• 0

Groothandel/ importeur met allerlei dochterondernemingen

Wij zijn al een aantal maanden bezig een onderneming op poten te zetten. Leveranciers gevonden, plannen geschreven, investeringen gedaan. Nog ong. twee weken en we kunnen van start, dachten we....

Nu blijkt dat onze grootste leverancier er nog wat bedrijven naast voert. Zo hebben zij een vergelijkbaar concept als het onze. Voor ons geen probleem. Maar nu trekken zij zich terug omdat ze ons een concurrent vinden. (wij gaan concurreren met een onderliggende bv van de onderneming) Terwijl ze ons uittreksel kvk maanden geleden hebben ontvangen waarop de bedrijfsactiviteiten vermeld staan. Ze bieden ons wel een franchise-schap aan, waar wij niet op in willen gaan.

Nu heb ik hier een aantal vragen over.

Zij hebben een machtspositie in de branche doordat ze een grote speler zijn en kunnen dus zomaar besluiten niet te leveren. Hierdoor maak je concurrentie op de dochterondernemingen dus onmogelijk. Is dit wettelijk wel toegestaan?

Kunnen wij iets met de eerdere toezegging? (staat op mail) We hebben het zo veilig mogelijk aangepakt. eerst toezegging van de leverancier en daarna pas investeren.

Stel dat we langs deze importeur/ leverancier gaan en de merken direct benaderen, wat kunnen we verwachten? Is het mogelijk dat ze ervan weten dat de zaken op deze manier gaan en alsnog de leverancier dwingen aan ons te leveren?

Ik ben erg benieuwd of er vergelijkende zaken zijn, ik hoor graag jullie mening/ antwoorden.

Groet

Suus

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Suus,

In mijn branche maak ik dit ook mee, bepaalde merken zijn bij 1 groothandel te koop.

Die merken kan ik via internet ook bij andere "shops", bestellen maar zijn dan duurder, omdat ook deze shops zijn aangewezen op die ene groothandel.

De onderlinge concurentie van de producten zelf zorgt wel voor een goede prijs.

Als voorbeeld, noodverlichtingsarmaturen, hiervan zijn de grote merken bij elke groothandel verkrijgbaar. Maar er is ook een merk wat bij 1 bepaalde groothandel te verkrijgen, wil ik dit merk aanbieden, dan zal ik naar die ene groothandel moeten gaan.

De prijs van dit merk is dan wel concurerend t.o.v. de andere merken.

Zo zijn er meer producten.

Als het mogelijk is in jouw geval zou je naar ander merken kunnen overstappen, als het niche-producten zijn, dan wordt het moeilijker.

• 0

Ik zou mijn producten niet meer door deze leverancier geleverd willen hebben. Dit win je nooit. De voordeeltjes gaan toch naar de onderliggende BV. Erg slim zijn ze niet om de mensen geen mogelijk te geven om te vergelijken.

Wat je rechten zijn weet ik niet. Merken direct benaderen lijkt me een goed idee al is het alleen maar om voor te leggen of deze leverancier wel goed bezig is.

• 0

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het lastig is hier iets tegen te ondernemen.

De groothandel is van een aantal merken importeur maar gelukkig zijn er meer vissen in de zee. Mijn gevoel zegt dat ze erg aan het bluffen zijn om ons af te schrikken. Op een of andere manier maakt het ons wel strijdvaardiger. Dus wat dat betreft is het hele verhaal erg nuttig. ;D

Groet

Suus

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar