• 0

Hoe achterhaal ik de komende tv programmering?

Beste higherlevelers,

 

Graag zou ik een beroep willen doen op de kennis die in jullie allen schuil gaat. Samen met een compagnon ben ik al enige tijd aan het brainstormen over een bedrijfsidee. Na al veel dingen uitgeschreven en uitgezocht te hebben blijven we met een aantal vragen zitten waarvan ik er graag één bij jullie neer wil leggen.

 

Een onderdeel van ons bedrijfsidee bevat o.a. gegevens van datgene dat op tv komt. En dan bedoel ik wat er over 2 of meer weken op tv komt. Nu is mijn vraag hoe kom ik aan deze gegevens? De gegevens dienen correct te zijn dus het liefst zo dicht mogelijk bij de zender o.i.d. zelf vandaan. Hoe komen tv gidsen bijvoorbeeld aan hun informatie? Krijgen of kopen ze dit ergens? Zo ja, weet iemand wellicht waar? Kan iemand een prijsindicatie noemen?

 

Graag zou ik over dit onderwerp wat meer informatie ontvangen.

Is er bijvoorbeeld een bedrijf dat dit allemaal regelt?

 

Via internet of de zoekfunctie op het forum ben ik nog niet veel meer te weten gekomen.

 

Bij voorbaat dank voor jullie kennis en medewerking.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Toevallig heb ik hier ervaring mee (enkele jaren geleden heb ik Vanavond.tv opgericht; inmiddels is de website verkocht). Ik kan je direct verklappen: het gaat niet makkelijk worden. De gegevens zijn in principe niet gratis legaal te verkrijgen.

 

Het zit naar mijn weten zo (maar ik ben geen jurist!):

[*]De publieke omroepen wisselen de gegevens over de programmeringen onderling uit en mogen deze zonder beperkingen publiceren in hun eigen tv-gidsen. Commerciële partijen mochten deze gegevens tot voor kort überhaupt niet gebruiken. Daar is deze zomer verandering in gekomen: de publieke omroep heeft besloten de gegevens ook te gaan verkopen aan andere partijen. Met de De Telegraaf zijn de onderhandelingen nog bezig, andere kranten gebruiken de gegevens al en betalen hier jaarlijks 250 duizend euro voor. (bron 1 en bron 2)

[*]De commerciële omroepen hebben net als de publieke omroepen een alleenrecht over hun programmagegevens. Dit komt voort uit een bij de Omroepwet (1967) geregelde bescherming door het auteursrecht. Zij mogen hun programmagegevens verkopen aan andere partijen, maar zullen hier waarschijnlijk een vermogen voor vragen. Het is mogelijk dat ook dit gaat veranderen. (bron)

Nu vraag je je ongetwijfeld af: hoe zat dat dan met Vanavond.tv? Op Vanavond.tv worden alleen de gegevens van de huidige avond geplaatst. Uit een NRC-artikel (zie de bijlage, ik heb het artikel toevallig nog) hadden m'n mede-oprichter en ik opgemaakt dat er een uitzondering op het auteursrecht geldt voor de gegevens van vandaag, morgen en overmorgen. We hebben dit niet meer laten controleren, maar hebben hierop vertrouwd en de website draait nog steeds zonder problemen.

CSI_Miami_begint_over_vijf_minuten_informatie_over_regelgeving_tv-gidsen.pdf

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

Bij websites als tvgids.nl heb ik nog niet geinformeerd.

 

Michiel; Super! bedankt voor je reactie. Kan hier zeker wat mee. Begrijp dus dat dit een kwestie van onderhandelen is met de zender(s). Had verwacht dat de markt hiervoor meer ontwikkeld zou zijn. Bijv. dat er bedrijven zijn waar je deze gegevens kan kopen. Ik begrijp nu ook waarom tvgids dit enkel van een paar dagen laat zien.

 

Op welke manier komt vanavond.tv aan zijn gegevens? Directe bron? Overnemen uit de krant of andere gids i.o.d.?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.