• 0

Budgettering reclame en pr

Ik weet niet of deze vraag al eens aan de orde is geweest (kon hem met de zoekfunctie niet vinden).

De vraag welke ik heb is welk percentage van de omzet je mag budgetteren voor reclame en pr. Om wat specifieker te zijn: het betreft een outlet meubel winkel, welke zowel via de vaste winkel verkoopt als ook via de website. Is er voor de website een ander percentage van toepassing als voor de vaste winkel?

Ik dank u bij voorbaat voor de tips en antwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een reclamebudget als percentage van de omzet? Lijkt mij een kromme redenatie. Reclame moet niet afhankelijk zijn van de omzet, maar de omzet(c.q. -stijging) afhankelijk van het reclamebudget! (en de effectieve inzet daarvan uiteraard)

 

FF serieus: wat zoek je precies?

 

[*]Een boekhoudkundig/fiscaal maximum? Is er niet. Je kunt 6 ton aan reclame uitgeven bij omzet 0.

[*]Een vuistregel? Is niet te geven, is voor ieder product of dienst weer anders. Bottom line is: als de reclame zichzelf terugverdient in omzet en extra winst, is het nutttig geweest. Al doende kun je een optimum zoeken

[*]Een branchegemiddelde? Doe marktonderzoek, en vraag je af of je - om je zelf te onderscheiden van je concurrent - niet juist een andere aanpak moet kiezen dan je concurrent.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een reclamebudget als percentage van de omzet? Lijkt mij een kromme redenatie. Reclame moet niet afhankelijk zijn van de omzet, maar de omzet(c.q. -stijging) afhankelijk van het reclamebudget! (en de effectieve inzet daarvan uiteraard)

 

FF serieus: wat zoek je precies?

 

[*]Een boekhoudkundig/fiscaal maximum? Is er niet. Je kunt 6 ton aan reclame uitgeven bij omzet 0.

[*]Een vuistregel? Is niet te geven, is voor ieder product of dienst weer anders. Bottom line is: als de reclame zichzelf terugverdient in omzet en extra winst, is het nutttig geweest. Al doende kun je een optimum zoeken

[*]Een branchegemiddelde? Doe marktonderzoek, en vraag je af of je - om je zelf te onderscheiden van je concurrent - niet juist een andere aanpak moet kiezen dan je concurrent.

 

Lijkt me duidelijk. Er bestaan vaste percentages waarmee je je pr verstandig kunt begroten. Het is natuurlijk geen gokspel. Als ik 10k in reclame investeer in de wetenschap dat er op voorhand 50k rendement in zit, dan is het spelletje niet moeilijk. Waar ik naar zoek zijn ken gegevens, met name voor de meubelbranche. Er zijn verstandige waarden om je budget vast te stellen en deze dan inderdaad zo effectief mogelijk in te zetten. En dat is FF serieus:)

Link naar reactie
  • 1

Daarover verschillen we dan van mening, waarvan akte.

 

De omzetpercentagemethode

Hierbij neemt men een vast percentage van de bepaalde of verwachte omzet. Dit lijkt een goede methode, maar toch klopt er iets niet aan. Men leidt het budget af van de omzet, terwijl -andersom geredeneerd- de reclame zelf van grote invloed kan zijn op de omzet. Het gevaar bestaat dat het bedrijf in een vicieuze circel terechtkomt. Als de omzet is gedaald door te weinig reclame, geeft men het daaropvolgende jaar nog minder uit aan reclame.

 

Dit fenomeen geeft aanleiding tot het zogenaamde anitcyclisch budgetteren. Men laat bij de methode het reclamebudget omgekeerd evenredig afhangen van het omzetverloop. Voor veel ondernemers betekent dit meer reclame tijdens economische teruggang en minder in een periode van hoogconjunctuur

 

(Link naar bron)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Uit mijn eigen ervaring en kennis van collega's is dit in de meubelsector dikwijls tussen de 10% en de 15% van de omzet. Maar ik ga volledig akkoord dat je zelf een optimum dient te zoeken. Ik kan me voorstellen dat een outlet winkel iets lagere marges heeft dan een gemiddelde meubelwinkel.

 

Het is natuurlijk ook afhankelijk van de tijd van het jaar. De zomerperiode is voor vele meubelwinkels traditioneel kalm...je dient dan zelf een afweging te maken of je in die tijd van het jaar net wil investeren en eventueel een groter bedrag wil spenderen om toch een redelijke omzet te kunnen draaien waarbij het reclamebudget misschien wel 20% van de omzet bedraagt...of net niet en het gespaarde budget liever gebruikt in maanden waar elke gespendeerde euro "meer" opbrengt. Je kan x euro spenderen in een bepaalde rustige maand voor Y omzet en net dezelfde campagne voeren in een maand waar het net heel druk is. Op dat moment kan datzelfde x gespendeerde bedragt het dubbele van Y opbrengen.

 

Dit zal je pas ondervinden door zelf te experimenteren, er zijn geen stelregels voor.

Link naar reactie
  • 1

Ik bedank Norbert Bakker en Blackdog voor het positieve meedenken. Dit was een vraag die een bevriende ondernemer aan mij had voorgelegd en, omdat ik zelf niet direct een adequaat antwoord had, was de meest simpele weg voor mij om deze vraag door te spelen op Higherlevel.

Ik zal jullie reacties doorgeven en hoop dat hij er het zijne mee kan doen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Percentage van de omzet is een erg boekhoudkundige benadering. Marketing is voor de boekhouding een kostenpost, maar tegelijk een investering in toekomstige omzet. Er is bovendien geen causaal verband tussen de uitgaven aan marketing en de omzet. Je begroot een bepaald bedrag/percentage en probeert dat budget slim in te zetten. Maar hetzelfde percentage als je concurrent garandeert zeker niet hetzelfde resultaat.

 

Dat maakt ondernemerschap trouwens interessant, want een creatieve inzet van je budget kan tot betere resultaten leiden. Meer tijd/creativiteit is effectiever dan meer budget.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Dat maakt ondernemerschap trouwens interessant, want een creatieve inzet van je budget kan tot betere resultaten leiden. Meer tijd/creativiteit is effectiever dan meer budget.

 

Helemaal eens! En ik denk op dit forum toch vele met mij...

 

Want afgezien van het resultaat is de "kick" ultiem als blijkt dat je voor een appel en een ei 100-en of misschien wel 1000-en bezoekers naar je (web)winkel hebt weten te trekken.

 

Advertentie: € 100,-

Google Adwords: € 200,-

Creativiteit: onbetaalbaar!

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.