• 0

Bedrijfspand prive of zakelijk

Ik heb gezocht naar het antwoord op mijn vraag binnen het forum. Helaas kon ik het juiste antwoord voor mijn situatie niet vinden.

 

De situatie is als volgt.

Ik heb 10 jaar samengewerkt met mijn (ex) compagnon. De bedrijfsvorm is een BV.

Helaas was samenwerking niet meer mogelijk waardoor we hebben besloten uit elkaar te gaan.

Bij de deal zijn wij overeengekomen dat ik een pand ga overnemen en uit de zaak zal treden. Hij gaat verder met de BV.

In het pand, welke ik ga overnemen, zit een huurder met een contract van 3 jaar waarvan er 8 maanden verstreken zijn.

 

Ik wil zelf weer opnieuw starten als ZZP'er of eenmanszaak.

 

Waar doe ik goed aan:

- Het pand kopen in prive of in de onderneming?

- Hoe zit het met BTW bij kopen in prive of onderneming?

- Hoe werkt het met huurpenningen m.b.t. de btw in prive?

- Overdrachtsbelasting?

- Wat staat mij te wachten als ik het bijv. na 10 jaar wil verkopen?

 

Het zijn een hoop vragen waar ik nog niet uit ben en hoop dat ik op deze manier meer duidelijkheid krijg zodat ik de juiste beslissing kan nemen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag emiaksoy,

 

Kort wat aanwijzingen (want hier kun je heel veel over schrijven en het is niet mijn expertise, maar wat zaken kan ik je wel meedelen):

 

1. een pand in een eenmanszaak aanhouden dat enkel verhuurd wordt, heeft geen zin. De fiscus zal dat niet als onderdeel van je ondernemingsactiviteiten zien, maar als vermogen in box 3.

 

2. Of je BTW moet betalen bij de overname wordt bepaald door de tijd die verstreken is sinds de BV het pand aankocht. Is dat minder dan 2 jaar geleden, dan moet het pand met BTW verkocht worden. Als jij het vervolgens met BTW verhuurt (lees, mag verhuren, zie 3 hieronder) dan kun je die BTW terugvragen van de fiscus.

 

3. verhuur met BTW is alleen aan de orde als de huurder het pand gebruikt voor minstens 90% BTW belaste prestaties. Ook als privé persoon kun je dus verhuren met BTW. Je moet je wel melden bij de fiscus als BTW ondernemer. Let op: het pand is voor de IB dan nog steeds box 3, beide wetten staan los van elkaar op dit vlak.

 

4. ODB zal aan de orde zijn. Mocht er BTW in het spel zijn bij de overname, zie punt 2, dan wordt toch ODB berekend omdat jij bij verhuur aan derden (onder de voorwaarde van punt 3) de BTW op de aankoop terug kunt vragen.

 

5. Als je het pand na 10 jaar verkoopt, dan kan dat zonder BTW. Winst bij verkoop is onbelast.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Emiaksoy, hoe participeer je in de werk-BV: rechtstreeks als natuurlijk persoon, of via een eigen holding-BV? In het 1e geval moet je bij verkoop van je aandelen in de werk-BV 25% IB afrekenen over de waardestijging van je aandelen (als die er is). In het 2e geval niet. Het is maar dat je het weet.

 

Het pand (deels) op de balans van je EMZ zetten, is alleen aan de orde (verplicht!) als je dit pand niet alleen deels verhuurt, maar ook structureel fysiek voor je EMZ gebruikt. Het heeft dus pas zin om antwoord te geven op je vragen als duidelijk is wat je huidige en toekomstige werksituatie in relatie tot het pand is.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Jantax,

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

1. Is inderdaad geen onderdeel van mijn activiteiten. Het pand moet nog voor de helft gefinancierd worden middels hypotheek. Ga ik dan direkt vermogensbelasting betalen in box 3 over het andere deel?

 

2. Het pand is in januari 2007 aangekocht door de BV.

 

3. De huurder is een onderneming met minimaal 90% belaste prestaties.

 

4. Wat betekent ODB?

 

Kan ik hieruit concluderen dat het interessant kan zijn om het in prive over te nemen.

 

Beste Jantax,

 

Onze huidige situatie is als volgt:

 

Er zijn 3 bv's.

- BV 1 is de holding waar wij ieder 50% aandeelhouder in persoon van zijn. In deze bv staat ook het pand op de balans

- BV 2 is een tussenvorm waar BV 1 100% aandeelhouder van is.

- BV 3 is de werkmaatschappij waar wij onze activiteiten uitvoeren.

 

Wat betekent EMZ?

 

Alvast bedankt voor jullie reakties.

 

Gr.

Emi

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Emi, ODB = OverDrachtsBelasting, EMZ = EenMansZaak.

 

Als ik het goed begrijp, verkoop jij jouw 50% aandeel in BV1 aan je zakenpartner. Waarom hebben jullie niet overwogen dat jouw zakenpartner zijn 50%-aandeel in BV1 ruilt tegen het 100%-aandeel van BV1 in BV2?

 

Ik heb nog nooit een ruziesplitsing gedaan en weet er dus ook niet veel van, maar dit lijkt me een typische situatie waarin je dit kunt toepassen. Misschien kunnen de andere fiscalisten hier iets meer over zeggen.

 

Mocht e.e.a. mogelijk zijn, dan ben je overigens wel aangewezen op betaalde hulp. Maar uiteindelijk gaat het erom bij welke opzet je financieel per saldo het beste af bent, dus ook met inachtneming van de advieskosten e.d.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ruziesplitsing is leuk - voor de betrokken adviseurs dan, want er zitten hele interessante aspecten aan. Was wel het eerste waar ik aan dacht, tot ik de structuur zag. BV 2 is vrij eenvoudig te liquideren, zo te zien, wat doet die eigenlijk in de structuur?

 

Blijven BV 1 en BV 3 over. Die zou je allebei kunnen splitsen, dan kun je wellicht ook voor de overdrachtsbelasting een vrijstelling krijgen, dat levert mogelijk meer op dan de advieskosten.

 

Dan zit je alleen nog met het pand in de BV. Ik zat te denken aan een geruisloze terugkeer, maar naast het pand is er geen onderneming meer? Dan wordt dat wat lastig. Overigens is het pand ook heel goed vanuit de BV te verhuren, dat hoeft niet bijzonder nadelig te zijn, maar dat zou je eens moeten nagaan.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Emi,

 

Beetje vreemde structuur. Met zijn tweeën in 1 Holding zitten is nl altijd vragen om problemen ;).

 

BV 2 daarentegen lijkt geen enkele functie te hebbben.

 

Een juridische splitsing is vrij complex en dus ook redelijk kostbaar.

 

Wellicht dat jij de aandelen van je partner in de Holding overneemt. Dan heb je ook meteen het pand in bezit.

 

Je partner koopt vervolgens de aandelen in BV2 van de Holding. Hij kan BV2 dan als zijn eigen Holding gebruiken.

 

Hieraan zitten wel fiscale aspecten verbonden, dus laat je goed adviseren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijven BV 1 en BV 3 over. Die zou je allebei kunnen splitsen, dan kun je wellicht ook voor de overdrachtsbelasting een vrijstelling krijgen, dat levert mogelijk meer op dan de advieskosten.

 

Doel jij op de vrijstelling van ODB bij reorganisatie?

Is een (juridische) splitsing dan een vereiste om een beroep op de vrijstelling te kunnen doen of kan dit ook anders ingekleed worden?

 

De suggestie van Jantax bijvoorbeeld (soort aandelenruil) kan ook uitkomst bieden. Kan via die weg geen vrijstelling van ODB worden verkregen?

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Dat gaat niet omdat er nog een ander pand in deze BV zit. Daarom hebben we een deal gesloten waarbij ik helemaal eruit ga en neem een pand mee. De vraag is dus in welke vorm ik het pand het beste kan onderbrengen. Prive, EMZ of BV.

 

Hoi Emi,

 

Beetje vreemde structuur. Met zijn tweeën in 1 Holding zitten is nl altijd vragen om problemen ;).

 

BV 2 daarentegen lijkt geen enkele functie te hebbben.

 

Een juridische splitsing is vrij complex en dus ook redelijk kostbaar.

 

Wellicht dat jij de aandelen van je partner in de Holding overneemt. Dan heb je ook meteen het pand in bezit.

 

Je partner koopt vervolgens de aandelen in BV2 van de Holding. Hij kan BV2 dan als zijn eigen Holding gebruiken.

 

Hieraan zitten wel fiscale aspecten verbonden, dus laat je goed adviseren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Joost. Kan ik in prive dan ook een btw nr. aanvragen om de btw te kunnen verrekenen?

Ik wil er ook graag een fiscalist naar laten kijken.

 

 

dan is privé aankopen waarschijnlijk de beste keuze, maar laat je in deze bijstaan door een fiscalist! Kost wel wat, maar slechts een fractie van de kosten van de verkeerde keuze ;)

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Joost. Kan ik in prive dan ook een btw nr. aanvragen om de btw te kunnen verrekenen?

Ik wil er ook graag een fiscalist naar laten kijken.

 

De BTW kan je alleen verrekenen als je het pand met BTW gaat verhuren. En ja, dan moet je zelfs een BTW-nummer aanvragen. Maar maak nu maar eerst die afspraak met een fiscalist en hou ons eventueel op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Emi, lees joost zijn eerste reactie nog eens goed. Daar staat het antwoord op je laatste vraag al.

Is de deal overigens al rond in die zin dat jij je 50% in BV1 verkoopt en een aan derden verhuurd pand van BV1 overneemt?

Zo nee, dan adviseer ik je om een fiscalist nog eens te laten onderzoeken of er nog een betere/andere oplossing is.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jantax,

 

Je hebt gelijk. Ik was te snel en kwam er later achter dat deze vraag in het begin al beantwoord was.

De deal is al rond. Ik ga geen andere voorstellen meer doen want de onderhandelingen liepen moeizaam.

Nu wij eruit zijn wil ik het zo houden. Ik ga naar een fiscalist en hou jullie op de hoogte.

 

 

 

Emi, lees joost zijn eerste reactie nog eens goed. Daar staat het antwoord op je laatste vraag al.

Is de deal overigens al rond in die zin dat jij je 50% in BV1 verkoopt en een aan derden verhuurd pand van BV1 overneemt?

Zo nee, dan adviseer ik je om een fiscalist nog eens te laten onderzoeken of er nog een betere/andere oplossing is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.