• 0

Wereldinkomen en aftrek dubbele belasting

Geachte heren,

 

ik heb de meeste artikelen inmiddels doorgelezen die ik heb gevonden op dit forum onder de zoekterm 'wereldinkomen', het antwoord op mijn vraag wordt dan ook beetje bij beetje duidelijker. Toch doet vooral deze ene pagina op de BD website mij fronzen. Ik interpreteer de info op deze pagina dan zo: als al het inkomen van één persoon buitenlands inkomen is, dan is de aftrek die je mag opgeven even groot als de belasting die je verschuldigd zou zijn in Nederland.

 

Ik heb deze PDF gevonden, waarin met behulp van berekeningen de aftrek wordt toegepast. Deze berekeningen zijn dan weer iets uitgebreider dan die op de BD website, en behandelen onder andere ook enkele heffingen. Het scenario dat wordt beschreven sluit aardig aan op de real life situatie:

een individu is eigenaar van een handelsonderneming in Dubai en geniet inkomen hieruit. De individu is woonachtig in Nederland maar heeft daar geen eigen huis, en handelt ook niet met Nederland.

 

Ik heb dit verdrag op overheid.nl ook zo goed als helemaal doorgelezen, was een beste uitdaging maar zeker interessant. Hierin staat dan weer dat de ene Staat mag heffen op bepaalde inkomsten, dividenden, enz, uit de andere Staat. Hieraan zijn weer zo en zoveel voorwaarden aan verbonden, het houdt niet op.

 

Nu mijn concrete vraag: aangezien de belastingen in Dubai (en de andere Verenigde Arabische Emiraten) vrijwel non-existent zijn, welke belastingen zijn dan in welke mate toepasbaar op deze individu in Nederland, en in welke mate zijn ze aftrekbaar?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp,

 

vriendelijke groeten,

 

Florijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De vraag is mijns inziens zo breed dat hier geen concreet antwoord op te geven is. Het is nogal complexe materie, waar veel uitzonderingen op uitzonderingen op zijn. Het voert wat te ver om die allemaal weer te geven, zeker omdat het over een hele specifieke situatie gaat, waar heel weinig informatie over gegeven is. Om een voorbeeld te geven: waarom zou de onderneming fiscaalrechtelijk in Dubai zijn gelegen, terwijl de ondernemer in Nederland woont. Het is niet onmogelijk, maar roept wel vragen op.

 

Voor verschillende soorten inkomen kunnen verschillende methoden van voorkoming van dubbele belasting gebruikt worden (vrijstelling of verrekening). In het verdrag wordt bepaald welke inkomsten in welk land belast mogen worden en welke methode van voorkoming het andere land zal gebruiken. Vaak wordt daarbij weer verwezen naar de nationale regeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.