• 0

Eenmanszaak met meerdere handelsnamen of dubbele eenmanszaak

Ik ben in loondienst voor 40u per week, daarnaast heb ik een eenmanszaak opgericht. Nu wil mijn vrouw, die een klein baantje er naast heeft, 0 uren contract, werkelijke uren 5 per week, een eigen webshop beginnen. Daarnaast heb ik nog een aanbieding om in te stappen in een VOF. Erg ingewikkeld allemaal, maar mijn vraag is, hoe kunnen we dit het beste inrichten?

Ik begreep o.a. dat wanneer ik winst uit eigen onderneming wil halen dat dit zwaarder belast wordt omdat ik ook in loondienst zit, klopt dat?

 

1) Ik: loondienst, eenmanszaak, VOF. M'n vrouw: eenmanszaak/webshop.

2) Ik: loondienst, eenmanszaak+webshop als extra handelsnaam, VOF.

3) Anders, nl...+

 

Als ik meer info moet geven, hoor ik dat graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet wat het handigst is. Wel weet ik dat je niet tegelijk een EMZ en een VOF kan hebben. Een VOF is zo ongeveer meerdere eenmanszaken (van verschillende individuen) onder 1 naam. :)

Ik zou dan dus met mijn eenmanszaak in de VOF kunnen gaan. De andere partij (binnen de VOF) is een B.V (als dit doorgaat).

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat het handigst is. Wel weet ik dat je niet tegelijk een EMZ en een VOF kan hebben. Een VOF is zo ongeveer meerdere eenmanszaken (van verschillende individuen) onder 1 naam. :)

 

Das klinklare onzin Wouter, je kunt maar één eenmanszaak hebben als privepersoon maar je kan in meerdere VOF's deelnemen als je dat wilt. En nee een vof is geen verzameling eenmanszaken, het is een zelfstandige rechtsvorm, hij lijkt wel op een verzameling eenmanszaken qua fiscaliteit en aansprakelijkheid maar dat is wat anders..

 

@double u,

Nederland kent een progressief belastingstelsel dat betekent dat als je meer inkomen hebt je ook meer belasting betaald, in die zin klopt de bewering dat winst uit onderneming hoger word belast omdat je een full time baan het. Maar als jij aan het urencriterium kan voldoen krijg je ook weer aanzienlijke ondernemerskortingen die je niet zou krijgen als je in loondienst meer zou gaan verdienen.

 

Jou vrouw kan gewoon haar eigen webshop beginnen als eenmanszaak en hoeft in principe geen rekening te houden met jou situatie. zij kan ook zelf van ondernemerskortingen profiteren als zij ook zelfstandig het urencriterium behaald.

 

Jij kunt gewoon een eenmanszaak runnen en deelnemen in een VOF.

 

Ik denk dat het allemaal om relatief kleine bedrijven gaat kwa omzet?

Het belangrijkste wat je moet overzien is dat je voor elk van deze ondernemingen ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor de totale schuld, als een van de bedrijven failliet gaat met flinke schulden dan kunnen ook je andere ondernemingen bedreigt worden met faillisement. Het is dus vooral belangrijk om te overzien welk financiele risico's jij loopt, je vrouw loopt met elk van de ondernemingen en ook niet onbelangrijk hoe is de financiele situatie van jou toekomstig VOF partner is, als hij persoonlijk failliet gaat kan dat ook grote impact hebben op jullie VOF en mogelijk leiden tot een sneeuwbal effect.

 

Het sleutelwoord in deze situatie is dus risicobeheersing..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat het handigst is. Wel weet ik dat je niet tegelijk een EMZ en een VOF kan hebben. Een VOF is zo ongeveer meerdere eenmanszaken (van verschillende individuen) onder 1 naam. :)

 

Naar mijn weten mag je zowel een EZ hebben als in een VOF deelnemen.

 

Je moet opletten dat de belastingdienst je wel aanmerkt als ondernemer wil je gebruik maken van allerlei aftrekposten en dergelijke. Daarvoor moet je onder andere een minimum aantal uren werken, weet het zo niet uit mijn hoofd hoeveel het is. En als je 40 uur daarnaast in loondienst zit lijkt me dat je dat niet hard kunt maken. En als je daar niet aan voldoet wordt dat inderdaad zwaarder belast omdat je geen ondernemer bent voor de IB

 

Ik zou beginnen met één ding tegelijk, om meteen in meerdere bedrijven deel te nemen en daarnaast nog een fulltime baan te hebben en misschien ook nog eens een privé leven lijkt mij teveel van het goede. Maar dat is mijn persoonlijke kijk erop, ik heb een EZ en dat slokt al mijn tijd al op.

 

Het is ook helemaal afhankelijk of je vrouw bijvoorbeeld onder jouw EZ wil werken.

 

Link naar reactie
  • 0

[..]

@double u,

Nederland kent een progressief belastingstelsel dat betekent dat als je meer inkomen hebt je ook meer belasting betaald, in die zin klopt de bewering dat winst uit onderneming hoger word belast omdat je een full time baan het. Maar als jij aan het urencriterium kan voldoen krijg je ook weer aanzienlijke ondernemerskortingen die je niet zou krijgen als je in loondienst meer zou gaan verdienen.

 

Jou vrouw kan gewoon haar eigen webshop beginnen als eenmanszaak en hoeft in principe geen rekening te houden met jou situatie. zij kan ook zelf van ondernemerskortingen profiteren als zij ook zelfstandig het urencriterium behaald.

 

Jij kunt gewoon een eenmanszaak runnen en deelnemen in een VOF.

 

Ik denk dat het allemaal om relatief kleine bedrijven gaat kwa omzet?

Het belangrijkste wat je moet overzien is dat je voor elk van deze ondernemingen ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor de totale schuld, als een van de bedrijven failliet gaat met flinke schulden dan kunnen ook je andere ondernemingen bedreigt worden met faillisement. Het is dus vooral belangrijk om te overzien welk financiele risico's jij loopt, je vrouw loopt met elk van de ondernemingen en ook niet onbelangrijk hoe is de financiele situatie van jou toekomstig VOF partner is, als hij persoonlijk failliet gaat kan dat ook grote impact hebben op jullie VOF en mogelijk leiden tot een sneeuwbal effect.

 

Het sleutelwoord in deze situatie is dus risicobeheersing..

Het gaat in de eerste instantie over kleine bedrijven. Mijn eigen eenmanszaak zal sowieso niet 'groot' worden omdat ik m'n vaste baan er bij houd. Voor de webshop voor m'n vrouw is dat niet zeker, maar dat is, tot op zekere hoogte, niet erg.

Maar moet mijn vrouw ook meer belasting betalen, wanneer zij de webshop op haar naam heeft en geen loondienst daarnaast? Of worden onze inkomens 'op één hoop gegooid' voor het oog van de belastingdienst? Dan zou dat betekenen dat het qua belasting niets uit maakt op welke naam hij komt te staan!?

Zo niet, dan heb ik het idee dat het voor het overzicht/de belastingaangiftes het makkelijkst is om beide bedrijven op één KvK inschrijving te doen en dan vervolgens werken met meerdere administraties. Is dat juist?

 

Met risicobeheersing gaan we ook zeker mee aan de slag.

Link naar reactie
  • 0

Jou vrouw moet voor haar webshop zelf aangifte doen, dat wil zeggen op haar deel van de gezamelijke aangifte en zij zal dus minder belasting betalen als wanneer alles bij jou word opgeteld. dus een aparte inschrijving kvk is dan wel nuttig (en noodzakelijk) om op haar naam (ondernemers)aangifte te doen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.