• 0

Weigering starterslening door banken voor "niet-ingezeten" ?

Een van mijn klanten is zeer ruime tijd bezig geweest met de voorbereiding van zijn zaak. Hij heeft investeringen gedaan en sinds kort een bedrijfspand in Nederland gevonden. Zelf is hij woonachtig in Duitsland (grensgebied), maar heeft de Nederlandse nationaliteit. Voor de bouwkundige voorzieningen van zijn pand heeft hij nog ca. € 25.000 nodig. Dit is ca. 50% van zijn eigen vermogen. Zijn bedrijf staat inmiddels ingeschreven bij de KvK (vereiste van de bank) en is zijn ondernemersplan zeer goed onderbouwd en positief.

 

Na telefonisch contact met verschillende bekende banken (Rabobank, ABNABMRO en ING) werd hem steeds te kennen gegeven, dat ze geen gesprek met hem willen en ook geen lening willen toekennen, omdat hij geen ingezetene is. Hun antwoord : " Helaas moet ik u mededelen dat wij hieraan geen medewerking willen verlenen. Het aangaan van een zakelijke relatie, waarbij de eigenaar niet ingezetene is, valt buiten ons acceptatiebeleid."

 

Eigenlijk onbegrijpelijk, dat een bank dit al vrij snel zegt, zonder het ondernemersplan te willen bekijken en zonder een advies waar je wel dan terecht kan voor dit soort zakelijke leningen. Het lijkt me toch eerder van belang, dat de zaak in Nederland gevestigd is en dat de investeringsgoederen (welke als onderpand kunnen dienen) in Nederland zijn. Nergens op internet vind ik juiste informatie hierover. Ik lees zelfs dat zogenaamde expats wel een hypotheeklening kunnen krijgen voor een huis in Nederland. Dan moet een dergelijke regeling toch ook bestaan voor een ondernemer in Nederland ?

 

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Hoe heb je tenslotte toch een zakelijke lening als "niet-ingezeten" kunnen krijgen ?

Persoonlijke bedrijfsservice

Startersbegeleiding / Administratie / Webdesign

http://www.mamaweb.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij het beoordelen van een financieringsaanvraag is niet alleen het ondernemersplan van doorslaggevende betekenis, ook de ondernemer zelf zal getoetst/beoordeeld worden.

 

Het enige feit dat iemand geen ingezetene is, is voor een bank een lastig te beoordelen fenomeen.

Omdat de bank niet exact kan vaststellen/beoordelen wat de “achtergrond” van zo iemand is;

Een niet ingezetene niet altijd roots heeft in Nederland, dus erg makkelijk naar het buitenland, (dus buiten de invloedsfeer van de bank) kan vertrekken;

Is voor een bank aanleiding om geen rekening te openen of krediet te verstrekken.

 

Dat aan expats makkelijker hypotheken worden verstrekt is gelegen in het feit dat het risico wordt afgewenteld op de hypothecaire zekerheid én dat er meestal een relatie ligt met de werkgever van een expat.

 

In de door jou geschetste situatie zou er een mogelijk voor financiering kunnen ontstaan indien een Nederlandse ingezetene én bestaande relatie van de bank garant zou willen staan voor de gevraagde financiering.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Hartelijk dank voor je antwoord.

 

Mijn klant heeft wel degelijk Nederlandse roots en sinds 2-3 jaar woonachtig in Duitsland. Hij heeft momenteel nog nederlands inkomen, geen BKR-registratie en ook een huis (hypotheek) in Nederland, welke door anderen wordt bewoond.

 

Zojuist heb ik een telefoontje van de ABN AMRO gehad, waarin zij zeggen, dat mijn klant geen zakelijke lening kan krijgen, ondanks een inschrijving van zijn bedrijf in Nederland, een goed ondernemersplan en een eigen vermogen van 75%.

Zij leggen uit, dat de wet de banken voorschrijft, dat niet-ingezetenen geen kredieten verleend mag worden. Controle van de kredietwaardigheid zou ook een mogelijk probleem voor hun kunnen vormen, omdat zij geen controle kunnen doen in Duitsland, naar hun zeggen. Mijn klant zou zich dan weer in Nederland moeten inschrijven als ingezetene.

 

Ik ga dit aan mijn klant doorgeven. Erg blij zal hij er niet van worden, aangezien hij er al veel moeite voor heeft gedaan.

Persoonlijke bedrijfsservice

Startersbegeleiding / Administratie / Webdesign

http://www.mamaweb.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.