• 0

VOF vs Eenmanszaak - en de consequenties voor een eventuele partner

Laatst zijn ik en een vriendin met wie ik al veel samenwerkte toen we allebei nog slechts een eenmanszaak hadden, een VOF gestart. Daarnaast hebben we allebei nog onze eenmanszaak gehouden. Haar partner heeft zelf ook een eenmanszaak. Nu rijzen er wat vragen van de partner van mijn collega/compagnon.

 

Vaak wordt er gesteld dat de VOF niet meer dan een dubbele eenmanszaak is, met veel dezelfde consequenties. Maar de twijfel slaat er bij mij ook in, omdat ik op juridisch vlak gewoon niet altijd een klip en klaar antwoord heb.

 

Wat betreft aansprakelijkheid voor schulden vallen ons beider prive-vermogens er onder, maar kan een evt schuldeiser ook aanspraak maken op het prive-deel van haar partner. Maar andersom is het ook zo dat hij met zijn eenmanszaak ervoor zorgt dat zij met haar privedeel aansprakelijk is voor zijn evt schulden. Wat dat betreft lijkt me die situatie hetzelfde, toch?

 

Situatie van de twee: De twee hebben een koopwoning. De bezittingen zijn eerlijk verdeeld over de twee. De twee hebben dus een samenlevingscontract, overigens geen geregistreerd partnerschap.

 

Kan je er nu voor zorgen dat bijvoorbeeld het huis van de twee helemaal buiten schot blijft als er een schuldeiser zou komen eisen?

 

De partner van mijn compagnon wil niet dat schulden die zouden kunnen voortvloeien uit onze bedrijfsvoering die zouden leiden tot faillissement tot gevolg hebben dat verkoop van het huis dat zij samen hebben noodzakelijk is of dat er aanspraak gemaakt kan worden op zijn inkomsten. Korter: Híj wil niet met zijn prive-vermogen aansprakelijk zijn. Dit is met deze rechtsvorm toch uberhaupt praktisch onmogelijk?

 

Bovendien, dit verschilt wezenlijk niet met de situatie zoals hij eerst was toen er slechts sprake was van beide eenmanszaken en nog niet van de VOF, toch?

 

We zijn dienstverleners, dus de kans dat we echt enorme claims zouden krijgen lijkt klein, maar we willen enige onzekerheid wegnemen en als er al bepaalde dingen uit te sluiten zouden vallen, dan doen we dat graag. Is er enige onzekerheid nog af te dekken?

 

Lijkt mij dat je met de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering je je al aardig afdekt tegen eventuele fouten die je maakt waar negatieve consequenties voor de klant aan vast zouden zitten waaruit een claim zou kunnen rollen. Toch?

 

Veel dingen omtrent juridische zaken zijn echt nog een klok en klepel verhaal. Dus wie kan over dit geval 'onzekerheid' een ei leggen?

 

Als er onduidelijkheden zijn, SHOOT! Leg de situatie graag nog beter uit als er onduidelijkheden zijn.

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Rody

 

De aansprakelijkheid strekt zich uit tot ieders privé eigendommen en wel voor 100% van de schulden van de VOF. Gezamenlijke privé eigendommen vallen daar ook onder, indien gehuwd in gemeenschap of samenwonend.

 

Pas als bezit is uitgesloten bij huwelijkse voorwaarden kan het buiten schot blijven. Voorwaarde is wel dat periodiek netjes verrekend wordt en dat de ondernemer niet bijdraagt aan de kosten van het bezit van diens partner (zoals deels de hypotheekrente betalen).

 

Bedrijfsaansprakelijkheid zou ik in jullie werkveld (had het op linkedin al gezien) sowieso verzekeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank!

 

Precies, een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering is, ondanks dat ik nooit mijzelf waag aan diepgaand fiscaal advies, ook met ons administratiekantoor al bepaald geen overbodige luxe.

 

Om kort te gaan, kwa aansprakelijkheid op prive-vermogen van haar partner maakt het dus niks uit of zij een eenmanszaak heeft of 'onderdeel is van een VOF'?

 

gr

Rody

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
  • 1
Precies, een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering is, ondanks dat ik nooit mijzelf waag aan diepgaand fiscaal advies, ook met ons administratiekantoor al bepaald geen overbodige luxe.

 

Bedrijfaansprakelijkheid voor een administratiekantoor is - hoewel zeker een must have - niet zo spannend: kost je niet meer dan 1 of 2 tientjes per maand. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft alleen betrekking op materiële - en letselschade, niet op verkeerde adviezen of financieel nadeel als gevolg van het niet, niet tijdig of niet naar behoren uitvoeren van een overeenkomst /opdracht tot dienstverlening: dat is contractuele c.q.beroepsaansprakelijkheid.

 

Wat Joost IMHO vooral bedoeld (correct me if i'm wrong) is een verzekering voor deze beroepsaansprakelijkheid.

(Bedrijfsaansprakelijk kan daarin overigens voor circa € 100 per jaar in worden meegenomen)

 

Voor boekhouders, belastingadviseurs en administratiekantoren aangesloten bij een beroepsorganisatie of keurmerk is dit meestal een harde vereiste voor het lidmaatschap. Verzekeren van beroepaansprakelijkheid is in belang van de klant en van de IB-ondernemer zelf, die daarmee het grootste risico om in zijn/haar privévermogen aangesproken te worden (ook als gevolg van een handeling van medevennoot), kan beperken.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gaan we gelijk achteraan. ;)

 

Nog even of mijn conslusie dan klopt:

Kan ik op: "Om kort te gaan, kwa aansprakelijkheid op prive-vermogen van haar partner maakt het dus niks uit of zij een eenmanszaak heeft of 'onderdeel is van een VOF'?" een eensluidend ja krijgen?

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.