijven omdat je al verlies maakt, dus als het niet gunstig is om veel af te schrijven hoef je het niet te doen.

Hoe doe ik dit feitelijk gezien? Bij ondernemingsgegevens "Hebt u in dit boekjaar willekeurig afgescheven op bedrijfsmiddelen?" "Ja" aanvinken en vervolgens in het menu "Willekeurige Afschrijvingen" de bedrijfsmiddelen invullen en "Afschrijvingsbedrag" op €0 zetten en "Boekwaarde inde boekjaar" op het aankoopbedrag op de factuur zetten?

 

 

Met betrekking tot de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek;

ik heb tot nog toe hier drie posten voor opgenomen. Over alle drie heb ik enkele vragen.

Post 1: Ontwikkelingskosten Softwarepakket

Ik heb hier alle facturen met betrekking tot de ontwikkeling van het pakket gemaakt in 2009 bij elkaar opgeteld. Het totaalbedrag van de investering is op dit moment niet 100% duidelijk, omdat de ontwikkeling nog niet afgerond is. Ik heb deze geschat op €15.000. Mag dit?

Post 2: Servers

Ik heb tweedehands twee Dell Servers gekocht voor €1000 ex. btw. Daarnaast heb ik in 2009 echter nog in totaal €511 uitgegeven aan extra componenten ten behoeve van de Servers (SAS Hardeschijven, DRAC kaarten etc. etc.). Deze componenten heb ik uit zowel Nederland, Duitsland als de VS besteld. Moet ik die €511 bij de aanschaf van de servers optellen omdat het over dezelfde machines gaat? Of moet ik elk los besteld component apart vermelden? Of vallen de losse componenten niet onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek omdat ze niet meer dan €450 ex. btw kosten?

Post 3: Laptop

Het betreft een laptop, waarbij ik gelijk geheugen en dergelijke besteld heb, dus welke allemaal op dezelfde factuur staan. Moet ik dan het bedrag van de laptop vermelden of het bedrag van de gehele factuur (alle op de factuur aanwezige producten hebben betrekking op de laptop).

Mbt. Alle posten

Dit is misschien een nog dommere vraag dan de voorgaande vragen, maar heeft het opvoeren van deze posten met betrekking tot de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gevolgen voor willekeurig afschrijven en zo ja welke? Ik wou de laptop en de servers namelijk 0% willekeurig afschrijven in 2009 (na belastingdienst gebeld te hebben of dit mogelijk is door crisis-regeling

 

 

Studiekosten

Ik studeer rechten en wou het collegegeld in principe niet als post opvoeren, omdat deze onderneming niet veel met rechten te maken heeft. Ik heb echter wel enkele bedrijfskunde vakken gevolgd speciaal voor deze onderneming (projectmanagement en dergelijk). Hier heb ik enkele boeken voor aangschaft (totaal €80). Moet ik voor dit geringe bedrag dit apart opgeven in het menu "Aftrekposten > Studie en scholingskosten"? Of kan ik dit gewoon onder "overige bedrijfskosten" scharen op de winst en verliesrekening?

 

Bedankt voor advies!

Link naar reactie
  • 0

1. De software activeer je als overige immateriële vaste activa

2. de factuur van 400 euro mag je daarbij meenemen (onderdeel van het geheel als een investering)

 

3. inderdaad ja aanvinken en de rest invullen zoals je schrijft

NB willekeurig afschrijven mag NIET op software

 

Post 1. je mag de investeringsaftrek toepassen voor het bedrag dat in 2009 betaald is op de aangegane verplichtingen. Maakt dus niet uit wat de totale investering gaat worden, dat blijkt in 2010 wel.

Post 2. als je het kunt zien als onderdeel van de servers, dan zijn ook de bedragen onder de 450 euro per stuk investeringen die voor de KIA in aanmerking komen

Post 3. idem

Alle posten. de KIA staat los van de willekeurige afschrijving. Dit heeft dus geen gevolgen

 

Studiekosten: het gaat om 1 studie. Dat er vakken bijzitten die te maken hebben met ondernemen is niet voldoende om ze als ondernemerskosten aan te merken. Valt dus gewoon onder de persoonsgebonden aftrek studiekosten.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.