• 0

Hoeveel klanten haken af bij gebrek aan achteraf betaling?

Hallo allemaal,

 

Ik wordt zo af en toe benaderd door aanbieders die het achteraf betalen voor onze shop willen regelen.

Er zijn diverse partijen die deze service met voor ons een betalingsgarantie aanbieden.

De meesten zijn erg duur of hebben zware eisen waar wij als jonge shop nog niet aan kunnen voldoen.

Nu is er echter ook een aanbieder die welliswaar prijzig maar betaalbaar is.

 

Is er een manier om te bepalen hoeveel potentiele klanten afhaken als ze merken dat ze niet achteraf kunnen betalen?

"men" beweerd dat je omzet zeker met 3% zal stijgen als je deze optie aanbiedt.

 

Zou dat kunnen kloppen?

 

Graag hoor ik jullie mening over deze diensten van bedrijven en hoe bepaal je nou of dat voor jou voordelig is of niet..?

 

Alvast bedankt!

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor die shop vraag ik het inderdaad.

Rembours hebben we al wel, maar wordt (mede door ons vrij hoge tarief hiervoor) niet veel gebruikt.

 

Juist omdat lang niet iedereen online vooruit willen betalen vind ik een achteraf betaal optie wel prettig.

Een dienst die deze service voor jou aanbied en ook de bijbehorende risico's op zich neemt klinkt erg mooi.

Dat zoiets geld kost vind ik ook nog logisch, dat risico moet ergens door gedekt worden...

 

Maar die kosten moeten natuurlijk wel terugverdient worden. En daar twijfel ik heel erg aan.

Met de genoemde 3% omzet stijging dek ik de extra te maken kosten niet..

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Bied een afhaalmogelijkheid tegen pin- of contante betaling. En noem collectief bestellen met de vereniging, familie en of vrienden om op verzendkosten te besparen.

 

Aan wat voor aanbieders moet ik bij het bovenstaande verhaal denken? Zijn dat vervoerders die dit als extra dienst voorstellen? Of factors?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Rembours hebben we al wel, maar wordt (mede door ons vrij hoge tarief hiervoor) niet veel gebruikt.

 

Groetjes Karen

 

Is het dan niet iets om dit duidelijker aan te geven en de kosten een beetje te verrekenen in de marge zodat ze lager zijn? Doe dat 2 maanden dan kun je meten en weet je ook of het interessant is om die achteraf betaal optie toe te voegen.

Link naar reactie
  • 0

"men" beweerd dat je omzet zeker met 3% zal stijgen als je deze optie aanbiedt.

Misschien dat je omzet stijgt als je deze manier van betalen aanbiedt, maar hoe zit het met de betalingen? Hoeveel van deze klanten betalen op tijd of überhaupt wel? Is het dat wel waard? Weegt dat op tegen de extra omzet? Dat zou ik me ook afvragen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Willie.

Ik heb nog eens naar onze site gekeken en snap wat je bedoelt.

 

Bedankt voor het meedenken, we kunnen inderdaad op dat gebied wel e.e.a. verbeteren.

Dat is voor nu misschien wel verstandiger dan zo'n payment provider.

En inderdaad goed bijhouden in hoeverre je daar meer klanten door krijgt.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kena,

 

Het mooie van deze dienst is dat de aanbieder deze risico's geheel voor hun rekening neemt.

Zodra iemand bij ons de bestelling heeft geplaatst en kiest voor het betalen op factuur/acceptgiro dan ga ik mijn bestelling inpakken en opsturen en de aanbieder stuurt de factuur.

 

Of de klant wel of niet betaald, dat is hun risco. Zij betalen mij altijd. (tenminste, dat zegt het contract. )

 

Deze diensten zijn dan ook niet goedkoop. In het geval van de meest recente aanbieder betaal je een eenmalig tarief voor het aansluiten, een bedrag per maand (30 euro) en nog eens een percentage van het aankoopbedrag.

Ik moet daardoor best wel veel extra omzet genereren wil ik al die extra kosten eruit halen.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kena,

 

Het mooie van deze dienst is dat de aanbieder deze risico's geheel voor hun rekening neemt.

Zodra iemand bij ons de bestelling heeft geplaatst en kiest voor het betalen op factuur/acceptgiro dan ga ik mijn bestelling inpakken en opsturen en de aanbieder stuurt de factuur.

 

Of de klant wel of niet betaald, dat is hun risco. Zij betalen mij altijd. (tenminste, dat zegt het contract. )

 

Deze diensten zijn dan ook niet goedkoop. In het geval van de meest recente aanbieder betaal je een eenmalig tarief voor het aansluiten, een bedrag per maand (30 euro) en nog eens een percentage van het aankoopbedrag.

Ik moet daardoor best wel veel extra omzet genereren wil ik al die extra kosten eruit halen.

Karen

Wauw, klinkt inderdaad als een hoop geld. Ik heb geen webshop, dus geen idee dat het op die manier kon. Mhm... Waarom denk je dat je meer omzet zou genereren met betalingen op rekening? Zijn er veel webshops in jouw branche die dat aanbieden?

Wat ik zo koop op het internet is er maar één webshop die het op rekening doet. Voor mij is dat in ieder geval geen reden om wel of niet ergens te bestellen. In de winkel moet ik tenslotte ook meteen betalen.

 

Maar goed, hier zijn veel webshops, die zullen nog wel reageren... :)

Link naar reactie
  • 0

Het wordt niet veel gedaan, juist omdat er nogal wat haken en ogen zitten aan het aanbieden van deze betaaloptie.

Er is nog maar 1 klant geweest die me heeft verteld dat ze het bij een concurrent op acceptgiro kon krijgen en die heeft uiteindelijk ook daar het product gekocht.

Maar de meeste klanten zullen het me waarschijnlijk niet vertellen, die bestellen gewoon elders.

 

Toch zijn er natuurlijk wel veel mensen die het liefst achteraf betalen, vooruit betalen is toch een vertrouwenskwestie..

Voor mijn gevoel zijn er binnen mijn doelgroep wel mensen die het liefst achteraf betalen, maar hoeveel procent omzet je met zo'n optie wint is voor mij nog onduidelijk.

Ik weet niet goed hoe je zo'n inschatting kan maken.

 

De tip om te experimenteren met de rembours optie, en die in elk geval duidelijker op de site te zetten ga ik in elk geval wel toepassen. Dat zou me in elk geval wel meer informatie kunnen geven.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Als klant zijnde heb ik er geen problemen mee om met ideal te betalen, als het bedrag niet schrikbarend hoog is, de adresgegevens en alles goed traceerbaar is.

 

Als ondernemer zijnde zeg ik, bepaal een break-even point wanneer het loont.

Voorts ziet je website er goed en verzorgd uit, alle info beschikbaar, mogelijk dat een beoordelingsforum o.i.d. ook je omzet kan verhogen.

zie bv lap top shop, of smart phone shop oid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn heel veel manieren om je omzet ten koste van je brutomarge te verhogen. De remboursoptie zou ik altijd bezien afgezet tegen een gemiddeld orderbedrag. In zee gaan met payment service providers tegen genoemde kosten en verplichtingen kun je misschien ook beter in diverse kortingen (gratis verzenden en vormen van staffelkortingen) aan klanten weggeven. Waarom benaderen zij eigenlijk jou en heb je niet uit behoefte zelf contact gezocht? Hebben ze de noodzaak van een installatie 'fee' en vast maandbedrag aan jou uit kunnen leggen? Zoek je nieuwe klanten, een ander type klanten of zou je meer willen verkopen aan bestaande klanten?

 

Met de opties van achteraf betalen krijg je geen mond-tot-mond reclame, wat je volgens mij wel in deze consumentenmarkt wilt bereiken. Betalen met acceptgiro tegen meerkosten lijkt me een negatief koopsignaal afgeven.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Met de opties van achteraf betalen krijg je geen mond-tot-mond reclame, wat je volgens mij wel in deze consumentenmarkt wilt bereiken. Betalen met acceptgiro tegen meerkosten lijkt me een negatief koopsignaal afgeven.

 

Het ligt er maar aan hoe je dit aan de klant uitlegt.

Je geeft de klant een extra betaal mogelijkheid, de klant hoeft hier niet voor te kiezen.

 

Nu kan de klant uit twee betaal mogelijkheden kiezen met de mogelijkheid om achteraf te betalen kan de klant kiezen uit drie betaalmogelijkheden. Lijkt mij extra service naar de klant toe.

 

Vergeet niet dat een deel van de mensen zeer kritisch en wantrouwend zijn die je met deze extra mogelijkheid over de streep kan trekken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het ligt er maar aan hoe je dit aan de klant uitlegt.

Je geeft de klant een extra betaal mogelijkheid, de klant hoeft hier niet voor te kiezen.

 

Ik vind het altijd van de zotte om als consument voor de wijze van betalen extra in rekening gebracht te krijgen. Persoonlijk haak ik dan af. Ik vind dat net zoiets als extra in rekening brengen voor verhoogd aansprakelijke verzending.

 

Of de klant wel of niet betaald, dat is hun risco. Zij betalen mij altijd. (tenminste, dat zegt het contract. )

En wat zegt het contract als de klant niet wil betalen en aangeeft dat hij/zij ontevreden is over het geleverde?

Link naar reactie
  • 0

Klanten hebben wij webshops altijd recht op een zichttermijn.

Uiteraard kan een klant zijn product in die tijd retour sturen en dan zal hij/zij ook de rekening niet betalen.

Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Uiteraard zal ik zelf dan ook niet betaald krijgen.

 

Wat ze doen met mensen die buiten de betaaltermijn ontevreden worden weet ik niet.

Het lijkt me dat je daar wel afspraken over maken kan.

 

Het gaat me in dit topic vooral om de vraag of een dergelijke dienst financieel aantrekkelijk is of niet.

Hoe kom je erachter hoeveel klanten ik nu mis door het niet te hebben.

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt/beloofd de aanbieder van die diensten over de extra omzet?

Laat hun het maar aantonen dat jij daadwerkelijk meer omzet genereert en laat de condities daar ook van afhangen.

Geen extra omzet = geen afdracht aan hun.

 

Jouw klanten hoeven toch ook niet te betalen als het product ze niet bevalt?

 

Als ze hier niet voor openstaan, zou ik er niet aan beginnen.......Als consument sprekende geloof ik er niet in.

Juist als je achteraf kunt gaan betalen, zal men eerder retourneren. Als het al betaald is, is het weer zo'n "gedoe" om terug te sturen en zien dat je je geld terug krijgt.

Zorg ervoor dat je site betrouwbaarheid uitstraalt met de nodige waarborg keurmerken en een vlot betaalsysteem als Ideal, dan pak je de meeste order, zeker die orders die in een opwelling geplaatst worden. De "moment-kopers" gaan terugsturen als ze achteraf kunnen betalen met alleen maar meer gedoe voor jezelf ook.

 

 

Which reminds me dat we net weer een puppy hebben, zometeeen toch effe op je site kijken ;D

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

"men" beweerd dat je omzet zeker met 3% zal stijgen als je deze optie aanbiedt.

Is dat percentage van 3% berekend voor webshops die voorheen alleen online betalingsmogelijkheden hadden? Dan zou dat percentage in jouw geval wel eens lager kunnen zijn (wat het financieel ook weer minder aantrekkelijk maakt). Jij biedt namelijk ook "vooraf overmaken" aan. Klanten die geen internetbankieren hebben of online betalen niet vertrouwen hebben dus al een alternatief. Wordt daar trouwens veel gebruik van gemaakt? Want als je "achteraf betalen" toevoegt heb je ook nog eens kans dat een deel van die vooruitbetalers verschuift naar achterafbetalers, wat weer extra debiteurenrisico oplevert op retouren.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat wij door dezelfde partij benaderd zijn. Ze beweren elders al groot te zijn (dat zal ook best wel waar zijn) en nu hun opmars te willen maken in België en Nederland. Hetgeen ons dan dwars zat, is dat klanten moeten kiezen voor een betaalmethode die ze niet kennen. Ze ontvangen ook een factuur van een partij waar ze in principe geen zaken mee gedaan hebben en moeten aan deze partij betalen. Boekhoudkundig zag ik alvast een paar zaken die dan aangepast zouden moeten worden en de checkout zou ook weer opnieuw geprogrammeerd moeten worden. De algemene voorwaarden ook neem ik aan, aangezien het bedrijf in kwestie de kredietwaardigheid van je klant nagaat (privacy).

 

Om op je vraag te antwoorden: ik denk dat er wel een bepaalde categorie klanten is die zou kiezen om achteraf te betalen, de vraag is of deze klanten inderdaad afhaken als ze de mogelijkheid tot achteraf betalen niet hebben. Daar twijfel ik aan...

Ik denk dat, als je je klanten verschillende betaalmogelijkheden biedt en je straalt vertrouwen uit, mensen toch wel overgaan tot de aankoop.

 

Maar goed, het blijft gissen, het echte effect van deze nieuwe betaalmethode op de omzet ken je natuurlijk pas op het ogenblik dat je er een paar maanden mee hebt gewerkt. Op zich wilden wij het wel uitproberen en hadden we zelfs geen probleem om de extra kosten te betalen per transactie. Visa is ook niet goedkoop... en je loopt als ondernemer zelf geen risico, daar mag best wat tegenover staan.

Maar de hoge opstartkost (waar men niet van wou afwijken) was er voor ons teveel aan voor iets dat nog onbekend is en waar het effect zo onzeker van is. Voorlopig hebben wij dus vriendelijk bedankt. Ik hoor je bevindingen heel graag in het geval je toch zou beslissen dit uit te proberen ;D

Link naar reactie
  • 0

Hoi Liesbeth,

 

Ja, klinkt als dezelfde.

Voor mij zijn als jonge shop die kosten gewoon echt best wel flink.

Per transactie betalen is geen probleem, en ook het abonnement vind ik op zich nog tot daar aan toe. Het is inderdaad een dienst waar best een kostenplaatje aan mag hangen.

 

Ze beloven 3% stijging, maar dat is in ons geval niet genoeg om alle kosten te dekken.

 

Denk dat ik het eerst ga "spelen" met onze rembours optie en dan volgend jaar of zo nog eens naar deze dienst ga kijken.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Jij biedt namelijk ook "vooraf overmaken" aan. Klanten die geen internetbankieren hebben of online betalen niet vertrouwen hebben dus al een alternatief. Wordt daar trouwens veel gebruik van gemaakt? Want als je "achteraf betalen" toevoegt heb je ook nog eens kans dat een deel van die vooruitbetalers verschuift naar achterafbetalers, wat weer extra debiteurenrisico oplevert op retouren.

 

Ja, een relatief groot deel gebruikt deze optie.

Ideal is veruit de meest gebruikte keuze, daarna het gewoon zelf vooruit betalen.

We doen zo heel af en toe ook zaken met Belgische en Duitse klanten en die hebben vaak geen ideal en kiezen dan voor het zelf overboeken.

Daarnaast hebben we PayPal en Rembours.

 

Op zich genoeg keuze lijkt me inderdaad.

Link naar reactie
  • 0

(Disclaimer: Ik heb niet heel het topic gelezen...) bol.com en wehkamp die leven hiervan (de acceptgiro cultuur)! Het is zelfs zo erg dat ze, ondanks dat het aantal wanbetalers vrij hoog is, ze er zoveel extra omzet uithalen, dat ze dat graag als verliespost meenemen.

 

Het is ook psychologisch een stuk lekkerder. Je stelt de pijn uit tot nadat je het product hebt.

 

3% stijging ? Ik denk veel meer. Zeker bij het soort producten dat jij verkoopt.

 

Er zullen meer mensen bestellen (degen die nog onbekend zijn met jouw shop en/of bestellen op internet) en grotere bestellingen plaatsen (ik hoef toch pas binnen 14 dagen te betalen). Ik zet in op 10% stijging in omzet.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier wel ervaring mee.

In het verleden heb ik me ooit laten overhalen om betalingen op factuur te accepteren.

Daarbij werd door diverse onderzoeken (zowel van hun als andere onderzoeken die op internet te vinden waren) aangegeven dat betaling op factuur zou zorgen voor een omzet stijging van 30 tot wel 40%.

 

ik ben dit toen gaan doen, wel geheel handmatig dus kreeg een order binnen en deed daarna bij het aangesloten bedrijf handmatig een creditcheck en als dat positief uitviel (eventueel gecombineerd met onderzoekje in google en nummerzoeker.com) dan leverde ik uit op factuur basis.

Moest daarna zelf achter de betaling van de factuur aan en herinneren en incasso en kanton procedures....

 

Gevolg:

* niet 30% meer omzet maar een 2 tot 4% extra omzet.

* niet meer 5% wanbetalers maar 70% wanbetalers

* 15 uur per week extra werk aan administratie en achter je geld aangaan

* vele tientallen incasso procedures en rechtzaken

* een totale schadepost van ruim 15000 euro in een paar maanden tijd (uiteindelijk is slechts 5% van de openstaande facturen betaald en loopt voor de rest nog procedures (al een paar jaar).

* dat ik ermee stopte ging mijn omzet met 40% omlaag (zouden ze dat bedoeld hebben??)

 

Dat was op die manier in elkgeval geen succes.

 

Nu ben ik er opnieuw mee bezig maar nu op totaal andere manier.

Op het moment dat een klant aangeeft op factuur te willen betalen wordt dat direct automatisch gecontroleerd op wanbetaling en betaalgedrag via het (nieuwe) aanegsloten bedrijf.

Dit bedrijf geeft dan een goedkeuring of keurt het af (gebeurd binnen een seconde) en als ze het goedkeuren kopen ze daarmee direct ook de factuur van me (wel hele lijst met voorwaarden) en nemen dus het risico van me over.

 

Ik kan dan gewoon leveren en dit bedrijf zorgt er dan voor dat betaling binnen komt. gebeurd dat niet is dat dus schade voor hun en niet voor mij.

 

Kosten hiervan zijn gelijk aan de kosten van een betaling met creditcard (als je de 2,50 euro kosten per betaling doorfactureerd ana de klant).

 

Op deze manier ga ik het nog eens proberen.

 

Wel is de kans dat het na een jaar duurder wordt rieel aanwezig, ik heb een 1 jaar contract met dit bedrijf gesloten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kena,

 

Het mooie van deze dienst is dat de aanbieder deze risico's geheel voor hun rekening neemt.

Zodra iemand bij ons de bestelling heeft geplaatst en kiest voor het betalen op factuur/acceptgiro dan ga ik mijn bestelling inpakken en opsturen en de aanbieder stuurt de factuur.

 

Of de klant wel of niet betaald, dat is hun risco. Zij betalen mij altijd. (tenminste, dat zegt het contract. )

 

Deze diensten zijn dan ook niet goedkoop. In het geval van de meest recente aanbieder betaal je een eenmalig tarief voor het aansluiten, een bedrag per maand (30 euro) en nog eens een percentage van het aankoopbedrag.

Ik moet daardoor best wel veel extra omzet genereren wil ik al die extra kosten eruit halen.

 

Karen

 

ik ben door dezelfde partij benaderd.

aansluiten is sowieso al 500 euro!

en die tarieven per maand zijn enorm.

dat is voor mij de moeite niet waard. zeker voor de kleinere webshops

is dit gewoon gekkenwerk om zoveel te vragen vind ik, terwijl het grootste

deel vd mensen wel idealt/paypalt of vooruitbetaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.