• 0

Overnemen zaak van ouders

Mijn ouders hebben een winkel die al 60 jaar bestaat, omdat zij toch ook al een dagje ouder worden vroeg ik naar de toekomstplannen en ze willen over 1-1,5jaar de zaak verkopen en het liefst aan mij.

 

Ik wil de zaak graag overnemen maar loop toch even tegen wat praktische zaken aan. De financien.

 

Ik ben 22 jaar , geen koopwoning, geen eigen vermogen en heb in het verleden niet altijd even netjes aan mijn betalingsverplichtingen voldaan ( te laat betaalt,kleine dingetjes) . Hier worden banken niet vrolijk van.

Hoewel ik een goed ondernemingsplan kan presenteren en mijn ouders de komende 5 jaar mij zullen ondersteunen in het runnen van de zaak denk ik dat het beter is om toch wat verder te kijken dan alleen de bank.

 

Mijn ouders willen het koopbedrag gedeeltelijk als oude dag voorziening gebruiken dus een lening afsluiten bij hun zit er niet in. :(

 

Dus ;

 

Welke financiering mogelijkheden zijn er allemaal? specifiek voor mijn situatie?

Ook betreffende het overnemen van de een winkel zijn tips meer dan welkom! :)

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Echt een heel positief plaatje kan je ons helaas niet presenteren:

 

1) Geen koopwoning (waar een hypotheek op afgesloten kan worden)

2) Geen eigen vermogen

3) Geen smetteloze betaling historie aan de fiscus

 

Een bank zal niet zomaar met het overnamebedrag (wat voor ons onbekend is) over de brug komen.

 

Misschien is het mogelijk dat je als vennoot in de firma van je ouders komt. Aangezien je nu geen kapitaal hebt, zal je dit kunnen doen door het verrichten van arbeid. Wanneer je goede afspraken maakt met je ouders, is het dan wellicht mogelijk jezelf over een langere termijn in de zaak in te kopen. In een later stadium (over enkele jaren), heb je waarschijnlijk een betere positie tegenover de bank, waardoor je je ouders alsnog geheel uit kunt kopen.

Link naar reactie
  • 0

Werk je nu al in de zaak? 1-1,5 jaar is vanuit fiscaal oogpunt anders wat aan de korte kant. Althans, ik neem aan dat het om een eenmanszaak of VOF gaat, niet om een BV. Bedrijfsopvolging op een fiscaalvriendelijke manier kun je rustig 3 jaar de tijd voor nemen. Je ouders hoeven dan bij de overdracht geen belasting te betalen, dat doe jij geleidelijk in de toekomst. Dat drukt dus ook de overnameprijs, zodat je minder hoeft te financieren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.