• 0

bedrijfspand onderbrengen in bv, holding.

Een goedendag hier allen,

 

Ik zal meteen met de deur in huis vallen:

Op dit moment heb ik een eenmanszaak en via deze eenmanszaak bezit ik een bedrijfspand wat wij verhuren.Nu willen wij er weer een pand bij aankopen voor de verhuur maar willen deze panden onderbrengen in een (bv), (holding).

In ieder geval willen we ze veilig stellen ten opzichte van de eenmanszaak.

Wat is het gunstigste belastingtechnisch en het minst risicovol(als er nu een claim wordt neergelegt op de eenmanszaak ben ik het kwijt)

 

Met vriendelijke groet,

J.A. van Vliet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jeroen

 

Als je winst maakt op de verhuur, dan is box 3 bezit het meest voordelig. Het resultaat (huur min kosten) wordt namelijk niet belast. Enkel de waarde van het pand min de schulden maal 1,2%.

 

Voordat je de keuze voor de BV maakt, bedenk je eerst goed welke risico's je loopt met de EMZ. Wellicht is het 'overdreven' om het pand in een BV te plaatsen. Dit mede omdat er nogal wat kosten bij komen kijken.

 

 

[*]Oprichting BV

[*]Overdrachtsbelasting overdracht bestaand pand aan BV

 

 

Daarnaast is het goed voor ons om te weten of het huidige pand in box 1 belast wordt (je schrijft "via deze eenmanszaak bezit ik een bedrijfspand") of dat het toch eigenlijk in box 3 thuishoort.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Eerlijk gezegt weet ik niet in welke box het valt.

Dit pand hebben wij in 2009 aangekocht.

I.v.m de afweging BV: wij willen er meerdere panden op na houden voor de verhuur.(oude dag voorziening)

Nu wij een optie hebben genomen op een tweede pand komt deze vraag boven drijven dus vandaar.

Misschien verstandiger om de nieuwe panden onder te brengen in een BV??

 

groet,

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen

 

Kijk eens op de balans van je onderneming. Staat daar een pand op?

 

Of je het tweede pand in een BV moet aanschaffen, blijft de vraag. Er spelen zaken mee die nauw verband houden met elkaar:

- het fiscale regime en dus de belastingheffing over de winst uit verhuur;

- de toekomstige belastingheffing over de waardestijging van het pand;

- de kosten voor het oprichten van de BV of het gebrek daaraan bij aanschaf privé;

- welk risico wil je afdekken vanuit de eenmanszaak?

- is dat risico niet (voordeliger) te verzekeren?

- hoe komt de BV aan zijn geld om het pand aan te schaffen en welke gevolgen heeft dat voor de privé belastingen?

- welke gevolgen heeft de keuze voor jullie oudedagsvoorzieningen en huidig vermogen?

- etc.

 

Ik verwacht dat we op HL niet een compleet advies kunnen geven hierover. Daarvoor is het geheel van feiten en aandachtspunten te persoonlijk.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, je vraagt je af of het slim is om panden voor de verhuur in een BV aan te houden i.v.m. het feit dat je een EMZ hebt die kennelijk nogal risicogevoelig is. Als dit laatste inderdaad het geval is, is het waarschijnlijk slimmer om die EMZ in te brengen in een BV. Want doe je dat niet, dan ben je als IB-ondernemer met je hele vermogen aansprakelijk, dus ook met je aandelen in een vastgoed-BV.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.