14/4 Innovation Lecture

Aanbevolen berichten

Wat is de Innovation Lecture?

 

De Innovation Lecture is een jaarlijks terugkerend evenement, georganiseerd door het Ministerie van Economische Zaken. Met de Innovation Lecture wil het Ministerie van Economische Zaken de kennis over de verschillende facetten van innovatie vergroten en een impuls geven aan de maatschappelijke discussie rond dit thema. Dit om het belang te onderstrepen van innovatie als pijler van een concurrerende en sterke Nederlandse economie.

 

Thema Innovation Lecture 2004: Fertile Grounds

Om het Nederlandse bedrijfsleven concurrerend te houden, is constante vernieuwing en innovatie vereist. Hiervoor is natuurlijk (technologische) kennis en kunde nodig. Maar ook een goede, vruchtbare voedingsbodem waarop continu nieuwe ideeën kunnen worden ontwikkeld en toegepast. Bij het vruchtbaar maken van die voedingsbodem spelen strategie, management, cultuur en leiderschap een belangrijke rol.

Tijdens de Innovation Lecture zal worden verkend welke capaciteiten Nederland moet opbouwen, zodat de Nederlandse "Fertile Grounds" een duurzame basis vormen voor één van de meest dynamische en concurrerende kenniseconomieën van Europa.

 

info: http://www.minez.nl/default_bel.asp?pagina=innlecture

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Morgen wordt de Innovation Lecture gehouden in Den Haag... (zie ook agenda!)

 

Weet iemand of 'eenieder' daar naartoe kan? (ik kan me herinneren dat het beperkt toegankelijk was, maar kan het nu niet meer vinden op de website van EZ of dat zo is of niet).

 

En, gaat er iemand van jullie heen? (mag ik mee ;) )

 

Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Volgens mij zit het vol. De mogelijkheid tot aanmelding is van de site gehaald. Je kunt het nog proberen met een mailtje aan: innovationlecture@minez.nl

 

Zelf ga ik wel morgen. Ik zou je graag meenemen, maar ik denk niet dat dat mogelijk is. Het is een vrij formeel gebeuren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Enigzins overbodig maar: ik ben natuurlijk wel heeeeeel erg benieuwd naar hoe het was! Kan ik een 'verslagje' verwachten op het forum? of in mijn e-mail box? ;D

 

In ieder geval 'veel plezier'...

 

PS: heb al een e-mail naar EZ gestuurd, ben benieuwd!

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Ben je er nog in gekomen? Ik kon mijn toegangskaart niet meer vinden, dus ik werd door een brede heer ik pak aan de tand gevoelt. Gelukkig stond ik op de lijst :D en mocht ik er in.

 

Even een kort resumé:

-Het introductie filmpje was heftig (70's rock en veel plaatjes van industrie)

- De lecture van C.K. Prahalad was top. Halverwege begon hij een klein beetje te zweven toe hij de wereld van de toekomst aan het voorspellen was. Zijn visie dat klanten mondiger, veeleisender en mondialer worden onderschrijf ik. De conclusie dat dit grote gevolgen heeft voor de interface tussen bedrijfsleven en markt en de samenwerking tussen bedrijven (groot en klein) onderschrijf ik ook. Grensen vervagen in alle opzichten.

- Presentatie van Burgmans was om te huilen. Super saai en het ging niet eens over innovatie.

- Forumdiscussie met bobo's was ook erg saai. De zaal stroomde voor 1/3 leeg. Alleen Volberda nam interessante stellingen in.

- Borrel na afloop is één van de beste netwerkgelegenheden in het land. Al mijn "vrienden" weer gezien en gesproken en nieuwe vrienden gemaakt. Traditiegetrouw zo'n beetje als laatste vertrokken (met Egbert, Martin en Merel).

 

Conclusie: Wil je een sprankelende bijeenkomst over innovatie: stel dan een leeftijdsgrens van 35 jaar ;D. Al die oude lullen met hun gevestigde orde praatjes zijn dodelijk voor een goed feest.

 

Alleen Pralahad heeft het over ondernemerschap en nieuwe innovatieve bedrijven gehad (dichte hen een balangrijke rol toe voor de toekomst) Tijdens de rest van de praatjes is er met geen woord over gerept.Eigenlijk is er zelfs nouwelijks over innovatie gesproken. Meer over efficiancy (cost cutting)

 

Het is wel duidelijk dat we het niet van de corporate bestuurders moeten hebben als het om de lossabon ambitie gaat. Schrap ze a.u.b. zo snel mogelijk uit al het overleg als het technostarters of de kenniseconomie betreft.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

ik kreeg een e-mail van EZ terug met welgeteld 1 regel.. strekking was dat ik er niet meer naar toe kon komen.

Als het me was gelukt had ik je trouwens wel opgezocht hoor! ;) Had je wel gevonden in de armen van de bodyguard!

 

bedankt voor je samenvatting, weet ik een beetje wat ik wel en vooral niet gemist heb!

In ieder geval maakt Prahalad zijn 'legend imago' waar, dat scheelt weer eens een keertje. Wie trouwens ook een steengoede spreker is (ook over innoveren!) is Charles Leadbeater... (adviseur van Blair, maar dat terzijde). Heb hem tijdens een conferentie in Belgie gehoord en was helemaal enthousiast. Deed het heel knap, had goede one-liners (houd ik altijd wel van ;) ).

 

komt er trouwens iets van een 'officiele' samenvatting op het web van EZ te staan toevallig?

En heeft Balkenende nog een verhaal over waarden en normen in innoveren gehouden? of heeft hij dat overgelaten aan het pleps? ;)

 

Wil je een sprankelende bijeenkomst over innovatie: stel dan een leeftijdsgrens van 35 jaar
Joepie! eindelijk een voordeel van mijn leeftijd! ;D (26 jaar en 360 dagen.. :D )

 

Schrap ze a.u.b. zo snel mogelijk uit al het overleg als het technostarters of de kenniseconomie betreft.
Maar dan voelen de ambtenaren zich niet meer serieus genomen. Als er niet tenminste 1 grote bobo inzit tel je tenslotte niet mee?? Het zal mij benieuwen wat er echt gaat gebeuren. Men onderstreept het belang van innoverende bedrijven, maar kijkt dan alleen naar 'technisch innoverende' bedrijven, maar zonder de 'niet technische' bedrijven kunnen we ook niet bestaan. Bovendien heeft Nederland steeds meer dienstverlenende bedrijven en die kunnen ook heel innovatief zijn (al zeg ik het zelf.. ;D )

Maar ook dit commentaar is al vaker gemaakt...

gelukkig komt van praten vaak ook doen!

 

Carolien

 

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Van de site van EZ:

 

Nederlanders zijn een creatief volk. We hebben daarnaast goede opgeleide mensen en een sterk internationaal georiënteerde economie. Waarom doen we dan zo weinig aan innovatie? Die vraag stelde minister Brinkhorst in zijn openingsspeech voor de Innovation Lecture 2004 op woensdag 14 april. Om zijn eigen vraag te beantwoorden droeg Brinkhorst drie oorzaken aan. 'Ten eerste vertonen we in Nederland risicomijdend gedrag. We hechten teveel aan de verworvenheden van onze verzorgingsstaat. Ten tweede wordt innovatie afgeremd door regeltjes, vergunningen en andere rompslomp. En tenslotte richt het bedrijfsleven zich teveel op herstructurering en kostenreductie in plaats van op innovatie.'

Eigen bedrijf als centrum van de wereld

Want wat is er nodig? Niets minder dan ‘een passie voor innovatie’. Maar de vraag hoe je dat realiseert, blijkt lastiger te beantwoorden. De twee gastsprekers op de Innovation Lecture doen een poging. Om het in de woorden van de eerste gastspreker, professor C.K. Prahalad van de universiteit van Michigan, te zeggen 'Making innovation a way of life'. Prahalad betoogde dat het bedrijfsleven jarenlang het eigen bedrijf als centrum van de wereld heeft beschouwd. Daar werden nieuwe producten bedacht, daar werd geanalyseerd hoe de klant dacht. Die tijd is voorbij. Bedrijven hebben te maken met voortdurend veranderende markten en consumenten. 'Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer 500 miljoen Chinezen toegang krijgen tot internet? Dat soort vragen dwingen bedrijven om niet in het nu te denken, maar je voortdurend af te vragen hoe de toekomst eruit ziet.'

 

Een pervers effect op innovatie

Innovatie is volgens Prahalad zeker niet voor alleen grote bedrijven weggelegd. Het is geen kwestie van wie de beste technologie heeft of het meeste budget. Innovatie vraagt in feite om een cultuurverandering en dat kunnen kleine bedrijven net zo goed als multinationals. Het gaat om zaken als verbeeldingskracht, passie, moed, durf. Kortom: het zit tussen de oren.Daar was Anthony Burgmans, voorzitter van de Raad van Bestuur van Unilever en tweede gastspreker, het mee eens. Hij erkende dat grote bedrijven moeite hebben met innovatie, het zit niet in de cultuur en die omslag gaat vaak niet snel genoeg. Maar hij legde een deel van het probleem ook neer bij de samenleving. En wond daar geen doekjes om: 'Het sociale model van Nederland heeft een pervers effect gehad op innovatie. We hebben te lang achterover geleund in de verzorgingsstaat.'

 

 

Discussie

De Innovation Lecture werd afgesloten met een forumdiscussie tussen enkele innovatie-experts. 'We maken ons veel te weinig een concrete voorstelling van de toekomst', aldus Ben Verwaaijen van British Telecom. Voor de overheid betekent dat: veel duidelijker aangeven wat je van het bedrijfsleven verwacht op het gebied van innovatie. Geen abstracte begrippen, maar duidelijke doelstellingen.' Professor Henk Volberda: 'Innovatie is niet altijd luisteren naar je klanten. Dat wordt ook het ‘innovators dilemma’ genoemd. Soms willen je klanten alleen maar meer van hetzelfde. Dan moet je het lef hebben om soms een andere kant op te gaan, om zo ook je eigen toekomst te verzekeren.'

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.