• 0

Zakelijke IB voor niet-IB-ondernemer?

Hallo!

 

Ik ben betrokken bij twee ondernemingen: één daarvan is een VOF, de ander is een niet-KvK-geregistreerde EZ. Beide ondernemingen leverden mij in 2009 niet meer op dan 3000 euro, alles op basis van resultaat overige werkzaamheden. Voor beide ondernemingen wordt ik door de belastingdienst gezien als 'ondernemer voor omzetbelasting'. Ik heb begrepen dat dit kan worden geïnterpreteerd als 'niet voor inkomstenbelasting.'

 

Mijn collega van de VOF regelt altijd een boekhouder, deze boekhouder heeft ons verteld dat het enige dat we voor de VOF hoefden in te vullen een 'opbrengsten' en een 'aftrekposten' getalletje hoefden in te vullen.

 

Nu krijg ik in het zakelijke inloggedeelte van de belastingdienst (toch) een zakelijke aangifte IB voorgeschoteld. De vraag: hoe moet ik nu aangeven?

 

1. Een privé-aangifte invullen, en de zakelijke aangifte negeren

2. De zakelijke aangifte invullen, maar geen ondernemingen invullen; de winst invullen bij Resultaat overige werkzaamheden

3. Alleen mijn EZ invullen, activa/passiva en winst/verliesrekening opmaken en invullen etc.

4. Beide ondernemingen invullen, activa/passiva en winst/verliesrekening opmaken en invullen etc.

 

Of begrijp ik nog iets anders niet goed?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste pelleke,

 

Zoals altijd met belastingen gaat het om de totale context om te bepalen of je wel of geen winst uit onderneming kunt en moet aangeven dus dit zijn altijd lastige vragen

 

Even in het algemeen

Als de belastingdienst uitspraak doet over het OB ondernemerschap heeft dat 0,0% niets nadda noppes te maken met het oordeel over de het IB ondernemerschap. verbaast me telkens weer dat mensen dit soort conclusies trekken.. Ik vind dat net zon rare conclusie als wanner iemand zegt dat je mooie vloerbedekking hebt dat je dan dus ook bedoeld dat je lelijk behang hebt.. heeft ook niks met elkaar te maken toch? ;D

 

Uit het feit dat je er een ondernemersaangifte klaarstaat kun je wel een conclusie, namelijk dat je winst uit onderneming mag aangeven en ook dat je verplicht bent die aangifte in te zenden. Het aangeven van winst uit onderneming is niet verplicht, Je zegt dat je een boekhouder hebt geraadpleegd die zegt dat je alleen een opbrengst en aftrekposten getalletje hoeft in te vullen, dat duid erop dat hij adviseert om het aan te geven bij resultaat uit overige werkzaamheden. Dus zal ik je vragen beantwoorden vanuit die context.

 

1. NOOIT maar dan ook nooit een toegezonden aangifteverzoek negeren, dat leid tot aangifte verzuim en kan resulteren in (hoge) boetes. dus ja de ondernemersaangifte invullen.

 

2. Inderdaad zakelijke aanfifte invullen en geen ondernemingen invullen. Je kunt de vraag BOX 1: Winst uit onderneming gewoon overslaan, bij BOX 1: overig inkomen vul je je inkomsten en aftrekposten in. en als je ook inkomsten uit een baantje hebt vul je die ook op deze aangifte in. Je geeft gewoon alles op in deze aangifte.

Een ondernemersaangifte is eigenlijk niets meer dan een particuliere aangifte met een extra aangifte mogelijkheid voor winst uit onderneming, verder zijn de formulieren / aangifteprogramma's identiek.

 

dan de andere vragen die niet meer zo relevant zijn

3.Nooit halve aangiftes doen, altijd alles vermelden waarin je deelneemt, ook bij een vof doen beide partners aangifte op hun eigen inkomstenbelasting formulier, de vof doet niet zelfstandig aangifte.

4. Als je winst uit onderneming wilt aangeven dan vul je dus inderdaad beide ondernemingen in.

 

succes..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met interesse dit forum gelezen, precies hetzelfde verhaal alleen:

Voordat ik met mijn vof startte, deed mijn echtgenoot gezamenlijke aangifte voor ons samen.

Ik had geen baan en hij werkt gewoon bij een werkgever.

 

Boekhouder zegt nu dat ik, ondanks dat in het zakelijke inloggedeelte van de belastingdienst een zakelijke ib aangifte klaar staat, dat wij gewoon nog steeds samen aangifte kunnen doen. Waarbij wij bij onze particuliere aangifte gewoon een getal kunnen invullen (uit de jaarstukken) voor vof.

 

Belastingdienst gebeld, die zegt nee, mag niet meer samen: los van elkaar en ik via het zakelijke gedeelte.

Boekhouder zegt onzin, kan gewoon wel samen.

 

Nog een vraagje ik heb de vof samen met een vriendin, die heeft geen inlogcode gekregen voor de het zakelijke gedeelte waar aangifte Ib in klaarstaat??Waarom ik wel, zij niet???

 

Boekhouder heeft uitstel aangevraagd, gaat vlgs mij via sofinr? Wordt dat dan ook bij het zakelijke inloggedeelte verwerkt of moet daar apart uitstel voor worden aangevraagd.

 

Ik word er een beetje moe van aangezien we inmiddels zoveel verschillende antwoorden krijgen, en ik geef het juist uit handen om het goed te laten doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst gebeld, die zegt nee, mag niet meer samen: los van elkaar en ik via het zakelijke gedeelte.

Boekhouder zegt onzin, kan gewoon wel samen.

 

 

Ik ga hier nu een schepje bovenop doen. De spraakverwarring is kennelijk enorm (en dan krijg je inderdaad allerlei verschillende antwoorden van verschillende personen):

 

- Je doet niet 'samen' aangifte. Een belastingplichtige (met een Sofi-nummer/BSN=BurgerServiceNummer) doet of WEL aangifte, of je doet GEEN aangifte.

- Een ondernemer (dat ben jij kennelijk en daarom heeft de belastingdienst een aangifte voor jou klaargezet) MOET aangifte doen. Dat is een speciale (uitgebreide) aangifte, een 'winstaangifte'.

En soms moeten particulieren ook aangifte doen. En soms kunnen particulieren beter wel aangifte doen, ook zouden zij dat niet hoeven te doen.

- Voor fiscale partners (dat zijn jullie, denk ik) zijn sommige dingen handig om af te stemmen bij de aangifte (voor een van de partners, of voor allebei). Dan zet je dat meestal in een bestand, waaruit vervolgens de twee (of alleen de ene) aangifte verstuurd wordt.

 

Dus iedereen heeft een beetje gelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter zegt zinnige dingen ;D

 

 

Ik heb met interesse dit forum gelezen, precies hetzelfde verhaal alleen:

Voordat ik met mijn vof startte, deed mijn echtgenoot gezamenlijke aangifte voor ons samen.

Ik had geen baan en hij werkt gewoon bij een werkgever.

 

 

Zie de opmerkingen van Peter - je doet nooit samen aangifte, je kunt wel beide aangiften in één keer samen indienen.

 

 

Boekhouder zegt nu dat ik, ondanks dat in het zakelijke inloggedeelte van de belastingdienst een zakelijke ib aangifte klaar staat, dat wij gewoon nog steeds samen aangifte kunnen doen. Waarbij wij bij onze particuliere aangifte gewoon een getal kunnen invullen (uit de jaarstukken) voor vof.

 

 

Ik kom dat vaker tegen bij andere accountants. Geven ze gewoon het winstdeel op dat uit de jaarstukken naar voren komt bij Resultaat Uit Overige Werkzaamheden en trekken ze daar als kosten de zelfstandigenaftrek af. Volgens mij is dit niet juist, de belastingdienst vraagt immers om de zogenaamde Winstaangifte (je moet je jaarstukken invoeren zodat de Belastingdienst mee kan kijken). Die wordt op deze manier niet ingediend.

Ik begrijp hier overigens uit dat de boekhouder niet werk met professionele aangiftesoftware maar het programma van de Belastingdienst gebruikt. Hierin zit bijvoorbeeld niet de zogenaamde optimalisatieoptie verwerkt (de meest gunstige verdeling van de aftrekposten). Ik heb altijd vraagtekens bij de professionaliteit van deze boekhouders, maar dat kan ook aan mij liggen. Maar juist als je beide aangiften tegelijk indient kun je maximaal profiteren van elkaars aftrekposten.

 

 

Belastingdienst gebeld, die zegt nee, mag niet meer samen: los van elkaar en ik via het zakelijke gedeelte.

Boekhouder zegt onzin, kan gewoon wel samen.

 

 

Dat is dus niet juist. Jij mag aangifte doen hoe je wilt, via het zakelijk gedeelte of via een ander softwarepakket. Als je maar aangifte doet. Dus als je een softwarepakket gebruikt waar je voor jou een aangifte met WIA doet en voor je partner een "gewone" aangifte dan is dat geen enkel probleem.

 

 

Nog een vraagje ik heb de vof samen met een vriendin, die heeft geen inlogcode gekregen voor de het zakelijke gedeelte waar aangifte Ib in klaarstaat??Waarom ik wel, zij niet???

 

 

Dat is heel vreemd, staat je vriendin wel geregistreerd als ondernemer bij de Belastingdienst?. Maar ik neem aan dat jullie boekhouder voor jullie beiden de aangifte zal verzorgen. Dan zal hij ook van haar een ondernemersaangifte verzorgen.

 

 

Boekhouder heeft uitstel aangevraagd, gaat vlgs mij via sofinr? Wordt dat dan ook bij het zakelijke inloggedeelte verwerkt of moet daar apart uitstel voor worden aangevraagd.

 

 

Boekhouder gaat uitstel aanvragen, dat kan pas vanaf 11 april 2011. Dit gaat op sofinummer. Dan wordt er uitstel verleend op jouw sofinummer, dus ook op het zakelijke inloggedeelte. Dit is een en dezelfde aangifte, hier hoeft dus geen uitstel voor aangevraagd te worden.

 

 

Ik word er een beetje moe van aangezien we inmiddels zoveel verschillende antwoorden krijgen, en ik geef het juist uit handen om het goed te laten doen.

 

 

Ik wil niet lopen stoken, maar waarom vertrouw je je boekhouder hier niet in? Jij onderneemt nu allerlei acties, inclusief contact met de fiscus en deze post op HL, terwijl je juist hem in de arm genomen hebt om je al die rompslomp uit handen te nemen.

 

Mocht je nog vragen hebben: gewoon laten komen!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als dan toch per se met de software van de fiscus gewerkt wordt, dan geldt het volgende:

 

Jij doet aangifte via de aangifte die klaar staat op https://mijn.belastingdienst.nl/AuthenticatieVoorziening/toonServiceBerichten.do

 

Je partner doet aangifte via: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/download/

 

In beide programma's komt ook de vraag naar voren of de partner met hetzelfde programma aangifte wil doen. Dat beantwoord je dus met nee. Dennis merkt terecht op dat je dan zelf in de gaten moet houden dat je zaken als de eigen woning en box 3 vermogen goed moet verdelen en dat je zelf moet rekenen wat het meest gunstig is qua verdeling. Daarbij moet de verdeling in jouw aangifte dus gelijk zijn aan de verdeling in haar aangifte.

 

Als je boekhouder blijft volhouden dat het via het programma van je partner kan, dan is het tijd om weg te gaan daar. Los van de twijfel aan zijn capaciteiten, geldt dat jij dan niet de vereiste aangifte hebt ingediend.

 

Aan jou is immers een aangifte voor ondernemers uitgereikt. Dan kun je niet volstaan met een particuliere aangifte. De fiscus zou die aangifte zelfs kunnen weigeren.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.